12 نکته در مورد انجام زایمان فیزیولوژیک

bardari_1024x762__1532247176_74257

اگر چه زایمان فیزیولوژیک یک گزینه خوب برای همه مادران باردار است، ولی در چنین شرایطی، توجه به راهنمایی‌های خاص می‌تواند روند زایمان را برای مادر آسان نموده و سبب تولد نوزاد سالم‌تری شود. واضح است که زایمان فیزیولوژیک یا تولد واژینالی بهترین راه برای تولد نوزاد بوده و برای مادر و کودک بی‌خطر است. اگر به عنوان یک زن حامله امیدوار هستید که فرزند خود را با استفاده از زایمان فیزیولوژیک به دنیا آورید، باید نکات خاصی را دنبال کنید که عبارتند از:

1-جلوگیری از بروز استرس در دوران بارداری:

 طبیعی است در دوران بارداری  مادر احساس تنش و اضطراب کند، اما او باید سعی کند تا در این دوره از زندگی خود، کاملا از استرس، اضطراب و افکار منفی دور بماند. یادتان باشد که احساسات منفی می‌تواند روند انجام زایمان فیزیولوژیک را برای هر مادری به یک کابوس وحشناک تبدیل کند. برای این کار، کافی است که مادر باردار، انواع ورزش‌های مدیتیشن را امتحان کند، زیرا انجام این حرکات ورزشی کمک می‌کند که او راحت بوده و تنش را از خود دور نماید. همچنین، خواندن کتاب‌، گوش دادن به موسیقی آرام و انجام تکنیک‌های خاص مانند تجسم روزهای خوش آینده از جمله کارهایی است که می‌تواند استرس مادر باردار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. جالب است بدانید که شرکت در جمع‌های دوستانه یا کلا‌س‌های شاد دوران بارداری نیز در کاهش استرس مادران باردار بسیار موثر است. علاوه بر این موارد، به عنوان یک مادر باردار سعی کنید تا از افراد و شرایطی که باعث بروز افکار منفی در ذهن شما می‌شوند، دور بمانید.

2-دید مثبت نسبت به زایمان فیزیولوژیک، در دوران بارداری:

شما به عنوان یک زن حامله ممکن است داستان‌های مختلفی را در مورد آسان یا سخت بودن زایمان فیزیولوژیک از دوستان یا اطرافیان خود شنیده باشید. گوش دادن به داستان‌های منفی موجب بروز عصبانیت و اضطراب در شما شده و ممکن است انجام زایمان فیزیولوژیک را ترسناک جلوه دهد. بنابراین، اگر فردی مانند مادر یا دوست شما بخواهد کابوس‌هایی را که در هنگام انجام زایمان طبیعی برای او اتفاق افتاده است، با شما به اشتراک بگذارد، سعی کنید تا آنجا که امکان دارد، از او دور شوید.همه زنان در هنگام انجام زایمان فیزیولوژیک روند مشابهی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، اگر دوست شما زایمان تاسف‌آور و ترسناکی را تجربه کرده است، به این معنا نیست که شما نیز زایمان فیزیولوژیک سختی را پیش رو خواهید داشت.

3- افزایش اطلاعات در مورد زایمان فیزیولوژیک:

همانطور که می‌دانید دانش انسان دارای قدرت فراوانی است. بنابراین، به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا اطلاعات لازم در مورد زایمان فیزیولوژیک را به دست آورید. برای این کار، کافی است هر گونه تردیدی را که در مورد حاملگی و انجام زایمان فیزیولوژیک دارید، به کمک مشاوره با دکتر معالج خود برطرف کنید. همچنین، خواندن کتاب‌های مختلف درباره چگونگی انجام زایمان برای مادران باردار بسیار مفید است. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید با مادر خود یا سایر زنان سالخورده خانواده صحبت کرده و از تجربیات آن‌ها در این باره استفاده کنید. به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد تکنیک‌های مدیریتی برای انجام زایمان فیزیولوژیک مانند کسب آرامش، تنفس عمیق و تکنیک‌های مقابله با درد و استرس زایمان فیزیولوژیک از اهمیت خاصی برخوردار است. در نهایت، فراموش نکنید که ثبت نام در کلاس‌های پیش از زایمان برای کسب اطلاعات لازم در مورد تولد فیزیولوژیک نوزاد بسیار کمک‌ کننده خواهد بود. با این حال، یادتان باشد که در برخی موارد کسب اطلاعات بیش از حد در مورد کاری می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، چون هنگامی که زمان مناسب زایمان شما فرا برسد، افراد حرفه‌ای مانند پزشک متخصص زنان و زایمان به شما کمک خواهند کرد تا شرایط مناسبی برای تولد فرزند خود به دست آورده و به آن عمل کنید.

4- حمایت عاطفی و کاهش ترس نسبت به زایمان فیزیولوژیک:

حمایت عاطفی از طرف شریک زندگی، مادر و دوستان نزدیک می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس زنان حامله و کاهش ترس ناشی از انجام عمل زایمان فیزیولوژیک بسیار مفید باشد. برای این کار، باید اطمینان حاصل کنید که شریک زندگی یا مادرتان در زمان انجام زایمان طبیعی همراه شما خواهد بود. همچنین، سعی کنید  تا همه مشکلات خود را با اعضای خانواده به اشتراک گذاشته و استرس موجود در ذهن خود را از بین ببرید، زیرا داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی در دوران بارداری می‌تواند کمک زیادی به برطرف کردن استرس و تنش شما بکند.

5-انتخاب دقیق پزشک برای انجام عمل زایمان فیزیولوژیک:

متاسفانه، امروزه در کشور ما، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان، به راحتی و بدون اندیشیدن به عواقب کار خود، با  عجله مادران باردار را به بخش جراحی انتقال داده و با استفاده از روش سزارین نوزاد را به دنیا می‌آورند. بنابراین، نکته بسیار مهم در مورد دوران حاملگی زنان انتخاب دقیق پزشک است تا روش جراحی را به عنوان آخرین راه‌حل درنظر گرفته و سعی کند که نوزاد شما را با استفاده از علم پزشکی و به کمک زایمان فیزیولوژیک به دنیا اورد. پس به عنوان یک مادر باردار اطمینان حاصل کنید که دکتر متخصص زنان و زایمان و کلینیک انتخابی شما از هر نظر مناسب می‌باشد. قبل از انجام زایمان، با پزشک خود در مورد تولد فرزندتان به کمک زایمان فیزیولوژیک صحبت کنید. اگر احساس کردید که دکتر انتخابی شما علاقه‌ای به انجام زایمان طبیعی ندارد، در اسرع وقت به دنبال یک پزشک مناسب دیگر باشید.

6- استخدام یک مربی باتجربه برای کمک به مادر حامله:

شما به عنوان یک زن باردار می‌توانید یک مربی، پرستار یا مامای باتجربه را برای کمک به تولد فرزند خود انتخاب کنید. یادتان باشد که این عمل نیمی از این نبرد بزرگ خواهد بود! زیرا وجود یک فرد باتجربه در کنار شما می‌تواند در طول انجام زایمان فیزیولوژیک بسیار ارزشمند باشد. مامای همراه به شما آرامش داده و کمک می‌کند که در طول انجام زایمان فیزیولوژیک دچار ترس و استرس بی‌مورد نشوید. همچنین، او می‌تواند پسراز تولد نوزاد به شما کمک کند تا به فرزند خود شیر داده و او را به راحتی مدیریت کنید.

7- ماساژ دادن برای آمادگی به زایمان فیزیولوژیک:

شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید پس از ورود به ماه هفتم باردای ، ماساژ ناحیه پرواینال دهلیزی خود را شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با درد زایمان مقابله کرده و استرس خود را کنترل کنید. برای انجام این نوع ماساژ، کافی انگشت شست خود را داخل مهبل قرار داده و به آرامی قسمت پایین واژن را به سمت جلو بکشید.

برای اطلاع از یکی از روش های زایمان آسان به زایمان طبیعی آسانتر با ماساژ پرینه مراجعه کنید

8- هیدراته نگه داشتن بدن در دوران بارداری:

همه ما می‌دانیم که آب، برای سلامت همه انسان‌ها حیاتی است. بدن مادران باردار نیز نیاز به آب اضافی برای هیدراته شدن دارد. در واقع، بدن این مادران مقدار زیادی استامینا و انرژی را با نوشیدن آب به دست می‌آورد. به همین دلیل، نیاز به تزریق مایعات وریدی در هنگام انجام زایمان فیزیولوژیک به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. با توجه به این توضیحات، زنان حامله می‌توانند با مصرف برخی از آبمیوه‌های تازه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای سالم، مقادیر زیادی مایعات را به صورت روزانه در بدن خود ذخیره کنند. فراموش نکنید که انجام این کار یکی از بهترین نکات برای انجام زایمان فیزیولوژیک است.

9- استفاده از آب آشامیدنی در هنگام انجام زایمان فیزیولوژیک:

به غیر از انجام کارهایی که گفته شد، آشامیدن آب زیاد در هنگام زایمان فیزیولوژیک، می‌تواند این روند را برای شما ساده‌تر کند. همچنین، هیدروتراپی کردن بدن در هنگام درد و ناراحتی می‌تواند به کاهش استرس و درد کمک زیادی بکند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که حمام کردن با آب ولرم در هنگام شروع درد زایمان بسیار موثر بوده و برای تسکین درد مفید می‌باشد. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنان حامله توصیه می‌کنند تا با دوش گرفتن و استفاده از استخرهای دارای آب گرم، درد خود را کاهش داده و آرامش لازم را برای انجام زایمان طبیعی را به دست آورند. در نهایت، به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که دمای آب مورد استفاده برای دوش گرفتن در هنگام شروع درد زایمان فیزیولوژیک باید به حدی باشد که از آسیب رسیدن به نوزاد شما جلوگیری شود.

10- بازی با یخ برای انجام راحت زایمان فیزیولوژیک:

اگر می‌خواهید بهترین روش برای مبارزه با درد زایمان را امتحان کنید، بازی با یخ را فراموش نکنید. اما انجام این راهکار نیاز به مشارکت شریک زندگی شما دارد! برای استفاده از مزایای یخ، کافی است یک مکعب یخ را به مدت 60 ثانیه در دست خود نگه دارید. اگر اولین بار است که این کار را می‌کنید، بهتر است با شریک زندگی خود در مورد مسائل مختلف صحبت کنید تا نگه داشتن مکعب یخ برای شما طاقت‌ فرسا نباشد. البته، شما می‌توانید در حین راه رفتن  نیز تکه یخ را در دستان خود نگه دارید. بعد از این‌که تکه یخ را به مدت 60 ثانیه، در حالت سکون کامل، در دست خود نگه داشتید، خواهید دید که این روش یک راهکار عالی برای مقابله با درد زایمان فیزیولوژیک است.

11- اجتناب از حفظ بدن در یک موقعیت ثابت برای مدت طولانی:

در هنگام شروع درد زایمان، بدن خود را همواره در موقعیتی نگه دارید که کودک درون رحم شما بتواند با حرکات بدنتان سازگار شود. ایستادن و نشستن مادر باردار برای مدت طولانی، خوابیدن در موقعیت‌های نامناسب و استفاده از کمربندهای تنگ می‌تواند تعادل بدن مادر را به هم زده و آسایش جنین درون رحم را دچار اختلال کند. بنابراین، یک مادر باردار می‌تواند با حمایت از پشت بدن خود، فشار وارده بر روی ستون فقرات را کاهش داده و بدن خود را آرام نماید. برعکس، اگر زنی در دوران حاملگی با بدن خود بدرفتاری کند، فقط درد موجود را افزایش خواهد داد. یادتان باشد که پیاده‌روی با پشت خمیده در هنگام درد زایمان فیزیولوژیک یا کشش بدن برای مدت طولانی سبب  آویزان شدن بدن شده و می‌تواند باعث تورم اعضای آن شود. پس به عنوان زنی که درد زایمان را تحمل می‌کنید، در هنگام نشستن یا خم شدن، اگر مجبور به انجام این کار هستید، سعی کنید که اصلا عجله نکنید و اشیا را با آرامش بلند کنید.

12- وزن مناسب در دوران بارداری:

بسیار مهم است که یک زن بتواند در دوران بارداری، وزن خود را به میزان لازم بالا ببرد، اما نیازی نیست که این افزایش وزن بیش از حد باشد. اضافه وزن زیاد در دوران بارداری می‌تواند در مشکلات زیادی را در روند زایمان فیزیولوژیک زنان ایجاد کند.  همچنین، چاقی مادر باردار می‌تواند مانع از خروج کودک از کانال تولد شده و انجام زایمان فیزیولوژیک را مشکل می‌کند. پس، اگر به عنوان یک خانم در حال تلاش برای باردار شدن، چاق هستید، بدانید که اضافه وزن شما می‌تواند روند رشد و زندگی فرزندتان را دچار اختلال کرده و تولد او را مشکل کند.

برای اطلاع از وزن مناسب بارداری به  8 نکته مهم در مورد حفظ وزن سالم در بارداری مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/