دستگاه بخور سرد و گرم | مقایسه دقیق (از سیر تا پیاز)

cool mist vs warm mist humidifie مقایسه دقیق دستگاه رطوبت ساز سرد و گرم

ما انسان ها نیاز به مراقبت از بدن خود داریم. امروزه با پیشرفت علم دستگاه هایی مختلفی برای نگه داری و مراقبت از بدنمان تولید شده اند.افرادی که در فصول گرم حساسیت های تنفسی دارند یا در ماه های سرد دچار سرما خوردگی و خشکی پوست میشوند.میتوانند از این دستگاه ها استفاده کنند،که در ادامه به انواع این دستگاه ها اشاره کرده ایم.پس باما همراه باشید.

دستگاه بخور

دستگاه بخور یا رطوبت ساز یک وسیله مکانیکی خانگی یا صنعتی است که به از بین رفتن خشکی هوا کمک کرده و میتواند از خشکی گلو و مخاط داخل بینی جلوگیری کند.همچنین به زیبایی و شادابی پوست کمک میکند و از بروز سرما خوردگی،بیماری سینوسی،انواع آلرژی و بیماری های تنفسی مانند آسم تاحد امکان جلوگیری میکند.دستگاه بخور دو نوع دارد،دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم که هر کدام از آنها ویژگی هایی دارند که در ادامه مقاله بطور کامل به آنها پرداخته ایم.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد به نسبت از دستگاه های بخور گرم جدید تر به حساب می آید و قابلیت های بهتری دارند،چون باعث میشوند بخار و رطوبت بیشتری وارد هوا شوند. دستگاه بخور سرد به سه نوع پروانه ای، رطوبت ساز اولتراسونیک و رطوبت ساز تبخیری تقسیم میشود. بخور سرد در بیشتر ماه های سال قابل استفاده است. این دستگاه بدلیل صرفه جویی در مصرف برق ، نگهداری آسان و از همه مهمتر ایمن برای استفاده در اتاق کودکان گزینه ی مناسبی میباشد. استفاده از این نوع دستگاه بخور می تواند درجه حرارت هوای اتاق شما را نیز کاهش دهد که می تواند در ماه های گرم سال مفید باشد.

فواید دستگاه بخور سرد

  • می‎تواند شما را از لکه‎های پوستی ناشی از خشکی هوا در امان نگه دارد
  • درصورت وجود سرفه یا مخاط بینی، باعث تنفس راحت تر میشود
  • بهبود سرفه
  • بهبود یافتن سریع تر سرما خوردگی
  • باعث تحریک پوست بدن و صورت و ایجاد شادابی و آرامش روانی میشود
  • چون بخار آن سرد است،خطر سوختگی بویژه برای کودکان ایجاد نمیکند
  • سرو صدای کمتری نسبت به دستگاه بخور گرم دارد
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • با کاهش دما میتواند در ماه های گرم مفید باشد
  • باعث مبتلا نشدن به بیماری ها و یا بهبود سریع آنها میشود
  • کاهش ریسک سرایت بیماری
  • باعث شادابی و طراوت و لطیف تر شدن پوست میشود
  • کاهش استرس

معایب دستگاه بخور سرد

  • دستگاه بخور کثیف (اگر مخزن آن کثیف باشد بخاری که فرد در آن نفس میکشد آلوده و کثیف میشود)
  • رطوبت بسیار زیاد( بالا بودن میزان رطوبت موجب اشکال در تنفس میشود و پیدایش برخی علائم حساسیتی مانند قارچ ها و کپک که به سرعت در محیط مرطوب رشد میکنند.)
  • رشد کپک و جمع شدن آنها روی دیوار ها و سقف خانه.

تاثیر دستگاه بخور سرد بر گیاهان و حیوانات خانگی

رطوبت کم هوا باعث میشود که خاک گیاهان خشک شود،وهم برگ هایشان پژمره شود و بریزند. دستگاه بخور سرد با ایجاد رطوبت مناسب باعث شادابی و سرزنده بودن گیاهان خانه میشود . علاوه بر این با رطوبتی که این دستگاه ایجاد میکند از ترک خوردن رویه مبل ها و گچ دیوار منزل نیز تاثیر های مثبتی دارد.

نکات کلیدی و مهم در انتخاب و خرید دستگاه بخور سرد

تکنولوژی بروز و جدید

همانطور که در بالا تر به آن اشاره کردیم ، سه نوع دستگاه بخور وجود دارد که بهترین نوع آن دستگاه رطوبت ساز اولتراسونیک است؛ به یاد داشته باشید که دستگاه بخور التراسونیک به دو دلیل اصلی عالی می‎باشد: بسیار ساکت بوده و معمولاً ارزان‎تر از سایر انواع دستگاه‎های بخور می‎باشد. همچنین، هیچ عنصر گرمایش بالقوه خطرناکی در آن وجود ندارد که بتواند خطری برای سلامت کودک شما به دنبال داشته باشد. علاوه بر این موارد، این نوع دستگاه بخور عملکرد بهتری در تولید رطوبت دارد، زیرا غبار بسیار ریزی تولید می‎کند که راحت‎تر تبخیر شده و رطوبت اتاق شما را افزایش می‎دهد. به طور کلی، دستگاه بخور اولتراسونیک از هیچ فیلترهایی برای آب استفاده نمی‎کند؛ این روند باعث می‎شود تا این نوع دستگاه ارزان‎تر از بقیه باشد. اگر از دستگاه اولترا سونیک استفاده میکنید،از آب مقطر برای جلوگیری از اثرات مضر ذرات خطرناک در هوا استفاده نمایید.

مقدار آب مناسب

مقدار مناسب حجم مخزن آب دستگاه باید حدود0.5تا0.75 لیترباشد، چون اگر آبب مدت زمان زیادی در این دستگاه بماند باعث میشود که قارچ تولید شود و محیط خانه و منزل را آلوده کند.بنابر این باید مقدار آبی که درمخزن ریخته میشود باید به حدی باشد که بتوانید هر روز مخزن را بشویید.

طراحی زیبا

زیبایی ظاهری یکی از مهمترین نکات در خرید دستگاه بخور سرد است.زیرا زیبایی ظاهری و ظاهر مناسب باعث میشود که شما از این دستگاه در هر نقطه خانه از آن دستگاه استفاده کند.

قیمت

قیمت دستگاه بخورباهم تفاوت های زیادی در بازار دارند و باعث میشود خریداران سردرگم بمانند، توجه داشته باشید چون این دستگاه مستقیما بر سلامت شما تاثیر دارند؛استفاده از دستگاه های بی کیفیت باعث هدر رفتن پول شما و مهم تر از همه به سلامت شما اسیب میرساند.

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم به همان روش دستگاه بخور سرد کار می‎کند، با این تفاوت که دمای بخار تولید این وسیله بیشتر است. لازم است بدانید که این نوع دستگاه بخور نیز نسبت به سایر مدل‎ها تمایل به ایجاد سر و صدا دارند.در دستگاه های بخور گرم، آب به کمک المنت حرارتی گرم میشود و بعد از تبدیل شدن به بخاردر فضای اتاق پخش میشود.

فواید استفاده از دستگاه بخور گرم

  • با افزایش رطوبت موجود در اتاق کودک به وضعیت تنفس او کمک قابل توجهی می‎کند.
  • در ماه‎های سرد زمستان بسیار مفید است.
  • غبار داغ را وارد هوا می‎کند، دمای اتاق نیز می‎تواند افزایش یابد.
  • درصورت وجود احتقان سینه یا مخاط بینی، باعث تنفس راحت تر در نوزاد میشود.
  • کودکانی که از پوست تحریک شده وبثورات جلدی رنج میبرند، نیز می‎توانند برای تسکین وضعیت پوستی خود استفاده کنند.
  • احتمال رشد باکتری دراین دستگاه کمتر است

معایب دستگاه بخور گرم

  • خطر سوختگی با آب داغ داخل دستگاه(بویژه برای کودکان.)
  • مصرف زیاد برق
  • ایجاد سروصدای حاصل از جوش آمدن اب نسبت به دستگاه بخور سرد.

فواید دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم

امنیت بالا تر دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم

  • یکی از دلایلی که دستگاه بخور سرد طرفدار و خریدار زیادی نسبت به بخور گرم دارد ایمنی این دستگاه بیشتر از رطوبت ساز گرم است. دستگاه بخور گرم بمنظور افزایش دمای آب داخل مخزندارای المنت های حرارتی است . این المنت ها هم مصرف برق بیشتری نسبت به دستگاه بخور سرد دارد.علاوه بر این خطر سوختگی را بوجود می آورد. به همین دلیل افرادی که در خانه کودک دارند کتر از این دستگاه استفاده میکنند.عیب دیگر این دستگاه این است که آب داغ شده توسط المنت های حرارتی،رسوب بیشتری در دستگاه بوجود می آید.

بخور سرد برای بیماران تنفسی بهتر است

  • مصرف بخور سرد برای افرادی که التهاب تنفسی فوقانی دارند بهتر از بخور گرم است.بخور گرم باعث التهاب مجراهای هوایی میشوند و این امر در بخور سرد اتفاق نمی افتد

دستگاه بخور فضای بیشتری را پوشش میدهد

  • بخار بوجود آمده از بخور گرم قدرت پرش کمی دارد و فضای کمی را در اطراف خود را پوشش میدهد و مرطوب نگه میدارد ،این درحالیست که بخار حاصل از دستگاه بخور سرد قدرت پرش بیشتری دارد و محیط بزرگتری را مرطوب میکند. به عبارت دیگر بخور گرم برای فضا های کوچک مناسب است ولی دستگاه بخور سرد مناسب برای تمامی فضاها است.

چگونه رطوبت یک محیط را اندازه گیری کنیم

سه قطعه کوچک یخ را درون یک لیوان قرار دهید و به آن آب اضافه کنید،سه دقیقه صبرکنید.بعد اگر رطوبت روی سطح خارجی لیوان شکل نگرفت یعنی هوای منزل مرطوب نیست و خشک است و باید مرطوب شود.توجه داشته بشید که اینکار را در آشپزخانه انجام ندهید.

نکته:اضافه کردن د چهار لیتر آب در هوا رطوبت نسبی یک خانه 100 متری را از 10 درصد به 60 درصد افزایش میدهد.(بافرض ثابت بودن دما.)

یک راه دیگر برای اندازه گیری رطوبت یک محیط استفاده از دستگاه هایرطوبت سنج است.

چند نکته کارآمد برای استفاده از دستگاه بخور

  1. بخور سرد قطرات آب را در هوا پراکنده میکند و باکتری و قارچ ها به همراه بخار آب در فضای محیط منتشر میشود. به همین دلیل مخزن بخور سرد باید هرچند روز یکبار با آب و صابون شسته شود.
  2. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از بخصوص بخور گرم برای کسانی که مبتلا به آلرژی ، آسم یا آلرژی بینی دارند باعث رشد قارچ و بدتر شدن آلرژی میشود.
  3. چون در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب ، در هوا پراکنده میشود توصیه میشود مخزن آنها را با آب جوشیده سرد شده پرکنید.
  4. باید بدانیم که انواع بخور ها جدا از فواید بخور سرد ،جنبه درمانی دارند و نباید بدون اجازه و تجویز پزشک متخصص ،بطور مداوم توسط افراد منزل استفاده شود،چون میتواند مشکلاتی همچون رشد قارچ را به همراه داشته باشد.

و بالاخره

اکنون که از گزینه ‎های مناسب دستگاه آگاه شدید، شاید زمان آن رسیده است تا سرمایه‎گذاری کنید و یک دستگاه بخور را در اتاق نصب کنید. از این دستگاه بخور می‎توان در هر مرحله از زندگی استفاده کرد و رطوبت کنترل ‎شده‎ای را در خانه، برای خود و کودکان فراهم کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/