مراحل رشد کودک 11 ماهه | می ایستد و راه می رود

مراحل رشد کودک 11 ماهه

در 11 ماهگی ، کودک شما در چهارراه رشد و تکامل نوزادان قرار دارد. وی در آستانه تکمیل یک سال است ، اما هنوز نوزادی است که هر روز شما را با مهارت های جدید غافلگیر می کند. او به طور مستقل روی پاهای خود می ایستد ، با استفاده از پشتیبانی در اطراف خانه سفر می کند ، با دست های کثیف غذا می خورد  و به نظر می رسد مجموعه ای بی نظیر شخصیتی از خود دارد.


در حالی که شما منتظر رسیدن اولین تولد کودک خود هستید ، سوال می کنید که آیا او به همه نقاط عطف رشد خود رسیده است؟ در این مقاله درمورد نقاط عطف مختلف رشدی که نوزاد شما در مراحل رشد کودک 11 ماهه به آن می رسد ، توضیح می دهیم و اینکه چگونه می توانید به او در رشد بهتر کمک کنید.

مراحل رشد کودک 11 ماهه

در روند رشد کودک یازده ماهه برخی از نقاط عطف باید رخ بدهد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • کودک باید بدون پشتیبانی قدم بردارد
  • می‌تواند دستورالعمل های پیچیده را درک کند
  • کنترل سریعتر انگشتان را بلد است
  • افراد خانواده و روابط خانوادگی را به یاد می آورد
  • نام اشیا خانه را به یاد می آورد
  • کلمات پیچیده ای که از والدین یاد گرفته را استفاده می کند
  • طعم و مزه مناسب غذاهای جامد را تشخیص می دهد
  • به چهره های آشنا لبخند می زند و سلام می کند
  • شروع به یادگیری استفاده از اشیا بیشتری می کند

نقاط عطف در روند رشد کودک یازده ماهه

نقاط عطف رشد یک کودک 11 ماهه به سه دسته تقسیم بندی می شود: نقاط عطف شناختی، نقاط عطف جسمی، نقاط عطف اجتماعی و عاطفی

نقطه عطف شناختی

در اینجا ، ما نقاط عطف اصلی مربوط به شناخت کودک ، عقلانیت و قابلیت های تصمیم گیری کودک را بررسی می کنیم.

  • افراد را با نام خودشان می شناسد: نام برادر یا خواهرش را بگویید تا فرزندتان با انگشت به او اشاره کند. درباره اشیا خانه هم این مساله صادق است.
  • به روش های جدید با اسباب بازی ها بازی می کند: کودک 11 ماهه اکنون بازی های پیشرفته ای با اسباب بازی های خود دارد. او می تواند اسباب بازی ها را خراب و سپس درست کند که نشانه رشد مغز اوست. کودک شما در چیدن بلوک ها روی هم و باز کردن آنها از هم بهتر شده که نشانه بهبود حس کودک و رشد توانایی هماهن اوست.
  • استفاده از اشیا خاص را می داند: او حالا می داند که با یک فنجان آب بنوشد و وقتی شانه را بر می دارید موهایش را شانه می کند. کودک 11 ماهه اگر شاهد تکرار کاری باشد می تواند رابطه بین اشیا و هدف نهایی را تشخیص دهد.
  • مفهوم "نه" را می فهمد: او با موشک خود بازی می کند و آن را به این طرف و آن طرف پرتاب می کند. شما سخت می گویید "نه" ، و او به سرعت متوقف می شود در حالی که به شما نگاه می کند. این کار برعکس نیز کار می کند. به عنوان مثال ، اگر او چیزی را که می خورد دوست ندارد ، ممکن است سر خود را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند و ضعیف بگوید "نه!" بچه های 11 ماهه استفاده از "نه" را می فهمند و می دانند که این اقدام برای عدم پذیرش یک اقدام منفی است. آنها همچنین این واژه را به کار می گیرند تا نارضایتی خود را در مورد یک موضوع نشان دهند.از دستورالعمل های ساده پیروی می کند: اگر او "نه" را درک کند ، به این معنی است که او موظف است دستورالعمل های دیگری را نیز درک کند. به عنوان مثال ، کودکانی که در 11 ماهگی قرار دارند ، می توانند در صورت درخواست این کار ، اشیا را انتخاب و تحویل دهند. او همچنین می تواند در صورت سؤال توپ را بچرخاند و پاس دهد. ممکن است شما مجبور به استفاده از نشانه های غیر کلامی مانند قرار دادن دست خود در مقابل او باشید اما او این نکته را خیلی سریعتر از گذشته دریافت می کند.
  • صداهای ساده را تکرار می کند: کودک شما تمایل دارد کلمات را تکرار کند و حتی صداهایی را که می شنود می گوید. از او انتظار نداشته باشید که آنها را کامل تکرار کند. در حقیقت ، شاید شما را مجبور به گوش دادن به حرفهای خود برای درک سخنان او کند. اما ، شاهکار خود نشانگر این است که آکوردهای صوتی او نسبت به گذشته توسعه یافته است.

روند رشد کودک 11 ماهه

نقطه عطف رشد جسمی

در اینجا ، ما شاهد نقاط عطف 11 ماهه مربوط به رشد بدنی ، توانایی های عضلانی و مهارت های حرکتی او هستیم.

  • موقعیت ها را برای رسیدن به یک شی تغییر می دهد: اگر برای رسیدن به یک شیء در حالی که نشسته است ، او را به جلو خم کنید ، او دقیقاً این کار را انجام می دهد. در مراحل رشد کودک یازده ماهه از تمام عضلات اضافی که در بدن خود دارد استفاده می کند تا اشیاء فراتر از دسترس خود را بگیرد.
  • به تنهایی می ایستد: کودک شما می تواند بدون پشتیبانی بایستد. او در ابتدا دچار سر و صدا خواهد شد و سعی خواهد کرد تا چیزی را حفظ کند تا تعادل برقرار شود ، اما در بیشتر موارد ، او مستقل خواهد ایستاد.
  • با پشتیبانی پیاده روی می کند و بدون پشتیبانی چند قدم بر می دارد: کودک شما با برداشتن اولین قدم های خود با استفاده از برخی پشتیبانی ها، سعی در آزمایش پاهای خود خواهد کرد. عضلات ساق پا اکنون این قدرت را دارد که او را به جلو سوق دهد.
  • قادر به بالا رفتن از پله ها است: حالا دیگر اولین تلاش های او برای صعود از پله ها و موانع دیگر را متوجه خواهید شد. اگرچه او دست و پا چلفتی خواهد بود و از روی پله ها نمی خواهد صعود کند اما مطمئناً در اولین قدم می خواهد بپیچد. به همین دلیل ، شما باید خانه خود را ضد کودک کنید تا از بروز هرگونه اتفاق خطرناک جلوگیری کند.
  • استفاده بهتر از انگشتان دست خود را نشان می دهد: انگشتان دست او نسبت به گذشته چسبندگی بهتری پیدا می کند و این واقعیت نشان می دهد که او می تواند یک قاشق را نگه داشته و خود را تغذیه کند. متوجه خواهید شد که او اکنون خیلی بیشتر از گذشته از انگشت شست خود برای استفاده از اشیاء استفاده می کند. کودک 11 ماهه همچنین به لطف مهارتهای خوب حرکتی خوب ، می تواند از انگشتان دست و اندام خود برای جابجایی اشیاء اطراف خود به مکان یا موقعیت مورد نظر استفاده کند. شما می توانید نمایش این مهارت ها را به روش های عملی تر مانند بالا بردن بازوها در هنگام لباس پوشیدن مشاهده کنید.
  • دارای چهار دندان است: در روند رشد کودک 11 ماهه ، لثه های کودک معمولاً یک جفت از دندان های مرکزی را هم در فک پایین و هم در فک فوقانی جوانه می زنند. لبخند کودک شما با دو مروارید سفید که از هر فک بیرون می آید ، شایان ستایش است. علی رغم وجود چهار دندان ، کودک شما از جویدن غذای جامد دور است زیرا این دندان ها در درجه اول به گاز گرفتن کمک می کنند تا جویدن.
  • رژیم غذایی متنوع و خواب بهتر: او ممکن است دندان زیادی نداشته باشد اما مطمئناً طعم غذا را فراتر از شیر مادر می فهمد. کودک شما دیگر به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه نمی شود و اکنون انواع غذاهای جامد پوره شده را به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر از آنچه قبلاً می خورد ، می خورد. در کنار رژیم غذایی ، چیز دیگری که بهبودی را نشان داده است خواب است. كودک شما در حال حاضر به طور قابل پیش بینی تر از گذشته معمولاً شبها می خوابد.

نقطه عطف رشد عاطفی و اجتماعی

در اینجا نقاط عطف زندگی او که مربوط به خلق و خوی عاطفی او و توانایی توسعه پیوندهای اجتماعی با افراد در زندگی کودک 11 ماهه است وجود دارد.

  • "مامان" یا "بابا" می گوید: در روند رشد کودک 11 ماهه اکنون می داند که مادر کیست و پدر چه کسی است و با کلمه مربوطه آنها را بی عیب و نقص خطاب می کند. آنچه جالب تر از همه می تواند این باشد که او ممکن است بسته به شرایط ، والدین را به طور انتخابی صدا کند. به عنوان مثال ، اگر گرسنه باشد ، ممکن است "مامان" را فریاد بزند. و اگر او معمولاً با پدر بازی می کند ، "دادا" خوانده می شود.
  • به دنبال چهره های آشنا در یک گروه غریبه خواهید بود: شما در حال جمع شدن در یک خانواده هستید و خویشاوندان شما را ملاقات می کنند. از کودک خود انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را با کسانی که می شناسد و از گذشته خود به یاد می آورد ، بگذراند. در مراحل رشد کودک 11 ماهه، نوزادان حافظه واضح تری نسبت به زمان جوانی دارند. این از نحوه تعامل او با افراد اطراف خود کاملاً مشهود است. به همین دلیل او ممکن است از دیدن چهره ای آشنا هیجان زده شود. این او نخستین پیوندهای اجتماعی خود با سایر انسانها در زندگی خود است.
  • ناامیدی را نشان می دهد و ناراحت می شود: نوزادان 11 ماهه طیف گسترده تری از احساسات را به نمایش می گذارند و از نمایش نارضایتی خود دریغ نمی کنند. به عنوان مثال ، اگر زمان خواب است و شما اسباب بازی کودک را برای راندن او به رختخواب برداشته اید ، او ممکن است از خواب امتناع ورزد. او همچنین هنگامی که قادر به دستیابی به نتیجه مطلوب برای عملی مانند بازی با اسباب بازی نباشد ، ناامیدی را نشان خواهد داد.
  • اولین نافرمانی خود را نشان می دهد: شما درست می خوانید. نوزادان در این سن می توانند دستورالعمل ها را درک کنند در حالی که در عین حال کنجکاو هستند. هنگام این دو درگیری ، کنجکاوی او برنده می شود و باعث می شود وی دستورات شما را نادیده بگیرد. به عنوان مثال ، اگر او در حال تلاش برای جدا کردن یک اسباب بازی است و شما می گویید "نه!" او ممکن است برای لحظه ای مکث کند ، اما سپس شکستن اسباب بازی را ادامه دهد. او مصمم تر از گذشته است و اکنون به نظر می رسد مانند یک انسان کوچک انعطاف پذیر است!

مراحل رشد کودک یازده ماهه

هفت نکته برای بهبود روند رشد کودک 11 ماهه

با قرار دادن این مراحل کوچک در کارهای روزمره به رشد کودک خود کمک کنید:

  • انجام بازی ها و فعالیت های سرگرم کننده: بازی ها و فعالیت هایی را انجام دهید که کودک یازده ماهه بتواند از مهارت های حرکتی خوب خود استفاده کند و انرژی خود را با روشی سازنده تر خرج کند. رفتن او به یک پارک محلی برای بازی با سایر کودکان و خواهران و برادران یک راه خوب برای زنده نگه داشتن رشد جسمی است.
  • او را تشویق به استقلال کنید: اگر او به خوردن غذا با یک قاشق علاقه نشان داد ، اجازه دهید این کار را انجام دهد. اگر او دوست دارد موهای خود را شانه کند ، یک شانه کودک برای او تهیه کنید. کودک شما می تواند اقدامات و فعالیتهای جدید را فقط در مواقعی که مجاز به تمرین منظم آنها باشد بیاموزد. اجازه دادن به او مستقل و پرورش یاب کاشف در داخل ، راهی برای اطمینان از پیشرفت او است.
  • بگذارید او با افراد جدیدی ملاقات کند: ملاقات و تعامل با افراد جدید راهی مناسب برای ایجاد هر چه اجتماعی تر و راحت تر با چهره های جدید در اطراف است. این همچنین راهی برای تحریک حافظه او است زیرا احتمالاً او افرادی را که با آنها ملاقات می کند به یاد می آورد.
  • مکالمات معنی دار داشته باشید: زمان آن است که صحبت های کودک را کاهش دهید و مکالمه های منطقی با کودک کوچک خود داشته باشید. کودک 11 ماهه دستورالعمل ها را می فهمد و می تواند کلمات را با اعمال پیوند دهد. اگر می خواهید کودک شما واژگان اساسی خود را بهبود ببخشد ، به جای گفتگوهای احتیاطی در مورد کودک ، جملاتی را بیان کنید که معنی دار باشند و نکات واقعی مکالمه باشند.
  • تقویت رفتار خوب: داشتن یک مکالمه معنی دار می تواند تفاوت بین رفتار خوب و نه چندان خوب کودک 11 ماهه باشد. در روند رشد کودک یازده ماهه کودک در حال توسعه شخصیت است و بهترین راه برای تزریق صفات خوب تقویت رفتار خوب است. به عنوان مثال ، اگر کودک شما سعی می کند از زمین غذا بخورد ، با دادن یک دستور صوتی سخت مانند "نه ، این کار را نکنید" او را منصرف کنید. شما همچنین ممکن است دست خود را جلو بگذارید تا بگویید "به من بده". سرانجام کودک شما می آموزد که مجاز به خوردن غذاهایی نیست که روی زمین افتاده است.
  • داستان ها را برای او بخوانید و روایت کنید: در گذشته ، شاید به کتاب های تصویری اعتماد کرده باشید ، اما اکنون می توانید به او کتاب های داستان ساده با تصاویر روشن نشان دهید. با او بنشینید و این کتاب ها را به گونه ای بخوانید که شما داستان را برای او نقل می کنید. او ممکن است هر کلمه را درک نکند اما وقتی به یک تصویر آشنا اشاره می کنید ممکن است سعی کند نام آن را بگوید. این فعالیت به بهبود واژگان وی و تقویت توانایی او در فراخوانی کلمات کمک خواهد کرد.
  • تشویق به استقلال: اگرچه ممکن است خیلی زود به نظر برسد ، اکنون زمان آن رسیده است که کودک 11 ماهه را به استقلال تشویق کند. این امر به سادگی با وادار کردن او به انجام کارهایی صورت می گیرد که در غیر این صورت از یک فرد بزرگسال می خواست که برای او انجام دهد. این کار پیچیده نیست بلکه کارهای ساده ای مانند قرار دادن اسباب بازی های وی در جعبه یا قرار دادن کفش های او است. این فعالیت های ساده می تواند زمینه ساز فعالیت های پیچیده تر و مستقل از جمله پوشیدن لباس و کفش باشد. دستیابی او به استقلال در این سن بهترین راه برای درک او در زندگی بعد از زندگی است.

نگرانی از مراحل رشد کودک 11 ماهه

علائم زیر می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی باشد:

  • کودک به هیچ وجه نمی خزد و نمی ایستد: حدود 20٪ از نوزادان هرگز چهار دست و پا نمی شوند و به همین دلیل مستقیم می ایستند. اما در این سن ، اگر کودک شما به سختی می تواند بخزد یا قدم بردارد ، باید این موضوع شما را نگران کند. یک کودک ممکن است به دلایل زیادی از جمله خسارت جسمی اساسی تا برخی از اختلالات عصبی نخزد. با یک پزشک متخصص کودکان جلسات خود را رزرو کنید تا کودک 11 ماهه شما بررسی شود.
  • حتی در صورت پشتیبانی نمی توان بایستاد: اگر کودک با حمایت تشویق شود ، کودک خود را تشویق کنید تا روی پاهای خودش بایستد. چند بار این کار را انجام دهید و چیز بعدی که می دانید او درست در کنار شما ایستاده است. اما اگر کودک شما حتی در هنگام حمایت در ایستادن خود مشکل داشته باشد ، می تواند مشکلی وجود داشته باشد. اگر پاها هنگام ایستادن لرزان و شل به نظر برسند ، این بدان معنی است که مسئله ای وجود دارد. فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • حتی یک کلمه را نیز بیان نمی کند: یک فرد 11 ماهه واژگان شکوفا ندارد اما کلماتی مانند "ماما" و "دادا" با حداقل تناقضات صحبت خواهد کرد. او همچنین برخی از کلمات تصادفی را که والدینش صحبت می کنند ، می گوید. اگر کودک حتی یک کلمه را هم صحبت نکند ، نشانه بدی است. نوزادان مبتلا به اختلالات عصبی ممکن است در این سن مناسب صحبت نکنند.
  • به دستورات اساسی پاسخ نمی دهد: کودک 11 ماهه شما در حال حاضر درک بیشتری از شناخت اجتماعی دارد. این بدان معناست که او دستورالعمل ها و دستورات اساسی را بسیار آسان رمزگشایی می کند ، خصوصاً اگر توسط والدین گفته شود. اگر کودک دستورات را بی پاسخ می گذارد، این مسئله نگران کننده است.

کودک یازده ماهه

رشد جسمی کودک 11 ماهه

رشد جسمی یکی از نکات مهم در روند رشد کودک 11 ماهه است. کودکان دختران معمولا در این 9 کیلوگرم وزن و 72.8 سانتی متر قد دارند و پسران هم 9.4 کیلوگرم وزن و 74.4 سانتی متر قد دارند.

مراحل رشد کودک 11 ماهه چگونه است؟

در روند رشد کودک 11 ماهه کودک بدون کمک می ایستد، با پشتیبانی قدم بر می دارد، کلمات ساده را ادا می کند و کارها و دستورالعمل های ساده را تقلید می کند.

نشانه های تاخیر در روند رشد کودک 11 ماهه چیست؟

اینکه کودک چهار دست و پا نرود و یا نایستد، حتی با کمک نتواند راه برود، یک کلمه هم بیان نکند و به دستورات پاسخی ندهد نشانه تاخیر در مراحل رشد کودک 11 ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/