آیا کودک من تأخیر در گفتار دارد؟ |تفاوت تاخیر در گفتار و زبان

تاخیر در گفتار

یک کودک 2 ساله معمولی می تواند حدود 50 کلمه بگوید و در جملات دو و سه کلمه ای صحبت کند. در 3 سالگی ، واژگان آنها به حدود 1000 کلمه افزایش می یابد ، و آنها در حال صحبت در جملات سه و چهار کلمه هستند. اگر کودک نوپای شما این نقاط عطف را برآورده نکرده است ، ممکن است تأخیر در گفتار داشته باشد.

نقاط عطف رشد به پیشرفت کودک شما کمک می کند ، اما این فقط رهنمودهای کلی است. کودکان با سرعت خود رشد می کنند. اگر فرزند شما تأخیر در گفتار دارد ، این همیشه به معنای اشتباه نیست. تأخیر در گفتار همچنین می تواند به دلیل کاهش شنوایی یا اختلالات اساسی عصبی یا رشدی باشد. بسیاری از انواع تأخیر گفتاری به طور موثری قابل درمان است. برای یادگیری علائم تاخیر گفتاری در کودکان نوپا ، مداخلات زودرس و اینکه چگونه می توانید کمک کنید ، به مطالعه ادامه دهید.

تفاوت تاخیر در گفتار و زبان

اگرچه تشخیص این دو مورد معمولاً دشوار است - و اغلب با هم ذکر می شوند - اما تفاوت هایی بین تأخیر گفتار و زبان وجود دارد. گفتار عمل فیزیکی تولید صدا و گفتن کلمات است. یک کودک نوپا با تأخیر در گفتار ممکن است تلاش کند اما در ایجاد اصوات صحیح برای تولید کلمات مشکل دارد.

تأخیر در گفتار شامل درک یا ارتباط غیر کلامی نیست. تأخیر زبان شامل درک و برقراری ارتباط است ، چه کلامی و چه غیر کلامی. یک کودک نوپا با تأخیر زبان ممکن است اصوات صحیح را ایجاد کند و برخی کلمات را تلفظ کند ، اما آنها نمی توانند عبارات یا جملاتی را ایجاد کنند که منطقی باشد. آنها ممکن است در درک دیگران مشکل داشته باشند. کودکان می توانند تأخیر در گفتار یا تأخیر در زبان داشته باشند ، اما این دو شرایط گاهی با هم همپوشانی دارند. اگر نمی دانید فرزند شما کدام یک را دارد ، نگران نباشید. برای ارزیابی و شروع درمان لازم نیست که تمایز قائل شوید.

تأخیر گفتاری در کودک نوپا چیست؟

مهارت های گفتاری و زبانی با خنک شدن نوزاد آغاز می شود. با گذشت ماه ها ، جنجال های ظاهراً بی معنی به اولین کلمه قابل فهم تبدیل می شوند. تأخیر در گفتار زمانی است که کودک نوپا نقاط عطف گفتاری معمولی را مشاهده نکرده است. کودکان طبق جدول زمانی خود پیشرفت می کنند. کمی تأخیر در مکالمه لزوماً به معنای وجود یک مشکل جدی نیست.

تاخیر در گفتار

چه چیزی برای کودک 3 ساله معمول است؟

یک کودک 3 ساله معمولی می تواند:

  • حدود 1000 کلمه استفاده کنید

  • خود را به نام صدا كنند ، دیگران را با نام صدا كنند

  • در جمله های سه و چهار کلمه ای از اسم ، صفت و فعل استفاده کنید

افرادی که بیشترین وقت خود را با کودک نوپا می گذرانند تمایل دارند که آنها را بهتر درک کنند. حدود 50 تا 90 درصد کودکان 3 ساله می توانند به اندازه کافی خوب صحبت کنند تا غریبه ها بیشتر اوقات درک کنند.

علائم تأخیر در گفتار

اگر کودک در 2 ماهگی خنک نمی کند یا صداهای دیگری نمی دهد ، این می تواند اولین نشانه تأخیر در گفتار باشد. در 18 ماهگی ، بیشتر نوزادان می توانند از کلمات ساده مانند "مادر" یا "دادا" استفاده کنند. علائم تاخیر گفتاری در کودکان نوپا بزرگتر عبارتند از:

  • سن 2: حداقل 25 کلمه را استفاده نمی کند
  • Age 2 1/2: از عبارات دو کلمه ای منحصر به فرد یا ترکیب اسم-فعل استفاده نمی کند
  • سن 3: از حداقل 200 کلمه استفاده نمی کند ، چیزهایی را با نام نمی پرسد ، درک آنها حتی اگر با آنها زندگی کنید سخت است
  • هر سنی: قادر به گفتن کلمات قبلاً آموخته شده نیست

چه عواملی می تواند تأخیر در گفتار ایجاد کند؟

تأخیر در گفتار ممکن است به این معنی باشد که جدول زمانی آنها کمی متفاوت است و آنها عقب می مانند. اما تأخیر در گفتار یا زبان نیز می تواند چیزی در مورد رشد کلی جسمی و فکری باشد. در اینجا چند نمونه آورده شده است.

اختلالات گفتاری و زبانی

کودک 3 ساله ای که می تواند درک و گفتگوی غیر کلامی داشته باشد اما نمی تواند بسیاری از کلمات را بگوید ممکن است تأخیر در گفتار داشته باشد. کسی که می تواند چند کلمه بگوید اما نمی تواند آنها را در عبارات قابل فهم قرار دهد ، ممکن است تأخیر در زبان داشته باشد.

برخی از اختلالات گفتاری و زبانی شامل عملکرد مغز است و ممکن است نشان دهنده ناتوانی یادگیری باشد. یکی از دلایل گفتار ، زبان و سایر تأخیرهای رشد ، تولد زودرس است. آپراکسی گفتاری در دوران کودکی نوعی اختلال جسمی است که ایجاد صداها در توالی مناسب برای ایجاد کلمات را دشوار می کند. بر ارتباط غیر کلامی یا درک زبان تأثیر نمی گذارد.

تشخیص تأخیر در گفتار

از آنجا که کودکان نوپا به طور متفاوتی پیشرفت می کنند ، تشخیص بین تأخیر و اختلال گفتاری یا زبانی می تواند یک چالش باشد. بین 10 تا 20 درصد منبع معتبر کودکان 2 ساله در توسعه زبان تأخیر دارند و مردان سه برابر بیشتر در این گروه قرار می گیرند. در واقع اکثر آنها اختلال گفتاری یا زبانی ندارند و در 3 سالگی گرفتار می شوند.

پزشک متخصص اطفال در مورد توانایی گفتاری و گفتاری کودک نوپا و همچنین سایر مراحل مهم رشد و پرورش سوالاتی را مطرح خواهد کرد. آنها دهان ، کام و زبان کودک شما را بررسی می کنند. همچنین ممکن است بخواهند شنوایی کودک نوپای شما را بررسی کنند. حتی اگر کودک شما به نظر صدا واکنش نشان می دهد ، ممکن است کاهش شنوایی وجود داشته باشد که باعث می شود کلمات گنگ شوند.

گفتار کودکان

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است تاخیر در گفتار داشته باشد

خیلی خوب ممکن است هیچ مشکلی پیش نیاید و فرزند شما در زمان خودش به آنجا برسد. اما گاهی اوقات تأخیر در گفتار می تواند نشانه مشکلات دیگری مانند کاهش شنوایی یا سایر تاخیرهای رشد باشد. در این صورت ، مداخله زودهنگام بهترین است. اگر فرزند شما با مراحل مهم گفتار روبرو نیست ، با پزشک متخصص اطفال خود وقت بگیرید. در این میان ، برای تشویق به صحبت های کودک نوپای خود ، به صحبت ، خواندن و آواز ادامه دهید.

تأخیر در گفتار برای یک کودک نوپا به این معنی است که آنها برای سن خاصی به نقطه عطف سخنرانی نرسیده اند. بعضی اوقات تأخیر در گفتار به دلیل یک بیماری زمینه ای است که نیاز به درمان دارد. در این موارد می توان از گفتار درمانی یا زبان درمانی در کنار سایر روش های درمانی استفاده کرد. بسیاری از کودکان نوپا زودتر یا دیرتر از حد متوسط ​​صحبت می کنند ، بنابراین همیشه جای نگرانی نیست.

 از کجا بدانیم که کودکمان تاخیر در گفتار دارد؟

با توجه به مطالبی که در این مقاله خواندید اگر کودک شما قادر نیست با توجه به سن تعداد کلمات مد نظر یا کمی کمتر از آن را بگوید حتما به تاخیر در گفتار شک کنید و به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/