مراحل رشد کودک پنج ماهه | نشانه های تاخیر در رشد چیست؟

مراحل رشد کودک پنج ماهه

آیا فرزند شما هم به تازگی به نقاط عطف ماه پنجم از زندگی خود رسیده است؟ اگر چنین باشد، او اکنون تلاش میکند تا به تنهایی بنشیند، شما و پدرش را محکم بغل کند و در حالی که با دستها و پاهای خود بازی میکند، از زندگی لذت ببرد. شما زمانی که بفهمید بچه ها در پنج ماهگی خود چه کارهایی را میتوانند انجام دهند، تعجب خواهید کرد.

اگر میخواهید از نقاط عطف رشدی که کودک شما در ماه پنجم بعد از تولد خود به دست می آورد، اطلاعات کاملی به دست آورید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. ادامه این مقاله شما را با نقاط عطف مختلف نوزادان در 5 ماهگی از جمله روند رشد جسمی، شناختی و اجتماعی آشنا میکند.

مراحل رشد کودک پنج ماهه

  •  با ورود به ماه 5 بعد از تولد، فرزند شما میتواند بدون پشتیبانی دیگران بنشیند. همچنین، او میتواند از پشت به سمت شکم چرخیده و دوباره به سمت پشت برگردد. علاوه بر این موارد، نوزاد 5 ماهه شما به صداهای اطراف خود پاسخ میدهد؛ برای این منظور، او چندین نوع صدای مبهم را از خود درمی آورد.
  • جالب است بدانید که با ورود به ماه 5 از زندگی، زبان نوزاد به دریافت طعم های مختلف حساس میشود تا او بتواند پس از شش ماهگی، طعم مواد غذایی را به طور کامل درک کند. همچنین، نوزاد 5 ماهه نسبت به اشیاء متحرک کنجکاو شده و آنها را ردیابی میکند. علاوه بر این موارد، او تلاش میکند تا به کمک عبارات مبهم، با افراد آشنا به ویژه پدر و مادر خود ارتباط برقرار کند.
  • نوزاد 5 ماهه میتواند در هنگام قرار گرفتن بر روی شکم، پاهای خود را خم کند. همچنین، او در هنگام ایستادن میتواند بر پاهای خود فشار وارد کند. علاوه بر این موارد، فرزند شما در 5 ماهگی تلاش میکند تا از دانش علت و معلولی برای درک اقدامات پیچیده استفاده کند. در نهایت، جالب است بدانید که او چهره های آشنا را میشناسد؛ ممکن است سعی کند تا با این افراد ارتباط برقرار کند.

نقاط عطف در روند رشد کودک پنج ماهه

در ادامه این مقاله، نقاط عطف در روند رشد نوزاد 5 ماهه به سه دسته تقسیم شده است که نشانه های اصلی هر کدام مورد بررسی قرار میگیرند. مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

نقاط عطف رشد شناختی نوزاد 5 ماهه

 این نقاط عطف رشدی نوزاد 5 ماهه مربوط به قابلیت های هوش، تفکر و تصمیم گیری او هستند. مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • نوزاد 5 ماهه مشتاق تر و متمرکزتر شده است: کودک شما اکنون به تماشای اشیاء و افراد اطراف خود اشتیاق نشان میدهد؛ وقتی که او حس تأملاتی به دست آورد، لبخند میزند. لازم است بدانید که نوزاد 5 ماهه با نگاه به تصویر خود در آینه نیز لبخند میزند. او هوشیارتر از همیشه شده است و میزان کنجکاوی نوزاد هر روز افزایش مییابد.
  • نوزاد 5 ماهه به راحتی پریشان میشود: از آنجایی که نوزاد 5 ماهه علاقه زیادی به دنبال کردن اشیاء جدید دارد، پریشان کردن او بسیار آسان خواهد بود. فقط یک اسباب بازی یا یک شیء جدید را در مقابل کودک قرار داده؛ بعد از مدتی آن را بردارید. در چنین شرایطی، نوزاد 5 ماهه به زودی به این اقدام شما واکنش نشان داده و جلب توجه میکند.
  • نوزاد 5 ماهه میتواند بین رنگ ها تمایز قائل شود: در مراحل رشد کودک 5 ماهه نوزادِ شما هنوز نمیتواند همه رنگ ها را از هم متمایز کند، اما قادر خواهد بود تا بین چندین رنگ خاص تمایز قائل شود. این تغییر، شاخصی از هماهنگی بهتر بین چشم و مغز کودک به همراه عملکرد بهتر شبکیه او را نشان میدهد.
  • توسعه زبان نوزاد 5 ماهه: تا ماه پنجم بعد از تولد، زبان و مهارت گفتاری کودک بهبود خواهد یافت. او واژگان خود را از صداهای یکپارچه ساده مانند "gaa"، "aaa"،"maa" و "daa" درست میکند. نوزاد 5 ماهه شما خیلی دوست دارد تا با اطرافیان خود صحبت کند؛ اکنون در تلاش است تا این مهارت را به دست آورد. تغییر در روند گفتار نوزاد 5 ماهه به دلیل بهبود عملکرد تارهای صوتی و توانایی مغز او در تولید صداهای مختلف است.
  • آزمایش علت و معلول: وقتی نوزاد 5 ماهه می آموزد که افتادن هر چیزی بر روی زمین میتواند صدایی را تولید کند، دوباره آن را حرکت داده و حتی بر روی زمین پرتاب میکند. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که آزمایشهای کودک شما خشن تر از قبل میشود، زیرا او اکنون برای کشف محیط اطراف خود، هر چیزی را به زمین می اندازد. زمان جمع کردن تمام وسایل شکستنی از دسترس نوزاد فرا رسیده است!

نقاط عطف رشد جسمی نوزاد 5 ماهه

 این نقاط عطف مربوط به رشد جسمی و مهارتهای حرکتی نوزاد 5 ماهه میباشد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • کنترل بهتر دست ها: نوزاد 5 ماهه شما دیگر چیزی را بر روی زمین نمی اندازد، زیرا او مهارت بیشتری در گرفتن اشیا در دست های خود به دست آورده است. همچنین، فرزند شما به سرعت دست خود را برای برداشتن اشیاء مورد استفاده قرار میدهد و حتی دست های خود را دراز می کند تا به اشیاء خارج از دسترس خود برسد. علاوه بر این موارد، او میتواند حرکات زیرکانه تری را با استفاده از انگشتان خود انجام دهد؛ نوزاد 5 ماهه با دستان خود بازی خواهد کرد. لازم است بدانید که 5 ماهگی، زمانی است که فرزند شما اولین علائم نگهداری شیشه شیر خود را به طور مستقل نشان میدهد. از اینکه او شیشه شیر خود را به شیء دیگری بکوبد، تعجب نکنید، زیرا ساخت صداها از برخورد اشیاء، روش آزمایشی نوزادان با استفاده از دست های کوچک خود است.
  • نوزاد 5 ماهه سینه خود را به طور مداوم بالا میبرد: هنگامی که کودک خود را روی شکم قرار دهید، او آرنج خود را به سمت پایین فشار داده و قفسه سینه خود را به سمت بالا میبرد. این عمل بعداً در هنگام خزیدن، به فرزند شما کمک شایانی میکند.
  • حرکات کنترل شده گردن: عضلات گردن نوزاد 5 ماهه قوی تر شده است که به او امکان کنترل بهتر گردن را میدهد.
  • تلاش نوزاد 5 ماهه برای نشستن: کودک 5 ماهه شما اولین تلاش های خود را برای نشستن و موفقیت در آن انجام میدهد. اگر شما از پشت او حمایت کنید یا کودک را مجبور به نشستن در دامان خود نمایید، نوزاد شما قادر به نشستن خواهد بود.
  • نوزاد 5 ماهه میتواند به یک جهت بچرخد: در روند رشد نوزاد 5 ماهه کودک شما اکنون میتواند به سمت شکم برگردد. هنگامی که او بر روی شکم خود قرار دارد، سعی خواهد کرد تا پاهای خود را خم کند. این روش او جهت تقویت عضلات بدن، قبل از شروع روند خزیدن است.
  • بهبود حس زبان نوزاد 5 ماهه: اکنون، بیش از گذشته، وضعیت عصبی زبان کودک شما حساس شده است. او هر چیزی را که جالب به نظر برسد، مستقیم به دهان خود میبرد. لازم است بدانید که نوزاد 5 ماهه، این کار را برای کشف جهان پیرامون خود انجام میدهد.
  • شنوایی بهتر و هماهنگی عضلات نوزاد 5 ماهه: اگر چیزی را با صدای بلند بگویید، فرزند کوچولوی شما سرش را چرخانده و به شما نگاه میکند. او ممکن است هنوز نام خود را درک نکند، اما میفهمد که شما با او صحبت میکنید. کودک 5 ماهه شما حتی سر خود را به سمت صداهای دیگر نیز میچرخاند؛ به نظر میرسد که این تغییرات، بهبود هماهنگی قدرت شنوایی و عضلات گوش او را نشان میدهد.
  • به مدت چند ساعت به خواب میرود: نوزاد 5 ماهه شما به مدت طولانی تری در شبانه روز، به خصوص در هنگام شب، شروع به خوابیدن میکند. این تغییر، نشانگر بهبود روند خواب نوزاد است.

روند رشد کودک پنج ماهه

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد 5 ماهه

نوزاد 5 ماهه شما نه تنها از لحاظ ذهنی و جسمی رشد کرده، بلکه به نقاط عطفی رسیده است که به او کمک میکند تا با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کند. برخی از مهمترین این تغییرات به شرح زیر میباشند:

  • نوزاد 5 ماهه به چهره های آشنا واکنش نشان میدهد: نوزاد 5 ماهه افرادی را که در گذشته با آنها ملاقات کرده است، میشناسد؛ او با دیدن افراد آشنا لبخند میزند. همچنین در مراحل رشد کودک پنج ماهه دستان خود را به شدت حرکت میدهد که این روش استقبال از آن شخص آشنا میباشد. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که داشتن خاطره بلند مدت با افراد آشنا بهتر روش برای بهبود رفتار اجتماعی نوزادان است.
  • نوزاد 5 ماهه اضطراب خود را نسبت به افراد غریبه نشان میدهد: نوزاد 5 ماهه شما هنگامی که با فردی روبرو شود که او را نمیشناسد، اضطراب خود را نشان میدهد. اگر به یک فرد غریبه اجازه دهید تا کودک کوچک شما را در آغوش بگیرد، او برای یک جنجال بزرگ آماده میشود. اغلب روانشناسان عقیده دارند که اضطراب نوزاد 5 ماهه نسبت به افراد ناشناخته نشانه ای از اعتماد به نفس یا عدم وجود آن است که بلوک های سازنده روابط پیچیده او در آینده را تشکیل میدهد.
  • نوزاد 5 ماهه بازی با والدین را دوست دارد: با ورود پنج ماهگی، کودک شما نسبت به گذشته بازیگوش تر شده است. توپ را به سمت او پرتاب کنید؛ او از این موضوع هیجان زده میشود. در واقع، نوزاد 5 ماهه هیجان خاصی دارد که شما در تمام فعالیت های او متوجه این احساس میشوید؛ به خصوص وقتی که بازی با کودک شامل افرادی است که آنها را دوست دارد و به آنها اعتماد بیشتری دارد (مانند والدین نوزاد).
  • ابراز احساسات: لازم است بدانید که لبخند شایعترین احساس در روند رشد کودک پنج ماهه شما خواهد بود. او اکنون به طور فعال نارضایتی، هیجان و خستگی خود را به نمایش میگذارد. همچنین، کودک بعد از بازی، اولین علامت خستگی، یعنی دراز کشیدن بین اسباب بازی ها را از خود نشان میدهد.

این موارد، نقاط عطف رشدی بودند که کودک شما در 5 ماهگی خود به دست می آورد. والدین برای رشد سالم و به موقع فرزند خود، همیشه باید در جهت رشد جسمی، روحی و اجتماعی او گام بردارند.

نگرانی از مراحل رشد کودک پنج ماهه

اگر کودک شما با سرعت عادی در حال پیشرفت نیست، ممکن است برخی علائم عقب افتادگی حاد رشدی را از خود نشان دهد. برخی از شایعترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • نوزاد 5 ماهه به صداها پاسخ نمیدهد: در روند رشد کودک پنج ماهه، نوزاد ممکن است درک نکند که با او در حال گفتگو هستید، اما وقتی صدای والدین خود را میشنود، قطعاً باید سر خود را به سمت آنها بچرخاند. همچنین، نوزاد 5 ماهه نسبت به صدای پرستار اولیه خود علاقه نشان خواهد داد. عدم پاسخ به صدای این افراد میتواند نشانه ای از بروز مشکل شنوایی در کودک باشد که باید توسط پزشک متخصص اطفال بررسی شود.
  • کنترل ضعیف دست ها: نوزاد 5 ماهه شما احساس کنترل بهتری بر روی دست های خود دارد؛ اما اگر دستان او همیشه با ضعف عمومی همراه می باشد، ممکن است که عضلات وی با سرعت عادی در حال پیشرفت نباشند. در واقع، میتوان ادعا کرد که کنترل ضعیف دست ها میتواند نشانه ای از دیستروفی عضلانی در نوزاد باشد و شما باید به پزشک متخصص اطفال اجازه دهید تا فرزندتان را مورد معاینه قرار دهد.
  • نوزاد، بدن سختی دارد و حرکات ناخوشایندی از خود نشان میدهد: اگر در مراحل رشد نوزاد 5 ماهه بدن به طور کلی سفت باشد و به نظر برسد که کنترل عضلانی بسیار ضعیفی دارد، وضعیت سلامت او نگران کننده خواهد بود. در این سن، کودک آماده میشود تا بر روی شکم قرار گیرد. سفتی عضلات میتواند نشانه ای از بروز مشکلات جدی از جمله اختلالات طیف اوتیسم در کودک باشد. اگر در این مورد مشکوک هستید، کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.
  • نوزاد 5 ماهه هیچ‌گونه ابراز محبتی نسبت به والدین خود نشان نمیدهد: ممکن است کودک لبخندی نزند و به هر انسانی که با او ملاقات میکند، واکنش نشان ندهد؛ اما قطعاً از دیدن پدر و مادر خود ابراز خوشحالی میکند. اگر کودک نسبت به والدین خود بی توجهی صریح داشته باشد، هوشیاری نشان ندهد و لبخند نزند، میتواند نشانه عقب ماندگی رشدی او باشد.
  • روند رشد ضعیف گفتار: نوزادان در ماه 5 بعد از تولد، تمایل زیادی به استفاده از تارهای صوتی خود دارند. کودک، شما را با "اصطلاحات" خود سرگرم میکند؛ اما اگر او همیشه ساکت باشد، مطمئناً جای نگرانی است. این مشکل میتواند نشانه اولیه اختلال در گفتار او باشد و شما باید هر چه زودتر او را تحت نظر پزشک متخصص اطفال قرار دهید؛ اگر چنین کنید، شانس نوزاد برای بهبودی بیشتر خواهد بود.

شش نکته ساده برای بهبود روند رشد نوزاد 5 ماهه

از طریق برخی اقدامات آسان، شما میتوانید روند رشد کودک پنج ماهه خود را بهبود بخشید. مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • مکالمات خود را با نوزاد 5 ماهه ادامه دهید: هر چند وقت یک بار با فرزند کوچک خود صحبت کنید. او ممکن است درک نکند که شما چه میگویید، اما این روند ذهن او را به شما جلب میکند؛ حتی ممکن است نوزاد 5 ماهه چند کلمه ساده مانند نام شما را در یاد خود نگه دارد.
  • قرار دادن نوزاد بر روی شکم، یک اقدام ضروری برای بهبود روند رشد او است: قرار دادن نوزاد 5 ماهه بر روی شکم، برای بهبود روند رشد او بسیار مهم است، زیرا این کار به نوزاد کمک میکند تا همه عضلات بدن خود را ورزش دهد. نوزادان در حین این نوع بازی ها، حرکت عضلات خود را می آموزند؛ بنابراین، هر روز وقت کافی برای بازی های شکمی با کودک خود اختصاص دهید. در زمان این نوع بازی ها، تمام اسباب بازی های مورد علاقه او را در اطراف نوزاد قرار دهید و فرزند خود را ترغیب کنید تا به آنها برسد. این روند به او کمک میکند که از مهارت بیشتری در زندگی آینده خود برخوردار باشد.
  • کتاب های مصور را با صدای بلند بخوانید: به نوزاد 5 ماهه خود اجازه دهید که بر روی دامان شما بنشیند و یک کتاب با تصاویر روشن را با صدای بلند برای او بخوانید. مشاهده چندین رنگ در صفحه کتاب، چشم و مغز کودک شما را تحریک میکند.
  • اسباب بازی هایی با رنگ روشن را نشان دهید: لازم است بدانید در مراحل رشد کودک پنج ماهه اسباب بازی های روشن و چند رنگ کودک شما را مجذوب خود میکند و در بهبود پالت بینایی او نقش اساسی دارد. بر این اساس، با دادن اسباب بازی های رنگارنگ به فرزند خود، بینایی و مغز او را تحریک کنید.
  • از نوزاد 5 ماهه بخواهید تا با پشتیبانی شما بنشیند: اگر نوزاد شما عاشق نشستن است و تلاش خود را برای انجام این کار میکند، او را مجبور کنید که با کمک شما بنشیند. این یک فعالیت عالی است، دقیقاً مانند بازی بر روی شکم که ماهیچه های کودک تمرین کافی داشته و قوی تر میشوند.
  • بگذارید با افراد جدید ملاقات کند: فقط به این دلیل که نوزاد 5 ماهه با دیدن چهره های جدید راحت نیست، شما او را از دیگران جدا نکنید. در نظر داشته باشید که ملاقات با افراد جدید روشی عالی برای بهبود مهارت های اجتماعی کودک است؛ در عین حال باعث تحریک حافظه بلند مدت او میشود.

هنگامی که نوزاد در مراحل رشد کودک پنج ماهه، نقاط عطف خود را از طریق بازی و فعالیت های مختلف تقویت کند، مطمئناً در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت؛ اما همیشه هشدارهای خاصی در روند رشد نوزاد 5 ماهه وجود دارد که باید درباره آنها اطلاعات کاملی داشته باشید.

مراحل رشد کودک پنج ماهه

رشد جسمی کودک پنج ماهه

در امتداد مراحل رشد کودک پنج ماهه باید به رشد جسمی نوزاد نیز توجه کرد. دختران در پنج ماهگی معمولا وزنشان 7 کیلو گرم و قدشان 64.2 سانتی متر و پسران هم وزنشان 7.5 کیلوگرم و قدشان 66 سانتی متر است.

نشانه های مثبت در مراحل رشد کودک پنج ماهه چیست؟

افزایش تمرکز، تمایز برخی رنگ ها، کنترل دست ها، تلاش برای نشستن و واکنش به چهره های آشنا از مراحل رشد کودک پنج ماهه است.

نشانه های تاخیر در روند رشد کودک پنج ماهه چیست؟

پاسخ ندادن به صداها، رشد ضعیف گفتار، سفتی ماهیچه ها از نشانه های تاخیر در روند رشد نوزاد 5 ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/