عوارض برداشتن رحم چیست؟ | دلایل عمل هیسترکتومی

برداشتن رحم

هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم زنان است. رحم جایی است که کودک در هنگام بارداری رشد می کند , پوشش داخلی رحم منبع خون قاعدگی است.

به دلایل زیادی ممکن است به برداشتن رحم نیاز داشته باشید. از این جراحی می توان برای درمان تعدادی از بیماری های مزمن درد و همچنین انواع خاصی از سرطان و عفونت استفاده کرد. میزان جراحی رحم بسته به دلیل جراحی متفاوت است. در بیشتر موارد ، کل رحم برداشته می شود. همچنین ممکن است پزشک در حین عمل تخمدان ها و لوله های رحمی را خارج کند. تخمدان ها اندام هایی هستند که استروژن و سایر هورمون ها را تولید می کنند. لوله های رحمی ساختارهایی هستند که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند.

پس از جراحی رحم، دیگر قاعدگی متوقف خواهد شد و همچنین نمی توانید باردار شوید.

چرا برداشتن رحم انجام می شود؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، پزشک ممکن است هیسترکتومی را پیشنهاد کند:

  •  درد مزمن لگن
  • خونریزی غیرقابل کنترل واژن
  • سرطان رحم ، دهانه رحم یا تخمدان ها
  • فیبروم ، تومورهای خوش خیم هستند که در رحم رشد می کنند
  • بیماری التهابی لگن ، که یک عفونت جدی در اندام های تولید مثل است
  • افتادگی رحم ، که هنگام افتادن رحم از دهانه رحم و بیرون آمدن از واژن رخ می دهد
  • آندومتریوز ، اختلالی است که در آن پوشش داخلی رحم در خارج از حفره رحم رشد می کند و باعث درد و خونریزی می شود
  • آدنومیوز که شرایطی است که در آن پوشش داخلی رحم به عضلات رحم رشد می کند

گزینه های جایگزین رحم

طبق شبکه ملی بهداشت زنان اعلام کرده که جراحی هیسترکتومی دومین روش جراحی رایج است که در ایالات متحده بر روی زنان انجام می شود. این یک جراحی ایمن و کم خطر محسوب می شود با این حال ، هیسترکتومی ممکن است بهترین گزینه برای همه خانم ها نباشد. این عمل نباید روی زنانی که هنوز می خواهند بچه دار شوند انجام شود مگر اینکه گزینه های دیگری امکان پذیر نباشد و جایگزین رحم وجود نداشته باشد.

خوشبختانه بسیاری از بیماری هایی که با جراحی رحم درمان می شوند ممکن است به روش های دیگری نیز درمان شوند. به عنوان مثال ، هورمون درمانی می تواند برای درمان آندومتریوز استفاده شود. فیبروم را می توان با انواع دیگر جراحی که رحم را نگه می دارد ، درمان کرد. با این حال در برخی شرایط برداشتن رحم به روشنی بهترین انتخاب است. این معمولاً تنها گزینه برای درمان سرطان رحم یا دهانه رحم است.

شما و پزشک می توانید در مورد گزینه های خود بحث کرده و بهترین انتخاب را برای شرایط خاص خود تعیین کنید.

انواع هیسترکتومی چیست؟

چندین روش مختلف جراحی رحم وجود دارد.

 هیسترکتومی جزئی

در حین جراحی رحم جزئی، پزشک فقط بخشی از رحم شما را برمی دارد. ممکن است دهانه رحم شما دست نخورده باقی بماند.

 هیسترکتومی کامل

در حین جراحی برداشتن رحم ، پزشک کل رحم را از جمله دهانه رحم خارج می کند. اگر دهانه رحم شما برداشته شود دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ سالانه نخواهید داشت. با این حال ، شما باید به معاینات منظم لگن ادامه دهید. 

هیسترکتومی و سالپینگو-اوفرکتومی

در طی جراحی رحم و سالپینگو اوفرکتومی ، پزشک رحم را به همراه یکی یا هر دو تخمدان و لوله های رحمی شما خارج می کند. در صورت برداشتن هر دو تخمدان ، ممکن است به درمان جایگزینی هورمون نیاز داشته باشید.

برداشتن رحم

برداشتن رحم چگونه انجام می شود؟

جراحی رحم از چند طریق انجام می شود. همه روش ها به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز دارند. یک بیهوشی عمومی شما را در طول مراحل خواب به خواب می برد تا دردی احساس نکنید. یک بی حس کننده موضعی بدن شما را در زیر خط کمر بی حس می کند ، اما در حین جراحی بیدار خواهید ماند. این نوع ماده بیهوشی گاهی اوقات با یک آرامبخش ترکیب می شود ، که به شما کمک می کند در طول عمل   آرام باشید. 

هیسترکتومی شکمی

در حین جراحی برداشتن رحم ، پزشک رحم شما را از طریق یک برش بزرگ در شکم شما بر می دارد. برش ممکن است عمودی یا افقی باشد. هر دو نوع برش تمایل به خوبی دارند و ترس کمی ایجاد می کنند.

 هیسترکتومی واژن

در حین جراحی رحم ، رحم شما از طریق یک برش کوچک که در داخل واژن ایجاد شده برداشته می شود. هیچ بریدگی خارجی وجود ندارد ، بنابراین هیچ جای زخمی قابل مشاهده نخواهد بود. 

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

در حین جراحی رحم با لاپاراسکوپی ، پزشک از ابزاری کوچک به نام لاپاراسکوپ استفاده می کند. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و بلند است که دارای نور با شدت بالا و در جلو یک دوربین با وضوح بالا است. این ابزار از طریق برش هایی در شکم وارد می شود. سه یا چهار برش کوچک به جای یک برش بزرگ ایجاد می شود. هنگامی که جراح می تواند رحم شما را ببیند ، آنها رحم را به قطعات کوچک برش داده و هر بار یک قطعه را برمی دارند.

خطرات برداشتن رحم چیست؟

این عمل یک روش کاملاً ایمن در نظر گرفته می شود. همانند تمام جراحی های بزرگ ، خطرات مرتبط نیز وجود دارد. برخی از افراد ممکن است واکنش نامطلوبی به ماده بیهوشی داشته باشند. همچنین خطر خونریزی شدید و عفونت در اطراف محل برش وجود دارد. سایر خطرات شامل آسیب به بافت ها یا اندام های اطراف است ، از جمله:

  •  مثانه
  • روده
  • رگ های خونی

این خطرات نادر است. با این حال ، در صورت بروز ، ممکن است برای اصلاح آنها نیاز به جراحی دوم داشته باشید.

بهبودی از عمل جراحی

پس از جراحی رحم ، باید دو تا پنج روز در بیمارستان بمانید. پزشک به شما دارو درد می دهد و علائم حیاتی شما مانند تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند. همچنین تشویق خواهید شد که در اسرع وقت در بیمارستان گشت بزنید. پیاده روی از تشکیل لخته خون در پاها جلوگیری می کند.

اگر جراحی رحم انجام داده اید ، واژن شما برای کنترل خونریزی مملو از گاز است. پزشکان ظرف چند روز پس از جراحی گاز را برمی دارند. با این حال ، ممکن است تخلیه خونین یا قهوه ای از واژن خود به مدت حدود 10 روز تجربه کنید. استفاده از پد قاعدگی می تواند از لک شدن لباس شما محافظت کند. وقتی از بیمارستان به خانه برگشتید ، ادامه راه رفتن مهم است. می توانید داخل خانه یا اطراف محله خود دور بزنید. با این حال ، شما باید از انجام برخی فعالیت ها در طول دوره نقاهت خودداری کنید. این موارد شامل:

  • هل دادن و کشیدن اشیا ، مانند جاروبرقی
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • خم شدن
  • رابطه جنسی

اگر هیسترکتومی واژینال یا لاپاراسکوپی انجام داده باشید ، احتمالاً می توانید در طی سه تا چهار هفته به بیشتر فعالیت های منظم خود برگردید. اگر جراحی رحم انجام دهید ، زمان بهبودی کمی بیشتر خواهد شد. بعد از حدود چهار تا شش هفته باید کاملاً بهبود پیدا کنید.

آیا بعد از برداشتن رحم می توان باردار شد؟

بعد از جراحی رحم نمی توان باردار شد به همین دلیل اگر می خواهید باردار شوید باید روش های جایگزین برای عمل هیسترکتومی را انتخاب کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/