سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی

zayeman-tabei

همانطور که می دانید روند زایمان طبیعی دارای مراحل مختلفی است که باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و یا مامای باتجربه، با دقت مدیریت شود. این مراحل مهم عبارتند از:
1. زمان شروع روند زایمان طبیعی در یک زن باردار
2. مدت انجام زایمان طبیعی در او
3. علل پیشرفت آهسته روند زایمان طبیعی
4. چگونگی سرعت بخشیدن به عمل زایمان طبیعی در زنان
5. پاره کردن کیسه آب در روند زایمان طبیعی
6. تزریق هورمون Drips

چهل هفته، مدت زمان بسیار طولانی است! هر مادری در طی دوران بارداری خود احساس می کند که روحی کوچک در درون بدن او در حال رشد بوده و منتظر به دنیا آمدن فرزند خود می ماند. اگر با پایان یافتن دوران حاملگی، مادر برخی از نشانه های نزدیک شدن عمل زایمان طبیعی مانند باز شدن دهانه رحم و بروز انقباضات گاه به گاه رحمی را تجربه کند، اما عمل زایمان رخ ندهد، باید سعی کند تا راه هکارهای درست را با کمک پزشک متخصص زنان و زایمان رای سرعت بخشیدن به روند کار زایمان طبیعی در بدن خود به کار بندد. فراموش نکنید که سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی زنان به معنای تلاش برای انجام فرآیند تولد نوزاد به آرامی و با خیال راحت است. اما در برخی موارد، بعضی از این روش ها خوب جواب نمی دهد، مگر اینکه بدن زن حامله برای به دنیا آمدن نوزاد کاملا آماده باشد، که در چنین مواردی تلاش مادر و پزشک متخصص زنان و زایمان، فرایند زایمان طبیعی را با اطمینان کامل به جلو خواهد راند. مقاله زیر همه چیز را درباره سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی در زنان ارائه کرده است، که خواندن آن برای زنان حامله ای که در هفته های آخر دوران بارداری خود قرار دارند، ضروری است.

چه زمانی روند زایمان طبیعی زنان به طور رسمی آغاز می شود؟

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد که زمانی روند زایمان طبیعی در بدن شما شروع خواهد شد که علائم خاصی را تجربه کنید. این علائم عبارتند از:
• بروز انقباضات دردناک و منظم رحمی
• باز شدن دهانه رحم
• پاره شدن کیسه آب
به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که وقتی فاز اول روند زایمان طبیعی در بدن یک زن باردار شروع می شود، او باید متوجه بروز علائم بالا در بدن خود باشد. اگرچه ممکن است زنی قبل از رسیدن به نقطه اوج روند زایمان طبیعی دچار سستی و درد شدید شود (به طوری که به خاطر درد تمام طول شب را کاملا بیدار مانده و نتواند هیچ کاری بکند)، با بروز این نوع درد عمل زایمان طبیعی در راه بوده و به زودی نوزادی به دنیا خواهد آمد. بروز این حالات در بدن زنان از اولین و شایع ترین علائم پایان دوران بارداری است.

روند زایمان طبیعی چند ساعته در زنان باردار امری عادی است؟

نکته مهمی که همه زنان باردار باید به خاطر داشته باشند، این است که طول انجام مرحله اول عمل زایمان طبیعی در اکثر زنانی که برای اولین بار زایمان می کنند، به طور متوسط 8 ساعت طول خواهد کشید. اما فراموش نکنید که این مدت می تواند متغیر بوده و در برخی افراد کوتاه تر یا طولانی تر شود، اما بیش از 18 ساعت طول نخواهد کشید! البته اگر مادری چندمین زایمان طبیعی را در طول زندگی خود تجربه می کند، مرحله اول زایمان آخر او سریع تر از اولین بارداری رخ خواهد داد. معمولا در چنین زنانی، به طور متوسط فاز زایمان 5 ساعت طول می کشد. همچنین، می توان ادعا کرد که روند زایمان طبیعی این خانم ها بیشتر از 12 ساعت طول نخواهد کشید. مرحله دوم زایمان در زنان، بیش از 3 ساعت طول نخواهد کشید، اما اگر اولین فرزند او نباشد، این مرحله نیز حداکثر 2 ساعت طول می کشد.
به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که انجام سریع فرایند زایمان برای مادر و فرزند داخل رحم او اصلا خوب نیست، زیرا می تواند موجب بروز عوارض جسمی و عاطفی در نوزادان شود. در مقابل، انجام آهسته زایمان طبیعی نیز می تواند باعث از بین رفتن نوزاد در داخل شکم مادر شود.

روند آهسته زایمان طبیعی در زنان چیست؟

اگر در حین انجام زایمان طبیعی، بعد از گذشت یک ساعت یا بیشتر پیشرفت کم و یا هیچ پیشرفتی در بدن مادر مشاهده نشود، می گویند که روند زایمان طبیعی آهسته می باشد، زیرا باید بلافاصله پس از شروع خونریزی در مادر روند تولد نوزاد هرچه سریع تر دنبال شود. در چنین شرایطی واقعا مهم است که پزشک متخصص زنان و زایمان بتواند به پیشرفت عمل زایمان طبیعی و کم شدن مدت آن برای چندین ساعت کمک کند. در چنین مواردی، معمولا ماماها هر 4 ساعت یکبار پیشرفت کار را بررسی می کنند، تا هم معاینه داخلی انجام داده و هم ضایعات دهانه رحم را بررسی کنند. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که در این زمان ها، لازم است ماما با استفاده از استاتوسکوپ یا یک داپلر دستی به ضربان قلب کودک داخل رحم نیز گوش دهد، تا از سلامت و زنده بودن او مطمئن گردد.
معاینه 4 ساعته ماما تصویر کاملی از پیشرفت روند زایمان طبیعی مادر را به او ارائه داده و احتمال انجام عمل سزارین را کاهش می دهد. علاوه بر این موارد، ارزیابی های مکرر مادر باردار به ماما کمک می کند تا روند کار زایمان طبیعی را شناسایی کرده و طول تقریبی زمان زایمان را تخمین بزند. همچنین، اگر هنگام انجام عمل زایمان، ماما یا دکتر متخصص زنان و زایمان متوجه شود که مادر در بارداری ها قبلی با مشکلاتی مواجه بود، خواهد دانست که بیمار نیاز به ارزیابی مداوم دارد. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان در دوران بارداری هر زنی به او توصیه می کنند که اگردر اولین حاملگی خود با عوارض مختلف مانند مكونیم (پوك نوزاد) در آب روبرو بودند، حتما آن را به اطلاع پزشک و مامای خود برسانند تا آن ها با ارزیابی مداوم بدن او در طول انجام زایمان طبیعی، از بروز عوارض جدی و خطرناک برای سلامت نوزاد جلوگیری کنند.
جالب است بدانید که بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان در هنگام انجام متخصص زنان و زایمان توسط چنین مادرانی سنسورهای ضربه گیر الکترونیکی را بر روی شکم مادر نصب می کنند تا میزان انقباضات رحمی و ضربان قلب نوزاد را اندازه گیری کنند. به همین دلیل، آن ها در طول انجام فرآیند زایمان باید بیمار خود را به طور کامل همراهی کنند. معمولا، ماماها هر چهار ساعت یکبار روند پیشرفت زایمان را در بدن بیمار خود بررسی می کنند تا اگر دهانه رحم با سرعت زیاد باز نشود، آن را پوشش دهند (یعنی سرعت روند زایمان را 0.2 اینچ در ساعت افزایش دهد).

چه عواملی می تواند دلیل انجام آهسته زایمان طبیعی در زنان باشد؟

هیچ دلیل پزشکی برای انجام آهسته روند زایمان طبیعی در بدن زنان وجود ندارد. اما، در برخی موارد ممکن است فرایند زایمان زنی کند پیش برود، اگر:
• موقعیت کودک داخل رحم مادر باردار ایده آل نباشد
• بدن زن حامله بر اثر کم آبی دچار خستگی شود
• انقباضات رحمی قوی و مکرر نباشد
وجود اضطرب و ترس در مادر باردار نیز ممکن است احساسات او را با مشکل مواجه نموده و روند ترشح هورمون های زایمان طبیعی را در بدن او با چالش مواجه کند. علاوه بر این موارد، اگر مادری دارای لید آندرویدی (لگن بلند و باریک) باشد، این حالت باعث می شود تا کودک درون رحم در یک موقعیت خلفی قرار گیرد. البته زیاد نگران نباشید! زیرا از هر پنج زن یک نفر از لگن آندرویدی شکایت می کند.

چگونگی سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی:

بعضی راهکارها وجود دارد که انجام آن ها می تواند روند روند زایمان طبیعی را کاهش دهد. این روش ها عبارتند از:

• پاره کردن کیسه آب زنان:

اگر روند زایمان طبیعی در زن باردار در زمان مناسبی که پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما انتظار دارد، پیش نرود، ممکن است ماما برای سرعت بخشیدن به زایمان پاره کردن کیسه اب را پیشنهاد دهد. البته این کار، در ابتدای مرحله زایمان توصیه نمی شود، زیرا خطر ابتلا به عفونت بالا است. اما اگر فاکتور فعال زایمان آغاز شود، پاره شدن کیسه آب به فرد کمک می کند که زایمان بدون مشکل و کوتاهی داشته باشد. در واقع، این کار یک ساعت زمان زایمان زنان را کوتاه می کند. پاره کردن کیسه آب زنان که در علم پزشکی با عنوان آمنیوتومی شناخته می شود، باید توسط ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان انجام گیرد. برای این کار، بیماری روی تخت خوابیده و ماما یا پزشک با استفاده از amniohook انتهای غشای آمنیوتیک را پاره می کند. با پاره شدن این غشاء، مایع آمنیوتیک شروع به نشت کرده و روند زایمان سریع تر از قبل می شود. لازم است بدانید که بسیاری از بیمارستان ها از حوله های مخصوص برای جمع آوری آب خارج شده ار رحم زنان استفاده می کنند.!روند خروج آب به صورت نشت کردن انجام می گیرد تا زمان زایمان برای تولد نوزاد در بدن مادر تنظیم گردد. هنگامی که کیسه آب در داخل رحم مادر باردار پاره می شود، او متوجه بروز انقباضات جزئی در رحم و شکم خود خواهد شد. حالا وقت آن است مادر با آرامش و انجام تمرینات تنفسی روند سخت زایمان را تحمل کند.

• استفاده از داروی هورمونی جهت سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی:

اگر روش پاره کردن کیسه آب زنان باردار برای سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی موثر نبود، روش دیگری برای جلو انداختن فرایند زایمان زنان حامله استفاده از داروی تزریقی هورمونی است. در این روش، پزشک یا ماما از یک هورمون مصنوعی به نام Syntocinon (شبیه به اکسیتوسین) برای سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی استفاده می کند، که در بروز انقباضات مکرر رحمی بسیار مؤثر است. برای این کار، ماما سنسورهای الکترونیکی را بر روی شکم مادر قرار داده و از طریق آن ضربان قلب کودک درون رحم را تحت نظر می گیرد. همچنین، در چنین مواردی زمان استفاده از داروی هورمونی ممکن است پزشک یک الکترود پوستی (کلیپ کوچک) را روی سر نوزاد قرار داده و با قرائت دقیق اعداد ثبت شده بر روی آن، ضربان قلب نوزاد را نسبت به سنسور بررسی نماید. معمولا در هنگام استفاده از این هورمون ماما باید به طور مداوم بر روند کار زایمان نظارت کند، زیرا هورمون می تواند رحم را تحریک کرده و باعث بروز انقباض های مکرر و قوی تر شود، که کودک متولد نشده را دچار ناراحتی می نماید. البته در موارد خیلی نادر هم ممکن است دکتر متخصص زنان و زایمان استفاده از داروهای تسکین دهنده درد برای مقابله با انقباضات بیشتر و مکرر مادر را در نظر بگیرد. لازم است بدانید که موثرترین دارو برای غلبه بر درد شدید مادران در چنین مواقعی، مصرف قطره هورمونی اپیدورال است که اثرات آن بعد از مصرف هم باید توسط خود پزشک متخصص زنان و زایمان مدیریت شود.

اقدامات خود محور زنان برای سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی:

شما به عنوان یک زن حامله می توانید برخی از گزینه های خوددرمانی را در هنگام مواجه شدن با انقباض آهسته رحمی برای سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی در نظر بگیرید. این روش ها بهترین هستند! زیرا فرد مجبور نیست از داروهای شیمیایی و غیرطبیعی برای تولد فرزند خود استفاده نماید. برخی از روش های طبیعی برای سرعت بخشیدن به روند زایمان طبیعی که زنان باردار می توانند امتحان کنند، عبارتند از:
• هر زن حامله در هنگام شروع درد زایمان نباید فقط بر روی تخت دراز کشیده و بی حرکت بمانید، بلکه با حرکت کردن در اطراف خود و انجام درست برخی حرکات ورزشی مانند کشیدن نفس عمیق می تواند انقباضات رحمی را تقویت کند.
• زن حامله در هنگام زایمان نباید اجازه دهد که مثانه او به طور کامل پر شود. البته خالی کردن مثانه کار چندان سختی نیست و با دستشویی رفتن منظم و مکرر برطرف می شود! پر بودن مثانه روند پیشرفت کار زایمان را در بدن زنان به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
• همچنین، استفاده از حمام گرم برای کاهش نیاز به اپیدورال جهت انجام زایمان طبیعی در زنان بسیار موثر است.
• نکته مهم دیگر برای سرعت بخشیدن به روند کار زایمان در زنان حامله، همراه بودن شریک زندگی آن هاست، زیرا عشق موجود در بین زوجین باعث می شود تا ماساژ دادن بدن زن توسط شوهرش باعث تحریک بدن او شده و هورمون اکسیتوسین را آزاد خواهد نماید که موجب بروز انقباضات مکرر و منظم در بدن زن حامله می شود.
• اگر انجام اسکن در هنگام زایمان، تعیین کند که کودک در داخل رحم در حال بازگشت به موقعیت عقب است، ماما ممکن است با انجام برخی اقدامات کودک را به موقعیت بهتر برای خروج از رحم مادر برگرداند.
• علاوه بر نکات ذکر شده در مقاله بالا، انجام هیپنوتیزم و طب سوزنی توسط افراد کاردان و باتجربه نیز به افزایش سرعت روند زایمان طبیعی در زنان کمک زیادی می کند.
• همه زنان حامله برای اطمینان از سلامت خود و فرزندشان در هنگام شروع درد زایمان، قبل از استفاده از هر روشی باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا خود پزشکان متخصص زنان و زایمان بهترین منبع برای سرعت بخشیدن به کار زایمان بر اساس وضعیت بیمار خود خواهند بود.

مقابله با روند زایمان طبیعی طولانی:

اگر به عنوان یک زن حامله از انجام آرام روند زایمان خود خسته شوید، می توانید با پیگیری برخی اقدامات جهت مقابله با زایمان طولانی مدت اقدام نمایید. این روش ها عبارتند از:
• تمرین کردن با روش های خاص و تکنیک های تنفسی برای به دست آوردن آرامش و متمرکز شدن بدن بر روی زایمان نوزاد
• ماساژ دادن پشت بدن زن حامله حین زایمان توسط شریک زندگی
• همچنین، زنان حامله در هنگام شروع درد زایمان باید سعی کنند به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند
• علاوه بر این موارد، این افراد نباید معده خود را خالی بگذارند. سعی کنند در زمان زایمان خود مواد غذایی سبک مانند نان تست را مصرف کرده و یا از سیال های ایزوتونیك برای هیدراته نگه داشتن بدن خود استفاده کنند.
• زنان حامله برای سرعت بخشیدن به کار زایمان و تحمل بهتر درد می توانند با انجام حرکاتی مانند راه رفتن موقعیت خود را تغییر دهند، زیرا قرار گرفتن در یک موقعیت ثابت مانند دراز کشیدن بر روی تخت پیشرفت روند زایمان زنان را کاهش می دهد.
• نکته مهم دیگری که برای تولد آسان نوزاد وجود دارد، این است که زنان باید در هنگام مواجه شدن با انقباضات رحمی لگن خود را جلو فشار داده و کودک درون رحم را محکم به بیرون برانند.
در نهایت، به عنوان یک مادر سعی کنید آرامش خود را در حین زایمان طبیعیحفظ نموده و کنترل کار تولد خود را در دست گیرید، زیرا وجود اضطراب و استرس احساس شما را در انجام زایمان تحت تاثیر قرار داده و ممکن است شما و فرزندتان را با مشکلات زیادی مواجه کند.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من هفته چهلم هستم درپریود خیلی منو میگیره امادهانه رحمم بازنمشه چکارکنم

This comment was minimized by the moderator on the site

بهتره پیاده روی زیاد داشته باشین و ورزش های بارداری رو مخصوص زایمان راحت هست رو انجام بدین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم الان ۴۱ هفته م ولی رحمم باز نشده میگن خودشون آمپول فشار بزنن باز میشه کامل.من که خیلی میترسم توکل بخدا

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
راههایی که میتونند کمکتون کنند تا زایمانتون شروع بشه توی لینک پایین بخونید

https://mamanam.com/153

شاد باشید

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام ، مقاله ي مفيدي بود ، ممنون
فردا ٤٠ هفتم تمام ميشه ولي من هنوز هيچ درد با علامتي از زايمان در خودم نميبينم ، خسته شدم والبته نگران ، زعفران خاكشير و گلگابزبان هم خوردم ولي هيچ اتفاقي نيوفتاده لطفا راهنماييم كنيد ، من خارج از كشورم و...

با سلام ، مقاله ي مفيدي بود ، ممنون
فردا ٤٠ هفتم تمام ميشه ولي من هنوز هيچ درد با علامتي از زايمان در خودم نميبينم ، خسته شدم والبته نگران ، زعفران خاكشير و گلگابزبان هم خوردم ولي هيچ اتفاقي نيوفتاده لطفا راهنماييم كنيد ، من خارج از كشورم و دسترسي به خيلي گياههاي دارويي ندارم. با تشكر

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/