خطرناک ترین دلایل وجود خون در منی | درمان پزشکی و خانگی

khon_dar_mani

دیدن خون در مایع منی می تواند حیرت انگیز باشد، اگرچه غیر معمول است اما به ندرت یک مشکل جدی را نشان می دهد ، به ویژه در مردان زیر 40 سال. خون در منی (هماتوسپرمیا) اغلب طولانی نمی شود ، زیرا معمولاً خود به خود حل و فصل می شود.

مقدار خون در مایع منی شما ممکن است از یک قطره کوچک تا مقدار زیادی متفاوت باشد. میزان خون در مایع منی به علت خونریزی شما بستگی دارد. همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد هنگام انزال
  • درد هنگام ادرار کردن
  • حساسیت یا تورم در کیسه بیضه شما
  • حساسیت در ناحیه کشاله ران
  • درد در کمر
  • خون در ادرار شما

دلایل احتمالی خون در منی

مایع منی در امتداد یک لوله از راه مجرای ادرار برای انزال عبور می کند. هر چیزی می تواند باعث شکسته شدن رگهای خونی در این مسیر و نشت خون در مایع منی شود. در بسیاری از موارد ، هرگز علت دقیق خون در منی مشخص نمی شود. بیشتر موارد این مساله جدی نیست ، به خصوص اگر 40 سال یا کمتر دارید. در زیر برخی از دلایل احتمالی خون در مایع منی وجود دارد که ممکن است پزشک بررسی کند.

التهاب

التهاب وزیکول های منی یکی از علل شایع منی خونی است. التهاب هر غده ، مجرا ، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان نقش دارد می تواند باعث ایجاد این مشکل شما شود. این شامل:

  •  پروستاتیت (التهاب غده پروستات) ، که می تواند باعث درد ، مشکلات ادرار و اختلال عملکرد جنسی شود.
  • اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم ، یا لوله پیچ خورده در پشت بیضه که اسپرم در آن ذخیره شده است) ، که اغلب در اثر عفونت باکتریایی ، از جمله عفونت های مقاربتی (STIs) مانند تبخال ، سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می شود. علائم شامل بیضه قرمز یا متورم ، درد و حساسیت بیضه در یک طرف ، ترشح و ادرار دردناک است.
  • ورم مفاصل (التهاب مجرای ادرار) ، که می تواند باعث درد هنگام ادرار ، خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی یا ترشح آلت تناسلی شود.التهاب همچنین می تواند در اثر تحریکات ناشی از سنگهای سنگی در پروستات ، وزیکول های منی ، مثانه یا مجرای ادرار ایجاد شود. 

عفونت ها

درست مانند التهاب، عفونت در هر غده، مجرا، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان نقش دارد می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. بیماری های مقاربتی (که معمولاً به آن بیماری های مقاربتی یا STD گفته می شود) مانند کلامیدیا ، سوزاک یا تبخال نیز می توانند باعث ایجاد خون در منی شوند.

عفونت های ناشی از ویروس ها ، باکتری ها یا قارچ ها نیز می توانند منجر به این بیماری شوند. 

انسداد

اگر مجاری مانند مجرای انزال مسدود شده باشد، رگ های خونی اطراف می توانند متسع و شکسته شوند. اگر پروستات شما بزرگ شده باشد ، می تواند مجرای ادرار شما را تحت فشار قرار دهد ، که می تواند باعث مایع منی خونی شود. 

تومورها

پولیپ های خوش خیم یا تومورهای بدخیم در پروستات ، بیضه ها ، اپیدیدیم یا وزیکول های منی می توانند منجر به خون در مایع منی شما شوند. 

ناهنجاری های عروقی

ناهنجاری های عروقی در دستگاه تناسلی مردان ، مانند کیست های عروقی ، می تواند خونی را که در مایع منی خود دیده اید ، توضیح دهد.

 عوامل دیگر

شرایطی که روی کل بدن شما تأثیر می گذارد می تواند باعث ایجاد خون در منی شود. این موارد شامل فشار خون بالا (فشار خون بالا) و هموفیلی (اختلالی است که منجر به خونریزی آسان و بیش از حد می شود). سایر احتمالات شامل سرطان خون و بیماری مزمن کبدی است.

اقدامات پزشکی

ضربه جسمی ، مانند ضربه خوردن در بیضه هنگام ورزش ، می تواند منجر به خون در مایع منی شود. ضربه می تواند باعث نشت رگ های خونی شود و ممکن است خون در منی از بدن خارج شود. یک روش پزشکی مانند معاینه پروستات یا بیوپسی یا وازکتومی می تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شما شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی در زمینه سرطان یا STI ، باید از طریق خون در مایع منی به پزشک مراجعه کنید. سن شما همچنین می تواند به عنوان یک راهنما باشد. مردان 40 ساله و بالاتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان پروستات هستند. به همین دلیل ، هر زمان که خون در مایع منی خود مشاهده کردید ، باید به پزشک خود بگویید. پزشک شما می خواهد علت خون را در اسرع وقت بررسی کند.

اگر زیر 40 سال دارید و علائمی غیر از منی خونی ندارید ، صبر کنید و ببینید خون به خودی خود از بین می رود یا خیر. اگر مایع منی شما همچنان خون آلود است یا اگر علائم اضافی مانند درد یا تب را احساس می کنید ، از دکتر خود وقت بگیرید. آنها ممکن است معاینه پروستات یا تجزیه و تحلیل مایع منی و ادرار شما را برای تعیین منبع خون انجام دهند.

تشخیص مشکل

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ، ابتدا باید علت خون در منی را تعیین کنند. کارهایی که ممکن است انجام دهند شامل موارد زیر است:

  •  معاینات بدنی پزشک ممکن است شما را برای سایر علائم ، از جمله تورم بیضه ، قرمزی یا سایر علائم قابل مشاهده عفونت یا التهاب معاینه کند.
  • آزمایشات STI. از طریق آزمایشاتی از جمله کار خون ، پزشک شما بررسی می کند که شما STI ندارید که می تواند باعث خونریزی شود.
  • آزمایش ادرار. این می تواند به تشخیص عفونت های باکتریایی یا سایر ناهنجاری های ادرار کمک کند.
  • آزمایش PSA ، که آنتی ژن های ایجاد شده در پروستات را آزمایش می کند و سلامت پروستات را ارزیابی می کند.
  • آزمایش های غربالگری مانند سونوگرافی ، CT و MRI که می تواند به انسداد کمک کند.
  • سونوگرافی ترانس رکتال ، که از قلم مبدل برای جستجوی تومورها و سایر ناهنجاری های اطراف پروستات استفاده می کند.

مردان بالای 40 سال ممکن است برای ارزیابی بیشتر به متخصص ارولوژی ارجاع شوند. افراد زیر 40 سال نیز ممکن است در صورت ادامه علائم با وجود درمان ، به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنند.

خون در منی

 درمان خون در منی

بسته به علت وجود خون در منی ، ممکن است بتوانید خود را در خانه معالجه کنید. اگر علت اصلی آن نیاز به درمان پزشکی داشته باشد ، پزشک با شما همکاری می کند تا در مورد دوره مناسب شما تصمیم بگیرد.

 درمان در خانه

اگر ضربه خوردن باعث خون در مایع منی شده باشد ، به راحتی با استراحت و اجازه دادن به بهبودی بدن ممکن است این مشکل حل شده باشد. اگر در کشاله ران نیز تورم دارید ، می توانید هر بار 10 تا 20 دقیقه یخ را در آن ناحیه قرار دهید ، اما بیشتر از آن نیست. بیشتر موارد هماتوسپرمیا به خودی خود برطرف می شوند. علائم خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت بدتر شدن یا ماندگاری بیش از یک ماه به پزشک خود هشدار دهید.

 درمان پزشکی

اگر خون در منی شما به دلیل عفونت باشد ، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر تورم دلیل اصلی آن باشد ، داروهای ضد التهابی در دسترس هستند. اگر این بیماری شما به دلیل انسداد دستگاه ادراری تناسلی شما باشد ، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی های احتمالی شامل برداشتن سنگ مثانه است که مانع مجاری ادراری می شود یا تومورها را از بین می برد. اگر سرطان باعث ایجاد خون در مایع منی شما شود ، پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص (آنکولوژیست) ارجاع می دهد که بهترین درمان را تعیین می کند.

همانطور که خون در مایع منی شما حیرت آور است ، لازم است به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد این علامت یک بیماری جدی نیست. اگر همچنان مایع منی خونی را تجربه می کنید ، از پزشک خود بخواهید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند. این پزشک متخصص می تواند به شما در درمان علل جدی خون در مایع منی کمک کند.

دلیل وجود خون در منی چیست؟

این مشکل دلایل متعددی دارد به ویژه اگر بالای 40 سال داشته باشید. با این حال دلایلی مانند ضربه به بیضه، التهابات، عفونت‌ها و حتی بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می تواند از دلایل دیدن خون در مایع منی باشد.

آیا دیدن خون در منی خطرناک است؟

در بسیاری از موارد این موضوع خطرناک نیست و به خودی خود از بین می رود اما اگر مدت زیادی طول کشید و علائم دیگری به سراغ شما آمد حتما باید برای پیدا کردن دلیل این مشکل و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/