بوی بد واژن، مشکل همیشگی خانم‌ها

بوی بد واژن

کافی است گذری به داروخانه محله خود داشته باشید، محصولاتی را پیدا خواهید کرد که برای از بین بردن بوی بد واژن شماست؛ مانند دوش واژینال. حقیقت این است که واژن شما محل زندگی میلیاردها باکتری است و آرایش دقیق این باکتری ها به طور روزمره - گاه به صورت ساعتی - تغییر می کند و این تغییر طبیعی است.

این تغییرات بوی واژن احتمالاً نتیجه چرخه قاعدگی ، عادات بهداشتی یا فقط بدن شماست. به علاوه ، با توجه به اینکه کشاله ران شامل مجموعه ای از غدد عرق است ، آیا واقعاً جای تعجب دارد که واژن شما بدون بو نباشد؟ اینجا راهنمای دقیق پزشکی شما برای بوی بد واژن وجود دارد.

بوی پوسیدگی یا تخمیر شدن

برای واژن ها تولید عطر و طعم ملایم یا ترش بسیار معمول است. برخی آن را با بوی غذاهای تخمیر شده مقایسه می کنند. در حقیقت ، ماست ، نان خمیر مایه و حتی مقداری آبجو ترش حاوی همان نوع باکتری های خوبی است که بیشتر واژن های سالم را تحت سلطه خود قرار می دهد: لاکتوباسیل ها.

دلایل ایجاد بوی تند

اسیدیته PH واژن سالم کمی اسیدی است و بین 3.8 تا 4.5 است. مینکین می گوید: "باکتریهای لاکتوباسیل واژن را اسیدی نگه می دارند.این اسیدیته از رشد بیش از حد انواع بد باکتری ها محافظت و همین اسیدیته بوی تند و مانند پوسیدگی ایجاد می کند."

بوی فلزی و مسی

بسیاری از افراد گزارش می کنند که بوی بد واژن از نوع مسی و فلزی است. این موضوع معمولاً جای نگرانی ندارد و به ندرت نشان دهنده یک مشکل جدی است. 

دلایل ایجاد بوی مسی

خون حاوی آهن است که بوی فلزی دارد. شایع ترین دلیل این بو خون قاعدگی است. در طول دوره قاعدگی ، خون و بافتی از پوشش رحم شما ریخته می شود و از طریق کانال واژن عبور می کند که دلیل این بو است. خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی می تواند شایع باشد. این اتفاق معمولاً به دلیل خشکی واژن یا رابطه جنسی شدید است که می تواند باعث بریدگی یا خراش های کوچک شود. بوی واژن مسی نیز می تواند به دلیل کمتر شایع اما جدی خونریزی واژینال باشد. رایحه فلزی نباید مدت زیادی پس از پایان دوره قاعدگی باقی بماند. اگر واژن شما با مایع منی تماس داشته باشد ، این مساله ممکن است سطح pH را تغییر دهد و باعث ایجاد بوی فلزی شود. اگر دچار خونریزی غیرمرتبط با پریود هستید یا بوی فلزی با خارش و ترشح ادامه دارد ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شیرین مانند ملاس

وقتی می گوییم شیرین ، منظور ما شیرینی های تازه پخته شده نیست. منظور ما بوی قوی و خاکی است. اما نگران نباشید ، بوی شیرین واژن جای نگرانی نیست.

 دلایل ایجاد بوی شیرین

باکتری ها. بله pH واژن شما یک اکوسیستم باکتری است که همیشه در حال تغییر است و گاهی اوقات این بدان معنی است که ممکن است کمی بوی شیرین از واژنتان حس کنید.

بوی شوینده و مواد شیمیایی

بوی مشابه سفید کننده یا آمونیاک می تواند دو مورد متفاوت باشد. گاهی اوقات ، این بوی بد واژن دلیل مراجعه به پزشک است.

 دلایل ایجاد بوی شیمیایی

ادرار حاوی یک محصول جانبی از آمونیاک به نام اوره است. تجمع ادرار در لباس زیر یا اطراف ولو می تواند بوی شیمیایی را به وجود آورد. بخاطر داشته باشید ، بوی شدید آمونیاک ادرار نشانه کمبود آب بدن است.

همچنین ممکن است بوی شیمیایی مانند نشانه واژینوز باکتریایی باشد. واژینوز باکتریال یک عفونت بسیار شایع است. علائم آن شامل:

  • بوی بد یا ماهی مانند
  • لاغری
  • ترشحات خاکستری ، سفید یا سبز واژن
  • خارش
  • سوزش در هنگام ادرار کردن

بوی گیاهان دارویی

در بسیاری از افراد بین بوی بدن و ماری جوانا شباهت وجود دارد. متأسفانه ، پاسخ علمی خوبی برای این موضوع وجود ندارد اما به لطف غدد عرق موجود در واژن و ران، حداقل ما می دانیم که چرا بوی واژن و بوی بدن می توانند بسیار شبیه به هم باشند. 

دلایل ایجاد

بدن شما حاوی دو نوع غدد عرق ، آپوکرین و اکرین است. وقتی استرس دارید یا مضطرب هستید ، غدد آپوکرین مایعی شیری تولید می کنند. این مایعات به خودی خود بدون بو است اما وقتی این مایعات با فراوانی باکتری های واژن در ولو شما تماس پیدا کند ، می تواند رایحه ای تند مانند بوی گیاهان دارویی تولید کند.

ماهی یا گوشت گندیده

احتمالاً بوی غیرطبیعی واژن را شنیده اید که به عنوان بوی ماهی نامیده می شود. در حقیقت ، ماهی تازه اصلاً نباید بو بگیرد. تجزیه ماهی مقایسه مناسب تر است. چرا؟ تری متیل آمین ، که ترکیب شیمیایی مسئول عطر و بوی متمایز ماهیان پوسیده و برخی بوهای غیر طبیعی واژن است. 

دلایل بوی ماهی مرده

تریکومونیازیس شایع ترین عفونت قابل انتقال از راه جنسی است و به راحتی با یک دوره آنتی بیوتیک قابل درمان است که به بوی تند ماهی معروف است. در موارد نادر ، بوی ماهی نشان دهنده یک وضعیت جدی تر است.

بوی ارگان در حال پوسیدگی

اگر بو تند باشد ، مانند ارگان مرده ، ممکن است مربوط به واژن شما نباشد بلکه چیزی در واژن باشد.

دلایل ایجاد بوی بد

اجازه دادن ناخواسته به یک تامپون برای چند روز و یا حتی هفته ها ماندن در داخل واژن بوی بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می کنید را ایجاد می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

به طور کلی ، تشخیص بوی غیر طبیعی باید آسان باشد. اینها مواردی هستند که باعث می شوند شما به بوی واژن حساس شوید. بوی ماهی پوسیده ، ارگانی مرده ، پوسیدگی - این بوها پرچم قرمز هستند. اگر یک دلیل جدی وجود داشته باشد ، اغلب علائم دیگری نیز در کنار بو ظاهر می شوند.

اگر بوی همراه با موارد زیر است به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش یا سوزش
  • درد
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • تخلیه پنیر کوکی غلیظ
  • خونریزی واژینال که ارتباطی با پریود شما ندارد

 بوی واژن تغییر می کنند و این اشکالی ندارد،جابجایی های ظریف در عطر واژن شما طبیعی است. به یاد داشته باشید ، نحوه بویایی واژن شما با PH آن ارتباط دارد و موارد زیادی وجود دارد که بر pH شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال رابطه جنسی واژن را انجام دهید. منی دارای pH نسبتاً بالایی است ، بنابراین بعد از انجام رابطه جنسی نوع دیگری از بو را احساس می کنید که بسیار طبیعی است. نگران نباشید ، این تغییر فقط موقتی است.

آیا بوی بد واژن نشانه بیماری است؟ 

بوی بد واژن در خانم ها متفاوت است و گاهی غیر قابل تحمل می شود، لگرچه این بو اغلب طبیعی است اما اگر به همراه خارش، سوزش، درد هنگام رابطه جنسی و خونریزی بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/