6 روش برای افزایش هوش و خلاقیت کودکان

rsz_istock_000016951168small

آیا شما هم به عنوان والدین یک کودک نوپا می‌خواهید هوش و خلاقیت فرزند خود را افزایش دهید؟ آیا شما هم به دنبال راه‌های آسان و عملی برای تقویت انرژی کودک خود هستید تا توانایی‌های مغز او را بهبود بخشید؟ جالب است بدانید که با برخی ایده‌های سرگرم‌کننده و عملی، شما می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا باهوش، دانا و خلاق باشد؛ با تمرینات روزمره و برخی راهنمایی‌های ساده، شما هم می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. در ادامه این مقاله، به شما پدران و مادران جوان می‌گوییم که چگونه می‌توانید حواس کودک خود را برای رسیدن به اوج هوشمندی، تحریک کنید!

اگر به دنبال افزایش خلاقیت کودک خود هستید این مطلب راههایی برای رشد خلاقیت کودک را بخوانید

روش‌های سرگرم‌کننده و عملی برای بهبود هوشمندی و خلاقیت کودکان:

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشید که مغز کودک شما از طریق تجربیات و تمرین‌های مختلف توسعه می‌یابد. احساس لامسه، بویایی، بینایی، شنوایی و چشایی کودک نیز به این روند توسعه در بدن او کمک خواهد کرد. شما باید از سن نوزادی، فرزند خود را به تجربه‌ کردن شرایط با حواس خود تشویق کنید تا او به سادگی بتواند همه اشیا اطراف خود را شناسایی کند. توسعه مهارت‌های شناختی و حرکتی به فرزند شما کمک خواهد کرد تا خلاقیت و هوشمندی خود را بهبود بخشد. در ادامه این مقاله، چند نکته عملی ارائه شده است که به شما مادران جوان کمک می‌کند تا هوشمندی و خلاقیت فرزند خود را بهبود بخشید:

1- دور کردن کودکان از تلویزیون:

آکادمی آمریکایی کودکان بیان می‌کند که والدین نباید اجازه دهند نوزادان و کودکان نوپا تلویزیون تماشا کنند؛ در زمان تماشای تلویزیون، مغز کودک ثابت بوده و هیچ علائمی از تحریکی در آن دیده نمی‌شود. این امر مهارت‌های شناختی کودک شما را مختل می‌کند و زمان‌های حیاتی را که شما می‌توانید برای توسعه هوش فرزند خود استفاده کنید، از بین می‌برد. بنابراین، به جای اینکه اجازه دهید کودک شما تلویزیون تماشا کند، از وقت او استفاده کرده و کودک را به برخی فعالیت‌های بدنی که نیاز به حرکت و فکر کردن دارد، درگیر کند. یک بازی ساده که در عین سرگرمی، مهارت‌های هماهنگی کودک شما را بهبود می‌بخشید، فوتبال است.

2- با کودک خود بیشتر ارتباط برقرار کنید:

به گفته دانشمندان، تعامل دائمی با کودک می‌تواند به طور چشمگیری باعث پیشرفت مغز او شود. صحبت كردن، بازی و ابراز عشق به كودك، مغز او را تحریک می‌كند. هنگامی که شما با کودک خود بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید و احساس عاطفی نزدیکی با او دارید، به توسعه مهارت‌های فکری فرزند خود کمک خواهید کرد. همچنین، این ارتباط باعث می‌شود کودک احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

اگر به دنبال اسباب بازی هایی برای افزایش هوش کودک خود هستید این مطلب اسباب‌بازی‌هایی که هوش و خلاقیت کودک را افزایش می‌دهند را بخوانید

3- نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید:

نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان می‌دهد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، حداقل 5 درصد بیشتر از سایر همسالان خود، IQهای بالاتری دارند. پس، برای اطمینان از روند رشد مناسب مغز فرزند خود، او را از زمان تولد تا شش ماهگی با شیر مادر تغذیه کنید. همچنین، یادتان باشد که این رژیم غذایی، با غذاهای سالم و مغذی تا سن دو سالگی تکمیل می‌شود.

4- موسیقی می‌تواند حافظه، توجه و یادگیری کودک شما را افزایش دهد:

 نتایج مطالعات گسترده دانشمندان نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی می‌تواند توجه/تمرکز کودک شما را افزایش داده و حافظه او را بهبود بخشد. معرفی ابزارهای موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا توانایی تفکر آن‌ها به طرز مناسبی افزایش یابد. همچنین، موسیقی، روند یادگیری استدلال فضایی و زمانی کودکان را بهبود داده و توانایی منطق آن‌ها را در زندگی آینده توسعه می‌دهد. جالب است بدانید که اکثر پژوهشگران به مادران جوان توصیه می‌کنند که آموزش فرزند خود را با پیانو شروع کنند، اما شما می‌توانید نوزاد خود را با هر ابزار موسیقی، ترجیحاً یک رشته خاص آشنا کنید.

اگر به دنبال بازی های مهیج برای کودک هستید این مطلب بازی‌های هیجان انگیز با کودک را بخوانید

5- کودک خود را به زودی با جهان کتاب‌ها آشنا کنید:

در اسرع وقت، کودک خود را با دنیای شیرین کتاب‌ها آشنا کنید. از زمانی که کودک شما چند ماهه است، می‌توانید به راحتی هر کتاب یا روزنامه‌ای را برای او بخوانید. کلمات را طوری تلفظ کنید که کودک بتواند آن‌ها را بشنود، بر روی تلفظ درست هر کلمه تمرکز کنید. شما می‌توانید کتاب‌های داستان با تصاویر جالب را در دسترس فرزند خود قرار داده و داستان‌ها و اشعار کودکانه را برای او بخوانید. این ایده، یک راه خوب برای افزایش دایره واژگان کودک شما و معرفی چیزهایی که در خانه و در جهان خارج وجود دارد، به او است.

6- ایجاد چالش برای کودک خود:

 به خاطر داشته باشید که شما همیشه باید فرزندان خود را با فعالیت‌های مناسب سن آن‌ها مشغول کنید. از اشیایی مانند لگو، توپ و اشکال پلاستیکی برای ایجاد بازی‌های سرگرم‌کننده در خانه استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از فعالیت‌های ساده، به کودک خود، شناسایی اعداد یا شکل‌ها و رنگ‌ها را آموزش دهید. همچنین، شما می‌توانید فرزند خود را به باغ برده و او را با دنیای پرندگان و گیاهان آشنا کنید.

در نهایت، یادتان باشد که یکی از بهترین شیوه‌های آموزش کودکان، ارائه نمونه به آن‌ها است. به طور منظم، چیزهایی را که می‌خواهید فرزندتان انجام دهد، شما خودتان نیز تکرار کنید؛ مانند خواندن، نوشتن، بازی کردن با آلات موسیقی، پیاده‌روی، صرف وقت با طبیعت، بازی ورزشی. در حالی که شما این کارها را انجام می‌دهید، فرزندتان به تماشای شما مشغول شده و به فعالیت موردنظر علاقه‌مند می‌شود. به فرزندتان فعالیت‌های سرگرم‌کننده یاد داده و با او ارتباط برقرار کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/