اهمیت مصرف دسر پس از غذا + 4 دستور ساده برای تهیه دسر خانگی

01

عادت سرو دسر پس از خوردن غذای اصلی در کشورهای زیادی مرسوم است اما ما ایرانی‌ها جز در مجالس به این اصل مهم پایبند نیستیم. تصویر ژله بر روی میزهای پذیرایی در یک مهمانی برای ما ایرانی‌ها بسیار آشناست اما کم پیش می‌آید که تهیه دسر را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانیم. از طرفی بیشتر ما ایرانی‌ها تنها ژله با طعم‌های مختلف را به عنوان دسر می‌شناسیم در صورتی که دستورهای بسیار ساده و کم‌هزینه‌تری برای تهیه دسر روز مهمانی وجود دارند که حتی بعضی از آن‌ها در لیست دستور غذاهای ایرانی قرار می‌گیرند.

شاید اگر با مفهوم دسر بیشتر آشنا شویم کمی راحت‌تر برای تهیه آن تصمیم‌گیری کنیم. به طور کلی دسر را به عنوان یک خوراکی سبک با طعمی شیرین می‌شناسند اما بد نیست اضافه کنیم که بعضی دسرها نیز ممکن است طعم پنیری و شور داشته باشند. این نوع خوراکی معمولاً اندکی پس از صرف وعده اصلی در حجم کم برای کمک به فرایند هضم و جذب سرو می‌شود. اگر قرار باشد قدری عمیق‌تر نگاه کنیم انواع دسر مکمل‌های بسیار خوبی در کنار وعده اصلی هستند اما مصرف آن‌ها در حجم زیاد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. دسر موردعلاقه شما چه شور باشد چه شیرین برای افرادی با سابقه اضافه وزن و همچنین برای افراد دیابتی مضر است.

بهترین زمان سرو دسر

به اشتباه این‌طور جا افتاده است که دسر درست بلافاصله پس از صرف وعده اصلی بر سر میز آورده شده و سرو می‌شود اما اگر فرهنگ غذایی مردم در کشورهای مختلفی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که حقیقت چیزی متفاوت از این تصور و باور عمومی است. مردم در کشورهای مختلف دسر را به عنوان یک وعده غذایی مجزا می‌شناسند و آن را با وقفه زمانی قابل توجهی پس از صرف وعده‌های اصلی سرو می‌کنند.

خوردن دسر بعد از وعده ناهار و شام بسیار مرسوم است و به ندرت پیش می‌آید کسی پس از صبحانه تقاضای سرو دسر داشته باشد. در بسیاری از کشورها منو رستوران به سه پخش پیش غذا، غذای اصلی و دسر تقسیم بندی شده است. شما می‌توانید پس از سرو وعده غذایی اصلی یک نوع دسر را به دلخواه سفارش دهید. در این بخش از منو رستوران‌ها انواع دسرهای میوه‌ای، نوعی شیرینی یا پای، سوفله، تارت یا پودینگ به عنوان دسر به مشتریان پیشنهاد داده می‌شود.

البته بد نیست اضافه کنیم که اروپایی‌ها بیشتر به سرو چنین خوراکی‌ها به عنوان دسر علاقه‌مند هستند. تعریف دسر برای آمریکایی‌ها کمی متفاوت است و آن‌ها ترجیح می‌دهند یک نوع بستنی یا نوعی کیک‌ میوه‌ای را به عنوان دسر صرف کنند. اگر به عنوان یک ایرانی به خوردن دسر علاقه‌مند شدید بد نیست اضافه کنیم که در میان دستور غذاهای ایرانی هم دسرهای متنوعی به چشم می‌خورد که شما می‌توانید دستور تهیه آن‌ها را به صورت کامل بر روی مجله دیجی فود بخوانید.

چرا دسر را بعد از غذا سرو می‌کنند؟

عده‌ای به اشتباه در پاسخ به این سؤال میگویند، مصرف دسرهای شیرین پس از غذای اصلی و به خصوص پس از غذاهای چرب یا فست فودی می‌تواند با هضم و جذب سریع‌تر شده و از مضرات چربی غذا کم کند، اما حقیقتاً این فرضیه به کل اشتباه است و نمی‌توان به آن استناد کرد. دسرها شاید کمک اندکی به هضم سریع‌تر غذا داشته باشند اما نه از مضرات چربی غذا کم می‌کنند و نه میزان کالری مصرفی شما را پایین می‌آورند و حتی ممکن است در اثر مصرف بی‌رویه، خود باعث اضافه وزن در شما شوند.

همان‌طور که میدانید مصرف انواع کربوهیدرات برای اکسیداسیون چربی و پروتئین ضروری است و همین مسئله موجب شده تا بهترین زمان مصرف دسر و به خصوص دسرهای شیرین اندکی پس از صرف وعده غذایی اصلی است؛ اما اگر به دنبال بهترین بازه زمانی برای مصرف دسر هستید باید بگوییم که 3 الی 4 ساعت پس از صرف وعده اصلی بهترین بازه زمانی برای مصرف دسر است. حواستان باشد که برای جلوگیری از مشکلات معدی، دل درد یا نفخ شکمی بهتر است به چند نکته دیگر هم توجه داشته باشید.

  • زمانی غذا بخورید که به وضوح احساس گرسنگی داشته باشید؛ اگر حس سیری دارید صرفاً به دلیل گذر زمان یا اصرار دیگر اعضای خانواده بر سر سفره ننشینید، در چنین شرایطی بهتر است غذا را کمی دیرتر میل کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از مشکلات هضم و جذب غذا مصرف آب و نوشیدنی را به هنگام غذا خوردن به حداقل برسانید؛ بهترین زمان برای صرف مایعات نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت بعد از غذاست.
  • بهتر است بعد از خوردن غذا، صرف انواع دسر، چای، کیک، میوه و شیرینی را حداقل برای 3 ساعت به تأخیر بیندازید.

دسر و مشکلات اضافه وزن

و اما یکی دیگر از سؤالات رایجی که در مورد دسرها مطرح می‌شود مسئله‌ی اضافه وزن به دنبال مصرف دسر پس از وعده‌های غذایی است. مردم نگران این مسئله هستند که با خوردن دسر آن هم درست پس از مصرف غذای اصلی کالری مجاز را رد کرده و دچار اضافه وزن شوند؛ اما پاسخ این سؤال بسیار ساده است، دسر به‌خودی‌خود باعث اضافه وزن در شما نمی‌شود بلکه این الگوهای نادرست مصرف غذا هستند که اضافه وزن را برایتان رقم می‌زنند. نه تنها دسر که مصرف هر نوع ماده غذایی اگر که از حد طبیعی خود خارج شود اضافه‌وزن را به دنبال دارد؛ اما این حد طبیعی چطور مشخص می‌شود؟

شما می‌توانید به راحتی با کمک گرفتن از یک اپلیکیشن رژیم غذایی و دادن اطلاعاتی چون قد، وزن و محدوده فعالیت روزانه کالری مجاز روزانه را برای خودتان محاسبه کنید. حالا می‌توانید با یک کالری شماری ساده در طول روز حد طبیعی و نرمال برای مصرف هر نوع ماده غذایی را به دست آورید. طبیعتاً این حد طبیعی برای افراد مختلف با توجه به اطلاعات شخصی و از همه مهم‌تر با توجه به میزان فعالیت روزانه آن‌ها متغیر است.

از این‌ها گذشته بد نیست اضافه کنیم که مواد قندی به آسانی هضم شده و در بدن تبدیل به آب و دی اکسید کربن می‌شوند. با این حساب دیگر نباید نگران اضافه وزن ناشی از مصرف دسرهای شیرین باشید؛ اما نکته‌ای دراین‌باره وجود دارد و آن نکته ‌این است که مواد غذایی شیرین تنها در صورتی که به اندازه مصرف شوند از این الگوی ساده یعنی سوختن و به جا گذاشتن آب و دی اکسید کربن پیروی می‌کنند. در حقیقت اگر از این مواد به اندازه مصرف شود هیچ اثری از اضافه‌وزن دیده نخواهد شد اما چنانچه بیش از حد نرمال و مجاز بدنتان از مواد قندی مصرف کنید تمام آن به جای تبدیل‌شدن به انرژی، به صورت تری گلیسیرید در اندام شما ذخیره شده و در طولانی مدت اضافه وزن را به دنبال دارد.

دسرها غالباً دستور تهیه ساده‌ای دارند و اگر در خانه با کنترل میزان روغن؛ نمک و شکر آماده شوند کالری کمتری به بدن می‌رسانند. برای مثال یک برش کیک شکلاتی بازار حدود 400 کیلوکالری دارد اما اگر این کیک در خانه بدون شکلات و با روغن و شکر کمتری آماده شود میزان کالری آن تا 200 کیلوکالری پایین می‌آید.

دستور تهیه چند دسر ساده

اگر دلتان می‌خواهد در خانه برای اعضای خانواده یا مهمانان خود دسرهای خوشمزه و ساده آماده کنید که هم سالم باشند هم با ذائقه غذایی ما ایرانی‌ها جور دربیایند پیشنهاد می‌کنیم 4 دستور تهیه‌ای که در ادامه برایتان نوشته‌ایم را از دست ندهید. این دستورها از میان دستور غذاهای بین المللی و ایرانی انتخاب‌شده‌اند، طرز تهیه ساده‌ای دارند و در لیست محبوب‌ترین دسرها دسته‌بندی می‌شوند. مواد اولیه تمامی این دسرها در دسترس است و تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

حلوا هویج یک دسر ساده ایرانی پسند

بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند حلوا فقط یک خوراکی محبوب ایرانی برای مراسم ترحیم است، در صورتی که حلوا متنوع‌ترین دستور تهیه را در میان دسرهای ایرانی به خود اختصاص داده و خوب است آن را به جای ژله یا دسرهای این‌چنینی دو یا سه ساعت بعد از غذا به همراه چای سرو شود. اگر می‌خواهید دسر شما ظاهر متفاوتی نسبت به حلوای ساده داشته باشید بهتر است به جای استفاده از دستور تهیه حلوا ساده به سراغ طرز تهیه حلوا هویج خوشمزه و خوش‌رنگ بروید. در ادامه دستور تهیه این حلوا را برایتان نوشته‌ایم.

مواد لازم

  • آرد سفید 1 پیمانه
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • شکر نصف پیمانه
  • گلاب یک‌چهارم پیمانه
  • هویج تازه 5 عدد متوسط
  • پودر هل نصف قاشق چای‌خوری

این میزان مواد در طرز تهیه حلوا هویج برای ۵ نفر کافی است.

طرز تهیه حلوا هویج

  1. طرز تهیه حلوا هویج را با پختن هویج‌ها شروع می‌کنیم. ابتدا هویج‌ها را به خوبی شسته و پوستشان را بگیرید. سپس آن‌ها را درون یک قابلمه به همراه یک پیمانه آب بپزید. وقتی هویج‌ها پخت آن‌ها را پوره کنید و درون یک تابه به همراه شکر تفت دهید.
  2. شکر که آب شد گلاب و هل را به هویج و شکر اضافه کنید و هم بزنید. شهد هویجی شما برای تهیه حلوا آمادست. آن را کنار بگذارید و اجازه دهید کمی خنک شود.
  3. در این فاصله به سراغ تفت دادن آرد بروید. برای این کار ابتدا آرد را سه مرتبه الک کنید تا ذرات آرد به خوبی هوادهی شوند. این کار از گوله‌گوله شدن آرد در طرز تهیه حلوا هویج جلوگیری می‌کند.
  4. آرد را درون یک تابه تفت دهید تا به اصطلاح بو داده شود. باید مدام آرد را هم بزنید تا نسوزد. حرارت گاز هم نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد. میزان تفت دادن آرد در تهیه حلوا به خودتان بستگی دارد؛ اما بهتر است در تهیه حلوای هویج از تفت دادن زیادی آرد خودداری کنید تا رنگ نارنجی حلوا خراب نشود. پس آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و قبل از تغییر رنگ آرد برای انجام باقی مراحل دست به کار شوید.
  5. روغن را روی حرارت ملایم گرم کنید و پس از گرم شدن به آرد اضافه کنید. هم بزنید تا آرد به خوبی در روغن حل شود. حالا شهد هویج را به حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا خودش را جمع کند.
  6. در آخر دودسته تابه را از دو طرف بگیرید و مانند حرکت گهواره شروع کنید به تکان دادن تابه به دو سمت چپ و راست تا حلوا در وسط تابه شما جمع شود.

تیرامیسو محبوب‌ترین دسر خانگی

همان‌طور که میدانید تیرامیسو از محبوب‌ترین دسرهاست که به روش‌های متفاوتی آماده می‌شود. شما می‌توانید تیرامیسو را به شکل آماده از قنادی‌ها تهیه کنید اما درست کردن آن اصلاً کار دشواری نیست. ما سعی کردیم در ادامه این مقاله یکی از ساده‌ترین دستورها در میان دستورهای مختلف برای تهیه تیرامیسو را انتخاب کنیم و با جزئیات به شما آموزش دهیم. البته روش‌های ساده‌تری هم وجود دارد، مثلاً شما می‌توانید از پودرهای آماده برای تهیه تیرامیسو استفاده کنید اما باید توجه داشت که در این صورت کیفیت دسر شما تمام و کمال تحت تأثیر کیفیت برندی است که انتخاب می‌کنید.

اگر تمایل دارید این دسر ساده خانگی را خودتان آماده کنید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

مواد لازم

  • بیسکویت پتی بور و یا بیسکویت مخصوص تیرامیسو به اندازه ظرف دسر
  • خامه صبحانه 300 گرم
  • پنیر خامه‌ای بدون نمک یا پنیر ماسکارپونه 450 گرم
  • پودر قند 100 گرم
  • پودر قهوه دو قاشق چای‌خوری
  • آب جوش نصف لیوان
  • شیر نصف لیوان

طرز تهیه تیرامیسو

  1. این دستور ساده که مربوط به طرز تهیه تیرامیسو بدون تخمه مرغ است با فرم دادن به خامه و پنیر شروع می‌شود. ابتدا خامه صبحانه را از داخل پاکت خارج کرده و درون یک ظرف فلزی داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند. این مرحله حدوداً ۱ ساعت زمان می‌برد.
  2. بعد از اینکه خامه شما یخ زد آن را از فریزر خارج کنید و به همراه پودر قند ابتدا با دور کند همزن برقی و بعد با دور تند هم بزنید تا فرم بگیرد. فرم گرفتن خامه به این معناست که اگر ظرف را برعکس کنید خامه از داخل آن نریزد.
  3. در طرز تهیه دسر تیرامیسو باید از پنیر خامه‌ای بدون نمک یا پنیر ماسکارپونه استفاده کنید. پنیر را هم داخل یک ظرف فلزی بریزید و با دور تند همزن برقی هم بزنید تا فرم بگیرد.
  4. خامه فرم گرفته و پنیر را به کمک حرکت دورانی لیسک در یک جهت با هم مخلوط کنید. می‌توانید برای تقویت بیشتر طعم قهوه در دسرتان در این مرحله یک قاشق چای‌خوری از پودر قهوه را به شیر اضافه کنید و با مخلوط خامه و پنیر هم بزنید.
  5. حالا نوبت چیدن بیسکویت‌ها در ظرف است. برای درست کردن تیرامیسو معمولاً از بیسکویت لیدی فینگر که بیسکویت مخصوص تیرامیسو است استفاده می‌کنند، اما در بعضی دستورها می‌بینیم که طرز تهیه تیرامیسو ساده با بیسکویت پتی بور هم امکان‌پذیر است.
  6. بیسکویت‌ها را یکی یکی در مخلوط پودر قهوه و آب جوش برای چند ثانیه بخوابانید و وقتی کاملا به قهوه آغشته شد در کف ظرف بچینید.
  7. روی بیسکویت‌ها را با مخلوط پنیر و خامه فرم گرفته بپوشانید و لایه‌ها را تا تمام شدن مواد دسر تیرامیسو ادامه دهید.
  8. لایه آخر دسر تیرامیسو باید از مواد خامه‌ای تشکیل شده باشد نه از بیسکویت، روی لایه آخر را با پودر قهوه و یا پودر کاکائو بپوشانید. بهتر است پودر قهوه را روی لایه خامه‌ای الک کنید تا پوشش دهی یکنواخت و بهتری داشته باشد.
  9. دسر تیرامیسو را برای حداقل ۱۲ ساعت و حداکثر یک روز کامل داخل یخچال استراحت دهید تا طعم آن به خوبی جا بیفتد و مزه‌ها با هم ترکیب شوند.

شیر برنج دسر ایرانی

یکی دیگر از محبوب‌ترین دستورهای ایرانی که می‌توانید برای تهیه دسر خانگی به سراغش بروید طرز تهیه شیر برنج است. این دسر ایرانی پسند که از ترکیب مواد بسیار ساده‌ای چون شیر، برنج و شکر تهیه می‌شود حسابی باب دل ایرانی‌هاست و می‌توان آن را پس از غذا به همراه کمی مربای گل یا مربای آلبالو سرو کرد. هرچند که بعضی‌ها شیر برنج را با نمک دوست دارند، در این صورت پخت آن به عنوان دسر چندان توصیه نمی‌شود.

دستور تهیه شیر برنج بسیار ساده‌ است اما حواستان باشد برنج را کمی قبل از پخت خیس کنید. این میزان از مواد اولیه برای تهیه دسر به تعداد 6 نفر کافیست.

مواد لازم

  • شیر 3 لیتر
  • آب دو لیوان
  • برنج یک و نیم پیمانه (300 گرم)
  • گلاب نصف پیمانه

طرز تهیه دسر شیر برنج

  1. برای درست کردن شیر برنج قرار نیست کار خاصی انجام دهید. برنج را از شب قبل شسته و خیس کنید. بهتر است از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید.
  2. برنج را به همراه دو لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  3. حجم آب که نصف شد، شیر را به برنج و آب اضافه کنید. شعله گاز نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد. شیر و برنج باید آن‌قدر بجوشند که برنج نرم و پخته شود.
  4. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان لازم است تا برنج شما به خوبی بپزد و شیر برنج شما غلیظ شود. در این مرحله از طرز تهیه شیر برنج باید گلاب را اضافه کنید.
  5. یکی دو دقیقه بعد از اضافه کردن گلاب شیر برنج را از روی شعله بردارید و اجازه دهید کمی از حرارت بیفتد.
  6. شیر برنج را داخل ظروف سرو بریزید. این دسر را می‌توانید به صورت گرم و یا کاملا سرد سرو کنید. برای تزیین شیر برنج از پودر دارچین، گل محمدی و یا مربا استفاده کنید.
  7. اگر از ذائقه تمام کسانی که قرار است این دسر را بخورند مطمئن هستید، می‌توانید در همان مراحل پخت، شکر را هم به غذا اضافه کنید. در غیر این صورت اجازه دهید هر فرد در زمان سرو چاشنی موردعلاقه‌اش را به شیر برنج اضافه کند.

پودینگ یا دسر شکلاتی با نشاسته

پودینگ شکلاتی یکی از مرسوم‌ترین دسرهای ساده خانگی در سرتاسر جهان است که تقریباً همه برای یک‌بار هم که شده طعم آن را امتحان کرده‌اند. پودینگ شکلاتی به شکل آماده در تمام سوپرمارکت‌های بزرگ در دسترس است اما اگر می‌خواهید خودتان در خانه پودینگ شکلاتی بپزید ادامه این مقاله برای شماست.

مواد لازم

  • شیر پرچرب دو و نیم لیوان
  • نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 فنجان
  • پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل 3 قطره

طرز تهیه دسر شکلاتی

  1. نصف لیوان از شیر سرد و نشاسته و پودر کاکائو را به خوبی مخلوط کنید تا هیچ گلوله‌ای داخل آن نباشد و حالت سس شکلاتی داشته باشد.
  2. باقی شیر را گرم کنید و شکر را داخل آن بریزید.
  3. مخلوط نشاسته و شیر و پودر کاکائو را به شیر و شکر اضافه کنید و روی حرارت ملایم به خوبی هم بزنید.
  4. هم زدن این مرحله بسیار مهم است. باید مرتب پودینگ را هم بزنید تا مرحله‌ای که کمی غلیظ شود. زمانی که به غلظت دلخواه رسید آن را از روی حرارت بردارید و وانیل را اضافه کنید.
  5. پودینگ‌ را درون ظرف مناسبی بریزید. اگر به دنبال طرز تهیه دسر شکلاتی لیوانی بودید، همین دستورالعمل را دنبال کنید و پودینگ‌ها را درون لیوان کوتاه بریزید، اجازه دهید کمی از دما بیفتد، روی آن‌ها را با فویل بپوشانید و ۲ ساعت درون یخچال بگذارید.
  6. در نهایت برای سرو آن مقداری شکلات رنده شده به همراه چند تکه موز آن را تزیین کنید.

اگر می‌خواهید همیشه برای یک میزبانی حرفه‌ای از مهمانانتان آماده باشید تنها به این 4 دستور طرز تهیه دسر ساده اکتفا نکنید. با یک جستجوی ساده می‌توانید به دستورهای بیشتری برای تهیه دسر موردعلاقه‌تان دسترسی پیدا کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/