تربیت کودکانی با اعتماد به نفس + 6 نکته طلایی

A-confident-boy

هدف همه والدین از لحظه ای که نوزاد خود را در آغوش می گیرند این است که کودکانی با اعتماد به نفس داشته باشند. پس چگونه از اعتماد به نفس فرزندانمان اطمینان حاصل کنیم؟ اعتماد به نفس یک احساس ذاتی نیست که کودکان دارند. اعتماد به نفس با تجربیات به دست آمده در دوران کودکی،برای افراد شکل می یابد. با سایت مامانم همراه باشید.

مهم ترین عامل در رشد اعتماد به نفس کودکان، عشق بدون قید و شرطی است که والدین برای کودک شان بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت ها به فرزندان خود نشان می دهند. جملاتی مانند «دوستت دارم اگر بچه خوبی باشی، خیلی دوستت دارم اگر غذاتو بخوری» این احساس را ایجاد می کند که او سزاوار محبتی نیست و در نتیجه فرزند شما خود را شایسته نمی بیند. کودک شما اگر حس بکند که به صورت شرطی دوست داشته می شود، این حس به او منتقل می شود که او، ذاتا دوست داشتنی نیست. فرزندتان را بر اساس شخصیتش دوست داشته باشید، نه بر اساس آنچه که به دست آورده یا عمل کرده.
والدین گاهی فکر می کنند فرزندانشان به تنهایی قادر به انجام برخی کارها نیستند و فرصت تلاش را به فرزندان خود نمی دهند. والدینی که کارهایی را انجام می دهند که بچه ها واقعاً می توانند انجام دهند، این پیام را به فرزندان خود می دهند: "تو مهارت لازم برای انجام این کار را نداری". در مواجهه با این پیام، باور به خود و اعتماد به نفس کودک کاهش می یابد. از سنین پایین به فرزندتان این فرصت را بدهید که وظایف مناسب سن خود را انجام دهد و تلاش کند. با حمایتی که برای رشد توانایی ها و مهارت های فرزندتان ارائه می کنید، حس موفقیت در کودک رشد می کند و اعتماد به نفس او تقویت می شود. به حمایت بی قید و شرط و محبت فرزندتان ادامه دهید، حتی اگر در مسئولیتی که به او داده شده موفق نشده باشد. به این ترتیب، فرزند شما احساس ارزشمندی می کند و همچنان مورد حمایت قرار می گیرد.

صرف نظر از سن فرزندتان، فراموش نکنید که او فردی جداگانه است و به انتخاب های او احترام بگذارید. به فرزندتان اجازه دهید تا از سنین پایین انتخاب کند و تصمیمات خود را اجرا کند تا  توانایی تصمیم گیری های بزرگ در آینده را بدست آورد.

جلاتی مانند: "همه غذای بشقابت را باید تمام کنی" یا "یکم دیگه غذا بخور، هنوز کامل سیر نشده ای" چنین مداخلاتی مانع از انتخاب فرزند شما در مورد زندگی خود می شود. به علاوه با این جملات این پیام را می دهید که به عقاید فرزندتان احترام گذاشته نمی شود. کودکانی که اجازه انتخاب ندارند، به‌عنوان وابسته به والدین خود بزرگ می‌شوند و نمی‌توانند به تنهایی تصمیم بگیرند. به عنوان والدین، طبیعی است که بخواهید فرزندتان را راهنمایی کنید، اما نباید این کار را با مداخله در تصمیماتی که فرزندانتان می توانند خودشان بگیرند، یا با تصمیم گیری برای آنها انجام دهید. به جای نگرش بیش از حد محافظه کارانه، باید از فرزند خود حمایت کنید تا فردی مستقل و با اعتماد به فس باشد.

کودک با اعتماد به نفس

نکات طلایی برای بالا بردن اعتماد به نفس فرزندتان

به او عشق بی قید و شرط بدهید

شاید اولین و مهمترین شرط تربیت فرزندی با اعتماد به نفس، دوست داشتن بی قید و شرط او باشد. نوزادان و کودکان فقط در محیط‌هایی که احساس می‌کنند دوستشان دارند ابراز وجود می‌کنند و خوشحال‌ هستند. این عشق بزرگی که از کودکی به او می‌دهید، در سال‌های آینده اعتماد او را به شما و خودش افزایش می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا اولین قدم را برای تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس بردارد.

همیشه به او اعتماد کنید

دومین احساس بزرگ بعد از عشق اعتماد است. اگر فرزندتان بداند و احساس کند که شما به او اعتماد دارید، حتی زمانی که اشتباه می‌کند، راحت‌تر این را بیان می‌کند و قدم‌های مطمئن‌تری در زندگی برمی‌دارد. محیطی را در خانه ایجاد کنید که فرزندتان در آن احساس راحتی کند و در هر قدمی که برمی دارد احساس کند به او اعتماد دارید. او می داند که شما در هر لحظه از زندگی او پشت سر او هستید و این باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.

برای فرزندتان محدودیت های زیادی تعیین نکنید

نظم و انضباط یکی از اصلی ترین عواملی است که در هر زمینه ای لازم و ضروری است. کخ در صورت ایجاد شرایط مناسب موفقیت کودک را به ارمغان می آورد. با این حال، در حین انجام این کار، باید مطمئن شوید که قوانینی که تعیین می کنید در یک چارچوب منطقی هستند و مرزهای شما به وضوح مشخص شده است. در حین تعیین حد و مرزها، به فرزندتان اجازه دهید در این محدودیت ها احساس آزادی کند. با گذشت زمان، او قوانین زندگی را درک می کند و اعتماد به نفس او در این محیط کنترل شده-منضبط شروع به افزایش می کند.

چگونه کودکانی با اعتماد به نفس داشته باشیم

زیاد گوش کنید، زیاد حرف بزنید!

کودکان کنجکاو هستند که صحبت کنند و تجربه هایشان را به اشتراک بگذارند، زیرا آنها تازه زندگی را کشف می کنند. آنها می خواهند هر آنچه را که یاد می گیرند بلافاصله به اشتراک بگذارند. در این مرحله، وظیفه شما این است که همیشه به صحبت های فرزندتان گوش دهید و با او گفتگو کنید.

از مقایسه بپرهیزید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اعتماد به نفس فرزندتان را می شکند، مقایسه او با کودکان دیگر است. مقایسه عملکرد و نتایج فرزندتان با کودکان دیگر، به مرور زمان بر روان او تأثیر منفی می گذارد و باعث افزایش حسادت، بزرگترین دشمن اعتماد به نفس، می شود. به یاد داشته باشید، فرزند شما مجبور نیست مانند دیگران رفتار کند.

فرزندتان را تشویق کنید

کودکان از همان لحظات اولیه زندگی خود برای هر کاری که انجام می دهند تأیید می خواهند. برای این کار، حتی اگر اشتباه می کنند، سعی کنید آنها را تشویق کنید. اگر به خاطر هر اشتباهی از آنها انتقاد کنید، بعد از مدتی احساس تنهایی می کنند. کاری کنید که احساس کنند پشت سرشان هستید. شجاعت اولین قدم برای انجام هر کاری است. 

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/