اپیدورال چیست وتاثیر آن بر زایمان طبیعی ؟

parto_epidural1__1531057929_88915

همانطور که می‌دانید گذراندن دوران بارداری برای هر زنی یک تجربه بسیار بزرگ است، زیرا در این دوره از زندگی فرد هر روز موضوع جدیدی برای یادگیری و تجربه کردن وجود دارد. هر روز از دوران بارداری زنان با یک موقعیت هیجان‌انگیز جدید، یک شادی جدید و یک لحظه جدید همراه می‌شود! اما پیش‌بینی کردن روز آخر حاملگی و روند تولد نوزاد ممکن است افکار ناخوشایندی را برای او به ارمغان آورده و مادر باردار را دچار استرس نماید. فراموش نکنید که همه این تجربیات زنان باردار امری کاملا عادی است! برخی از مادران باردار فکر می‌کنند که همه تجربیات این دوران بسیار ترسناک است، زیرا شنیدن بسیاری از داستان‌ها که مربوط به گذراندن دوران دردناک و طولانی زایمان است، آن‌ها را دچار اضطراب نموده و دردناک بودن فرایند زایمان طبیعی را به آن‌ها یادآوری می‌کند.

آیا شما هم به عنوان یک زن باردار قبلا در معرض انجام عمل اپیدورال در طول زایمان طبیعی قرار گرفته‌اید؟ آیا به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه درباره این موضوع اطلاعاتی دارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اپیدورال در طول زایمان طبیعی زنان حتما مقاله زیر را بخوانید. در ادامه این مقاله، در مورد اپیدورال، چگونگی انجام آن و عوارض جانبی که ممکن است برای مادر زائو به وجود آورد، به طور کامل بحث شده است.

اپیدورال در طول زایمان طبیعی زنان:

اپیدورال شایع‌ترین و موثرترین روش برای از بین بردن درد در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی توسط زنان است. انجام این عمل معمولا در بیمارستان‌های کشور بسیار معمول بوده و به طور معمول، با یک بیهوشی موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای مورد استفاده برای انجام عمل اپیدورال، فضای اطراف پوشش‌های سخت بدن زنان است که از نخاع او محافظت می‌کنند.  در واقع، به منظور جلوگیری از ارسال سیگنال‌های درد به این مناطق، دارو تزریق می‌شود.

اپیدورال برای انجام زایمان طبیعی مورد نیاز است؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان پاسخ استانداردی برای این سوال وجود ندارد! زیرا هر فرد دارای توانایی متفاوتی برای مقابله با درد زایمان طبیعی می‌باشد. پس اگر به عنوان یک زن در حال زایمان طبیعی احساس می‌کنید که در هر لحظه از زمان، انقباضات شما بسیار دردناک است، می‌توانید با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان از روش اپیدورال برای از بین بردن درد  در بدن خود استفاده کنید.

اپیدورال در طول انجام زایمان طبیعی چگونه عمل می‌کند؟

در نظر داشته باشید که فرآیند اپیدورال در هنگام زایمان طبیعی زنان به همان شیوه بیهوشی موضعی کار کرده و به طور موقت، اعصابی را که سیگنال‌های درد را از گردن رحم و خود رحم به مغز می‌فرستند، مسدود می‌کند. لازم است بدانید که این دارو در قسمت پایین بدن زنان تزریق شده و احساس ناخوشایندی را در این ناحیه  ایجاد می‌کند. البته نباید فراموش کرد که وقتی دارو شروع به نشان دادن تاثیر خود در بدن مادر باردار می‌کند، او به طور کامل آگاه می‌باشد.

عوارض جانبی اپیدورال 

در حالی که برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که انجام اپیدورال مزایای فراوانی برای زنان در هنگام زایمان طبیعی دارد، ممکن است در برخی موارد هم بر روی فرایند زایمان و تولد نوزاد تاثیرات نیز داشته باشد. اعتقاد بر این است که انجام اپیدورال باعث بروز عوارضی در مادر باردار شود که عبارتند از:

1- در ابتدا، یادتان باشد که با انجام عمل اپیدوران ممکن است شانس زایمان طبیعی واژینالی در زنان افزایش یافته و سلامت نوزاد را تا 4 بار کاهش دهد.

2- همچنین، ممکن است این فرایند خطر ابتلا به اکسایتوسین سنتتیک را در مادران، پس از تولد نوزاد سه برابر کنید.

3- علاوه بر این موارد، انجام اپیدورال ممکن است خطر انجام عمل سزارین را برای تولد نوزاد تا اندازه 2.5 برابر افزایش دهد.

4- این نکته مهم را فراموش نکنید که انجام اپیدورال ممکن است خطر پارگی شدید پرینه را در بدن زنان باردار افزایش داده  و میزان رخ دادن این مشکل را تا 3 برابر بالا ببردد.

5- همچنین در برخی زایمان‌ها ممکن است زمان انجام روند زایمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد

6- در برخی موارد، انجام عمل اپیدورال ممکن است عوارض پس از زایمان را به شدت افزایش داده و پزشک متخصص زنان و زایمان را مجبورکند تا نوزاد را باکمک ابزار خاص مانند فورسپس به دنیا بیاورد. همچنین، خطر کبودی، اپیزیوتومی، بروز اشکال در واژن مادر  آسیب رسیدن صورت به کودک، جابجایی استخوان‌های جمجمه و همچنین ایجاد لخته خون در پوست سر نوزاد از جمله عوارضی است که در هنگام استفاده از اپیدورال برای انجام زایمان بدون درد به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

7- نکته مهم دیگر که مادران باردار باید در هنگام استفاده از اپیدورال به خاطر داشته باشند، این است که خطر بروز مشکلات لگن در نوزاد را در هنگام تولد به شدت افزایش خواهد یافت.

8- کاهش میزان ضربان قلب جنین پس از تولد نیز در هنگام استفاده از روش اپیدورال به شدت بالا می‌رود، زیرا نوزادان در هنگام تولد نسبت به بزرگسالان به زمان بیشتری نیاز دارند تا داروها را از طریق سیستم بدن خود دریافت کنند.

9- همچنین، در زمان استفاده این روش ممكن است خطر تب کردن برای مادر زائو پس از تولد نوزاد افزایش یابد، که این مشکل صد درصد بر روی نوزاد او هم تاثیر خواهد گذاشت.

10-لازم است به عنوان بک خانم باردار یادتان باشد مادرانی که با کمک گرفتن از روش اپیدورال فرزند خود را به دنیا می‌آورند، زمان کمتری را برای انجام عمل زایمان طبیعی خواهند داشت. گفته می‌شود که دوز دارو مصرفی در این روش به شدت  بالا است و نوزاد زمان کمتری را در حالت اتصال به مادر توسط جفت خواهد گذراند.

11- معمولا زنانی که در طول انجام عمل زایمان طبیعی از روش اپیدورال استفاده می‌کنند، نسبت به مادران دیگر، 2 برابر در شیردهی به فرزند خود با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا نمی‌توانند به راحتی از شیر خود برای تغذیه فرزندشان استفاده کنند.

در نهایت، اگر به عنوان یک زن باردار برای اولین بار مادر می‌شوید و دوست دارید که از روش اپیدورال برای تولد فرزندتان استفاده کنید، حتما قبل از انجام آن به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. یادتان باشد که پزشک، فرد مناسبی برای ارزیابی خطرات روش اپیدورال در طول انجام عمل زایمان طبیعی شما می‌باشد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/