این اسباب بازی ها را به هیچ وجه برای فرزندان خود نخرید!

اسباب بازی کودک

بر اساس گزارش کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تقریباً دویست و بیست و شش هزار(226000) آسیب‌های مربوط به کودکان به خاطر استفاده از اسباب بازیهای نامناسب در بخش های اورژانس بیمارستان گزارش شده است. این امر در حالی رخ می دهد که برخی از اسباب ‌بازی‌ ها می‌ توانند باعث بروز مشکلات ذهنی و روانی در کودکان شوند!

کودکان همواره عاشق اسباب بازی هستند و با کمک آنها می توانند بسیار سرگرم شده و لحظات شادی داشته باشند. با این حال مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی از اسباب بازی ها شاید برای کودکان سرگرم کننده باشند اما می تواند باعث آسیب های جسمی و یا روانی به آنها شوند. به همین جهت در خرید آن‌ها باید کاملاً ایمنی های لازم را رعایت کنید و برخی از نکات مهم را به هنگام تهیه آنها مورد توجه قرار دهید.

به خاطر اهمیت بسیاری که این موضوع دارد ما در فروشگاه اسباب بازی ماتیلوس به عنوان تیمی که همواره سعی کرده است بهترین اسباب بازی ها را برای کودکان ایرانی گردآوری کند، این مهم را وظیفه‌ی خود دانستیم که به معرفی اسباب بازی هایی بپردازیم که استفاده از آنها می تواند نتیجه‌ی سوئی در روند سلامت جسم و روان کودکان داشته باشد. خرید اسباب بازی از ماتیلوس میتواند یک تجربه عالی برای کودکتان رقم بزند.

 تعدادی از این اسباب بازی هایی که خرید آنها برای کودکان توصیه نمی شود به شرح زیر است:

اسباب بازی هایی که حاوی محتوای خشونت آمیز هستند.

اسباب بازی ها باید وسیله ای برای سرگرمی و شادی کودکان و ارتقای مهارت های اجتماعی، حرکتی، ذهنی و سایر توانایی‌های آنها باشد. به همین جهت استفاده‌ی کودکان از برخی اسباب بازی ها که حاوی محتوای خشونت‌آمیز هستند نه تنها کمکی به رشد سلامت آنها نمی‌کند بلکه باعث می شود که کودکان به تکرار رفتار هایی همچون؛ پرخاشگری، اعمال خشونت، بروز گاه و بی گاه عصبانیت و غیره عادت کنند.

لازم است بدانید این اسباب بازیها منحصراً از نوع اسباب بازی های فیزیکی نیستند و امکان دارد برخی از بازی های کامپیوتری که حاوی محتوای خشونت آمیز هستند نیز خشونت را به ذهن کودکان القا کنند. پس لازم است قبل از تهیه هر نوع اسباب بازی از این امر اطمینان حاصل کنید که حاوی هیچ گونه محتوای خشونت آمیز برای کودکان نباشند.

اسباب بازی هایی که با موازین فرهنگی و اخلاقی همخوانی ندارند

اسباب بازی ها جدای از اهمیتی که در پرورش کودکان دارند بازتابی از اعتقادات و ارزشهای یک جامعه محسوب می شوند. آنها همچون سایر مصنوعات فرهنگ مادی، این توانایی را دارند که مفاهیم زیادی در مورد تغییر نگرش ها و ارزش های فرهنگی و اعمال قدرت ها در جامعه به ما بگویند. همچنین مفاهیمی را به صورت ناخودآگاه به ذهن کودکان که نسل بعدی یک جامعه را تشکیل می دهند القا کنند.

 به عنوان مثال در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ آمریکایی‌ ها، مهاجران تازه وارد آفریقایی و یا دورگه های آمریکایی آفریقایی را به وسیله ساخت اسباب بازی های عروسکی به کاریکاتور تبدیل می‌ کردند و کلیشه های تحقیرآمیزی علیه آنها می ساختند که منجر به تقویت نژاد پرستی در میان جامعه شد. به هر حال به هنگام تهیه‌ی اسباب بازی ها حتما این امر را در نظر بگیرید که اسباب بازی مورد استفاده با موازین فرهنگی و اخلاقی همخوانی داشته باشند. به این معنی که مفهومی متناقض با عرف و اصول اخلاقی مورد نظر شما را به کودکان در قالب بازی منتقل نکنند. چرا که کودکان آنچه را که در اثنای بازی می آموزند هرگز فراموش نخواهند کرد.

اسباب بازی هایی که موجب نشستن طولانی مدت کودکان می شوند

اسباب بازی های مناسب آنهایی هستند که موجب تحرک کودکان و فعالیت جسمی و یا ذهنی آنها می‌ شوند. اسباب‌ بازی ‌هایی که آنها را به طور مداوم به نشستن ترغیب می کند، آن هم نشستن هایی که هیچگونه فعالیت ذهنی را شامل نمی شوند و فقط با دنبال کردن یک سری دستورالعمل های خاص روند بازی ادامه و به سرانجام می رسد، نمی‌ توانند گزینه مناسبی برای بازی آنها محسوب شوند. این دست بازی ها به طور معمول شامل انواع بازی های اندرویدی، کامپیوتری و سایر اسباب بازی هایی که بیشتر به صورت دستورالعملی کار می کنند می شوند. این امر در حالی رخ می‌دهد که تحقیقات گسترده ای نشان داده است که رابطه ‌ی مستقیم میان چاقی کودکان و استفاده ‌ی آنها از رسانه های صفحه ای، بازی های ویدیویی و رایانه ای و... وجود دارد.

طبق آمار سازمان بهداشت سلامت، استفاده از این دست اسباب بازی ها شرایط چاقی کودکان را فراهم کرده و موجب به خطر انداختن سلامت جسمی آنها خواهد شد. به همین جهت استفاده از آنها برای کودکان هرگز مناسب نخواهد بود. هر چند این مهم را نباید فراموش کرد که برخی از اسباب بازی های فکری همچون سودوکو، شطرنج، انواع منچ، برج هیجان، پازل ها و غیره شامل این دست از اسباب بازی ها نمی شوند. چرا که کودکان برای استفاده از آنها تنها ملزم به نشستن در بازه‌ی زمانی یک الی دو ساعته هستند همچنین به هنگام بازی همواره در حال فعالیت ذهنی و فکر کردن هستند. بنابراین استفاده از این اسباب بازی ها موجب تقویت مغز و سلول های خاکستری آن می شود.  پیشنهاد ما به شما خرید انواع بازی فکری از ماتیلوس است.

اسباب بازی های که سلامت روان کودکان را تهدید می کنند

اسباب بازی هایی که حاوی محتوای وحشتناک هستند و موجب ترس و اضطراب در کودکان می شوند هرگز گزینه‌ی مناسبی برای بازی کودکان نخواهند بود. حتی اگر کودکان در وهله‌ی اول مجذوب اینگونه اسباب بازی ها شوند اما در نهایت به خاطر ماهیت وحشت زایی که دارند شرایط ایجاد وحشت و توهم را در کودکان ایجاد می کنند. اسباب بازی هایی همچون؛ انواع ماسک های وحشتناک، عروسک های شخصیت شیطانی، عروسک هایی که حاوی صداهای ناهنجار هستند و غیره از این دست اسباب بازی ها محسوب می شوند.

اسباب بازی هایی که باعث صدمه زدن به کودکان می شوند

سالانه گزارش های زیادی از آسیب دیدن کودکان به هنگام استفاده از اسباب بازی های نامناسب گزارش می شود. بنابراین لازم است که مراقب باشید اسباب بازیهای غیر ایمن برای کودکان خریداری نکنید. برای انتخاب اسباب بازی های ایمن لازم است که آنها دارای تعدادی از فاکتورها باشند به عنوان نمونه؛

  • اسباب بازی را بر اساس سن کودکان انتخاب کنید تا صدمه ای به آنها نرسانند
  • اسباب بازی ها را به دقت بررسی کنید به گونه ای که فاقد نقاط تیز و برنده باشند. همچنین لازم است اسباب بازی از قطعات کوچکی که موجب خفگی کودکان می شوند برخوردار نباشد.
  • مواد اولیه‌ی اسباب بازی چنانچه حاوی مواد شیمیایی، سرب دار و یا سمی باشند می توانند به سلامتی کودکان صدمه بزنند و شرایط مسمومیت و یا بروز بیماری های پوستی را فراهم کنند. بنابراین بهتر است اسباب بازی را از برندهای معتبر که حساسیت خاصی بر روی مواد اولیه‌ و کیفیت محصولات خود دارند، تهیه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/