دوش واژینال چیست؟ | عوارض و راه های جایگزین

doshe-vazhinal

دوش واژینال عبارت است از شستن واژن با آب یا مخلوط مایعات برای از بین بردن بو و "تمیز کردن" واژن. در بیشتر مواقع ، سرکه با آب مخلوط می شود ، اما برخی از محصولات دوش که از قبل بسته بندی شده اند حاوی جوش شیرین یا ید هستند. تعداد کمی نیز حاوی مواد ضد عفونی کننده و معطر هستند.

 طبق منابع معتبر از هر پنج زن از 15 تا 44 سال به طور منظم از دوش استفاده می کنند. یک نظرسنجی معتبر در سال 2002 نشان داد که این روش بیشتر در زنان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار دیده می شود. علاوه بر این ، یک مطالعه نشان داد که نوجوانان از هر نژاد بیشتر دوش می گیرند.

 دوش واژینال می تواند عوارض جانبی مانند سوزش و تحریک و همچنین چندین عارضه ایجاد کند. این عوارض می تواند هر مسئله ای را که سعی در پوشاندن آن دارید ، مانند بوی غیرمعمول ، بدتر کند. پس راه های ایمن برای از بین بردن بوی بد واژن را بیابید.

 دوش واژینال چگونه کار می کند؟

برای انجام دوش واژینال ، مخلوط آب و سایر مواد را در بطری یا کیسه قرار می دهند. سپس مخلوط پاشیده می شود و یا به سمت بالا به داخل واژن منجمد می شود. مایعات سپس از واژن شسته می شوند. دلایل رایجی که زنان از دوش استفاده می کنند عبارتند از:

  •  از بین بردن بوهای نامطبوع
  • جلوگیری از بارداری
  • شستن خون قاعدگی بعد از یک دوره یا مایع منی بعد از رابطه جنسی
  • اجتناب از عفونت مقاربتی

 آیا دوش واژینال ایمن است؟

کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه نمی کند زنان از محصولات دوش گرفتن استفاده کنند. واژن شما به گونه ای طراحی شده است که به طور طبیعی تعادل pH سالم را حفظ کند. این واژن مملو از باکتری یا فلور واژن است که به جلوگیری از عفونت و جلوگیری از تحریک کمک می کند. اگر تعداد باکتری های سالم در واژن خود را حذف یا کاهش دهید ، ممکن است باکتری های مشکل دار شکوفا شوند که می تواند منجر به عفونت ، تحریک و عوارض جدی تر شود.

خطرات دوش واژینال

اگر دوش واژینال بگیرید ، ممکن است محیط طبیعی واژن خود را ناراحت کنید. در نهایت می توانید با عوارضی روبرو شوید که بسیار شدید باشد. این عوارض شامل: 

مشکلات بارداری

زنانی که به طور منظم این دوش را می گیرند بیشتر به احتمال زیاد زایمان زودرس ، سقط جنین و سایر عوارض بارداری را تجربه می کنند. استفاده از دوش همچنین می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی شود و خانم هایی که از دوش استفاده می کنند ممکن است دوران بارداری دشواری داشته باشند.

 عفونت ها

تعادل سالم باکتری ها از رشد بیش از حد مخمر واژن جلوگیری می کند. از بین بردن تعادل طبیعی باعث شکوفایی مخمر می شود. این موضوع می تواند منجر به عفونت مخمر شود. به همین ترتیب ، زنی که دوش می گیرد ، پنج برابر بیشتر از زنی که این کار را انجام ندهد ، دچار واژینوز باکتریایی می شود. برخی از خانمها از دوش واژینال استفاده می کنند به این امید که شستن واژن باعث از بین رفتن عفونت واژن شود. دوش ممكن است عفونت را بدتر كند. دوش گرفتن در حالی که به عفونت واژن مبتلا هستید ، ممکن است باعث انتقال عفونت به سایر قسمت های سیستم تولید مثل شود.

دوش واژینال 

 بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونی است که در اندام های تولید مثل ایجاد می شود. بیشتر موارد PID در اثر عفونتهای مقاربتی (STI) ایجاد می شود. دوش خطر ابتلا به PID در زنان را 73 درصد افزایش می دهد. از هر هشت نفر یک نفر با سابقه PID در بارداری مشکل دارند.

 التهاب دهانه رحم

مانند PID ، التهاب دهانه رحم غالباً نتیجه STI است ، اما زنانی که دوش واژینال می گیرند نیز بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

چگونه با خیال راحت واژن خود را تمیز کنیم؟

ساده ترین راه برای تمیز کردن واژن ، انجام یک شستشوی ساده در حین استحمام یا دوش گرفتن است. صابون لازم نیست ، اما اگر می خواهید از آن استفاده کنید ، مطمئن شوید که آن ملایم بوده و به شدت معطر نباشد. رایحه ها و مواد شیمیایی می توانند پوست حساس دستگاه تناسلی شما را تحریک کنند.

 با یک دست ، با دو انگشت اول خود یک V ایجاد کنید تا پوست خارجی را نگه دارید و چین های واژن خود را گسترش دهید.با استفاده از آب گرم چندین بار محل را به آرامی پاشید. اگر می خواهید از آن استفاده کنید با یک صابون ملایم بشویید. چین و چروک ها را به سختی مالش ندهید و از وارد شدن صابون به داخل واژن خودداری کنید.به آرامی محل را با آب بشویید تا تمام صابون از بین برود.

با استفاده از حوله تمیز ، محل را خشک کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بوی طبیعی واژن و برخی ترشحات طبیعی است. چند علامت ممکن است نشان دهد که شما مشکل جدی تری دارید و باید به پزشک مراجعه کنید. این موارد شامل:

  •  ترشحات واژن با بوی شدید
  • ترشحات واژن سفید یا زرد-سبز است
  • بوی واژن مداوم است و پس از چند روز پایان نمی یابد
  • سوزش ، خارش و قرمزی یا تورم در واژن یا اطراف آن
  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار کردن

چگونه از بوی بد واژن جلوگیری کنیم؟

همه واژن ها بوی طبیعی دارند. بوی هر زن متفاوت است و بوی طبیعی می تواند با گذشت زمان تغییر کند. به همین ترتیب ، رویدادهایی مانند ورزش یا رابطه جنسی می توانند بوی طبیعی واژن شما را به طور موقت تغییر دهند. هنوز هم می توانید با چند مرحله ساده خطر ایجاد بوی شدید را کاهش دهید. 

  • بهداشت را رعایت کنید
  • به طور مرتب اندام تناسلی خود را بشویید.
  • از استفاده از صابون هایی که باعث تحریک پوست حساس می شوند خودداری کنید
  • از پارچه های قابل تنفس استفاده کنید
  • رطوبت بیش از حد در اطراف دستگاه تناسلی و واژن می تواند باعث افزایش بوها شده و منجر به عفونت شود
  • لباس زیر از 100 درصد پنبه استفاده کنید که قابل تنفس است و می تواند عرق و مایعات دیگر را از بین ببرد.
  • پارچه های ساتن ، ابریشم و پلی استر امکان جریان هوای کافی را ندارند و ممکن است رشد باکتری ها را تقویت کنند
  • از محصولات خوشبو کننده با دقت استفاده کنید
  • اسپری ها و پودرها ممکن است به بوی واژن کمک کنند ، اما از آنها در داخل واژن خود استفاده نکنید
  •  از پاک کننده های خشن استفاده نکنید
  • از پاک کننده های خشن مانند دوش در واژن خود استفاده نکنید. آنها می توانند تعادل pH واژن شما را برهم بزنند و باعث تحریک و عفونت شوند

اگر بوی نامطبوع یا ترشحات را تجربه می کنید ، از دوش برای از بین بردن آن استفاده نکنید. در عوض ، با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید. دوش گرفتن منظم ممکن است مشکلات اساسی را پنهان یا پنهان کند. همچنین می تواند منجر به عوارض جدی در واژن شود.

آیا دوش واژینال خطرناک است؟

این دوش می تواند عفونت ها را گسترش دهد، واژن را تحریک کند، باکتری های نامناسب را رشد دهد و موجب خارش و سوزش واژن شود؛ پس بیشتر پزشکان این دوش را توصیه نمی کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/