انما در طول انجام عمل زایمان طبیعی

bardari-enema

وضعیت شرم آوری که بسیاری از زنان باردار در مورد آن صحبت می کنند، نشت تصادفی ادرار و مدفوع در هنگام "خم شدن" برای انجام کارهای روزانه است. لازم است بدانید که فشار حاصل از زایمان طبیعی نیز باعث افزایش این مشکل در بدن زنان می شود.
بسیاری از زنان باردار درد زایمان را با دفع ادرار و مدفوع و با ناراحتی معده آغاز می کنند، که با پیشرفت روند زایمان این ضرایط شدت می یابد. در واقع، این روش ها یک راه طبیعی برای تخلیه روده ها جهت آماده شدن برای انجام عمل زایمان طبیعی در بدن زنان است. اما اگر این اتفاق برای زنی در هنگام تولد نوزادش رخ ندهد، نباید زیاد نگران شود! زیرا پزشک متخصص زنان و زایمان زمانی را برای تخلیه روده ها در مراحل اولیه شروع درد زایمان در نظر خواهد گرفت. هنگامی که زن بارداری برای تولد فرزند خود به بیمارستان مراجعه می کند، اگر پزشک متخصص زنان و زایمان احساس کند که روده های او پر می باشد و بیمار را ناراحت کرده است، می تواند روش تخلیه را برای بهبود وضعیت بدن او انتخاب کند.

انما در طول عمل زایمان طبیعی در زنان چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که انما تزریق مایع به مقعد زنان باردار است تا روده های او را قبل از شروع روند زایمان طبیعی به طور کامل تخلیه کند. منطقه رکتوم زنان باردار توسط نیروهایی عضلات شکمی تحت تاثیر قرار گرفته و به راحتی تحریک می شود. به همین دلیل، در صورتی که در حین انجام زایمان طبیعی، روده های مادر پر باشد، اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد.

چرا انجام انما در طول انجام عمل زایمان طبیعی ضروری است:

اگرچه انجام انما خیلی شایع نیست، اما هنوز هم در بسیاری از بیمارستان های دولتی و خصوصی توسط برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می شود. در واقع، این کار به خاطر رعایت مراقبت های بهداشتی در طول انجام عمل زایمان طبیعی انجام می شود ، زیرا پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند که:
• انجام انما در طول عمل زایمان طبیعی به تولد تمیز و بهداشتی نوزاد کمک زیادی می کند
• میزان آلودگی در بدن مادر و فرزند او با کاهش دفع مدفوع در حین انجام زایمان طبیعی به شدت کاهش می یابد.
جالب است بدانید که پیشینیان اعتقاد داشتند که اگر مجرای مدفوع زنان در هنگام تولد نوزاد پاکسازی شود، ممکن است مادر بتواند نوزاد بزرگ را هم به راحتی به دنیا بیاورد. البته برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان نیز اعتقاد دارند که انجام عمل انما با شروع درد زایمان، روند انجام آن را به میزان قابل توجهی کوتاه تر می کند. علاوه بر این موارد، اگر بعد از انجام عمل زایمان، روده بزرگ برای دفع مدفوع تحریک شود، می تواند موجب ناراحتی مادر یا بروز زخم اپیزیوتو در بدن او شود که باعث جدا شدن بخیه ها از هم خواهد شد.
هدف اصلی در مورد انجام عمل انما در حین انجام زایمان طبیعی زنان، تمیز کردن روده های مادر حامله است، زیرا حرکت روده های زنان پس از تولد نوزاد کاهش خواهد داد. با این حال، بسیاری از این ادعاها بر اساس مطالعات علمی معتبر نیستند، مگر اینکه مادر بارداری به طور تصادفی در طول انجام عمل زایمان انما شود! چون اکثر زنان قبل از شروع درد زایمان دستگاه گوارش خود را به طور طبیعی پاکسازی می کنند.

با همه این توصیفات، نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از انما در طول انجام عمل زایمان طبیعی:
• روند کار تولد نوزاد را کوتاه می کند
• میزان بروز عفونت ها را بعد از انجام عمل زایمان در بدن خود مادران یا نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش می دهد
• به پزشکان متخصص زنان و زایمان اطمینان می دهد که زخم اپیزیوتومی بعد از انجام عمل زایمان اتفاق نخواهد افتاد

مطالعات گسترده ای در سال 2013 توسط پایگاه داده Cochrane Database Systemic Review، به منظور ارزیابی و بررسی فواید انجام انما در مرحله اول زایمان طبیعی و تاثیری که این کار بر میزان بروز عفونت در بدن نوزادان یا مادران، درد شکم، پریدگی رنگ، بروز انقباضات و ایجاد زخم های دهلیزی در مادر و خارش فوری این ناحیه دارد، انجام گرفت. در این آزمایش، پزشکان متخصص زنان و زایمان برای بررسی فواید انما زنان حامله را به دو گروه تقسیم نموده و با انجام چهار آزمایش متفاوت، مادرانی را که انما انجام داده بودند با گروه دیگری از زنان که عمل انما را انجام ندادند، مقایسه کردند. بر اساس نتایج آزمایشات، در بدن مادرانی که انما انجام داده بودند، عفونت بند ناف، مننژیت، سپسیس و عفونت های تنفسی وجود نداشت، زیرا در این گروه ها از بانوان، با انجام عمل انما اندازه های متفاوتی از مدفوع دفع گردیده بود.
با این حال، در میزان رضایتمندی پزشکان از روند انجام زایمان تفاوت آن چنانی وجود نداشت. اما کارکنان و اپراتورهای پرینوراپه رضایت بیشتری در مورد استفاده از انما برای انجام یک زایمان بهداشتی داشتند. گزارش شده بود که بیشترین میزان ابتلا به عفونت ها در طی دوران بارداری در میان زنانی است که در این دوره از زندگی خود مبتلا به زردی بوده و یا عمل انما را در طول انجام زایمان انجام نداده اند.

انجام عمل انما در طول زایمان طبیعی زنان امری اجباری است یا انتخابی؟

نکته مهمی که زنان حامله باید در حین انجام عمل زایمان برای تولد نوزاد خود به یاد داشته باشند، این است که برای انجام عمل انما در طول زایمان اجباری نیست. بنابراین، اگر شما به عنوان یک زن باردار ترجیح می دهید که در هنگام تولد نوزاد خود دفع مدفوعی نداشته باشید، بهتر است برای اطمینان بیشتر قبلا به یکی از مراکز معتبر زایمان مراجعه نموده و نظر خود را به پزشک اطلاع دهید. در واقع، نظرات خود والدین در برنامه تولد نوزاد (البته پس از بحث و صحبت در مورد آن با پزشک متخصیص زنان و زایمان) مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر مادر بارداری برنامه خاصی برای تولد نوزاد خود نداشته باشد، باید منتظر مانده و ببیند که پزشک متخصص زنان و زایمان چه برنامه ای برای انجام عمل زایمان به کارکنان بخش ارائه داده است. این نکته بسیار مهم است، زیرا پزشکان بعضی از بیمارستان ها از روش خاصی برای انجام عمل زایمان استفاده می کنند. بنابراین، تمام پرستاران و ماماها وظیفه دارند که قبل از شروع روند زایمان طبیعی از برنامه پزشک معالج بیمار آگاه شوند.

چه مواقعی انجام عمل انما در هنگام انجام زایمان توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه می شود:

معمولا انجام عمل انما تحت شرایط زیر به بیمار توصیه می شود:
• زمانی که زن حامله نتواند قبل از زایمان روده های خود را پاک کند.
• فرد بیمار قبل از شروع درد زایمان، حالت یبوست را تجربه کرده باشد.
به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که اگر در چند روز اخیر، میزان دفع مدفوع از زن حامله کم و یا حتی در حد صفر باشد، انجام عمل انما برای داشتن یک زایمان بهداشتی و سالم ضروری است. همچنین، اگر مادر باردار بعد ازگذراندن یک دوره کامل زایمان همچنان با دردها و انقباضات شدید رحمی، به مدت طولانی مواجه شود، پزشک متخصص زنان و زایمان یا پرستار اتاق زایمان، انجام عمل انما را برای القاء درد زایمان به بیمار خود پیشنهاد می کند، زیرا وارد شدن فشار بر راست روده و دفع مدفوع باعث تحریک ماهیچه های شکمی زنان باردار شده و شروع عمل زایمان طبیعی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل، اگر شما به عنوان یک زن حامله دارای سابقه حرکات خشن روده و یا سوء هاضمه هستید، بهتر است قبل از انجام عمل زایمان در این مورد با پزشک معالج خود صحبت کنید. اما اگر خود مادر در زایمان های قبلی توانسته باشد با این مشکل مقابله کند و با خالی نمودن طبیعی روده ها، خود برای انجام عمل زایمان آماده کند، دکتر در زایمان های بعدی هم اصراری به انجام عمل انما نخواهد داشت.

وجود چه نکاتی می تواند انجام عمل انما را در حین انجام زایمان طبیعی لغو کند:

اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان انما را به عنوان بخشی از مراقبت های روزانه در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی استفاده می کنند. با این حال، یک دکتر متخصص زنان و زایمان خوب همیشه به خواسته ها و ترجیحات بیمار خود توجه کرده و برای کمک به پرونده زایمان او، فهرستی از دلایل را برای عدم استفاده از انما معرفی می کند. تعدادی از این دلایل شامل موارد زیر است:
• اثربخشی آنما از لحاظ علمی اثبات نشده است.
• هرچند کنترل دفع مدفوع و ادرار در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی برای اکثر زنان کار بسیار دشواری است، اما انجام آن ها در حین زایمان می تواند منجر به بروز عفونت های بالقوه در بدن مادر و نوزاد او شود.
• هنگامی که در مرحله اول زایمان، از انما جهت خالی کردن روده زنان استفاده می شود، می تواند باعث بروز درد و یا ناراحتی در زنان حامله شود.
• همچنین، وزارت بهداشت در یک دستورالعمل صادر شده در سال 2005 بیان کرده است که انما فقط در صورت نیاز، مانند زمانی که یک زن باردار از حالت یبوست شکایت می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، تاکید شده است در صورتی که خود زن حامله بخواهد از روش انما برای تخلیه روده ها استفاده شود، دکتر معالج می تواند با رضایت کامل خود بیمار این روش را به کار گیرد.

اقدامات اساسی برای دفع مدفوع زنان در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی:

برخی از زنان ممکن است هم زمان با درد زایمان، تحت فشار روده ها نیز قرار گیرند. در چنین مواردی، پزشک معالج با تزریق مقدار کمی مایع مخصوص به رکتوم بیمار خود، روده های او را تخلیه می کند. همچنین، در برخی موارد ممکن است که خود زن حامله نتواند قبل از شروع درد زایمان روده های خود را به خوبی پاکسازی کند. در چنین مواردی، پزشک قبل از شروع روند زایمان انما را برای تخلیه روده های او انتخاب خواهد کرد. بنابراین، به عنوان یک زن حامله خجالت نکشید، اگر در حین انجام عمل زایمان با نشتی ادرار یا دفع مدفوع روبرو شدید، می توانید بلافاصله تمام آلودگی های حاصله را به راحتی پاک کنید.
البته زنان حامله می توانند با کارکنان و پزشک معالج، وضعیت بدنی خود را بررسی نموده و با استفاده از داروهای معتبر موجود در داروخانه ها، روده های خود را تخلیه نمایند، زیرا پر نگه داشتن آن در طول انجام عمل زایمان کار اشتباهی است. پرستار، ماما یا پزشک معالج در چنین مواردی موظف است تا مدفوع دفع شده از روده های را در هنگام انجام زایمان طبیعی با استفاده از دستمال های خاص بهداشتی حتی قبل از متوجه شدن خود بیمار پاک کند.
علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که حرکات کیسه اب در حین انجام زایمان امری طبیع است. بنابراین، همانطور که نوزاد از کانال تولد پایین می آید، روده ها را فشار داده و تمایل به دفع ادرار و مدفوع را در فرد ایجاد می کند. از آنجایی که انجام کار زایمان چندین ساعت طول می کشد، بیشتر زنان، خواستار خالی شدن روده های خود در طول انجام زایمان هستند. به عنوان یک خانم باردار هرگز در چنین موارد سعی نکنید که روده های خود را خودسرانه با وارد کردن فشار خالی کنید، زیرا ممکن است این امر به کودک درون رحم شما فشار زیادی آورده و باعث بیرون زدن رکتوم از جای اصلی خود شود که اصلا احساس خوبی نیست! تا زمانی که زن حامله برای تخلیه روده های خود فشار زیادی به آن ها وارد نکند، می تواید در حین انجام عمل زایمان به دستشویی برود. اما هرگز از نشستن در دستشویی برای فعال کردن درد زایمان خود استفاده نکنید!
اکثریت قریب به اتفاق زنان حامله در هنگام انجام عمل زایمان از روش انما برای تخلیه روده های خود استفاده نمی کنند، زیرا بدن زنان در زمان پیش از زایمان خود به خود روده ها را با اسهال خفیف یا مدفوع نرم پاک می کند. به همین دلیل، اکثر زنان با اسهال قبل از زایمان، مدفوع را خود را دفع نموده و روده های خود را پاکسازی می کنند. اما بعضی از زنان مصرف مواد غذایی را در طول انجام عمل زایمان کاهش می دهند، زیرا آن ها می ترسند که نتوانند درد دفع مدفوع را تحمل کنند. اما یادتان باشد که تحمل گرسنگی راه حل کار نیست، زیرا نوزاد شما برای تولد واژینالی موفق نیاز به انرژی بیشتری دارد. به همین دلیل، بسیاری از این زنان در طی روزهای آخر دوران باردداری خود، "هیچ گونه مواد غذایی " مصرف نکرده و فقط با رژیم مایع خواری گرسنگی خود را ارضا می کنند. علاوه بر این موارد، دکتر در هنگام انجام عمل زایمان از بیمار خود می خواهد تا با انجام حرکات خاصی فشار متعادلی به شکم و نوزاد داخل رحم خود وارد نموده و سبب بیرون آمدن نوزاد از کانال تولد شود. اغلب زنان به طور صحیح نمی توانند بر روی رحم و شکم خود فشار بیاورند! در چنین مواردی ممکن است با دفع مدفوع روبرو شده و از پزشک خود خجالت بکشند.
اگر شما هم به عنوان یک زن حامله در حال تلاش برای به دنیا آوردن نوزاد خود، با انقباضات شدید زایمان روبرو شده و دچار استرس شدید، باید خود را قانع کرده و درک کنید که روند زایمان مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد. در هنگام شروع درد زایمان نکته مهم این است که مادر و کودک درون رحم آرام و شاد بوده و آماده انجام زایمان باشند. بنابراین، نباید نوشیدن کمی مایعات و یا مصرف اندکی مواد غذایی قبل از انجام عمل زایمان شما را ناراحت کرده و دچار اضطراب نماید. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، پزشک معالج با آماده سازی بدن شما در مراحل مختلف، تولد نوزاد را آسان خواهد نمود! پس، به یاد داشته باشید که در چنین مواردی تضعیف روحیه اصلا برای مادران جایز نیست!

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

با اصرار زیادم ساعتی یک مقدار کم آب میدادن و احساس تشنگی شدید عصبیم می‌کرد..میگفتن خوردن مایعات خوب. نیست

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
در مواردی پزشک زائو رو از خوردن و آشامیدن منع میکنه که به نفع مادره ، توصیه میکنم مطلب //mamanam.com/childbirth/482 رو بخونید

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/