چگونه می­توان نوع بدن خود را تعیین کرد؟

The-Three-Different-Body-Types-and-How-They-Affect-Your-Training

همانطور که می‌دانید بدن هر فردی متفاوت از دیگران است. در واقع، قد برخی از ما بلندتر و برخی دیگر کوتاه‌تر از سایر همسالان خود می‌باشد. همچنین، بعضی از ما دارای شکل ظاهری کوچک‌تر بوده؛ در حالی که برخی دیگر از نظر ظاهری بسیار بزرگ‌تری از همجنسان خود هستیم. اما آنچه که بیشتر ما انسان‌ها ممکن است ندانیم، طبقه‌بندی نوع بدن خود به سه دسته متمایز است که با عنوان "سموتوتیپ" شناخته می‌شود. جالب است بدانید که علم دسته ‌بندی شکل ظاهری بدن افراد می‌تواند در شناخت ویژگی‌های بدن آن‌ها بسیار مفید باشد، زیرا به انسا‌ها کمک می‌کند تا به آسانی روش آب کردن چربی‌های بدن یا روش ساخت عضلات را در اعضای مختلف بدن خود دریابند. مطالعه کامل این مقاله، به شما کمک می‌کند تا سه نوع اصلی بدن افراد را شناسایی نموده و به ذهن خود اجازه دهید تا بهترین و مناسب‌ترین کارها را برای سلامت کامل شما دریابد.

مرور اجمالی انواع مختلف بدن انسان:

همانطور که قبلا ذکر شد، بدن انسان‌ها به 3 نوع خاص تقسیم می‌شود. لازم است بدانید که تقریبا از همه نوع‌ها، در سراسر دنیا وجود دارد. این 3 دسته با عنوان‌های اکتومورف (Ectomorph)، مسومورف (Mesomorph) و اندومورف (Endomorph) شناخته شده و هر کدام دارای مشخصات ویژه‌ای هستند. در ادامه این مقاله، نگاهی به نمودار این سه دسته از انسان‌ها انداخته و همه اطلاعاتی را که به نظر می‌رسد، کاربردی باشد، برای شما بیان خواهیم کرد. این موارد به شرح زیر است:

اگر می خواهید با نوع لباس پوشیدن خود لاغر تر دیده شوید این مطلب چگونه بلند تر و لاغر تر دیده شویم؟ را بخوانید

در ابتدا، لازم است بدانید که هر یک از این 3 نوع بدن انسان‌ها، به طور چشمگیری با دیگران متفاوت هستند. در واقع،

1-انواع بدن‌هایی که متعلق به دسته اکتومورف هستند، بسیار نازک و کوچک‌تر از سایر همسالان خود بوده و به طور طبیعی، کمترین مقدار چربی و توده عضلانی را در بدن خود دارند.

2-انواع بدن‌هایی که متعلق به دسته مسومورف هستند، در حالت طبیعی، اگر به طور سنتی "ورزش" کنند، توده عضلانی و ​​چربی متوسطی در بدن خود خواهند داست.

3-دسته نهایی که دارای بدنی متعلق به دسته اندومورف هستند، بالاترین سطح چربی را در بدن خود داشته و بسیار نرم و بزرگ به نظر می‌رسند.

آیا به عنوان یک فرد جوان، می‌خواهید از نوع بدن خود، با توجه به اطلاعات ارائه‌ شده در این مقاله، آگاه شوید؟

اگر به عنوان یک فرد جوان هیچ نگرانی در مورد سلامت بدن خود ندارید، باز هم بیایید تا باهم نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های خاص بدن شما انداخته و نوع آن را مشخص کنیم. در واقع، به شما می‌گوییم که بدنتان در کدام یک از این دسته‌ ها قرار دارد.

بدن انسان ‌هایی از نوع اکتومورف:

اکتومورف، به طور کلاسیک به افرادی اتلاق می‌شود که به ‌سختی دچار اضافه‌ وزن می‌شوند. در واقع، این افراد در مورد تناسب اندام خود نگرانی زیادی ندارند، زیرا چربی بدن آن‌ها کم بوده و بدن برای بالا بردن توده عضلانی خود مبارزه می‌کند. ویژگی‌های مشترک افرادی که دارای بدن اکتومورف هستند، عبارتند از:

  • شانه‌ های این افراد باریک‌ تر از عضلات باسن آن‌ها می‌باشد، طوری که انواع شلوار، مخصوصا شلوار جین در اطراف کمر این افراد بسیار شل به‌نظر می‌رسد.
  • همچنین، اندازه ساعد افرادی که بدن آن‌ا متعلق به دسته اکتومورف می‌باشد، بسیار کوچک‌تر از سایر همسالان و همجنسان این افراد است.
  • در واقع، می‌توان ادعا کرد که بدن این دسته از افراد در شریط طبیعی و به طور پیش‌ فرض، لاغر باقی می‌ماند.
  • معمولا اندازه قد این افراد بلندتر و باریک‌تر از دیگران است.
  • علاوه بر این موارد، آن‌ها همواره برای از دست دادن وزن اضافی، هم از نظر عضله و هم از نظر چربی مشکل دارند.
  • اندازه دور قفسه سینه افرادی که بدن ان‌ها به دسته اکتومورف تعلق دارد، کمتر از سایر افراد است.

 بنابراین، اگر تصور می‌کنید که بدن شما متعلق به دسته اکتومورف است، با دریافت کالری بیشتر، میزان عضلات و حجم آن‌ها را در بدن خود به طور مداوم افزایش دهید. در واقع، شما باید به طور عمده بر روی افزایش وزن خود تمرکز کرده و میزان فعالیت قلب خود را به حداقل برسانید؛ مخصوصا اگر مشکلی در مورد از بین رفتن توده عضلانی در بدن خود داشته باشید.

بدن انسان‌ هایی از نوع مسومورف:

بدن افرادی که متعلق به دسته مسومورف می‌باشد، بسیار پیشرفته‌ تر از دو نوع دیگر است،  زیرا در حالت عادی، این افراد خوش شانس بوده و با توجه به توانایی خاص بدن خود، ساخت عضله در آن‌ها بیش از چربی‌های مضر است. برای بررسی وضعیت بدن این افراد و تعیین مشخصات این دسته از انسان‌ها باید به ویژگی‌های بدن آن‌ها توجه کنیم. برخی از مشخصات برجسته بدن این دسته از انسان‌ها عبارتند از:

  • شانه‌ های این افراد تقریبا با عرض کمر آن‌ها برابر است. بنابراین، آن‌ها در هنگام پوشیدن شلوار جین، احساس راحتی کامل می‌کنند، زیرا اندازه دور کمر شلوار بیش از حد تنگ نبوده و در اطراف کمر کاملا اندازه به‌نظر می‌رسد.
  • اندازه دور ساعد در این دسته از انسان‌ها بسیار ضخیم و زیاد است.
  • اندازه وزن بدن افرادی که متعلق به دیته مسومورف هستند، به طور پیش فرض بالا باقی می‌ماند، زیرا تا حدود زیادی عضلانی است.
  • با این حال، بدن اکثر این افراد لاغر بوده و تقریبا باریک و بلند به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که اگر بدن شما به این دسته تعلق دارد، شما می‌توانید بدون داشتن مشکلات زیادی، وزن بدنتان را بالا برده یا کم کنید.
  • همچنین، اندازه دوره قفسه سینه این افراد بین متوسط است.

اگر می خواهید بعد زایمان لاغر شوید این مطلب چطور بعد از زایمان لاغر شوم؟ را بخوانید

 اگر بدن شما به دسته مسومورف تعلق دارد، به راحتی می‌توانید خود را لاغر نموده و توده عضلانی بدن خود را نسبت به دسته‌های دیگر حفظ کنید. در واقع، این افراد با توجه به میزان تمرینات ورزشی هوازی که در روز انجام می‌دهند، باید تمریناتی هم از نوع قدرتی و تمرکز داشته باشند. همچنین، انجام ​​تمرینات قلبی-عروقی نیز باید در برنامه هفتگی افرادی که به این دسته تعلق دارند، گنجانده شود. این دسته از افراد خوش‌شانس با استفاده از رژیم غذایی مناسب، مجبور به خوردن غذای اضافی برای به دست آوردن توده عضلانی نبوده و نیاز به حفظ مازاد کالری در بدن خود ندارند. با توجه به همه این توضیحات، این افراد می‌توانند چربی‌های بدن خود را به آرامی، اما به طور پیوسته، در طول سالیان دراز از بین برده و مراقب سلامت قلب و بدن خود باشند.

بدن انسان ‌هایی از نوع اندومورف:

اگر بدن شما به دسته اندومورف تعلق داشته باشد، شما باید همیشه میزان چربی را در بدن خود کنترل کنید. جالب است بدانید که در حالت عادی، این نوع بدن‌ها قادر هستند تا در کمترین زمان، بیشترین میزان وزن را به دست آورند. هرچند در اغلب موارد، هم زمان با از افزایش چربی‌ها، مقادیر قابل توجهی از جرم عضلانی بدن این افراد به راحتی از بین برود. برخی از ویژگی‌های ویژه بدن انسان‌هایی که به دسته اندومورف تعلق دارند، عبارتند از:

  • شانه‌های این افراد نسبت به اندازه کمر آن‌ها گسترده‌تر است. به همین دلیل، این افراد معمولا در هنگام پوشیدن شلوار جین، در ناحیه کمر خود احساس تنگی می‌کنند.
  • ساعد این افراد در یک سمت کلفت‌ تر از سمت دیگر است.
  • همچنین، بدن افرادی که متعلق به دسته اندومورف هستند، به طور پیش‌فرض دارای چربی اضافی می‌باشد. به همین دلیل، شکل بدن آن‌ها حالت گردی داشته و بسیار نرم است.
  • در واقع، اگر بدن شما جزو دسته اندومورف است، وقتی شما با یک دست خود، دور مچ دیگر را اندازه بگیرید، انگشت شست و انگشت سبابه به هم نخواهند رسید و به اندازه 2 انگشت از هم فاصله خواهند داشت.
  • علاوه بر این موارد، این دسته از اشخاص به راحتی می‌توانند وزن خود را افزایش داده، اما هنگام از دست دادن وزن با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبرو می‌شوند.

همچنین، اندازه دور قفسه سینه در این افراد بزرگ است.

 

یادتان باشد که اگر تعدادی از این خصوصیات را در بدن خود مشاهده می‌کنید، بدن شما متعلق به دسته اندومورف می‌باشد! این وضعیت، بدان معنی است که در حال حاضر، بزرگ‌ترین نگرانی شما باید اتخاذ شیوه درست زندگی باشد تا به کمک آن، از انباشته شدن چربی اضافی در بدن خود جلوگیری کنید. بنابراین، اگر بدن شما به‌راحتی دچار اضافه‌وزن می‌شود، بهتر است با استفاده از برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب، سعی کنید تا همواره در وزن ایده‌آل و سایز مناسب خود بمانید.

همانطور که به دو دسته دیگر از بدن‌ها، استفاده از برنامه ورزشی قدرتی را پیشنهاد کردیم، به شما نیز توصیه می‌کنیم تا برای بهبود وضعیت توده عضلانی و از بین بردن چربی‌ها در بدن خود، این راهکار را رعایت کنید، زیرا برای بدن شما بسیار کمک‌کننده‌تر از دیگران خواهد بود. همچنین، اگر می‌خواهید به راحتی وزن خود را کاهش دهید، بهتر است به تمرینات قلبی - عروقی نیز  توجه کنید تا به شما کمک کند کالری بیشتری بسوزانید.

آیا حفظ سلامتی بدن‌هایی که به دسته اندومورف تعلق دارند، در شرایط معمول کار بسیار سختی است؟

اگر با خواندن مقاله بالا، احساس ناراحتی کردید، هرگز روحیه خود را از دست ندهید! زیرا  منظور ما از ارائه مطالب فوق این است که به شما نشان دهیم همه انواع بدن‌ها، با توجه به مولفه ژنتیکی خود، توانایی قابل توجهی را برای از دست دادن چربی‌ و ایجاد عضله دارند. نوع بدن هر فرد، واقعیتی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. همچنین، روش‌های از دست دادن وزن اضافی در بدن افراد مختلف، متفاوت بوده و با توجه به نوع بدن آن‌ها، باید منحصربفرد باشد. بنابراین، اگر هدف شما کاهش چربی‌های بدن خود و افزایش توده عضلانی آن است، هیچ‌چیز یا هیچ‌کس نمی‌تواند هدف شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را از تلاش بازدارد.

در نهایت، لازم است بدانید نتایج تحقیقاتی که در سال‌های متمادی انجام شده، نشان داده است که صرف‌ نظر از نوع بدن، اگر هر فردی تمرینات ورزشی درستی را انجام داده و از رژیم غذایی مناسبی پیروی کند، قادر خواهد بود تا با افزایش توده عضلانی در بدن خود، چربی فراوانی را از دست بدهد.

خواندن این مطلب مراقبت از پوست و موی زنان در دوران پس از بارداری به شما توصیه میشود

دوره زمانی لازم برای کاهش میزان چربی در بدن هر دسته از افراد:

لازم است تا هر فردی، با تغییر شیوه زندگی و استفاده از روش متناسب با ژنتیک بدن خود سعی کند تا وزن اضافی خود را از بین ببرد. پس، به خاطر داشته باشید که اگر انسان بتواند این کار را درست و علمی انجام دهد، می‌تواند بدن خوشحال و متعادلی را برای خود بسازد. پس زیاد نگران نباشید! بدن شما به هرکدام از این دسته‌ها تعلق داشته باشد، با توجه به ویژگی‌های ذکرشده در این مقاله، استفاده از تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب، از بین بردن چربی‌ها کار بسیار آسانی خواهد بود. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که بدن مردم دنیا در اشکال و اندازه‌های مختلف بوده و پیدا کردن دو بدن با مشخصات کاملا یکسان، کار غیرممکنی است، زیرا همانطور که گفته شد نوع بدن انسان‌ها مختلف بوده و بدن هر فردی ویژگی‌های خاص خود را دارد.

جالب است بدانید که ممکن است بدن فردی، ترکیبی از مشخصات دو دسته اکتومورف و مسومورف را همزمان در خود داشته باشد. اگر بدن شما دارای ترکیبی از ویژگی‌های دو دسته مسومورف و اندومورف است، هرگز بر روی ویژگی هر دسته، به‌صورت تکی تمرکز نکنید. در عوض، از دستورالعمل‌های لازم برای چگونگی تمرکز بر روی بدن خود پیروی نموده و از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که این برنامه‌ها باید بر اساس روش زندگی‌ شما و شرایط خاص بدنتانف توسط یک متخصص تغذیه تنظیم شود.

در نهایت، لازم است بدانید همه افرادی که بدن آن‌ها به هر یک از دسته‌های اکتومورف ، مسومورف یا اندومورف تعلق دارد، برای از بین بردن چربی‌های اضافی و افزایش توده عضلانی در بدن خود با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند که با در نظرگرفتن شرایط بدنی، استفاده از تمرینات ورزشی مناسب و پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌توان به همه اهداف خود رسید و لباس‌های موردعلاقه خود را پوشید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/