اصلی ترین دلیل هموروئید | درمان خانگی بواسیر

بواسیر

بواسیر یا هموروئید رگهایی متورم است که در اطراف مقعد یا در راست روده قرار دارند. حدود 50 درصد بزرگسالان علائم این بیماری را تا سن 50 سالگی تجربه کردند. این مشکل می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در مقعد یا راست روده ایجاد می شود و خارجی در خارج از مقعد ایجاد می شود، البته این مشکل به عنوان توده نیز شناخته می شود.

هموروئید خارجی شایع ترین و دردسرسازترین است و باعث درد ، خارش شدید و مشکل نشستن می شود. خوشبختانه قابل درمان هستند.

علائم بواسیر چیست؟

علائم شامل موارد زیر است:

  • خارش شدید در اطراف مقعد
  • تحریک و درد در اطراف مقعد
  • توده خارش دار یا دردناک یا تورم نزدیک مقعد شما
  • نشت مدفوع
  • حرکات روده ای دردناک
  • بعد از دفع مدفوع ، خون روی بافت شما قرار گیرد

اگرچه این بیماری دردناک است ، اما تهدید کننده زندگی نیست و اغلب خود به خود و بدون درمان از بین می رود. اگر اغلب آنها را داشته باشید ، ممکن است علائم کم خونی مانند ضعف و رنگ پریدگی پوست به دلیل از دست دادن خون ایجاد کنید ، البته این علائم نادر است.

چه عواملی باعث بواسیر می شوند؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث این مشکل می شوند. عوامل احتمالی عبارتند از:

  • فشار آوردن در حین دفع
  • عوارض ناشی از یبوست مزمن
  • به مدت طولانی نشستن ، به خصوص در توالت
  • سابقه خانوادگی

عوامل خطر

این مشکل می تواند از طریق ژنتیکی از والدین به کودک منتقل شود ، بنابراین اگر والدین شما آن را داشته باشند ، بیشتر احتمال دارد که به آن مبتلا شوید. بلند کردن مداوم از بدن ، چاقی یا فشارهای دائمی دیگر بر روی بدن می تواند خطر را افزایش دهد. ایستادن زیاد بدون وقفه برای نشستن می تواند باعث این مشکل شود. رابطه جنسی مقعدی و اسهال مداوم همچنین می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

اگر باردار باشید نیز به احتمال زیاد دچار هموروئید می شوید. وقتی رحم بزرگ می شود ، روی ورید روده بزرگ فشار می آورد و باعث برجستگی آن می شود.

بواسیر

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه بصری مقعد شما ممکن است برای تشخیص کافی باشد. برای تأیید تشخیص ، پزشک ممکن است معاینه متفاوتی را برای بررسی ناهنجاری های داخل مقعد انجام دهد. این چک به عنوان یک آزمایش رکتال دیجیتال شناخته می شود. در طی این معاینه ، پزشک یک انگشت دستکش شده و روغن کاری شده را به راست روده شما وارد می کند. اگر آنها احساس کنند هر چیز غیر طبیعی است ، ممکن است یک آزمایش اضافی به نام سیگموئیدوسکوپی را تجویز کنند.

سیگموئیدوسکوپی با استفاده از دوربین کوچک پزشک برای تشخیص داخلی انجام می شود. این دوربین کوچک فیبر نوری ، سیگموئیدوسکوپ نامیده می شود ، در یک لوله کوچک قرار می گیرد و سپس به راست روده شما وارد می شود. از این آزمایش ، پزشک دید واضحی از داخل راست روده شما دارد تا بتواند آن را از نزدیک معاینه کند.

گزینه های درمان بواسیر چیست؟

درمان می تواند در خانه یا مطب پزشک انجام شود.

مسکن درد

برای به حداقل رساندن درد ، حداقل 10 دقیقه در یک وان آب گرم خیس کنید. همچنین می توانید روی یک بطری آب گرم بنشینید تا درد خارجی را تسکین دهد. اگر درد غیر قابل تحمل است ، از شیاف ، پماد یا کرم دارویی بدون نسخه برای تسکین سوزش و خارش استفاده کنید.

مکمل های فیبر

اگر یبوست دارید ، می توانید از مکمل فیبر بدون نسخه برای کمک به نرم شدن مدفوع خود استفاده کنید. دو مکمل رایج از این نوع ، پسیلیوم و متیل سلولز هستند.

درمان های خانگی

درمان های موضعی بدون نسخه ، مانند هیدروکورتیزون یا کرم، می توانند ناراحتی شما را تسکین دهند. هم می توانید هیدروکورتیزون و هم کرم خریداری کنید. خیساندن مقعد در یک حمام sitz به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز نیز می تواند کمک کند.

بهداشت و بهداشت را با تمیز کردن مقعد خود با آب گرم در طول دوش گرفتن یا حمام هر روز انجام دهید. اما از صابون استفاده نکنید ، زیرا صابون می تواند این بیماری را تشدید کند. همچنین هنگام پاک کردن بعد از مدفوع ، از استفاده از دستمال توالت خشک یا خشن خودداری کنید.

استفاده از کمپرس سرد روی مقعد می تواند به کاهش تورم کمک کند. مسکن ها مانند استامینوفن ، ایبوپروفن یا آسپرین نیز می توانند درد یا ناراحتی را تسکین دهند.

درمان بواسیر

درمان های پزشکی

اگر درمان های خانگی کمک نمی کند ، ممکن است پزشک بستن بند لاستیک را توصیه کند. این روش شامل قطع گردش خون بواسیر توسط پزشک با قرار دادن یک نوار لاستیکی در اطراف آن است. این امر باعث از دست رفتن گردش خون می شود و مجبور به کوچک شدن می شود. این روش فقط باید توسط یک متخصص پزشکی انجام شود. این را در خانه امتحان نکنید.

اگر بستن نوار لاستیکی در مورد شما گزینه ای نیست ، پزشک ممکن است تزریق درمانی یا اسکلروتراپی را انجام دهد. در این روش ، پزشک شما ماده شیمیایی را مستقیماً به رگ خونی تزریق می کند. این امر باعث می شود که اندازه بواسیر کاهش یابد.

جلوگیری

برای جلوگیری و یا جلوگیری از بدتر شدن این مشکل ، از فشار آوردن در حین دفع اجتناب کنید. همچنین سعی کنید میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. نوشیدن آب کافی باعث می شود مدفوع شما سفت نشود.

به محض احساس دفع مدفوع از سرویس بهداشتی استفاده کنید تا از هموروئید جلوگیری کند. برای جلوگیری از یبوست مرتباً ورزش کنید و به مدت طولانی به خصوص روی سطوح سخت مانند بتن یا کاشی ننشینید.

مصرف غذاهایی که فیبر غذایی بالایی دارند می تواند خطر ابتلا به این مشکل را در آینده کاهش دهد. منابع خوب فیبر غذایی شامل موارد زیر است:

  • گندم کامل
  • برنج قهوه ای
  • بلغور جو دوسر
  • گلابی ها
  • هویج
  • گندم سیاه
  • سبوس

فیبرهای غذایی به ایجاد فله در روده ها کمک می کنند که باعث نرم شدن مدفوع و دفع راحت تر آن می شود.

عوارض همراه با بواسیر چیست؟

عوارض این بیماری نادر است ، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لخته شدن خون در ورید متورم
  • خون ریزی
  • کم خونی فقر آهن ناشی از از دست دادن خون

با درمان مناسب ، احتمالاً بهبود خواهید یافت. پیروی از دستورات پزشک و حفظ رژیم ، از جمله ورزش و اجتناب از نشستن به مدت طولانی ، که علائم را کاهش می دهد نیز می تواند چشم انداز شما را بهبود بخشد.

 آیا بروز بواسیر خطرناک است؟

بروز این مشکل خطرناک نیست و اگر در زندگی روزمره اختلالی ایجاد نکند نیاز به درمان خاصی ندارد اما اگر وضعیت شما شدید و حاد است برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/