آزمایش پاپ اسمیر چیست؟ | دلایل و نحوه انجام آزمایش

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر که به آن آزمایش پاپ تست نیز گفته می شود ، یک روش غربالگری برای سرطان دهانه رحم است. این آزمایش وجود سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی بر روی دهانه رحم شما را نشان می دهد. در طی روش معمول ، سلولهای دهانه رحم شما به آرامی از بین می روند و از نظر رشد غیر طبیعی بررسی می شوند. این روش در مطب پزشک انجام می شود و ممکن است خفیف ناخوشایند باشد ، اما معمولاً دردی طولانی مدت ایجاد نمی کند.

به خواندن ادامه دهید تا درباره اینکه چه کسی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارد ، چه انتظاراتی در این روش ، تعداد دفعات انجام آزمایش تست پاپ اسمیر و سایر موارد را بدانید.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

رهنمودهای فعلی منابع معتبر توصیه می کند که زنان از سن 21 سالگی هر سه سال یکبار مرتب آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. برخی از خانم ها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان یا عفونت باشند. اگر:

  • شما HIV مثبت هستید
  • شما دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شیمی درمانی یا پیوند اعضا هستید
  • اگر شما بیش از 30 سال دارید و آزمایش پاپ غیرطبیعی نداشته اید ، اگر این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام شود ، هر پنج سال یک بار از پزشک خود بپرسید.
  • HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV 16 و 18 از دلایل اصلی سرطان دهانه رحم است. اگر HPV داشته باشید ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.
  • زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج تست پاپ اسمیر ممکن است در آینده بتوانند آزمایش را متوقف کنند.
  • بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی ، هنوز باید به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهید. این به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سالها خوابیده و ناگهان فعال شود.

هر چند وقت یکبار به تست پاپ اسمیر نیاز دارید؟

اینکه هر چند وقت یکبار به پاپ اسمیر احتیاج دارید توسط عوامل مختلفی از جمله سن و خطر شما تعیین می شود.

  •  کمتر از 21 سال ، هیچکدام نیازی ندارند
  • 21-29 هر 3 سال
  • 30-65 هر 3 سال یا آزمایش HPV هر 5 سال یا تست پاپ و HPV با هم هر 5 سال
  • 65 سال و بالاتر ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید.

برای تعیین نیازهای خود با پزشک خود صحبت کنید. این توصیه ها فقط در مورد زنانی که گردن رحم دارند اعمال می شود. زنانی که با برداشتن دهانه رحم و بدون سابقه سرطان دهانه رحم عمل جراحی رحم انجام داده اند ، نیازی به غربالگری ندارند. 

آزمایش پاپ اسمیر

نحوه آماده سازی برای آزمایش پاپ اسمیر

 شما می توانید با معاینه سالانه زنان ، آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید یا قرار ملاقات جداگانه ای با متخصص زنان خود داشته باشید. اگر در روز تست پاپ اسمیر پریود هستید ، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش را دوباره تنظیم کند ، زیرا نتایج دقیق تر می تواند باشد. سعی کنید از انجام رابطه جنسی ، دوش گرفتن یا استفاده از محصولات اسپرم کش یک روز قبل از آزمایش خودداری کنید زیرا این موارد ممکن است در نتایج شما تداخل ایجاد کند. 

در بیشتر موارد انجام تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری بی خطر است. پس از آن ، آزمایش ممکن است دردناک تر باشد. همچنین باید 12 هفته پس از زایمان صبر کنید تا دقت نتایج خود را افزایش دهید. از آنجایی که اگر بدن شما آرام است ، تست پاپ اسمیر به نرمی انجام می شود ، حفظ آرامش و تنفس عمیق در طول عمل ضروری است.

در طی تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

تست پاپ اسمیر ممکن است کمی ناخوشایند باشد ، اما آزمایش بسیار سریع است. در طی این روش ، به پشت روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پاها را باز کرده و پاهای خود را در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهید. پزشک شما به آرامی دستگاهی به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می کند. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه داشته و دسترسی به دهانه رحم را فراهم می کند. پزشک شما نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم شما تراش می دهد.

چند روش وجود دارد که پزشک می تواند این نمونه را انتخاب کند: 

  • برخی از ابزاری به نام اسپاتول استفاده می کنند.
  • بعضی از آنها از کفگیر و برس استفاده می کنند.
  • برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتوبراش استفاده می کنند که یک کاردک ترکیبی و برس است.

بیشتر خانم ها در حین تراش مختصر احساس فشار و تحریک جزئی می کنند. نمونه سلولهای دهانه رحم شما حفظ و به آزمایشگاه ارسال می شود تا از نظر وجود سلول های غیر طبیعی آزمایش شود. بعد از آزمایش ، ممکن است از خراشیدن یا کمی گرفتگی احساس خستگی ملایم کنید. شما همچنین می توانید بلافاصله پس از آزمایش خونریزی واژن بسیار کمی را تجربه کنید. در صورت ادامه ناراحتی یا خونریزی بعد از روز آزمایش ، به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

دو نتیجه ممکن است از آزمایش پاپ اسمیر وجود داشته باشد: طبیعی یا غیرطبیعی.

 تست پاپ اسمیر طبیعی

اگر نتایج شما طبیعی است ، به این معنی است که هیچ سلول غیرطبیعی شناسایی نشده است. نتایج طبیعی نیز بعضاً منفی خوانده می شوند. اگر نتایج شما طبیعی است ، احتمالاً تا سه سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت. 

تست پاپ اسمیر غیرطبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی است ، این بدان معنی نیست که شما سرطان دارید. این بدان معنی است که سلولهای غیرطبیعی در دهانه رحم شما وجود دارد که برخی از آنها می توانند پیش سرطانی باشند.

سلول های غیر طبیعی ملایم بیشتر از ناهنجاری های شدید شایع هستند. بسته به آنچه نتایج آزمایش نشان می دهد ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند: 

افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر· با روشی به نام کولپوسکوپی از نزدیک به دهانه رحم خود نگاه کنیدو در طول معاینه کولپوسکوپی ، پزشک شما از نور و بزرگنمایی استفاده می کند تا بافت واژن و دهانه رحم را با وضوح بیشتری مشاهده کند. در برخی موارد ، آنها همچنین ممکن است نمونه ای از بافت گردن رحم شما را در روشی به نام بیوپسی بگیرند. 

نتایج چقدر دقیق است؟

تست پاپ بسیار دقیق است. غربالگری منظم پاپ ، میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را حداقل 80 درصد کاهش می دهد. ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما ناراحتی مختصر می تواند به محافظت از سلامتی شما کمک کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای HPV انجام می شود؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که می تواند در اثر HPV ایجاد شود. با تشخیص زودهنگام سلولهای سرطانی دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر ، درمان می تواند قبل از گسترش و ایجاد نگرانی بزرگتر آغاز شود. همچنین آزمایش HPV از نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است. از طریق رابطه جنسی با زن و مرد می توانید به HPV مبتلا شوید.

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس ، رابطه جنسی را با کاندوم یا روش مانع دیگر انجام دهید. همه زنان فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارند و حداقل هر سه سال یک بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. این آزمایش سایر عفونتهای مقاربتی (STI) را تشخیص نمی دهد. این آزمایش می تواند گاهی اوقات رشد سلولی را نشان دهد که سایر سرطان ها را نشان می دهد ، اما برای این منظور نباید به آن اعتماد کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/