با انجام این کارها زایمان طبیعی راحتی داشته باشید

zaiyman-taby-14_

 همان طور که می دانید روند انجام زایمان طبیعی در بدن زنان مختلف، دارای زمان ثابتی نیست، اما به کار بردن برخی نکات می تواند به انجام سریع و راحت آن کمک زیادی بکند. در این مقاله، چند نکته برای راهنمایی مادران باردار جهت انجام زایمان آسان و بدون فشار بیان شده است که باید قبل از شروع روند، آن ها را یاد بگیرند. این نکات عبارتند از:

1. در هنگام زایمان می توانید انگشتان دست خود را که در حال حرکت هستند، به هم و یا به جایی فشار دهید:

برای این کار، زنان باردار در هنگام انجام زایمان طبیعی بهتر است قسمت های ران بدن خود را آرام نگه داشته و با فشار دادن حرکت روده های خود را بیشتر کنند. البته، در چنین مواردی همه تمرکز فرد باید بر روی شکم و روده های خود بوده و با عمل فشار دادن، به خروج نوزاد خود کمک کند. اگر به عنوان یک زن در حال زایمان با حالت دفع ادرار مواجه شده و یا احساس کنید که روده هایتان در حال تخلیه شدن است، نگران نباشید!

2. هنگام رایمان طبیعی چانه خود را به سمت سینه بچرخانید:

اگر در هنگام زایمان طبیعی بدن خود را به سمت عقب برمی گردانید، باید اطمینان حاصل کنید که چانه شما به سمت قفسه سینه فشار داده می شود. در واقع، انجام این کار به شما کمک می کند تا هر زمان که لازم است، تمرکز کرده و ناحیه وجود کودک را دریابید، چون با این حالت می توانید زمان فشار دادن را دریافته و به موقع سبب تولد نوزاد خود شوید.

3. موقعیت بدن خود را زمان زایمان تغییر دهید:

اگر فشار دادن مادر در هنگام انجام زایمان طبیعی به نوزاد کمک نمی کند، تغییر دادن موقعیت بدن مادر در جهات مختلف می تواند به انجام زایمان طبیعی راحت و سریع کمک کند.

4. زنان باید در هنگام انجام زایمان طبیعی تمرکز کامل داشته باشند:

اگر به عنوان یک زن در حال زایمان، تحت فشار زیاد قرار دارید، وحشت زده نشوید! سعی کنید خودتان را کنترل نموده و به قسمت فوقانی بدن را فشار ندهید. انجام این کار می تواند سبب سیاهی رفتن چشمان شما شده و یا باعث بروز خونریزی در ناحیه چشم ها و صورت شما شده و کبودی ها مختلف را بر روی بدن و صورت شما به دنبال داشته باشد.
اگر همه نکات ذکرشده را در هنگام انجام زایمان طبیعی انجام داده اید، بدانید که در تولد سریع و آسان نوزاد خود موثر خواهید بود، زیرا با رعایت نکات بالا انرژی بیشتری به دست آورده و در هنگام نیاز، فشار مناسبی را جهت خروج نوزاد به بدن خود وارد خواهید نمود. فراموش نکنید که در چنین حالتی، کودک از راه کانال تولد سریع تر عبور کرده و متولد خواهد شد.

5. استراحت کردن زنان در حال زایمان طبیعی پس از بروز هر انقباض:

زنان باید در هنگام انجام زایمان طبیعی انرژی خود را حفظ کنند. برای این کار بهتر است فرد بعد از بروز هر انقباض، تا انفباض بعدی استراحت کند.

6. در زایمان طبیعی هنگامی که احساس می کنید فشار دادن لازم نیست، حتما آن را متوقف کنید:

به خاطر داشته باشید که در هنگام انجام زایمان طبیعی، پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما ممکن است از شما بخواهد، در بین چند انقباض فشار بیشتری بدهید، اما شما باید برای حفظ انرژی بدن و جلوگیری از فشار آمدن بیش از حد به سر کودک متولدنشده خود عمل فشار دادن را متوقف کنید. پس به عنوان یک مادر در حال زایمان طبیعی سعی کنید به جای گوش دادن کورکورانه به توصیه مامای خود، بر روی ندای بدن و حواس خود تمرکز داشته و در صورت نیاز به بدن خود فشار وارد کنید.

7. در زایمان طبیعی به وسیله یک آینه و با نگاه کردن به ناحیه خروج نوزاد خود، روند تولد او را چک کنید:

تماشای خارج شدن سر کودک از دهانه رحم به وسیله یک آینه می تواند شما را در انجام عمل فشار دادن راهنمایی کند. بنابراین، یک مادر در هنگام انجام زایمان طبیعی می تواند به وسیله یک آینه روند کار را مشاهده کند. در برخی موارد ممکن است سر نوزاد بعد از ظاهر شدن، دوباره ناپدید شود، زیرا خروج نوزاد از دهانه رحم مادر یک فرایند دو مرحله ای است.

8. تمرکز کردن زنان در هنگام انجام زایمان طبیعی بر روی فشار دادن نوزاد به سمت پایین بدن:

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد کخ اگر چشمان شما دچار خونریزی شده و یا عضلات صورت و گردنتان قرمز گردید، بدان معنی است که نیروی فشار در بدن شما به سمت پایین نبوده، بلکه به سمت بالای بدن می رود. در چنین مواردی لازم است بر روی ماهیچه های شکمی خود تمرکز کرده و فشار وارده به بدن را به سمت پایین هدایت کنید. فراموش نکنید که انجام این کار درست مثل انجام دادن عمل دفع ادرار در حالت عادی است.

9. سر و صدا کردن زنان در هنگام انجام زایمان طبیعی:

همه ما می دانیم که عمل فشار دادن در هنگام تولد نوزاد کار بسیار سختی بوده و نیاز به انرژی بیشتری دارد! بنابراین، انجام آن بی سر و صدا امکان پذیر نیست. پس یک زن باردار ممکن است در هنگام بروز این حالت، با صدای بلند خندیده و یا با گریه کردن و داد زدن، ناراحتی خود را بروز دهد. ولی فراموش نکنید که فریادهای بلند نمی تواند به تولد نوزاد شما کمک زیادی بکند، زیرا انرژی بدن به سمت بالا حرکت کرده و با ایجاد صدای عمیق و بلند هدر خواهد رفت. پس سعی کنید انرژی بدن خود را در هنگام انجام زایمان طبیعی جهت فشار دادن نوزاد به سمت پایین مصرف کنید.

10. سر نوزاد خود را هنگام زایمان طبیعی لمس کنید:

هنگامی که سر نوزاد در حال ظاهر شدن از دهانه رحم است، مادر به راحتی می تواند او را ببینید و یا حتی لمس کند. در چنین حالتی عمل فشار دادن او را به دنیای بیرون هدایت کرده و سبب متولد شدن راحت نوزاد خواهد شد.

11. در هنگام انجام زایمان طبیعی، مثانه خود را خالی کنید:

به عنوان یک زن باردار اگر هم ادرار نداشته باشید، ممکن است دکتر متخصص زنان و زایمان یا ماما از شما بخواهد قبل از انجام عمل فشار از دستشویی استفاده کرده و مثانه خود را خالی کنید.

12. تنفس کردن صحیح زنان در هنگام زایمان طبیعی:

به عنوان یک زن باردار هرگز سعی نکنید که نفس های طولانی بکشید! به جای این کار می توانید با انجام تنفس کوتاه، فشار وارده به بدن را در هنگام انجام عمل زایمان کاهش دهید.

زنان در هنگام انجام زایمان طبیعی چگونه باید روند تنفس خود را کنترل نمایند؟

بیادتان باشد که تنفس صحیح به شما کمک خواهد کرد تا آرامش خود را حفظ نموده و بر روی بدن خود به طور کامل متمرکز شوید، زیرا تنفس مناسب در هنگام تولد نوزاد بدن را به طور کامل عقب نگه داشته و به تقویت عضلات کمک می کند. همچنین، با انجام درست نفس کشیدن می توان از عضلات خود بیشتر استفاده کرده و قدرت لازم برای هل دادن نوزاد را به دنیای بیرون از رحم به دست آورد. زنان باید در هنگام انجام زایمان طبیعی گلو و فک خود را آرام نگه داشته و دهان خود را باز کنند! اگر زنی در هنگام زایمان طبیعی نتواند گلو یا فک خود را آرام نگه دارد، عمل پروینیوم نیز به صورت آرام در بدن او انجام نخواهد گرفت. این عمل غیر منصفانه است (زیرا بدون انتخاب آگاهانه بدن اتفاق می افتد) و با عنوان قانون اسفنکتر شناخته می شود که همه زنان باید در هنگام انجام زایمان طبیعی، از آن اجتناب کنند.
دستان خود را کمی زیر شکم قرار داده و سپس در بالای آن قرار دهید! لحظه ای که می خواهید زایمان کنید، شکم را با قرار دادن دست ها بر روی آن به سمت بالا بکشید. در واقع، این عمل سبب پرینوم و شل شدن عصلات این ناحیه شده و تولد سریع و راحت نوزاد را به دنبال خواهد داشت. همچنین، در هنگام نفس کشیدن در حین زایمان طبیعی، نوزاد درون رحم خود را به سمت پایین فشار دهید. شما به عنوان یک زن باردار در هنگام انجام زایمان طبیعی نباید نفس را از طریق دهان خود به بیرون بدهید، باید نفس خود را با شنیدن صدای زمزمه ای 'ah' یا 'o' کنترل نمایید، زیرا این روند به نفس کشیدن درست شما کمک زیادی کرده و بدن را بالا خواهد برد. همچنین، در این شرایط پروینوم نیز به آرامی در بدن صورت گرفته و قبل از اینکه بدن فرد بتواند به طور غیراردای عمل زایمان را انجام دهد، می توان با استفاده از روش مهارتی نوزاد را به دنیا آورد.
در نهایت، به عنوان یک زن در حال زایمان طبیعی سعی کنید که هیچ گونه صدایی را خود به خود از حلقوم بیرون نیاورید. نفس کشیدن نادرست می تواند به خود مادر و کودک او آسیب برساند. با این حال، اگر احساس کردید که نفس کشیدن باعث می شود تا شما فشار زیادی را برای تولد آسان نوزاد به بدن خود وارد کنید، می توانید تا زمانی که راحت هستید، ان را انجام دهید.

اگر نوزاد پس از اتمام شرایط زایمان طبیعی نتواند به دنیا بیاید، چه باید کرد؟

در بعضی موارد ممکن است کودک درون رحم مادر، جهت تولد نیاز به کمک اضافی داشته باشد. اگرچه مادر در چنین شرایطی از تمام نیرو و انرژی خود استفاده کرده و احساس خستگی شدیدی می کند، باز هم باید برای تولد ایمن نوزاد خود تلاش کند. اما، اگر در این موقعیت فشار وارده از سوی مادر به اندازه کافی قوی نباشد، پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما باید برای تولد کودک از نیروی کمکی استفاده کند. نکته مهم در چنین مواردی این است که نوزاد باید در موقعیت مناسب قرار گیرد، در غیر این صورت پزشک یا ماما با کمک دست خود و چرخاندن نوزاد درون رحم، او را در موقعیت مناسب قرار خواهد داد. اگر پس از دو تا سه ساعت فشار دادن مناسب و قوی مادر، نوزاد متولد نشد، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان بخواهد کودک را با استفاده از ابزارهای کمکی و با فشار هم زمان مادر به دنیا بیاورد.
معمولا در چنین مواردی او با استفاده از فورسپس یا انفجار خلاء (تنها زمانی که می تواند کودک را ببینید) و با فشار دادن مادر، کودک را به دنیای بیرون هدایت می کند. البته استفاده از این روش ها فقط در صورتی امکان پذیر است که نوزاد با فشار قوی مادر به بیرون نیاید!

به حداقل رساندن خطر ناشی از زایمان طبیعی در زنان:

در حالی که موقعیت زایمان مادر مهم ترین نکته در تولد کودک تلقی می شود، کاهش خطرات ناشی از آن و حمایت فوری پزشک یا ماما از عامل بعدی انجام ایمن زایمان طبیعی است. آماده سازی پرینال مادر در طی دورن بارداری از طریق انجام ماساژ روزانه می تواند عامل آغاز شدن روند زایمان در بدن او باشد. همچنین، تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که پزشک می تواند در طول زایمان طبیعی بدون آسیب به پوست بدن مادر و حفظ سلامت او، جهت تولد راحت نوزاد استفاده کند. اگر در هنگام زایمان طبیعی، کودک فشار کمتری دریافت کرده و به سمت بیرون از رحم حرکت نکند، فشارهای زیادی به طور مستقیم به ناحیه پرینوم مادر وارد خواهد شد. این حالت او را آرام نموده و به کودک کمک می کند تا به سمت دنیای خارج از رحم حرکت نماید. در چنین مواردی، ماساژ این ناحیه با روغن مخصوص بافت ها را پروتئینی نموده و باعث کشش آرام این مناطق جهت تولد نوزاد خواهد شد.
اگر به عنوان یک زن باردار با مسائل پریدنی مواجه هستید، باید قبل از شروع درد زایمان با پزشک معالج خود صحبت کنید تا او با اطمینان بیشتر از حمایت های پروتئینی استفاده نموده و باعث تولد ایمن نوزاد و سلامت کامل شما شود. گاهی اوقات ممکن است مادر برای تولد فرزند خود نیاز به اپیزیوتومی داشته باشد. با این حال، نتایج تحقیقات انجام گرفته توسط محققان از این روش حمایت نکرده و انجام این عمل را در راستای دستورالعمل های ACOG نمی دانند. تحمل درد زایمان به مراتب بهتر از انجام اپیزیوتومی است، زیرا هم سریع تر بهبود یافته و هم فقط بافت نرم این نواحی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما روش اپیزیوتومی پوست و لایه های عضلانی مادر را تحت تاثیر قرار داده و در زندگی بعدی او باعث زخم و بی اختیاری ادرار در می گردد.
در موارد مختلف ، هرچند مادر نیاز به انجام اپیزیوتومی ندارد، ولی ممکن است نیاز به زدن چند بخیه داشته باشد که پزشک یا ماما برای ترمیم زخم ناشی از زایمان اپیزیوتومی، ممکن است از نخ های جذب شونده استفاده کند، به طوری که بعد از جوش خوردن زخم نیازی به برداشتن آن ها وجود نخواهد داشت.

چه زمانی مادر در حال زایمان طبیعی نیاز به انجام اپیزیوتومی دارد؟

اپیزیوتومی یا ایجاد شکاف در پایه واژن اجازه می دهد تا نوزاد به راحتی از رحم خارج شده و متولد شود. پیش از این، اعتقاد بر این بود که هر زایمانی نیاز به انجام اپیزیوتومی دارد. با این حال، حدود 70٪ از زنان در حین زایمان، به صورت طبیعی نوزاد خود را به دنیا می آورند و عمل اپیزیوتومی تحت شرایط خاصی در بدن مادر انجام می شود، که عبارتند از:
• هنگامی که پارگی بافت های منطقه واژن زنان به نواحی حساس مانند مجرای ادرار منتقل شود.
• هنگامی که کودک درون رحم در معرض مشکلات غیر قابل درمان قرار گرفته و نیاز به تولد سریع او پیش آید.
• اگر پس از گذشت مدت طولانی از شروع عمل زایمان طبیعی، به نظر برسد که هیچ پیشرفتی در بدن مادر مشاهده نشده و سلامت نوزاد با مشکل مواجه شده است.
البته فراموش نکنید که نیاز به انجام اپیزیوتومی در همه زایمان ها قابل پیش بینی نیست. برخی عوامل مانند اندازه نوزاد درون رحم که کنترل آن توسط مادر امکان پذیر است، از عوامل دیگری است که می تواند نیاز به انجام اپیزیوتومی را جهت کمک به تولد راحت نوزاد افزایش دهد. مادر در دوران حاملگی خود می تواند با خوردن مواد مغذی در اندازه مناسب و استفاده از یک رژیم سالم و متعادل اندازه نوزاد درون رحم را کنترل نموده و با ایجاد کشش متوالی و منظم در ناحیه واژن خود، در حدود چهار هفته قبل از شروع درد زایمان امکان استفاده از اپیزیوتومی را از بین ببرد.

بعد از خروج سر نوزاد از رحم مادر، چه اتفاقی می افتد؟

یادتان باشد در حالی که شما با عمل فشاردادن به تولد نوزاد خود کمک می کنید، پزشک یا ماما علاوه بر حمایت از شما، بر ضربان قلب کودک نظارت داشته و برای تولد ایمن او از وسایل استریل آماده استفاده می کند. همچنین در چنین شرایطی دکتر با استفاده از یک ماده ضدعفون کننده منطقه پریدنی شما را مالش داده و سبب خروج راحت نوزاد از کانال تولد خواهد شد. بنابراین هنگامی که سر نوزاد ظاهر می شود، دکتر یا ماما باید با انجام اعمال خاصی سلامت مادر و نوزاد او را تضمین نمایند. این نکات عبارتند از:
• در هنگام تولد نوزاد، ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان ماده موکوس را از دهان و بینی بچه مکش داده و و سپس به آرامی با ماساژ دادن شانه ها و چانه او، آن را بیرون خواهد کشید. برای این کار ممکن است فشار بیشتری لازم بوده و وقت زیادی برای این کار صرف شود.
• در مرحله بعد، ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان بند ناف را بسته و بقیه آن را برش خواهد داد.
• کودک شما بر روی شکم تان قرار می گیرد و یا به شما تحویل داده می شود. قفسه سینه شما بهترین مکان برای انتقال نوزاد به زندگی بیرونی است. مطالعات نشان می دهد که تماس پوست با پوست به نوزادان با مادر خود کمک می کند تا بیشتر بخوابند، آرام تر بمانند، رشد کنند و گریه کنند.
اکنون، زمان آخرین فشار برای تحویل جفت است.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود ممنونم گلم

This comment was minimized by the moderator on the site

عاااالی بود ممنونم ??

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از توضیحات ارزشمند.
با آرزوی زایمان طبیعی آسون برای همه ما مامانای چشم انتظار دیدن روی ماه نی نی

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی ممنون از اطلاعاتتون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/