نشانه های اولیه سرطان رحم | از سرطان رحم چه می‌دانید؟

سرطان رحم

سرطان رحم زمانی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی رشد کرده و رشد خارج از کنترل خود را شروع کنند. دو نوع اصلی سرطان رحم وجود دارد. سرطانهای آندومتر از پوشش رحم (آندومتر) شروع می شوند و حدود 95٪ از موارد را تشکیل می دهند و سارکوم های رحمی ، که در بافت عضلانی (میومتر) ایجاد می شود ، و نوع نادرتری از سرطان است که سرطان رحم نیز نامیده می شود.

سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم غالباً به عنوان سرطان آندومتر شناخته می شود زیرا این شایع ترین شکل است. میزان بقای پنج ساله این نوع سرطان 83 درصد است.

علائم سرطان رحم

خونریزی غیرمعمول از واژن رایج ترین علامت این سرطان است ، به ویژه هر خونریزی بعد از یائسگی. برخی از زنان ترشحات آبکی را تجربه می کنند که ممکن است بوی بدی داشته باشد. علائم کمتر شایع شامل کاهش وزن غیرقابل توجیه ، مشکل ادرار یا درد شکم است. اگرچه این علائم ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شده باشد ، اما اگر نگران هستید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

علل سرطان رحم

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهند عبارتند از:

  • یائسگی یا دیر رسیدن یائسگی (بعد از 55 سالگی)
  • پوشش دیواره ضخیم شده (هایپرپلازی آندومتر)
  • هرگز بچه دار نشدن
  • شروع زودرس قاعدگی (قبل از 12 سالگی)
  • فشار خون بالا یا دیابت
  • اضافه وزن یا چاقی
  • سابقه خانوادگی سرطان تخمدان ، رحم یا روده
  • داشتن یک بیماری ژنتیکی مانند سندرم کودن یا سندرم لینچ
  • تومورهای قبلی تخمدان ، یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استفاده از استروژن از درمان جایگزین هورمون یا درمان باروری
  • پرتودرمانی قبلی به لگن
  • مصرف تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان

تشخیص سرطان رحم

آزمایش های تشخیص سرطان شامل موارد زیر است:

  • معاینه‌ی جسمی:پزشک ممکن است شکم شما را از نظر تورم بررسی کند. برای بررسی رحم ، پزشک در حالی که روی شکم شما فشار می آورد ، دو انگشت در داخل واژن شما قرار می دهد ، در غیر این صورت ممکن است از ابزاری (اسپکولوم) که دیواره های واژن را جدا می کند استفاده می کند (شبیه آزمایش غربالگری دهانه رحم).
  • سونوگرافی از طریق واژن: با استفاده از سونوگرافی با دستگاهی به نام مبدل ، پزشک می تواند اندازه تخمدان ، رحم و ضخامت آندومتر را ببیند. اگر هر چیزی غیرمعمول به نظر برسد ، پزشک ممکن است نمونه برداری را پیشنهاد کند.
  • نمونه برداری از آندومتر: نمونه برداری از آندومتر در مطب متخصص انجام می شود. یک لوله نازک و بلند (پیپل) به داخل واژن شما وارد می شود تا سلول ها را از پوشش رحم مکش کند. سلول ها به یک آسیب شناس فرستاده می شوند که آنها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. ممکن است ناراحتی مشابه گرفتگی عضلات پریود وجود داشته باشد بنابراین ممکن است پزشک قبل از انجام این روش مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را پیشنهاد کند.
  • هیستروسکوپی و نمونه برداری: هیستروسکوپ وسیله ای شبیه به تلسکوپ است که از طریق واژن به رحم شما وارد می شود و به متخصص زنان یا انکولوژیست زنان اجازه می دهد داخل رحم شما را ببیند. در طی این روش ، بافت نیز می تواند برداشته شود (نمونه برداری) و برای آزمایش بیشتر در آزمایشگاه ارسال شود.
  • آزمایش خون و ادرار: آزمایش خون و ادرار ممکن است برای ارزیابی سلامت عمومی شما و اطلاع از تصمیمات درمانی استفاده شود.

سرطان رحم

تست های دیگر

اگر سرطان در رحم شما تشخیص داده شود ، ممکن است اسکن های دیگری انجام دهید تا ببینید آیا سرطان به سایر قسمت های بدن شما سرایت کرده است ، مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن یا ام آر آی. برای انواع خاصی از این سرطان ، مانند سارکوم ، ممکن است از اسکن PET استفاده شود.

پس از تشخیص سرطان در رحم ، ممکن است احساس شوک ، ناراحتی ، اضطراب یا گیجی کنید. اینها پاسخ های عادی است. تشخیص سرطان رحم به طور متفاوتی بر روی هر فرد تأثیر می گذارد. برای بیشتر اوقات ، زمان دشواری خواهد بود ، با این حال برخی از افراد موفق به ادامه فعالیت های عادی روزمره خود می شوند. شاید برای شما مفید باشد که در مورد گزینه های درمانی خود با پزشکان ، خانواده و دوستان خود صحبت کنید. سوال کنید و به اندازه احساس نیاز خود اطلاعات را جستجو کنید. این که شما چقدر می خواهید در تصمیم گیری درباره درمان خود درگیر شوید ، به خود شما بستگی دارد.

درمان سرطان رحم

برای اکثر زنان مبتلا به این نوع سرطان، جراحی تنها روش درمانی مورد نیاز است ، به ویژه اگر سرطان زود تشخیص داده شود و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکند.

جراحی (هیسترکتومی و سالپینگ اووفورکتومی دو طرفه)

رایج ترین روش درمان این سرطان برداشتن رحم و دهانه رحم با جراحی است. به این روش هیسترکتومی کلی گفته می شود. اگر لوله های رحمی و هر دو تخمدان نیز برداشته شوند ، به آن سالپینو اووفورکتومی دو طرفه گفته می شود. تخمدان ها معمولاً برداشته می شوند تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد ، زیرا تخمدان ها استروژن تولید می کنند ، هورمونی که ممکن است باعث رشد سرطان شود.جراحی را می توان از طریق بریدگی شکم (لاپاراتومی) یا با استفاده از جراحی سوراخ کلید (جراحی لاپاراسکوپی) انجام داد. به شما بیهوشی عمومی داده می شود. در طی این روش ، جراح ممکن است در صورت گسترش سرطان ، بافت اضافی را از بین ببرد یا غدد لنفاوی لگن شما را از بین ببرد.

برای زنانی که قبل از درمان یائسه نشده بودند و پس از آن یک عمل جراحی دو طرفه انجام می دهند ، با برداشتن تخمدان یائسه می شوند. بنابراین ، اگر نگران این هستید که چگونه جراحی روی باروری شما تأثیر بگذارد ، مهم است که قبل از شروع درمان با متخصص خود صحبت کنید.تیم درمانی به شما نحوه مراقبت از خود پس از جراحی را توصیه می کند ، از جمله جلوگیری از بلند کردن اشیا، رانندگی و مقاربت جنسی برای مدت زمان کوتاه در طول بهبودی.

پرتودرمانی (پرتودرمانی)

پرتودرمانی ، استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلولهای سرطانی ، معمولاً به عنوان یک درمان اضافی برای کاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده می شود. اگر به اندازه کافی برای جراحی کافی نباشید ، ممکن است به عنوان درمان اصلی توصیه شود. پرتودرمانی به صورت خارجی انجام می شود ، جایی که دستگاهی اشعه را به سمت سرطان و بافت اطراف آن هدایت می کند. یا از داخل بدن (براکی تراپی) ، جایی که مواد رادیواکتیو در لوله های نازک قرار داده می شود و در نزدیکی سرطان قرار می گیرد.پرتودرمانی در ناحیه لگن ممکن است باعث یائسگی شود ، بنابراین ، اگر نگران هستید که چگونه درمان روی باروری شما تأثیر بگذارد ، مهم است که قبل از شروع درمان ، نگرانی خود را با تیم درمانی خود مطرح کنید.

هورمون درمانی

هورمون درمانی معمولاً در صورت گسترش سرطان یا بازگشت سرطان (عود مجدد) انجام می شود. همچنین اگر جراحی گزینه ای نباشد گاهی از آن استفاده می شود. پروژسترون اصلی ترین درمان هورمونی برای زنان مبتلا به سرطان رحم است و به صورت قرص یا تزریق توسط پزشک عمومی یا پرستار در دسترس است. به کوچک شدن برخی سرطان ها و کنترل علائم کمک می کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای درمان انواع خاصی از سرطان، یا هنگامی که سرطان پس از جراحی یا رادیوتراپی بازگشت می یابد ، یا اگر سرطان به درمان هورمونی پاسخ نمی دهد ، استفاده می شود که می تواند برای کنترل سرطان و تسکین علائم استفاده شود. این دارو معمولاً به عنوان دارویی تجویز می شود که از طریق ورید به داخل ورید تزریق می شود. پزشک دوره درمانی شیمی درمانی و مدت زمان آن را توضیح می دهد.

مراقبت تسکینی

در برخی موارد تیم پزشکی ممکن است در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کنند. مراقبت تسکینی با هدف بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان انجام می شود.درمان تسکینی و همچنین کاهش سرعت سرطان، می تواند درد را تسکین داده و به مدیریت علائم دیگر کمک کند. درمان ممکن است شامل پرتودرمانی ، شیمی درمانی یا سایر درمان های دارویی باشد.

تیم درمانی

بسته به درمان شما ، تیم درمانی شما ممکن است از تعدادی متخصص حرفه ای بهداشت تشکیل شده باشد ، مانند:

  • GP (پزشک عمومی) - از سلامت عمومی شما مراقبت می کند و برای هماهنگی درمان با متخصصان شما همکاری می کند.
  • متخصص زنان و زایمان - متخصص در درمان بیماری های سیستم تولید مثل زنان.
  • انکولوژیست پرتوی - درمان پرتودرمانی را تجویز و هماهنگ می کند.
  • آنکولوژیست پزشکی - دوره شیمی درمانی را تجویز و هماهنگ می کند.
  • پرستاران سرطان - در درمان کمک می کنند و در طول دوره درمان خود اطلاعات و پشتیبانی را ارائه می دهند.
  • سایر متخصصان بهداشت  - مانند مددکاران اجتماعی ، داروسازان و مشاوران
  • آنکولوژیست زنان - سرطانهای سیستم تولید مثل زنان را تشخیص و درمان می کند.

جلوگیری از سرطان رحم

هیچ اقدامات اثبات شده ای برای جلوگیری از این سرطان وجود ندارد. با این حال ، شما ممکن است بتوانید عوامل خطر خود را مانند حفظ وزن سالم و هوشیاری در مورد هرگونه خونریزی غیرطبیعی از واژن ، به حداقل برسانید.

علائم سرطان رحم

پیش بینی سرطان

پیش بینی دقیق روند بیماری برای پزشک امکان پذیر نیست ، زیرا این امر به شرایط فردی هر فرد بستگی خواهد داشت. با این حال ، ممکن است پزشک براساس نوع سرطان، نتایج آزمایشات ، میزان رشد تومور و همچنین سن ، تناسب اندام و سابقه پزشکی شما پیش آگهی ، نتیجه احتمالی بیماری را به شما ارائه دهد. در بیشتر موارد ، تشخیص زودهنگام این نوع سرطان پیش آگهی خوبی دارد.

علائم اولیه سرطان رحم چیست؟

خونریزی غیرمعمول از واژن رایج ترین علامت این سرطان است ، به ویژه هر خونریزی بعد از یائسگی. برخی از زنان ترشحات آبکی را تجربه می کنند که ممکن است بوی بدی داشته باشد. علائم کمتر شایع شامل کاهش وزن غیرقابل توجیه ، مشکل ادرار یا درد شکم است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/