مراحل رشد کودک چهار ماهه | نوزاد به شما لبخند می‌زند

مراحل رشد کودک چهار ماهه

چهار ماه می‌گذرد که وجود فرزندتان، زندگی شما را زیبا کرده است. بعد از گذشت 4 ماه، اکنون نوزاد کوچک شما مستقیماً به چشمان شما و پدرش نگاه می‌کند؛ شما و پدرش را از بین سایر افراد تشخیص می‌دهد و مهمتر از همه، قلب شما را با آن لبخند جذاب خود ذوب میکند. مادر بودن، سعادت بزرگی برای هر خانم است؛ وقتی که کودک شما وارد ماه چهارم از زندگی خود شود، شما بیشتر متوجه آن خواهید شد.

ادامه این مقاله، شما را با نقاط عطف و روند رشد کودک 4 ماهه آشنا میکند. همچنین، روش های ساده ای برای بهبود روند رشد این نوزادان ارائه میشود.

مراحل رشد کودک چهار ماهه

  1. با ورود به ماه چهارم بعد از تولد، فرزند شما به صداهای اطراف خود واکنش نشان داده و کلمات اصلی را می آموزد؛ او به صحبتهای شما پاسخ میدهد. همچنین، کودک 4 ماهه میتواند زمانی که بر روی شکم قرار دارد، به کمک بازوهایش، از بدن خود حمایت کند؛ او اکنون میتواند در صورت قرارگیری بر روی شکم، به سمت عقب برگردد. علاوه بر این موارد، فرزند شما میتواند با دیدن چهره های آشنا لبخند بزند؛ اما او با دیدن چهره های مختلف، واکنشهای متفاوتی را از خود بروز می دهد.
  2. در روند رشد نوزاد چهار ماهه ، فرزند شما میتواند اشیاء نزدیک خود را ردیابی کند؛ او اکنون تلاش میکند تا اشیا دورتر را هم تحت نظر داشته باشد. جالب است بدانید که کودک 4 ماهه میتواند بدون پشتیبانی والدین خود، برای مدت زمان کوتاهی بنشیند. همچنین، او حرکات اساسی را در هنگام قرارگیری بر روی شکم شروع میکند؛ در واقع، کودک 4 ماهه در هنگام قرار گرفتن بر روی شکم، تمرینات مربوط به خزیدن را آغاز میکند. علاوه بر این موارد، نوزاد شما اکنون میتواند اسباب بازی ها را با هر دو دست نگه دارد؛ او قادر است اسباب بازی ها را از یک دست به دست دیگر نیز منتقل کند.
  3. در نظر داشته باشید که تاکنون، فرزند شما برای بیان همه احساسات خود گریه میکرد؛ اما با ورود به ماه 4 از زندگی، او برای احساسات مختلف خود صداهای متفاوتی را ایجاد میکند. همچنین، کودک 4 ماهه در هنگام ایستادن با پشتیبانی پدر و مادر خود، پاهای خود را نیز به سمت پایین فشار میدهد. علاوه بر این موارد، او به تماشای چهره ها و اشیاء جدید علاقه نشان میدهد؛ کودک 4 ماهه کنجکاوی فعالی نسبت به اشیاء جدید و افراد ناآشنا اطراف خود نشان میدهد.

نقاط عطف در روند رشد کودک 4 ماهه

 در ادامه این مقاله، مهارتهای مختلف در حوزه های شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی که کودک 4 ماهه شما به دست می آورد، لیست شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

نقاط عطف رشد شناختی کودک 4 ماهه

 لازم است بدانید که مهارتهای شناختی به توانایی های هوش، عقلانیت و تصمیم گیری کودک 4 ماهه شما مربوط میشود. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • درک اتفاقات اطراف خود و علت اصلی بروز آنها: وقتی کودک 4 ماهه خود را در وضعیت تغذیه قرار دهید، او منتظر ورود غذا به دهان خود میماند. همچنین، همچنین، زمانی که یک اسباب بازی جدید را به او نشان دهید، کودک با خوشحالی به آن واکنش نشان میدهد؛ کودک 4 ماهه شما نشان میدهد که بازی را دوست دارد. نوزادان اکنون می آموزند که ارتباطات اساسی بین اشیاء، افراد و موقعیت ها برقرار کنند. وقتی صحبت از انسان میشود، حافظه نقش مهمی را ایفا میکند.
  • مرور خاطرات: جالب است بدانید که اکنون، کودک 4 ماهه شما پدربزرگ خود را به رسمیت میشناسد؛ او احتمالاً حتی آخرین ملاقات با وی را نیز به یاد می آورد. همچنین، نوزاد شما اکنون نسبت به اشیاء و افرادی که به یاد می آورد، واکنشی قطعی نشان میدهد؛ این واکنش میتواند به معنای آن باشد که کودک ممکن است در برابر شخصی که او را دوست ندارد، مقاومت کرده و گریه کند. علاوه بر این موارد، او بارها و بارها یك اسباب بازی خاص را از میان انبوهی از اسباب بازی ها انتخاب میكند؛ این نشان میدهد كه فرزند شما در حال حاضر موارد دلخواه خود را دارد.
  • پاسخ کودک به محبت اطرافیان: كودك حالا میداند كه وقتی مامان گونه های او را میبوسد، بدان معنی است كه او عشق نشان میدهد. در واقع، کودک چهار ماهه شما میفهمد که در مرکز توجه قرار دارد و هر بار که محبت شما را ببیند، به آن پاسخ میدهد. با گذشت چهار ماه از تولد، نوزادان احساساتی مانند عشق را به ویژه هنگامی که توسط اطرافیان نزدیک نشان داده میشود، تشخیص میدهد.
  • کودک 4 ماهه به شما این امکان را میدهد که غمگین بودن او را هم ببینید: در مراحل رشد کودک چهارماهه اگر کودک عشق را درک کند، میتواند غم و اندوه را نیز ابراز کند. نوزاد در این سن، وقتی والدین مدت زیادی را از اتاق خارج شوند، گریه میکند و هنگام بازگشت والدین، گریه را متوقف میکند. او احساس غم و اندوه خود را از دست میدهد یا گریه را شدیدتر میکند. این همان گریه خشک است که در آن، کودک 4 ماهه اشک نمیریزد؛ بلکه فقط یک تنه جلب توجه میکند
  • کودک 4 ماهه شما به دلایل مختلفی گریه میکند: لازم است بدانید که هنوز هم، گریه اصلی ترین روش برقراری ارتباط بین نوزادان و مادران است؛ اما اکنون کودک 4 ماهه شما برای این موضوع نیز سطح صداهای مختلفی را ارائه میدهد. گرسنگی، غم و اندوه و پوشک آلوده، هر کدام گریه های متفاوتی را به دنبال دارند. نگران نباشید! به زودی الگوهای مختلف گریه کودک 4 ماهه خود را خواهید شناخت.

مراحل رشد کودک چهار ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک چهار ماهه

برخی از مهمترین نقاط عطف رشد جسمی کودک 4 ماهه به شرح زیر میباشند:

  • کودک 4 ماهه میتواند سر خود را ثابت نگه دارد: تا به امروز، کودک شما هنگامی که او را در آغوش گرفته بودید، نمیتوانست از سر خود پشتیبانی کند؛ اما هنگامی که او را از حالت درازکش قرار میدادید، سر خود را به طور ثابت در جهات مختلف نگه می¬داشت؛ اما با ورود به ماه 4 بعد از تولد، ماهیچه‌های گردن نوزاد نسبت به ماه قبل قوی تر شده است؛ به این معنی که او میخواهید حرکات کنترل شده تر و طبیعی تری را از گردن خود نشان دهد.
  • عضلات قوی تر شانه های کودک 4 ماهه: در روند رشد نوزاد چهار ماهه وقتی فرزند خود را روی شکم قرار میدهید، او مانند تخته، آرنج های خود را به سمت زمین فشار میدهد. آرنج های توسط بازوهای کودک 4 ماهه پشتیبانی میشود که قدرت خود را از عضلات پشت و از طریق شانه ها میگیرند.
  • کودک 4 ماهه میتواند با کمک والدین خود بنشیند: همچنین، شما میتوانید با حمایت از کودک 4 ماهه خود، او را بر روی یک سطح نرم بنشانید. درست است که شما هنوز هم باید از فرزند خود پشتیبانی کنید، اما او دیگر مانند گذشته، به راحتی سقوط نمیکند و این نشان دهنده رشد قابل توجهی در عضلات کمر نوزاد است.
  • رشد روند گفتار نوزاد: کودک شما هنوز هم در درک تفاوتهای ظریف زبان ناتوان است، اما میبینید که او سعی میکند حرفهایی را به شما بزند. او اکنون توانایی استفاده از صدای خود را کشف کرده است؛ متوجه میشوید که کودک 4 ماهه صداهای ریتمیک ساده ای را از خود بروز میدهد. شیرخواران در این سن، با گفتن کلماتی مانند M، D و B، منظور خود را به مادر میرسانند، زیرا بیان این حروف آسانتر از سایر کلمات میباشد؛ این بدان معنی است که شما میتوانید خیلی زود شادی شنیدن کلمات "Ma-Ma" و "Da-Da" را تجربه کنید. کودک 4 ماهه ممکن است هنوز این کلمات را با والدین خود مرتبط نکند، اما شما میتوانید با تکرار این کلمه در هنگام صحبت کردن با او، روند گفتار کودک 4 ماهه خود را تقویت کنید. در هر صورت، او اکنون بیش از اینکه گریه کند، صداهایی را از خود بروز میدهد.
  • غلتیدن کودک 4 ماهه: هنگامی که فرزند خود را بر روی شکم قرار میدهید، او میتواند از شکم به سمت عقب برگردد. این تغییر، رشد جسمی را در روند رشد نوزاد چهارماهه نشان میدهد؛ در واقع، افزایش دامنه حرکات نوزاد با ورود به ماه 4 بعد از تولد، بیشتر از قبل، قابل مشاهده است. این تغییرات به دلیل وجود عضلات قوی تر شانه و کمر در کودک 4 ماهه است؛ او اکنون میتواند نیروی بیشتری را به عضلات خود وارد کند.
  • عضلات پشت کودک 4 ماهه قوی تر شده است: عضلات پشتی قوی تر نوزاد، راه را برای بهبود روند رشد عضلات بازوها هموار میکند. کودک 4 ماهه شما اکنون قادر است هر دو دست را به یکباره به دهان خود بیاورد. همچنین، اکنون متوجه میشوید که او دست خود را برای گرفتن اسباب بازی در زمانی که در یک مسافت قابل دسترس از او قرار دارد، دراز میکند. وقتی فرزند خود را در آغوش خود نگه دارید، حتی ممکن است او مثل در آغوش گرفتن، بازوهای خود را به دور گردن قفل کند.
  • هنگامی که کودک 4 ماهه به حالت ایستاده نگه داشته شود، بر روی پاهای خود فشار می آورد: کودک شما نمیتواند بایستد، اما وقتی که شما، او را به صورت عمودی در آغوش میگیرید، فرزندتان پاهای خود را مانند حالت ایستادن، بر روی زمین فشار میدهد. در روزهای اول بعد از تولد، او پاهای خود را به حالت خمیده بر روی زمین قرار میداد، اما اکنون با توسعه رفلکس طبیعی پاها، نوزاد میتواند به حالت معمول، پاهای خود را بر روی زمین فشار دهد.
  • ظرفیت شکم کودک 4 ماهه بزرگتر از قبل میشود: ممکن است متوجه شوید که کودک 4 ماهه شما در هر جلسه شیردهی، بیشتر از هفته های قبل تغذیه میکند؛ در عین حال، او روزانه کمتر دفعات کمتری را گرسنه میشود. در واقع، میتوان ادعا کرد که شکم از ماه سوم بعد از تولد رشد کرده و در روند رشد کودک چهار ماهه، به طور قابل توجهی بزرگتر میشود؛ این بدان معنی است که او میتواند شیر بیشتری را در خود نگه دارد و مدت بیشتری را سیر بماند؛ در نتیجه، کودک 4 ماهه شما به دفعات شیردهی کمتری نیاز دارد.
  • بهبود کنترل چشم ها: با ورود به ماه چهارم بعد از تولد، نوزادان نسبت به دو ماه پیش، بیشتر بهتر رشد کرده و دارای عضلات چشمی قویتری میشوند. ماهیچه های چشمی رشد یافته همراه با عضلات گردن قویتر بدان معنی است که کودک 4 ماهه شما میتواند نگاه خود را به سمت یک جسم متحرک حرکت دهد. برای بررسی دقیقتر این موضوع، شما میتوانید یک اسباب بازی را در اطراف فرزند خود حرکت دهید؛ تا زمانی که از آن وسیله از دید بینایی او خارج نشود، نوزاد چشمان خود را بر روی آن حفظ میکند. علاوه بر این مورد، نوزادان در این سن صورت ها را با دقت نگاه میکنند؛ خصوصاً چشم ها را. آنها از بدو تولد دارای بینایی رنگی هستند، اما اشیاء با کنتراست بالا مانند الگوهای تابلو یا چشم های افراد، بیشتر از هر چیز دیگری نظر آنها را به خود جلب میکند. بر این اساس، از اینکه کودک 4 ماهه غالباً به حالت خیره با شما بازی کند، تعجب نکنید!
  • مهارت های حرکتی بهتر: کودک 4 ماهه را با برخی از اسباب بازی های آویزان در گهواره قرار دهید؛ احتمال زیاد وجود دارد که او به یکی از اسباب بازی ها دست پیدا کند و دستهای خود را بر روی آن قلاب کند. دستهای کوچک او اکنون کنترل گرفتن وسایل ظریف را دارد. او میتواند تعداد انگشت شماری از اشیا را با دقت در دستهای خود بگیرد و آنها را حرکت دهد.
  • روند خواب بهبود یافته: از مراحل رشد نوزاد چهار ماهه این است که کودک شما اکنون ساعات بیشتری را به طور مداوم میخوابد؛ این بدان معنی است که او احتمالاً ممکن است هشت ساعت مداوم در شب بخوابد. با این حال، ممکن است کودک 4 ماهه هنوز هم گرسنه شود یا پوشک خود را کثیف کند؛ در این حالت، او ناگهان از خواب بیدار میشود، اما این روند بیدار شدن نوزاد قابل پیش بینی تر از قبل خواهد بود.
  • احتمالاً کودک 4 ماهه بعضی از دندان های خود را درآورد: دندانهای کودک معمولاً از ماه ششم ظاهر میشوند؛ اما روند رویش برخی از این دندانها میتوانند از اوایل ماه چهارم شروع شوند. اولین دندانهایی که در دهان فرزند شما ظاهر میشوند، دندانهای مرکزی هستند؛ دو دندان جلو روی فک پایین. همانطور که قبلاً اشاره شد، زمان ظهور اولین دندان ها در دهان هر نوزادی میتواند متفاوت از سایر همسالان او باشد؛ اما این اتفاق در مورد کودک چهار ماهه کاملاً طبیعی است که دندان نداشته باشد؛ بنابراین، اگر فرزند كوچك شما هیچ دندان سفیدی مرواریدی را در دهان خود نشان نمیدهد، نگران نباشید.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک چهار ماهه

 برخی از مهمترین نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 4 ماهه به شرح زیر میباشند:

  • تقلید کودک 4 ماهه از دیگران: یکی از بهترین راه های پاسخ دادن بچه های چهار ماهه به اتفاقات اطراف خود، تقلید از آنها، به خصوص صداها و عباراتی است که والدین بیان میکنند. برای این منظور، با دهان باز به فرزند خود نگاه کنید؛ احتمال اینکه او نیز این رفتار را انجام دهد، وجود دارد. لازم است بدانید که صحبت کردن با کودک 4 ماهه با صداهای ساده خاص، واکنشی را در قالب تقلید ابتدایی صدا در او ایجاد میکند. این ممکن است یک عمل ساده باشد؛ اما یک نشانگر قوی است که بیان میکند کودک شما شروع به درک اهمیت ارتباط کلامی با اطرافیان خود کرده است.
  • کودک 4 ماهه لبخند میزند و میخندد: اگر احساس میکنید که کودک 4 ماهه شما فقط شیطنت میکند، احتمالاً درست است. در مراحل رشد کودک چهارماهه، نوزاد لبخندهای فوق العاده زیبا و خنده های از ته دل را بروز میدهند. این لبخندها را میتوان با هر چیزی تحریک کرد، مانند خنده های پدر و مادر، صدای خنده دار و سرگرم کننده. خنده نوزاد غالباً با هیجان همراه است که او ممکن است این هیجان را با حرکت دادن دست و پاهای خود نشان دهد.
  • کودک 4 ماهه نسبت به افراد آشنا واکنش نشان میدهد: جالب است بدانید که شما اولین مجموعه مهارتهای اجتماعی را در سن چهار ماهگی فرزند خود مشاهده خواهید کرد. رفتار کودک نسبت به افرادی میشناسد، به این معنی که او این افراد را به یاد می آورد. کودک 4 ماهه به چهره های آشنا لبخند می زند؛ حتی وقتی در یک فاصله دور ایستاده باشد. این اتفاق اولین نشانه های پیوند اجتماعی کودک 4 ماهه با اطرافیان خود است.
  • کودک چهار ماهه از زمان بازی لذت میبرد: به نظر میرسد که بازی با کودک 4 ماهه معنی دارتر است، زیرا او به جای اینکه یک تماشاگر ساکت باشد، به بازی پاسخ میدهد. نوزاد شما به یک اسباب بازی متحرک نگاه کرده، لبخند میزند و میفهمد که شما با او بازی میکنید. با ایجاد روابط اجتماعی و تعاملی، کودک 4 ماهه از بازی با اطرافیان خود لذت میبرد.
  • کنجکاوی در مورد دیگران: در روند رشد کودک چهار ماهه وقتی چهره جدیدی به داخل اتاق وارد میشود و کودک 4 ماهه شما نمیتواند چشمان خود را از آن شخص دور نگه دارد. اگر او را در آغوش خود نگه دارید و با آن فرد غریبه صحبت کنید، ممکن است متوجه شوید که کودک سرش را میچرخاند تا به آن شخص نگاه کند. او حتی ممکن است با لبخند به آن فرد غریبه پاسخ دهد. نوزادان تا زمانی که در آغوش مطمئن والدین خود باشند، تا حدودی کنجکاوی نسبت به غریبه ها را نشان میدهند؛ اما اگر کودک 4 ماهه با فرد ناآشنا تنها باشد، ممکن است وحشت کرده و گریه کند

روند رشد نوزاد چهار ماهه

نگرانی از مراحل رشد کودک چهار ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد نوزاد 4 ماهه نگران باشید؟ با همه این توصیفات، اگر با تأخیر جدی در روند رشد نقاط عطف اساسی در بدن فرزند خود مواجه شدید، باید هوشیار باشید. در ادامه این مقاله، موارد مهم در این مورد ذکر شده است که به شرح زیر میباشند:

  • عدم هماهنگی حرکت چشمهای کودک 4 ماهه: ماهیچه های چشمی که حرکت چشم های فرزند شما را کنترل میکنند، هنوز در حال توسعه هستند؛ بنابراین، ممکن است در روند رشد هر دو چشم نوزاد مشکلاتی وجود داشته باشد؛ اما، اگر کودک 4 ماهه شما از عدم هماهنگی جدی در چشم های خود برخوردار بوده و از نظر بصری هوشیار به نظر نمیرسد، شما باید در مورد وضعیت بدن او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • کودک 4 ماهه به هیچ وجه لبخند نمیزند: لازم است بدانید که لبخند، یک فعالیت مهم اجتماعی است و در مراحل رشد کودک چهار ماهه، نوزادان حداقل باید در برابر والدین خود لبخند بزنند. اگر کودک شما هرگز لبخندی نمیزند و حتی به نظر میرسد که از نظر اجتماعی با شما و همسرتان ارتباط برقرار نمیکند، او باید توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شود.
  • کودک 4 ماهه نمیتواند سر خود را ثابت نگه دارد: طبیعی نیست که نوزادان تا ماه چهارم بعد از تولد، گردن لرزانی داشته باشند. تاکنون، آنها باید بتوانند سر خود را در حالت کنترل نگه دارند. اگر کودک شما قادر به انجام چنین کاری نباشد، میتواند نشانه ای از بروز مشکل عضلانی یا جسمی در بدن او باشد.
  • کودک چهار ماهه دارای بازوها، دستها و پاهای سفت باشد: با ورود به ماه 4 بعد از تولد، فرزند شما باید بتواند دستان خود را به شمت دهان خود بیاورد، وسایل را در دستهای خود نگه دارد، آنها را تکان دهد و در هنگام قرار دادن وسایل در کف دستها یا بین انگشتان، آنها را نگه دارد. همچنین، هنگامی که کودک 4 ماهه به صورت عمودی قرار گیرد، سعی خواهد کرد تا با اعمال نیرویی به سمت زمین، وزن خود را روی پاهای خود بیندازد. اگر دستها و بازوهای کودک 4 ماهه شما به طور کلی سفت به نظر میرسد، قطعاً بروز یک اختلال در روند رشد او را نشان میدهد.
  • کودک چهار ماهه اصلاً صدایی ایجاد نمیکند: نوزادان تا چهار ماهگی باید صداهای اصلی را ایجاد کنند؛ حتی ممکن است آنها در تقلید از کلمات گفته شده توسط والدین خود تلاش کنند. اگر کودک شما اصلاً صدایی ایجاد نمیکند و به طور کلی سکوت به نظر میرسد، می‌تواند نشانه بروز مشکل شنوایی یا گفتاری در او باشد. اگر متوجه چیزی از این دست در رفتار فرزند خود شده اید، باید کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

همیشه به خاطر داشته باشید که هر گونه تأخیر در رشد کودک شما به معنای این نیست که وی قطعاً دچار مشکل شده است. این اتفاقات میتواند به معنای این باشد که کودک شما برای یادگیری و درک مهارتهای جدید به وقت بیشتری نیاز دارد؛ اما اگر کودک شما قادر به انجام کاری نیست که بچه های هم‌سن او به طور کلی قادر به انجام آن هستند، این سؤال پیش می آید که "چرا کودک 4 ماهه شما قادر به انجام چنین کاری نیست؟" در این مورد، شما باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همیشه مواردی وجود دارد که شما میتوانید با رعایت برخی اقدامات ساده، روند رشد کودک 4 ماهه خود را ترغیب کنید

پنج  نکته ساده برای بهبود روند رشد کودک چهار ماهه

  • تا حد امکان با کودک خود صحبت کنید: ممکن است او چیزهای زیادی را نفهمد، اما کودک 4 ماهه قطعاً با آنچه از والدین خود میشنود، ارتباط برقرار میکند. بدخلقی کودک شما در واقع تلاش او برای تکرار کلمات و جملاتی است که از والدین خود شنیده است. در بعضی موارد، نوزادان نیز کلمات ساده ای مانند "ماما" و "دادا" را میگویند. اگر فرزند شما چنین کرد، او را ترغیب کنید که کلمه را تکرار کند. این امر باعث ایجاد حرکت صدا، لب و زبان همراه با ارائه آن کلمه خواهد شد.
  • به اسباب بازی ها و افراد اطراف نوزاد با نام یا روابط آنها مراجعه کنید: این امر در مراحل رشد کودک چهار ماهه کمک میکند تا اصطلاحات ابتدایی و اسم آنها را یاد بگیرد؛ این روند به او در یادگیری کلمات جدید کمک شایانی میکند؛ بنابراین، دفعه دیگر که مادر بزرگ وارد خانه شما شد، به کودک 4 ماهه خود بگویید "نگاه کن مادربزرگ آمد!" به سوژه یا شخص مراجعه کنید تا هدف جمله برای فرزندتان مشخصتر شود.
  • کودک 4 ماهه را در آغوش خود بنشانید و به کمک کتاب ها او را آموزش دهید: رنگ های روشن و تضادها، نوزادان 4 ماهه را به خود جذب کرده و به بهبود بینش وی کمک شایانی میکند.
  • جلسات بازی فعالی با کودک 4 ماهه خود داشته باشید: بگذارید کودک شما یک انتهای اسباب بازی را نگه دارد، در حالی که انتهای دیگر را خود شما میچرخانید. همچنین، میتوانید هنگام گفتن قافیه های شعر، دستهای او را به آرامی حرکت دهید. حرکاتی مانند این به تقویت عضلات و مفاصل کودک کمک میکند. در واقع، میتوان ادعا کرد که بازی فعال با کودک 4 ماهه، راهی عالی برای آموزش عضلات او جهت تمرین حرکات نرمتر و کنترل شده است.
  • اشیاء مورد علاقه کودک 4 ماهه را جلوی او قرار دهید و نوزاد خود را ترغیب کنید تا به آنها نزدیک شود: این یک تمرین عالی حتی برای عضلات بازو در روند رشد کودک چهار ماهه خواهد بود. شما میتوانید اسباب بازی ها را در جلوی چشم وی جابجا کنید تا نوزاد را به حرکت درآورید؛ او گردن خود را به همراه شی حرکت میدهد که این کار میتواند قابلیت ردیابی اشیا در نوزاد را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

رشد جسمی کودک چهار ماهه

روند رشد جسمی کودک چهار ماهه

طبق نمودار رشد، در روند رشد نوزاد چهار ماهه وزن کودک باید در حدود 6/5 کیلوگرم و قدش باید نزدیک به 70 سانتی متر باشد. البته نوزادان دختر اندکی وزن کمتر نسبت به نوزادان پسر دارند.

علائم مناسب در مراحل رشد کودک چهار ماهه چیست؟

اگر کودک شما می‌خندد و یا هنگام دور شدن شما گریه می‌کند، اگر با شما بازی می‌کند و تلاش می‌کند صداهایی از خود در بیاورد و اگر دست هایش را برای بازی بالا می آورد؛ نشان می‌دهد که روند رشد کودک چهار ماهه شما مناسب است.

علائم تاخیر در مراحل رشد نوزاد چهار ماهه چیست؟

اگر کودک صدایی از خود در نمی آورد، لبخند نمی‌زند، نمی تواند سر خود را نگه دارد و بازوها و پاهایش سفت است نشان از مشکلی در روند رشد نوزاد چهار ماهه شماست.

برای بهبود روند رشد کودک چهار ماهه چه کنم؟

اشیا مورد علاقه کودک را برای ترغیب بازی به او بدهید، برایش کتاب های رنگارنگ را نشان دهید.شعر بخوانید و دست هایش را به آرامی تکان دهید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/