دلیل خارش واژن چیست؟ | درمان های خانگی خارش واژن

خارش واژن

خارش واژن یک علامت ناراحت کننده و گاهی دردناک است که اغلب به دلیل مواد تحریک کننده ، عفونت یا یائسگی رخ می دهد. همچنین ممکن است در نتیجه برخی اختلالات پوستی یا بیماریهای مقاربتی (STD) رخ دهد. در موارد نادر ، ممکن است خارش به دلیل استرس یا سرطان ولو ایجاد شود. 

بیشتر موارد خارش واژن جای نگرانی ندارد. با این حال ، اگر خارش شدید است یا اگر مشکوک به بیماری زمینه ای هستید ، باید با پزشک یا متخصص زنان خود تماس بگیرید. پزشک می تواند از طریق معاینه و آزمایش علت خارش را تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند درمان های مناسب برای این علامت ناراحت کننده را توصیه کنند. 

دلایل خارش واژن

در اینجا برخی از دلایل احتمالی خارش واژن و ناحیه اطراف آن وجود دارد.

 مواد تحریک کننده

قرار گرفتن واژن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده می تواند باعث خارش واژن شود. این تحریک کننده ها ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند که باعث ایجاد بثورات خارش دار در مناطق مختلف بدن ، از جمله واژن شود. محرک های شیمیایی رایج عبارتند از: 

  • صابون
  • حمام حبابی
  • اسپری های زنانه
  • دوش
  • پیشگیری از بارداری موضعی
  • کرم ها
  • پماد
  • مواد شوینده
  • نرم کننده های پارچه ای
  • دستمال توالت معطر

اگر به دیابت یا بی اختیاری ادرار مبتلا هستید ، ادرار ممکن است باعث تحریک واژن و خارش نیز شود.

بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند. اگزما ، همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود ، بثوراتی است که در درجه اول در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ایجاد می شود. بثورات مایل به قرمز و خارش دار با بافت پوسته پوسته است. ممکن است در بعضی از زنان مبتلا به اگزما به واژن سرایت کند. پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی ، خارش و قرمز در امتداد پوست سر و مفاصل می شود. گاهی اوقات ، شیوع این علائم می تواند در واژن نیز رخ دهد.

 عفونت مخمر

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور طبیعی در واژن وجود دارد. این قارچ معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند ، اما وقتی رشد آن کنترل نشود ، ممکن است عفونت ناراحت کننده ای ایجاد شود. این عفونت به عنوان عفونت مخمر واژن شناخته می شود. این یک بیماری بسیار شایع است که در هر دوره از زندگی 3 از 4 زن را مبتلا می کند. این عفونت اغلب پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک اتفاق می افتد ، زیرا این نوع داروها می توانند باکتری های خوب را به همراه باکتری های بد از بین ببرند. باکتری های خوب برای کنترل رشد مخمر لازم هستند. رشد بیش از حد مخمر در واژن می تواند علائم ناخوشایندی از جمله خارش ، سوزش و ترشحات توده ای ایجاد کند.

 واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال (BV) یکی دیگر از دلایل مهم خارش واژن است. مانند عفونت مخمر واژینال ، BV به دلیل عدم تعادل بین باکتریهای خوب و بد طبیعی در واژن ایجاد می شود. این وضعیت همیشه علائم ایجاد نمی کند. وقتی علائم ظاهر می شوند ، به طور معمول شامل خارش واژن و ترشحات غیرطبیعی و بوی بد هستند. ترشحات ممکن است نازک و خاکستری مات و سفید باشد. در بعضی موارد ، ممکن است کف نیز باشد.

خارش واژن

بیماری های مقاربتی

تعداد زیادی از بیماری های مقاربتی می تواند در حین رابطه جنسی بدون محافظت منتقل شود و باعث خارش در واژن شود. این بیماری ها شامل: کلامیدیا، زگیل ناحیه تناسلی، سوزاک،تب خال ناحیه تناسلی، تریکومونیازیس

این شرایط همچنین می تواند علائم اضافی از جمله رشد غیرطبیعی ، ترشحات واژن سبز یا زرد و درد هنگام ادرار ایجاد کند.

 یائسگی

*

زنانی که یائسه می شوند یا قبلاً این کار را انجام داده اند بیشتر در معرض خارش واژن قرار دارند. این به دلیل کاهش سطح استروژن است که در دوران یائسگی رخ می دهد ، که منجر به آتروفی واژن می شود. این نازک شدن مخاط است که می تواند منجر به خشکی بیش از حد شود. در صورت عدم درمان خشکی ، می تواند باعث خارش و تحریک شود. فشاراسترس جسمی و عاطفی می تواند باعث خارش و تحریک واژن شود ، هرچند که این امر چندان معمول نیست. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و شما را در معرض عفونت هایی که باعث خارش می شوند بیشتر کند.

 سرطان وولور

در موارد نادر ، خارش واژن ممکن است یکی از علائم سرطان ولو باشد. این نوعی سرطان است که در مجرا ایجاد می شود ، که قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان است. شامل لبهای داخلی و خارجی واژن ، کلیتوریس و دهانه واژن است. سرطان ولور ممکن است همیشه علائمی ایجاد نکند. با این حال ، هنگامی که علائم رخ می دهد ، ممکن است شامل خارش ، خونریزی غیرطبیعی یا درد در ناحیه ولو باشد. در صورت تشخیص پزشک در مراحل اولیه ، سرطان ولور با موفقیت قابل درمان است.این دلیل دیگری است که معاینات سالانه متخصص زنان ضروری است.

چه موقع در مورد خارش واژن به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خارش آنقدر شدید باشد که زندگی روزمره یا خواب شما را مختل کند ، مراجعه به پزشک برای خارش واژن مهم است. اگرچه بیشتر دلایل جدی نیستند ، برخی از روش های درمانی وجود دارد که می تواند باعث کاهش ناراحتی خارش واژن شود. اگر بیش از یک هفته خارش واژن شما ادامه یافت یا خارش همراه با علائم زیر رخ داد ، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  •  زخم یا تاول در ولو
  • درد یا حساسیت در ناحیه تناسلی
  • قرمزی یا تورم دستگاه تناسلی
  • مشکل ادرار کردن
  • ترشحات واژن غیر معمول
  • ناراحتی در هنگام رابطه جنسی

پزشک از شما در مورد علائم شما ، از جمله شدت آنها و مدت زمان ادامه آنها ، سوال خواهد کرد. آنها ممکن است از شما در مورد فعالیتهای جنسی شما نیز سوال کنند. همچنین احتمالاً باید معاینه لگن را انجام دهند. در طول معاینه لگن ، پزشک شما از نظر بصری ولو را بررسی می کند و ممکن است از یک اسپکولوم برای دیدن داخل واژن استفاده کند. ممکن است هنگام وارد کردن انگشت دستکش به واژن ، شکم شما را فشار دهند. این به آنها امکان می دهد اندام های تولید مثل را از نظر هرگونه ناهنجاری بررسی کنند. 

همچنین ممکن است پزشک شما یک نمونه از بافت پوست را از ولو یا نمونه ترشحات شما را برای تجزیه و تحلیل جمع کند. پزشک ممکن است آزمایش خون یا ادرار نیز انجام دهد. 

درمان پزشکی برای خارش واژن

هنگامی که پزشک علت اصلی خارش را پیدا کرد ، وی گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد می کند. دوره درمانی خاص مورد نیاز به شرایط خاصی بستگی دارد که مشکل را ایجاد می کند. 

عفونت های مخمر واژن

پزشک می تواند عفونت های مخمر واژن را با داروهای ضد قارچ درمان کند. اینها به اشکال مختلفی از جمله کرم ، پماد یا قرص وجود دارند. آنها با نسخه پزشک یا بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال ، اگر پزشک شما هرگز به شما عفونت مخمر را تشخیص نداده است ، مطمئن شوید که قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید. 

داروی خارش واژن

BV

پزشکان اغلب BV را با آنتی بیوتیک معالجه می کنند. اینها ممکن است به صورت قرص هایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید یا به عنوان کرم هایی که به واژن وارد می کنید ، وجود داشته باشد. صرف نظر از نوع درمانی که استفاده می کنید ، مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و دوره کامل دارو را کامل کنید.

 بیماری های مقاربتی

شما می توانید بیماری های مقاربتی را با آنتی بیوتیک ، ضد ویروس یا ضد انگلی درمان کنید. تا زمانی که عفونت یا بیماری شما برطرف نشود ، باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید و از آمیزش جنسی خودداری کنید.

 یائسگی

خارش مربوط به یائسگی ممکن است با کرم استروژن ، قرص یا قرار دادن حلقه واژن درمان شود.

 علل دیگر

انواع دیگر خارش و تحریک واژن اغلب خود به خود برطرف می شوند. در ضمن می توانید از کرم ها یا لوسیون های استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین ناراحتی استفاده کنید. با این حال ، باید میزان استفاده از آنها را محدود کنید زیرا در صورت استفاده بیش از حد ممکن است منجر به تحریک مزمن و خارش نیز شود.

درمان های خانگی برای خارش واژن

شما می توانید از طریق رعایت بهداشت و عادت های بهداشتی از بیشتر دلایل خارش جلوگیری کنید. برای جلوگیری از تحریک واژن و عفونت چندین مرحله وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید:

  •  برای شستن ناحیه تناسلی خود از آب گرم و پاک کننده ملایم استفاده کنید
  • از صابون معطر ، لوسیون و حمام حباب دار خودداری کنید
  • از استفاده از محصولاتی مانند اسپری و دوش واژن خودداری کنید
  • لباس های خیس یا مرطوب را درست بعد از شنا یا ورزش عوض کنید
  • لباس زیر نخی بپوشید و لباس زیر را هر روز عوض کنید
  • ماست پروبیوتیک بخورید تا احتمال ابتلا به عفونت های مخمری کاهش یابد
  • در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید
  • همیشه پس از دفع مدفوع ، از جلو به عقب پاک کنید

خارش واژن می تواند خطرناک باشد؟

در موارد نادر خارش می تواند نشانه ای از سرطان مجرای واژن باشد اما در اغلب موارد خارش واژن نگران کننده نیست و اگر در کارهای روزمره شما اختلالی ایجاد نکند نیاز به درمان پزشکی هم ندارد و با درمان خانگی خوب می شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/