با بی اختیاری ادرار بعد از زایمان چه کنم؟

zayman-113

همانطور که می دانید دوران بارداری زنان با شادی و ناراحتی هایی همراه است. یکی از دلایل ناراحتی اکثر زنان در دوران بارداری و بعد از زایمان، بی اختیاری ادرار بر اثر وجود استرس زیاد است. وجود استرس در دوران بارداری زنان بر روی مثانه فرد تاثیر گذاشته و ممکن است برای مدت زمان زیادی در طول بارداری و بعد از زایمان، باعث بروز بی اختیاری ادرار در ابن افراد شود. خبر خوب در چنین مواردی این است که این مشکل پس از تولد نوزاد، در بن بسیاری از زنان به طور کامل ناپدید می شود. اما خبر بد این است که برخی زنان بعد از زایمان نیز در معرض بی اختیاری ادرار بر اثر وجود استرس قرار گرفته و به طور کامل درمان نمی شوند.

SUI یا بی اختیاری بعد از زایمان در بدن زنان چیست؟

بی اختیاری ادرار (SUI) زنان، نشت ادرار از مثانه این افراد در حین دوران بارداری و بعد از آن است. در واقع، در این دوره زنان قادر به کنترل عضلات لگن خود نبوده و نمی توانند ادرار خود را نگه دارند. این مشکل باعث می شود تا ادرار مادر، هر بار بدون کنترل خود او نشت کرده و او را دچار دردسرهای زیادی بکند.
همانطور که قبلا هم گفته شد در بیشتر موارد، تنش های شدید دوران بارداری خود به خود از بین می روند. با این حال، تعداد کمی از زنان در دوران بعد از زایمان از این مشکل بزرگ رنج برده و درمان نمی شوند. اگر شما یکی از این افراد هستید و در دوران بعد از زایمان نیز با مشکل بی اختیاری ادرار مواجه شدید، نگران نباشید! زیرا درک کامل این موضوع و داشتن اطلاعات بیشتر درباره آن به شما کمک خواهد کرد تا این حالت را در بدن خود کنترل نموده و یا میزان آن را کاهش دهید.

علت بروز مشکل بی اختیاری ادرار بعد از زایمان چیست؟

دلایل مختلفی بر بروز مشکل بیاختیاری ادرار زنان در طی دوران بعد از زایمان تاثیر دارد، که مواجه شدن مادر حامله با استرس زیاد در این دوره یکی از این دلایل اساسی محسوب شده و فرد را دچار عذاب می کند. در دوران حاملگی، عضلات مثانه مادر به طور طبیعی کار نکرده و بر اثر ثبات و کشش نداشتن عضلات لگن کنترل دفع ادرار به شدت تضعیف می شود. بروز این مشکلات در بدن زنان حامله باعث می شود که فرد کنترل مجرای ادرار خود را از دست داده و با بی اختیاری ادرار روبرو شود. در ادامه این مقاله، برخی از علل اصلی بروز مشکل بی اختیاری ادرار بر اثر وجود استرس در دوران پس از زایمان بیان شده است که عبارتند از:
• چاقی بیش از حد مادر باردار
• سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و قبل از آن
• تولد واژینالی نوزاد (به همین دلیل برخی از زنان حامله با داشتن شرایط زایمان طبیعی، روش سزارین را برای به دنیا آوردن نوزاد خود انتخاب می کنند، زیرا این افراد می دانند زنانی که فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا آورده اند، بیشتر مستعد ابتلا به بی اختیاری ادرار هستند).
• کمک به تولد نوزاد با استفاده از دستگاه فورسپس، همراه باا نجام جراحی واژینالی نیز باعث بروز مشکل بی اختیاری ادراد در دوران پس از زایمان می شود.
• داشتن استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی در زنان حامله.
• تحمل مدت طولانی در حین انجام زایمان طبیعی
• نکته دیگر در مورد بروز مشکل بی اختیاری ادرار زنان پس از زایمان، بزرگ بودن بیش از حد کودک درون رحم می باشد، که نیاز به فشار بیشتر جهت متولد شدن با زایمان طبیعی خواهد داشت
• همچنین، مادرانی که فرزندان زیادی را به دنیا آورده اند، بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

نکات حیاطی برای کاهش وزن بعد از زایمان، اگر قصد کاهش وزن دارید حتما این مطلب را بخوانید.

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از زایمان:

پیش بینی احتمالی بروز مشکل بی اختیاری ادرار در زنان بر اثر وجود استرس بعد از زایمان برای پزشکان متخصص زنان و زایمان و محققان بسیار دشوار است. در بدن برخی از زنان ممکن است این مشکل چند هفته پس از زایمان به طور کلی از بین برود، اما ممکن است در بدن برخی دیگر از زنان تا ماه ها ادامه یابد.
اقدامات جهت رفع مشکل بی اختیاری ادرار بعد از زایمان:
اگر چه خود زنان حامله نمی توانند برای حل مسئله بی اختیاری ادرار در بدنشان در دوران پس از زایمان کاری انجام دهند، اما در مواردی اجتناب از انجام برخی اعمال در کنترل این مشکل بسیار مهم است. در واقع، فرد می تواند در طی دوران بارداری با انجام اقدامات ساده از بروز مشکل بی اختیاری ادرار جلوگیری نموده و یا آن را به میزان قابل توجهی کنترل کند. در ادامه این مقاله، چند روش ساده ارائه شده است که می توان با رعایت آن ها به مقابله با مشکل بی اختیاری ادرار در دوران پس از زایمان پرداخت. این موارد عبارتند از:

1. معاینه شدن کامل زن حامله توسط دکتر متخصص زنان و زایمان:

اجازه دهید تا دکتر معالجتان، شما را به طور دقیق و کامل معاینه کند تا بتواند در صورت وجود هر گونه عفونت ادراری، آن را کنترل و یا درمان نماید. پس، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که اگر در دوران حاملگی، وجود درد ناگهانی را در شکم خود احساس کردید، حتما بلافاصله به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و مشکل خود را به او گزارش دهید.

2. انجام تمرینات کگل در دوران بارداری برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار:

همانطور که می دانید انجام تمرینات ورزشی کگل در طی دوران حاملگی بسیار مفید است، زیرا به تقویت عضلات لگن زنان در دوران بارداری و پس از زایمان کمک زیادی خواهد نمود. البته در صورت انجام جراحی سزارین برای تولد نوزاد، به منظور انجام تمرینات ورزشی کگل حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید تا اگر مجاز به انجام آن ها باشید، بتوانید با خیال راحت ورزش نمایید. همچنین، اگر به عنوان یک زن حامله و یا تازه زایمان کرده از انجام برخی حرکات ورزشی و یا قرار گرفتن در برخی موقعیت ها مطمئن نیستید، با یک مربی ورزش یوگا مشورت کنید تا بتوانید به کمک او، انواع حرکات ورزشی را انجام داده و از تاثیرات آن ها بهره مند شوید.

3. استفاده از پدهای بهداشتی بعد از زایمان:

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد که استفاده از پدهای بهداشتی بسیار مؤثر بوده و شما را از مشکل بی اختیاری ادرار در دوران پس از زایمان نجات خواهد داد. بنابراین، اگر مشکل شما تا مدت طولانی ادامه یافت، می توانید با استفاده از پدهای بهداشتی به درمان خود ادامه دهید. در واقع، این پدها به فرد کمک می کند تا در شرایطی که با نشت ناگهانی و ناخوشایند ادرار در محل های عمومی مواجه شدند، نشت ادرار به لباس های خود را کنترل نمایند. همچنین، از آن جایی که پدهای بهداشتی یکبار مصرف هستند، از بروز احتمالی هر گونه عفونت در دستگاه ادراری زنان در دوران پس از زایمان جلوگیری خواهند نمود.

4. عضلات لگن خود را سفت کنید:

وقتی که شما به عنوان یک زن حامله یا زائو با سرفه یا عطسه کردن مواجه شدید، باید پاهایتان را متصل کرده و ماهیچه های لگن را سفت کنید. انجام این کار از نشت ادرار به محیط بیرون جلوگیری خواهد نمود. البته زنان حامله می توانند با انجام منظم و مداوم تمرینات ورزشی در دوران بارداری خود از فواید آن در دوران پس از زایمان نیز استفاده کنند، زیرا از خارج ناگهانی ادرار جلوگیری خواهد نمود.

5. زنان حامله باید در صورت نیاز، حتما جهت خالی کردن مثانه خود اقدام نمایند:

برخی از زنان ممکن است تمایل به آرامش زیاد داشته و بر اثر تنبلی، ادرار را در درون مثانه خود برای زمان طولانی نگه دارند و یا بر اثر مشغول شدن به انجام کارهای مختلف روزانه، از خالی کردن مثانه خود در زمان نیاز غافل شوند. این مورد اصلا موضوع قابل قبولی نیست و در دراز مدت فرد را با مشکل بی اختیاری ادرار مواجه خواهد نمود. به همین دلیل، نباید فراموش کرد که مراجعه منظم و مکرر به دستشویی در دوران بارداری کمک می کند تا مادر مثانه خود را خالی کرده و احتمال نشت آن را در بدن خود به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

6. استفاده از مایعات بدون کافئین در دوران بارداری و بعد از زایمان:

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد که کاهش مصرف کافئین در طی دوران بارداری و پس از زایمان در مقابله با مشکل بی اختیاری ادرار زنان بسیار مفید بوده و به فرد کمک می کند تا بدون انجام هیچ تلاشی نشت ادرار خود را کنترل کند.

نکات مهم برای کنترل مشکل بی اختیاری ادرار بعد از زایمان:

اگر در صورتی رعایت نکات بالا نتوانستید مشکل بی اختیاری ادرار در دوران پس از زایمان را از بین ببرید، به کمک اضافی جهت درمان نیاز دارید. در چنین شرایطی، حتما در اسرع وقت با یک پزشک فیزیوتراپی لگن یا یک فیزیوتراپیست باتجربه مشورت کنید، زیرا ممکن است او ایده های مفید بیشتری برای مقابله با این وضعیت داشته باشد. علاوه بر این موارد، با پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود نیز صحبت کنید تا او بتواند با معاینه عمومی بدن شما راه هایی را برای مبارزه با مشکل بی اختیاری ادرار ارائه نماید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خیلی برنامه ی خوبیه واقعا خوشم اومد من از 100بهش 100میدم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/