زایمان طبیعی بدون درد با هیپنوتیزم

PainlessDelivery__1531649171_97005

همانطور که می‌دانید هیپنوتیزم یک روش درمانی بحث‌انگیز در دنیای پزشکی است. اما این روزها، بسیاری از زنان باردار در زمان انجام زایمان طبیعی برای رهایی از درد شدید، ترجیح می‌دهند تا از روش هیپنوتیزم استفاده کنند. هیپنوتیزم، روشی برای برقراری آرامش ذهنی و فیزیکی در زنان باردار است که به فرد تحت این حالت اجازه می‌دهد تا به طور کامل بر روی افکار خود تمرکز کرده  و با فراموش کردن مشکلات و درد خود، زایمان را به راحتی انجام دهد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که برای هر زن بارداری، هیپنوتیزم راهی تولد راحت نوزاد بوده و جایگزینی مناسب برای تجربه دردناک زایمان می‌باشد.

نظریه "مبارزه یا پرواز":

استفاده از نظریه هیپنوتیزم در حین انجام زایمان طبیعی موفق عمل کرده و مادر با پاسخ دادن به حالت "مبارزه یا پرواز" تحریک می‌شود. هنگامی که زن باردار در حال انجام عمل زایمان طبیعی است، ترس از مواجه شدن با زایمان سخت و عوارض آن در آینده، هورمون استرس را در بدن او آزاد می‌کند. ترشح هورمون استرس نیز باعث انقباض عضلات بدن فرد شده و مانع تولد راحت نوزاد می‌شوند. وقتی زنان باردار در چنین شرایطی تحت عمل هیپنوتیزم قرار می‌گیرد، می‌تواند با متقاعد کردن بدن خود، تجربه زایمان بدون درد و راحتی را داشته باشد، زیرا بدن او تحت انقباضات دردناك عضلانی قرار نخواهد گرفت.

هیپنوتیزم برای انجام عمل زایمان طبیعی:

عمل هیپنوتیزم در طول مواجه شدن زن باردار با درد زایمان مورد استفاده قرار گرفته و در اغلب مواقع خود مادر زایمان طبیعی را  انجام می‌دهد. البته عمل هیپنوتیزم شامل تکنیک‌های مختلفی است! بعضی از زنان بر روی صدای نفس‌های خود تمرکز نموده و با هر نفس کشیدن، نوزاد خود را می‌بینند. در علم پزشکی این روش با  عنوان "تجسم تضمین‌های تنفس عمیق زنان" شناخته شده است. توصیه می‌شود که ماما یا پزشک معالج در هنگام استفاده از روش هیپنوتیزم نباید از کلمات ترسناک همراه با زایمان استفاده کند. به عنوان مثال، انقباض، کلمه "ترسناکی" است که به جای آن می‌توان از جایگزین‌هایی در هنگام تولد نوزاد، به منظور آگاهی مادر استفاده نمود.

مزایای هیپنوتراپی در عمل زایمان طبیعی:

 مشاهده شده است که زنان باردار در اکثر موارد، از روش هیپنوتیزم برای مقابله با درد زایمان استفاده می‌کنند. این افراد از داروهای کاهش‌دهنده درد کمتر استفاده نموده و کمتر از مادران دیگر درد را تجربه خواهند کرد. مزایای دیگر استفاده از روش هیپنوتیزم در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی زنان عبارتند از:

1- روش هیپنوتیزم برای تولد نوزاد یک گزینه محبوب در میان زنانی تلقی می‌شود، به‌ویژه زنانی که قصد دارند فرزند خود را با روش زایمان طبیعی، بدون استفاده از هر گونه دارو و با درد کمتر به دنیا بیاورند.

2- همچنین، روش هیپنوتیزم هیچ عارضه‌ای شبیه عوارض داروهای مسکن برای مادر در آینده ندارد.

3-علاوه بر این موارد، روش هیپنوتیزم زن باردار را متقاعد می‌کند تا ذهن خود را آرام نموده و از تمرکز نمودن بر درد زایمان طبیعی منحرف شود. در چنین حالتی فرد قادر خواهد بود تا زایمان بدون درد و مشکلات را تجربه کند.

معایب استفاده از روش هیپنوتیزم :

اگر برای اولین بار است که از روش هیپنوتیزم برای کاهش درد زایمان طبیعی خود استفاده می‌کنید، بدانید که یادگیری خود هیپنوتیزم کار ساده‌ای نیست. در ادامه این مقاله، برخی از معایب استفاده از روش هیپنوتیزم در زایمان طبیعی زنان بیان شده است، که عبارتند از:

1- عیب مهم روش هیپنوتیزم در حین انجام زایمان طبیعی برای کاهش درد زنان، وجود جلسات متعدد درمان، هزینه و زمان زیاد آن است که فرد باید خودش آن‌ها را تامین کند. جالب است بدانید که برنامه‌های هیپنوتیزم شامل یک سری کلاس‌های خاط برای دو تا سه ماه می‌باشد.

2- همچنین، پس از گذراندن این کلاس‌ها، صرف هزینه زیاد و از دست دادن زمان، بعضی از زنان نمی‌توانند استفاده درست این روش را به طور کامل یاد گرفته و آن را در هنگام تولد فرزند خود به کار بگیرند. این بدان معنی است که علی‌رغم تلاش‌های مادران برای ایجاد روند طبیعی زایمان که با تجربه بدون درد و یا درد کمتر است، امکان پذیر نمی‌شود و آن‌ها با همان درد زایمان طبیعی مواجه می‌شوند.

3- جدا از این، برخی از زنان که از روش هیپنوتیزم استفاده می‌کنند، ادعا دارند با این که کاملا تحت حالت هیپنوتیزم قرار گرفته بودند، اما درد آن‌ها به ندرت کاهش یافته و در نهایت برای تسکین درد خود نیاز به مصرف دارو پیدا کردند.

به دلیل این که بسیاری از زنان باردار در سراسر جهان در استفاده از روش هیپنوتیزم برای کاهش درد زایمان خود موفق بوده‌اند و داستان‌های موفقیت امیز زیادی در مورد این روش وجود دارد، روش  هیپنوتیزم در بسیاری از شهرهای پیشرفته کشورمان برای کمک به زنان در انجام زایمان طبیعی بدون در،د به عنوان یک گزینه محبوب شناخته شده است. ویلیام کامن، مدیر بیهوشی زایمان در بیمارستان زنان بریگهام در بوستون می‌گوید: "استفاده از روش هیپنوتیزم در هنگام زایمان طبیعی باعث می‌شود تا زنان کمتر احساس تنش کرده و اگر هم دردی را احساس کنند، دچار استرس و اضطراب نشوند."

البته بعضی از زنانی که تحت روش هیپنوتیزم قرار می‌گیرند، ممکن است در پایان زایمان طبیعی مجبور شوند از داروهای ضددرد استفاده کنند، اما این افراد قبل از اینکه دارویی به آن‌ها داده شود، آرام بوده و استرس کمتری را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر شما به عنوان یک زن باردار، مایل به استفاده از گزینه هیپنوتیزم برای کاهش درد زایمان طبیعی خود می‌باشید، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید! مطمئنا او قادر به ارائه اطلاعات بیشتر به شما بوده و در انتخاب صحیح روش زایمان به شما کمک خواهد کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/