مراحل رشد کودک شش ماهه | کودک نام خود را می‌داند

مراحل رشد کودک شش ماهه

اکنون، فرزند شما شش ماهه شده است؛ او نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر فکری نیز در حال رشد است. کودک 6 ماهه از بازی با والدین خود لذت میبرد، دوست دارد تا تصویر خودش را در آینه تحسین کند و قادر است تا مواد غذایی نیمه جامد را به طرز کثیفی بخورد. چه تغییرات دیگری در انتظار کودک 6 ماهه شما است؟ ادامه این مقاله، شما را با مراحل رشد کودک شش ماهه که مربوط به رشد شناختی، جسمی و عاطفی و اجتماعی او است، آشنا میکند.

مراحل رشد کودک شش ماهه

در مراحل رشد کودک 6 ماهه میتواند انواع میوه و سبزیجات بیشتری بخورد. همچنین، او میتواند بدون پشتیبانی شما بنشینید؛ کودک 6 ماهه یاد میگیرید تا از حالت نشسته به حالت چهار دست و پا، تغییر حالت دهد. تاکنون، فرزند شما برای نگه داشتن اشیا، از همه انگشتان خود استفاده میکرد؛ اما اکنون او میتواند با استفاده از انگشت اشاره و انگشت شست هر چیزی را در دست خود نگه دارد. علاوه بر این موارد، کودک 6 ماهه از قوانین علت و معلولی برای درک اقدامات پیچیده استفاده میکند.

لازم است بدانید که کودک 6 ماهه شما اکنون قادر است تا چهره های مراقبان اولیه خود از جمله شما و پدرش را بشناسد؛ او از طریق حرکات با چهره های آشنا ارتباط برقرار میکند. تاکنون، فرزند شما میتوانست از صداهای ساده و صامت برای برقراری ارتباط با اطرافیان استفاده کند؛ اکنون او قادر است صداهای پیچیده تری را ایجاد کند. همچنین در روند رشد کودک 6 ماهه نوزاد شما میتواند در هر دو جهت رول بخورد و در موقعیتهای مختلفی مانند نشستن و خزیدن قرار گیرد؛ او برای دستیابی به اشیاء مورد علاقه خود و کشف آنها میتواند مسافت طولانی را بخزد. علاوه بر این موارد، کودک 6 ماهه میتواند برای چند ساعت متوالی در شب بخوابید و در حین خواب شبانه، غذا کمتری مصرف کند. در نهایت، در نظر داشته باشید که بینایی در روند رشد کودک 6 ماهه بهتر شده و او با درک عمق رنگها میتواند طیف وسیع تری از رنگ‌ها را شناسایی کرده و آنها را بهتر درک کند.

نقاط عطف در روند رشد کودک 6 ماهه

 در ادامه این مقاله، نقاط عطف رشد کودک 6 ماهه را به سه دسته طبقه بندی کرده ایم: نقاط عطف رشد شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی. در ادامه این مقاله، هر یک از این موارد مورد بررسی قرار میگیرند.

نقاط عطف رشد شناختی کودک 6 ماهه

این نقاط عطف مربوط به رشد مغزی، هوشیاری و قدرت تفکر کودک شش ماهه شما است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • کودک 6 ماهه کنجکاوتر از قبل است: جالب است بدانید که کودک 6 ماهه شما حس جدیدی از شیفتگی نسبت به محیط اطراف خود را دارد؛ او چیزهایی را که مجذوب آنها میشود، لمس کرده و در دستهای خود نگه میدارد.
  • درک رابطه علت و معلولی: کودک شش ماهه شما نتایج چندین عمل را آزمایش میکند؛ او واکنش شما را نسبت به اقدامات خود ارزیابی میکند.
  • کودک 6 ماهه آغاز به برقراری ارتباط با شما میکند: این روزها متوجه میشوید که وقتی با فرزند خود صحبت میکنید، او با صداهایی مانند "آه"، "ایه" یا "ب" به حرفهای شما پاسخ میدهد. در واقع، با ورود به ماه ششم بعد از تولد، نوزاد آرام آرام تلاش میکند تا ارتباط کلامی با اطرافیان را درک کرده و با شما صحبت کند.
  • تقلید صداها: از آنجایی که در مرحله رشد کودک 6 ماهه نوزاد مهارت تفسیر صداها را دارد، تلاش میکند تا صداهایی را که میشنود، تقلید کند. او اکثراً کلمات و صداهایی را که توسط والدین یا مراقبان کودک ایجاد شده یا از اسباب بازی های خود میشنود، تقلید میکند.
  • کودک 6 ماهه به نام خود، پاسخ میدهد: تا به امروز، شاید شما تلاش کردهاید که توجه فرزند خود را به نام او جلب کنید؛ اما یک کودک شش ماهه نام خود را به خاطر می آورد و قادر خواهد بود تا آن را تفسیر کند.
  • خودآگاهی بهتر کودک 6 ماهه: پاسخ به نام خود، اولین قدم به سمت خودآگاهی کودک 6 ماهه است. این مهارت زمانی آشکار میشود که متوجه شوید چگونه نوزاد، خود را در آینه تحسین میکند. نوزادان در این سن بازتاب خود را تحسین کرده و از دیدن تصویر خود در آینه ابراز خوشحالی میکنند. در واقع، میتوان ادعا کرد که کودک 6 ماهه از دیدن تصویر خود در آینه سردرگم نمیشوند و این نشانگر بهبود قدرت تشخیص مغز او است.

مراحل رشد کودک شش ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک 6 ماهه

 این گروه از تغییرات شامل نشانه های رشدی همراه با تغییرات جسمی در بدن کودک و توانایی های حرکتی او است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • بینایی بهتر برای درک رنگ ها و عمق آنها: لازم است بدانید که یکی از مهمترین پیشرفت های جسمی نوزاد در شش ماهگی، بهبود وضعیت چشم های او است. در واقع، با ورود به ماه ششم بعد از تولد، پالت بینایی رنگ فرزند شما بهبود یافته و او میتواند بین دو سایه رنگ تفاوت قائل شود. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که کودک 6 ماهه عاشق نگاه كردن به اشیاء با كنتراست بالا و كتابهای داستان با رنگ روشن است. او همچنین درک عمیقی از عمق و مسافت دارد که به نوزاد در داوری دقیق اشیاء و مسافت کمک شایانی میکند؛ بنابراین، کودک 6 ماهه میتواند اشیاء را ردیابی کند و شما متوجه خواهید شد که او تا زمانی که جسمی متوقف شود، به حرکت آن خیره میشود.
  • بهبود هماهنگی دست ها و چشم های کودک 6 ماهه: بینایی بهتر منجر به عملکرد دقیقتر دست های کودک 6 ماهه میشود. در مراحل رشد نوزاد شش ماهه نوزادان مهارت کافی برای برداشتن اشیاء، حتی اشیا متحرک به دست می¬آورند. همچنین، هنگامی که فرزند شما یک شی را در دستهای خود نگه دارند، آن را با دقت مشاهده میکند؛ همچنین ممکن است آن را از یک دست به دست دیگر منتقل کند.
  • میتواند اشیاء را با همه انگشتان خود نگه دارد: کودک 6 ماهه از روش چنگ زدن برای گرفتن اشیاء کوچک یا ریز استفاده میکند. همچنین، اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه میکند، متوجه خواهید شد که او اکنون شیشه شیر خود را با سهولت نگه میدارد.
  • کودک 6 ماهه بدون پشتیبانی والدین خود مینشیند: جالب است بدانید که کودک شش ماهه دارای عضلات کمر قوی تر است که توانایی پشتیبانی از وزن کامل بدن او را دارد. با این حال، ممکن است فرزند شما به تنهایی در حالت نشسته قرار نگیرد، اما به محض نشستن نیز سرنگون نمیشود.
  • پشتیبانی از سر خود: کودک شش ماهه نه تنها عضلات کمر، بلکه عضلات گردن محکم تری نیز دارد. هنگامی که فرزند شما وارد ماه ششم از زندگی خود شود، گردن او قادر خواهد بود تا وزن سر را نگه دارد؛ نوزاد میتواند سر خود را در هر جهتی که دوست دارد، حرکت دهد. علاوه بر این موارد، کودک 6 ماهه میتواند سر خود را چرخانده و به اشیاء خارج از میدان دید خود نگاه کند.
  • در هر دو جهت میچرخد: فرزند كوچك شما با یادگیری غلتیدن در هر دو جهت - از پشت به شکم و بالعكس - از عضلات قوی تر پشت و گردن بهره مند میشود؛ او میتواند در هر دو جهت چرخیده و موقعیت خود را تغییر دهد.
  • وزن خود را در هنگام ایستادن نگه میدارد: کودک 6 ماهه نمیتواند به تنهایی بایستد، اما هنگامی که به صورت ایستاده نگه داشته شود، وزن خود را روی پاها پشتیبانی کرده و بالا و پایین میرود. این نقطه عطف رشدی، پایه و اساس نشانه های بعدی مانند ایستادن و راه رفتن فرزند شما را محکمتر میکند.
  • به مدت شش تا هشت ساعت میخوابد: نوزادان شش ماهه میتوانند در شبانه روز شش تا هشت ساعت بخوابند. بر این اساس، فرزند کوچک ممکن است یک بار در هنگام شب از خواب بیدار شود؛ اما او دوباره به خواب میرود.
  • کودک 6 ماهه آماده دریافت مواد غذایی جامد است: یک کودک شش ماهه حس چشایی تیزتری دارد و دستگاه گوارش او برای هضم اولین مواد غذایی جامد آماده میشود. نوزادان پس از اتمام مراحل رشد شش ماهگی، جویدن و گاز گرفتن را نیز یاد میگیرند.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 6 ماهه

 این دسته از پیشرفت ها به نوزادان کمک میکند تا با افراد کلیدی خانواده خود پیوند اجتماعی برقرار کنند. برخی از مهمترین نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 6 ماهه به شرح زیر میباشند:

  • پاسخ به احساسات دیگران: شما متوجه اولین علائم همدلی در رفتار کودک 6 ماهه خود خواهید بود. او به اظهارات غم انگیز یا خوشحال کننده والدین خود واکنش نشان خواهد داد. همچنین، فرزند شما میتواند هر کاری را که در حال انجام آن است، با مشاهده ناراحتی شما متوقف کند و ممکن است از دیدن کودک دیگری که گریه میکند، ناراحت باشد.
  • عبارات مختلف صوتی را بیان میکند: در دایره لغات کودک 6 ماهه، کلمات مختلفی برای بیان عبارات رایج وجود دارد. او در هنگام گرسنگی، خارش یا احساس ناراحتی گریه میکند؛ اما در بسیاری از موارد، نوزاد برای بیان یک احساس خاص، عبارت صوتی خاصی را نشان میدهد.
  • شناسایی چهره های آشنا و هراس از دیدن فرد غریبه: در مراحل رشد کودک شش ماهه فرزند شما با دیدن چهره های آشنا لبخند میزند، در حالی که او با دیدن افراد غریبه وحشت زده شده و گریه میکند. در واقع، کودک 6 ماهه میفهمد که برخلاف یک فرد غریبه، چهره آشنا نشانه ایمنی، گرما و غذا است.
  • بازی با والدین / مراقبان اولیه: کودک 6 ماهه تمایل زیادی نشان میدهد که فقط با والدین و مراقبان اصلی خود بازی کند؛ او با خواهر و برادر خود نیز ارتباط بهتری برقرار میکند.

این موارد، نقاط عطف مشترک برای همه کودکان شش ماهه بودند. با این حال، لازم است بدانید که هر نوزادی منحصر به فرد است و ممکن است زمان بیشتری برای دستیابی به مهارتهای مختلف داشته باشد. با این وجود، شما باید نسبت به هرگونه علائم تأخیر در روند رشد کودک خود هشیار باشید.

روند رشد کودک شش ماهه

نگرانی از روند رشد کودک شش ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد کودک 6 ماهه نگران شد؟ اگر کودک 6 ماهه شما با سرعت عادی در حال رشد نباشد، برخی نشانه های غیرعادی را در بدن خود آشکار میکند. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • حتی به کمک والدین خود هم نمی نشیند: نوزادان تا شش ماهگی دارای عضلات کمر قویتری هستند؛ بنابراین اگر در هنگام نشستن، فرزند شما بر روی زمین بیفتد و با کمک شما نیز نتواند این مهارت را به درستی اجرا کند، میتواند با تأخیر در روند رشد جسمی روبرو شود.
  • سفت بودن یا افتادگی عضلات بدن: عضلات برخی از نوزادان سفت به نظر میرسد؛ گویی که دچار اسپاسم شده یا آن‌قدر شل هستند که اندام روی آن افتاده دیده میشود. این نوزادان در هنگام بلند شدن از وضعیت دراز کشیدن، در پشتیبانی از سر خود مشکل خواهند داشت.
  • هیچ صدایی ایجاد نمیکند و به صداهای اطراف خود پاسخ نمیدهد: نوزادان در این سن صحبت نمیکنند؛ اما میتوانند صداهایی را ایجاد کنند. عدم توانایی در استفاده از آکوردهای صوتی میتواند پیش زمینه ای برای بروز مشکل گفتاری در روند رشد کودک 6 ماهه شما باشد. همچنین، اگر کودک به صدای والدین یا صداهای بلند اطراف خود پاسخ نداد، میتواند نشانه بروز مشکلات شنوایی در او باشد.
  • به چهره های آشنا پاسخ نمیدهد: یک کودک شش ماهه به والدین خود لبخند میزند و سایر افراد آشنا مانند پدربزرگ و مادربزرگ را میشناسد. در واقع، کودک 6 ماهه چهره های آشنا را تشخیص داده و از دیدن آنها پس از یک بازه زمانی طولانی هیجان زده میشود. عدم واکنش در چنین مواردی نشاندهنده بروز مشکلات بینایی یا شناختی در بدن نوزاد است.
  • در حین بازی مهارت حرکتی غیرطبیعی و ضعیفی را به نمایش میگذارد: لازم است بدانید که نوزادان عاشق بازی با اسباب-بازی و خیره شدن به کتابهای داستان رنگارنگ هستند. آنها از درک چیزهایی که در دستشان است، دریغ نخواهند کرد و هدف خود را کشف و درک دنیای پیرامون میدانند. عدم علاقه به بازی و مهارتهای حرکتی ضعیف، نشانگر تأخیر در روند رشد فرزند شما است.

پنج نکته ساده برای بهبود روند رشد کودک 6 ماهه

 با همه این توصیفات، شما میتوانید روند رشد کودک خود را از طریق فعالیتهایی که برای او جذاب است، تحریک کرده و به پرورش مهارتهای فرزند خود کمک کنید. برخی از این موارد به شرح زیر میباشند:

  • مکالمه با کودک 6 ماهه: در هنگام بازی با کودک خود، تنها تماشاگر نباشید. فعالیت با کودک و ارجاع به اسامی، او را به پیوند تعاملی با شما عادت میدهد. در واقع، با این کار، شما مهارت گوش دادن کودک 6 ماهه خود را تحریک میکنید؛ ضمن اینکه حافظه او را نیز تیزتر خواهد شد.
  • کتاب خواندن و اکتشاف فضای بیرون: کودک خود را به باغ ببرید و یک کتاب داستان رنگارنگ برای او بخوانید. او در باغ به رنگهای طبیعی واضح نگاه میکند. این کار، بینش کودک و بینایی مغز او را تحریک میکند؛ در نتیجه باعث تقویت حافظه بصری او میشود.
  • قرار دادن بر روی شکم بسیار مهم است: جالب است بدانید که این حرکت به تقویت و سفت شدن عضلات مختلف بدن در روند رشد کودک شش ماهه کمک شایانی میکند. همچنین، قرار دادن نوزاد بر روی شکم، او را در حرکات خود چابک میکند؛ در نتیجه، ایستادن و راه رفتن او را بهبود میبخشد.
  • کودک را با غذاهای انگشتی تغذیه کنید: در مراحل رشد کودک شش ماهه، نوزاد میتواند غذاهای جامد بخورد؛ مهم است که در این دوران سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی او وارد کنید. در مورد رژیم متعادل برای کودک 6 ماهه خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • تعامل های اجتماعی ضروری است: مهم است که نوزاد در مراحل رشد کودک شش ماهه با افراد جدید ملاقات کند، زیرا این امر به تمرین مهارتهای اجتماعی وی کمک شایانی میکند.

رشد جسمی کودک شش ماهه

روند رشد جسمی کودک شش ماهه

در مراحل رشد نوزاد شش ماه باید به رشد جسمی کودک نیز توجه داشت. وزن دختران شش ماهه معمولاً بین ۶ کیلو و ۷۱۰ گرم تا ۷ کیلو و ۹۳۰ گرم و قد تقریبی آنها نیز در حدود ۶۴ سانتی‌متر و ۲۶ میلی‌متر تا ۶۷ سانتی‌متر و ۳۱ میلی‌متر است.

 وزن کودکان پسر در شش ماهگی‌‌شان بین ۷ کیلو و ۳۴۰ گرم تا ۸ کیلو و ۵۲۰ گرم خواهد بود و قد آنها در حدود ۶۶ سانتی‌متر و ۲۹ میلی‌متر تا ۶۹ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر است.

نشانه های مناسب در روند رشد کودک شش ماهه چیست؟

نشست با کمک والدین، در آوردن صداهایی شبیه اه و اخ، شناختن پدر و مادر و واکنش به صدا زدن نام نوزاد از علائم مراحل رشد کودک شش ماهه است.

نشانه تاخیر در مراحل رشد نوزاد شش ماهه چیست؟

اگر صدایی از خود در نمی آورد، واکنشی به پدر و مادر و مراقبان ندارد و حتی با کمک نمی تواند بنشیند اینها نشانه هایی از تاخیر در روند رشد کودک شش ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/