لباس مناسب برای حضور در مصاحبه کاری

AABMS1N

 قبل از اینکه بخواهید در یک مصاحبه کاری شرکت کنید، فرهنگ و آیین‌نامه اداره یا سازمان موردنظر را بررسی کرده و لباس مناسبی، مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده از طرف آن سازمان انتخاب کنید. معمولا هر سازمانی، آیین‌نامه خاصی برای لباس کارمندان خود دارد؛ اگر لباس انتخابی شما با قوانین سازمان مصاحبه‌کننده هماهنگی نداشته باشد، ممکن است در مصاحبه خود دچار مشکل شده و شانس خود را برای استخدام، از دست دهید. بنابراین، در چنین شرایطی، لباس مناسب با حرفه و موقعیت شرکت یا سازمان موردنظر بپوشید؛ تقریبا لباس مناسب برای حضور مردان در اکثر ادارات، کت و شلوار است. البته ممکن است مدل این نوع لباس بر اساس خط‌مشی شرکت کمی با سایر سازمان‌ها فرق کند. با همه این توضیحات، برای از بین بردن تردید خود در حین انجام مصاحبه، بهتر است کمی محافظه‌کارانه عمل کرده و کت و شلواری ساده و سنگین به تن کنید.

بسیاری از طراحان مد عقیده دارند که کت و شلواری که مردان برای انجام مصاحبه می‌پوشند، باید با پیراهن، جوراب و کفش آن‌ها هماهنگی کامل داشته باشد تا بتواند نظر مدیر عامل اداره یا شرکت را به خود جلب کند. بنابراین، یک دست کت و شلوار تیره رنگ با یک پیراهن روشن می‌تواند بهترین گزینه برای حضور مردان در مصاحبه‌های شغلی باشد. همچنین، یادتان باشد که کت و شلوار انتخابی شما برای انجام مصاحبه باید کاملا راحت بوده و انجام کارهای ضروری شما را دچا مشکل نکند. البته، تفاوت محسوسی بین کت و شلوارهای مردانه وجود ندارد و فقط راحت بودن آن بسیار مهم  است. پس، شما می‌توانید در چنین مواقعی از کت و شلوار موجود در کمد لباس خود که برای عروسی اقوام خریداری کرده بودید. این در حالی است که برخی از متخصصین مد ادعا می‌کنند که کت و شلوار مجلسی پسران به درد حضور در مصاحبه‌های شغلی نمی‌خورد؛ پس وقت آن رسیده است که یک دست  کت و شلوار جدید برای خود تهیه کنید.

برای اطلاع از ترکیب رنگ لباس­های مردانه این مطلب را بخوانید

علاوه بر این موارد، از پوشیدن کت و شلوار با رنگ‌های روشن یا کت بلند که دارای زرق و برق فراوانی است، برای شرکت در مصاحبه‌های شغلی اجتناب کنید. در این گونه جلسات، لباس انتخابی شما باید تمیز و مرتب باشد. همچنین، هر فردی باید قبل از حضور در مصاحبه کاری، حمام کند. ولی لازم نیست که از دئودورانت، عطر و ادوکلن استفاده نموده و خود را عطرآگین نماید،  چون مصرف بیش از حد این نوع محصولات علاوه بر تولید بوی بد، ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیکی در فرد مصاحبه‌کننده شود. نکته مهم دیگر، این است که مردان باید برای اطمینان کامل از بوی خوش دهان خود، حتما  قبل از رفتن به مصاحبه، دندان‌های خود را مسواک زده و به هیچ وجه قبل از مصاحبه، غذا نخورده یا سیگار نکشند. مرتب و تمیز بودن موهای شما در هنگام ورود به جلسه مصاحبه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در نگاه اول شما را فردی محافظه‌کار و لایق نشان می‌دهد.

یادتان باشد که در برخی موارد ممکن است شما برای مصاحبه دوم نیز به همان اداره یا شرکت دعوت شوید. پس، لباس‌های معمول پوشیده و سعی کنید متانت و وقار خود را در برخورد اول حفظ نمایید. پوشیدن لباس کار حرفه‌ای سازمان موردنظر برای این گونه جلسات مناسب نیست. جالب است بدانید که یک قاعده خوب در مورد لباس مناسب جهت انجام مصاحبه، پوشیدن لباسی شبیه لباس رئیس همان اداره است. همچنین، بهتر است در کنار پوشیدن لباس مناسب، کفش‌های خود را به خوبی جلا داده و از کفش‌هایی با پاشنه کاملا تخت استفاده کنید. همچنین، در چنین شرایطی کمربند شما باید با نوع و رنگ کفش‌هایتان مطابقت داشته و این وسایل به سبک کاملا سنتی انتخاب شوند. پس، بهتر است کمربند و کفش جدیدی خریداری کنید، زیرا چنین وسایلی در آینده هم برای حضور شما در انواع جلسات، کاربرد زیادی خواهند داشت. شما می‌توانید در هنگام خرید کفش به ‌منظور حضور در مصاحبه شغلی، با فروشنده فروشگاه مشاوره نموده و به کمک او، کفش مناسبی را انتخاب کنید. نکته مهم دیگر که انجام آن در روز مصاحبه اهمیت زیادی دارد، این است که حتما در صبح روز مصاحبه صبحانه خود را کامل بخورید، حتی اگر در روزهای معمولی عادت به خوردن صبحانه نداشته باشید. علاوه بر این موارد، اگر ریش یا سبیل دارید، آن را کمی کمرنگ‌تر کنید تا در نگاه اول فردی منظم به نظر برسید.

البته بسیاری از ادارات و شرکت‌ها قوانین مشابهی در مورد لباس کارمندان خود دارند، اما دستورالعمل‌های درج‌شده در آیین نامه هر شرکت به طور کلی متفاوت از سایرین بوده و فقط در همان محل قابل قبول می‌باشد. پس قبل از تصمیم‌گیری در مورد لباس خود جهت حضور در مصاحبه شغلی، همه جوانب کار را بررسی نموده و مطابق با قوانین آن شرکت جلو بروید، زیرا رعایت قوانین درج‌شده در آیین‌نامه سازمان موردنظر نشان‌دهنده احترام شما به افراد شرکت و فرد مصاحبه‌کننده خواهد بود. در نهایت، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید هر روز این کارها را انجام داده و خود را خسته کنید، زیرا رعایت شئونات اداره برای مصاحبه، فقط مختص آن روز می‌باشد. اما اگر می‌خواهید کار خود را به طور حرفه‌ای و جدی در آن شرکت شروع نموده و همیشه مورد توجه مدیر عامل باشید، حتما باید کمی وقت گذاشته و تمام جزئیات اختصاصی آن شرکت را با دقت کامل، برای روز مصاحبه انجام دهید.

لباس مناسب برای حضور زنان در مصاحبه کاری:

در حالت کلی، پوشیدن مانتو و شلوار می‌تواند برای شرکت زنان در مصاحبه کاری، مناسب باشد، زیرا همه تردیدها را برطرف نموده و شما را فردی محافظه‌کار نشان می‌دهد. با این حال، مانتو و شلوار انتخابی شما، جهت حضور در مصاحبه شغلی، باید راحت بوده و مناسب با اندازه بدن شما باشد؛ اگر از کمربند استفاده می‌کنید، مانتو شما نباید بیش از حد تنگ بوده و در نگاه اول، نظر مصاحبه‌کننده را به خود جلب کند. پس، بهترین کار برای انتخاب لباس مناسب جهت حضور زنان در مصاحبه شغلی، خرید از فروشگاه‌های معتبر است، چون در برخی موارد ممکن است بخواهید اندازه لباس را به صورت سفارشی، برای سایز بدن خود تنظیم کرده یا مدل آن را تغییر دهید.

اگر می خواهید بدانید با پوشیدن چه لباسی لاغر تر دیده میشوید این مطلب چگونه بلند تر و لاغر تر دیده شویم؟ را بخوانید

به خاطر داشته باشید که لباس مصاحبه زنان باید خیلی ساده بوده و رنگ تیره‌ای داشته باشد. از پوشیدن هر نوع لباس تنگ و بدن‌نما که دارای رنگ روشنی است و یا قد مانتو آن کوتاه می‌باشد، برای رفتن به مصاحبه کاملا اجتناب کنید (چون اگر فرد مصاحبه‌کننده از نحوه لباس پوشیدن شما شکایت کند یا در مورد قد مانتو و وقار لباس شما شک داشته باشد، احتمالا از مصاحبه حذف خواهید شد). پس، پیشنهاد می‌کنیم که حتما قد مانتو شما باید تا زیر زانو رسیده و یقه آن بیش از حد باز نباشد، چون استفاده از لباس‌های جلف و باز برای حضور زنان در مصاحبه شغلی، مناسب نبوده و در بین ادارات و شرکت‌های بسیاری مرسوم نیست. همچنین، بهتر است مقنعه‌ای که با مانتو و شلوار خود می‌پوشید، باید دارای رنگ‌ متناسبی بوده و تزئینات زننده‌ای نداشته باشد.

علاوه بر این موارد، آرایش صورت و ناخن زنان باید در هنگام حضور در مصاحبه کاری کم‌رنگ و ملایم باشد؛ زنان باید از سایه‌های خنثی برای پوشش رنگ پوست خود استفاده کنند. همچنین، ما به شما توصیه می‌کنیم تا از رنگ کردن ناخن‌های خود با لاک‌های  محتلف خودداری نموده و ناخن‌های خود را در روز رفتن به مصاحبه کاری حتما کوتاه کنید. لوازم جانبی، جواهرات و لوازم آرایشی که در روز مصاحبه خود مورد استفاده قرار می‌دهید، بهتر است در حد اعتدال بوده و سبب منحرف شدن نظر مصاحبه‌کننده از اصل کار نشود. بسیاری از طراحان مد عقیده دارند که وجود یک حلقه ازدواج در دست زنان متاهل، جهت حضور در مصاحبه شغلی کافی خواهد بود. یادتان باشد کفشی که زنان برای روز مصاحبه خود انتخاب می‌کنند، باید طبق استانداردهای شرکت موردنظر بوده و پاشنه نسبتا کوتاهی داشته باشد. در واقع، بدن فرد مصاحبه‌کننده باید در وضعیت نسبتا متناسبی قرار بگیرد؛ پاشنه کفش به حدی باشد که نه با بلندی زیاد، پاها را آزار داده و نه با کوتاهی بیش از حد، کف پاها پستی و بلندی زمین را حس کند. هرگز در هنگام شرکت در جلسات مصاحبه از کفش‌های باز و تابستانی یا کفش‌های ورزشی استفاده نکنید، زیرا هر کفشی باید در جای مخصوص خود مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان یک زن جوان کفشی را برای حضور در مصاحبه کاری انتخاب کنید که همه‌کاره بوده و در آینده نیز بتوانید از آن استفاده کنید، زیرا برای خرید کفش، فرد باید علاوه بر صرف زمان، پول زیادی را هزینه کند. در چنین شرایطی فقط فروشنده‌های باتجربه می‌توانند شما هدایت نموده و در خرید کفش مناسب راهنمایی کنند.

رنگ کفش مناسب برای حضور در جلسات مصاحبه باید خنثی بوده و مطابق با رنگ لباس شخص انتخاب شود. البته برای  اطمینان، سعی کنید کفش‌های انتخابی شما به رنگ سیاه بوده و پاشنه بلندی نداشته باشد تا تردید شما در این مورد به طور کامل از بین برود. همانطور که گفته شد کفش‌های تابستانی مناسب جلسات رسمی نبوده و باید با ناخن‌های بلند و رنگ‌شده، مورد  استفاده قرار گیرند، چون اگر شما بخواهید این نوع کفش‌ها را با جوراب استفاده کنید، یقینا جلوه خوبی نخواهد داشت.

در نهایت، فراموش نکنید لباس و کفشی که جهت شرکت در مصاحبه کاری مورد استفاده قرار می‌دهید، باید از لحاظ حرفه‌ای مناسب بوده و با توجه به موقعیت محل کار درخواستی شما انتخاب شود. ولی تقریبا در همه موارد، پوشیدن مانتو و شلوار به همراه یک کفش چرمی سیاه یا قهوه‌ای می‌تواند گزیته خوبی برای شما زنان جوان باشد است. البته در هنگام انتخاب، هرگز نباید قوانین خاص لباس و کفش شرکت موردنظر نادیده گرفته شود. همانند مردان جوان، مانتو و شلواری که زنان جهت شرکت در مصاحبه کاری انتخاب می‌کنند، باید راحت بوده و مناسب با آیین‌نامه شرکت یا سازمان باشد تا کارها به بهترین نحو انجام گرفته و مورد تایید مدیران اداره باشد. البته تفاوت زیادی بین مانتو و شلوار معمولی و مانتو و شلوار رسمی زنان وجود ندارد؛ فقط این افراد باید سعی کنند تا رنگ لباس انتخابی آن‌ها مناسب بوده و متناسب با سایز بدن انتخاب شود، زیرا برای خرید لباس علاوه بر صرف زمان، پول زیادی نیز هزینه خواهد شد. پس، دقت در این سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا لباس انتخابی فرد در مراسمات دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این موارد، مانتو و شلوار انتخابی زنان برای حضور در مصاحبه‌های شغلی نباید دارای زرق و برق زیادی باشد. زنان نیز مانند مردان، باید صبح روز مصاحبه به حمام رفته و لباس، بدن و موهای خود را تمیز و مرتب کنند. در چنین شرایطی، استفاده بیش از حد از دئودورانت، عطر و ادوکلن مناسب نبوده و مصرف بیش از حد آن، بوی بدی تولید خواهد نمود. همچنین، به دلیل مواد شیمیایی موجود در این نوع محصولات، احتمال ابتلا به انواع آلرژی‌ها هم وجود دارد. همچنین، برای اطمینان کامل، قبل از رفتن به مصاحبه دندان‌های خود را مسواک زده، غذایی میل نکرده یا سیگار نکشید. لباس‌ها و لوازم جانبی تهیه‌شده برای روز مصاحبه حتما باید سالم و تمیز نگهداری شود، زیرا ممکن است برای بار دوم هم به مصاحبه دعوت شوید. یک قاعده کلی برای انتخاب لباس مناسب جهت حضور در مصاحبه شغلی، دقت در نوع لباس رئیس اداره یا سازمان است. در روز مصاحبه حتما کفش‌های خود را واکس زده و به آن‌ها جلا بدهید، چون اگر کفش شما در شرایط خوبی نباشد، زود به چشم آمده و شرایط شما را کمی مشکل خواهد نمود. شما هم مانند مردان سعی کنید تا کفش و کمربند خود را مطابق سبک سنتی انتخاب نمایید تا بیشترین استفاده را از آن‌ها بکنید. نکته مهم دیگر برای خرید لوازم مورد نیاز روز مصاحبه، مشاوره کردن با فروشنده‌های باتجربه در فروشگاه‌ها است. حتما صبح روز مصاحبه صبحانه کامل بخورید، حتی اگر در روزهای معمول عادت به این کار نداشته باشید.

برای اطلاع از مهم‌ترین قوانین ست کردن لباس مردانه برای محل کاراین مطلب را بخوانید

بسیاری از ادارات و شرکت‌ها قوانین مشابهی در مورد لباس کارمندان خود دارند، اما دستورالعمل‌های درج‌شده در آیین نامه هر شرکت به طور کلی متفاوت از سایرین بوده و فقط در همان محل قابل قبول می‌باشد. پس، قبل از تصمیم‌گیری در مورد لباس خود جهت حضور در مصاحبه شغلی، همه جوانب کار را بررسی نموده و مطابق با قوانین آن شرکت جلو بروید، زیرا رعایت قوانین درج‌شده در آیین‌نامه سازمان موردنظر نشان‌دهنده احترام شما به افراد شرکت و فرد مصاحبه‌کننده خواهد بود. در نهایت، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید هر روز این کارها را انجام داده و خود را خسته کنید، زیرا رعایت شئونات اداره برای مصاحبه، فقط مختص آن روز می‌باشد. اما اگر می‌خواهید کار خود را به طور حرفه‌ای و جدی در آن شرکت شروع نموده و همیشه مورد توجه مدیر عامل باشید، حتما باید کمی وقت گذاشته و تمام جزئیات اختصاصی آن شرکت را با دقت کامل، برای روز مصاحبه انجام دهید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/