حسادت فرزند اول به فرزند دوم + راهکار

family-four-after-quarrel-home

ارتباط موثر با کودکان، بر اساس سه گانه مهم عشق، مراقبت و اعتماد است. در حالی که مادر بودن یک احساس ذاتی است، پدر بودن آغاز تجربه ای است که با بچه دار شدن شروع می شود.

رابطه کودک و مادر قبل از تولد از طریق بند ناف آغاز می شود و پس از تولد، این درجه و عشق این ارتباط به شدیدترین مقدار خود تبدیل می شود. زمان تغذیه، حمام کردن و تعویض پوشک، اساس ارتباط مادر و کودک را تشکیل می دهد. روابط عاطفی که با این ارتباط بین مادر و کودک پیشرفت می کند، احساس دلبستگی و اعتماد سالم را بین مادر و کودک تقویت می کند. از سوی دیگر، پدر نقش خود را به عنوان پشتیبان مادر در این دوره در سنین 0-2 سالگی ادامه می دهد.

ارتباط با والدین برای هر کودک بسیار خاص است و در هر دوره از زندگی آنها به یادگار می ماند و کاملا روی شکل گیری شخصیت کودک نقش مستقیم دارد. روزی که یک عضو جدید وارد خانواده می شود. ارتباط فرزند اول و خانواده (سایر اعضای خانواده) که طبق عادت قبلی خود به عنوان تک فرزند در خانواده حضور داشت، با یک خواهر و برادر جدید متفاوت می شود.

رفتار با فرزند اول هنگام تولد فرزند دوم چگونه باید باشد؟

رفتار با فرزند اول هنگام تولد فرزند دوم چگونه باید باشد؟

بعد از تولد خواهر و برادر، نگرش مادر در برخورد فرزند با خواهر و برادرش مهم است. مادر چهره محبوب بین این دو خواهر و برادر است. به همین دلیل گاهی مادر برای توزیع یکنواخت محبت و توجه بین فرزندانش تلاش مفرط می کند. در چنین موقع، کودک بزرگتر ممکن است احساس کند کنار گذاشته شده است. در مقابل، مادری که بی خیال رفتار می کند، در برقراری ارتباط راحت است و محیطی را برای هر کودکی فراهم می کند که بتواند راحت خود را ابراز کند، در برقراری ارتباط بین خواهر و برادر موفق تر خواهد بود.

با وجود همه این واقعیت ها، رقابت و حسادت بین فرزندان به اندازه معقول در این شرایط طبیعی است. حسادت یک تجربه عاطفی در کودکان خردسال است که معمولاً بین 2 تا 5 سال سن دارند و در نتیجه آمدن خواهر و برادر جدید به وجود می آید. کودکان ممکن است این احساسات را به صورت خیس کردن خود در رختخواب، جویدن ناخن، درخواست بازگشت به دوران شیردهی و صحبت کردن با نوزاد نشان دهند. به همین دلیل مهم است که با روشن کردن همه ابهامات قبل از تولد نوزاد جدید به کودک، مرحله آمادگی برای خواهر یا برادر را طی کند. احساسات ناشی از حسادت خواهر و برادر گاهی متوجه مادر می شود نه خواهر و برادر. این احساسات نباید توسط خانواده دست کم گرفته شود و باید با حساسیت مورد ارزیابی قرار گیرد.

حسادت از تمایل به اشتراک نگذاشتن عشق والدین ناشی می شود. آنچه در اینجا مهم است اشتراک مساوی عشق نیست، بلکه نیاز به دوست داشته شدن مستقل و خصوصی بین فزرندان است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/