سزارین با بیهوشی کامل بهتر است یا بی‌حسی نخاعی؟

bihoshi-sezariyan-bihesi

بهترین نوع بیهوشی برای انجام عمل سزارین کدام است؟

در ابتدا، لازم است بدانید که عمل سزارین در علم پزشکی، با عنوان C-section یا CSX شناخته می‌شود که امروزه، یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی برای تولد نوزادان در دنیا است. جالب است بدانید که امروزه، در حدود 20 تا 25 درصد از تولدها در دنیا با استفاده از روش جراحی سزارین انجام می‌شود.

علائم زیادی برای انجام عمل سزارین در بدن زنان حامله وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، "عدم پیشرفت روند زایمان طبیعی"، در خطر بودن سلامت جنین داخل رحم مادر، ردیابی غیر قابل اطمینان صدای قلب جنین توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، زایمان چندقلویی زنان (دوقلوها، سه قلو، چهارقلو یا بیشتر)، وجود مشکلات پزشکی در ناحیه شکم و رحم مادر حامله که یکی از شایع‌ترین نشانه‌ها برای انجام جراحی سزارین جهت تولد نوزاد است، می‌باشد. همچنین، اگر مادری سابقه انجام عمل سزارین را در بارداری‌های قبلی خود داشته باشد، باید در حاملگی فعلی نیز جهت تولد نوزاد خود از روش جراحی سزارین استفاده کند.

امروزه، انجام عمل جراحی سزارین در کل دنیا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا در حین انجام جراحی سزارین، پزشک متخصص زنان و زایمان کنترل بیشتری (نسبت به زایمان طبیعی) بر روی سلامت بیمار خود و فرزند داخل رحم او دارد. به همین دلیل، اکنون در کشور ما، یافتن پزشک متخصص زنان و زایمانی که مسئولیت انجام زایمان واژينالی را به عهده بگیرد، بسیار سخت است. با این حال، برخی از مادرانی که سابقه انجام عمل سزارين را در بارداری‌های قبلی خود دارند، برای تولد نوزاد فعلی خود می‌خواهند از زایمان طبیعی استفاده کنند. این روش در علم پزشکی، VBAC یا "تولد واژینالی نوزاد پس از انجام عمل سزارین" نامیده می‌شود.

به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که انجام عمل سزارین می‌تواند با برنامه‌ریزی قبلی و انتخاب خود بیمار انجام گیرد. البته این روش در برخی موارد توسط  خود پزشک متخصص زنان و زایمان و بدون انتخاب بیمار، جهت تولد زودهنگام نوزاد انجام می‌شود، زیرا در موارد اضطراری نیاز به اتخاذ تصمیم توسط مادر یا شریک زندگی او نیست. پس، یادتان باشد که عمل سزارین اورژانسی زمانی رخ می‌دهد که جنین در طول زایمان طبیعی دچار مشکل شود.

  • در چنین مواردی، اغلب زنان حامله تحت بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی قرار گرفته و بی‌حس می‌شوند تا عمل جراحی بدون احساس درد بر روی او انجام گیرد. در واقع، پزشک متخصص بیهوشی با گذاشتن لوله تنفسی (لوله اندوته کشی) در حین بیهوش کردن بیمار، از راه هوایی او محافظت می‌کند. فراموش نکنید که بیهوشی عمومی در بیشتر موارد سریع‌ترین راه برای بیهوش کردن بیمار است تا پزشک بتواند کودک را در اسرع وقت از شکم مادر بیرون بیاورد.
  • علاوه بر این، اگر عمل سزارین به صورت انتخابی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، با وجود نقص یا مشکل در بدن مادر حامله انجام شود، رایج‌ترین روش بیهوشی، بیهوشی اپیدورال یا بی‌حسی نخاعی خواهد بود. بیمار در طول بی‌حسی نخاعی کاملا  بیدار بوده و صحبت‌های اطرافیان را می‌شنود.
  • همچنین، یک روش ترکیبی دیگر نیز برای بیهوشی زنان جهت انجام عمل سزارین  وجود دارد که در آن، از ستون فقرات بیمار برای تزریق فوری داروی بیهوشی استفاده می‌شود. در چنین مواقعی، بعد از تزریق دارو، دکتر متخصص زنان و زایمان از یک کاتتر اپیدورالی برای کاهش درد بعد از عمل نیز استفاده خواهد نمود.

هر یک از پزشکان متخصص بیهوشی، روش‌های مورد علاقه خود را برای انجام عمل سزارین زنان حامله مورد استفاده قرار داده و در این باره از روش‌های بیهوشی خاص خود نیز کمک می‌گیرند. یادتان باشد که هر دو روش بی‌حسی نخاعی و بیهوشی عمومی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی بی‌حسی نخاعی مزایای بیشتری نسبت به بیهوشی عمومی داشته و انجام آن سریع‌تر صورت می‌گیرد! در واقع، با تزریق ژل جامد بی‌حسی بر روی موضع مورد نظر، تاثیر آن به‌سرعت دیده می‌شود. مزیت دیگر این روش، کم بودن سردرد مادر بعد از عمل جراحی سزارین است. به همین دلیل، امروزه اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان از این روش برای تولد نوزادان استفاده می‌کنند.

اما معایب روش بی‌حسی نخاعی شامل بروز تغییرات همودینامیک در بدن بیمار است که می‌تواند به سرعت و در حین عمل جراحی نیز رخ دهد. مشکلات همودینامیکی شامل پایین آمدن  فشار خون مادر ، کم شدن ضربان قلب جنین داخل رحم او، کاهش میزان بی‌حسی بافتی، درد ستون فقرات، بروز سردرد ناگهانی (در موارد نادر) و آسیب عصبی یا عفونت (البته این مشکل فقط در یک درصد بیماران رخ داده و بسیار نادر می‌باشد) است.

اگر چه در علم پزشکی هیچ روش بیهوشی برای انجام عمل جراحی بدون عارضه در زنان حامله وجود ندارد، ولی گفتگوی بیمار قبل از انجام عمل با یک پزشک متخصص بیهوشی می‌تواند به سوالات موجود در ذهن او جواب داده و کمک ‌کند تا فرد بتواند مناسب‌ترین نوع بیهوشی را برای تولد فرزند خود انتخاب کند.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دوقلوباردارم. بیهوشی کامل انجام بدم یانصفه. دوتابچه دارم اوناروبازایمان طبیعی به دنیااوردم

This comment was minimized by the moderator on the site

من چها ر بار سزارین شدم وبیهوشی کامل داشتم ولی نمیدونم چرا کمر درد دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

من سه تا بچه سزارین کردم خداروشکرخوب بوده ولی چون بی حسی نخاعی بوده کمردرد زیادمیگیرم:

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/