مراحل رشد کودک 22 ماهه | اسم ها را یاد می گیرد

مراحل رشد کودک 22 ماهه

زمان با سرعت بالایی در حال حرکت است! گویا روز گذشته اولین تولد فرزند خود را جشن گرفته اید؛ اکنون کودک 22 ماهه شما در حال دویدن به سمت افراد آشنا است. با ورود به ماه 22 بعد از تولد، فرزند شما آن‌قدر رفتارهای جدیدی را یاد میگیرد که هر روز شما را متحیر میکند. جالب است بدانید که کودک 22 ماهه علایق غذایی خود را دارد و غذاهایی را که باب میل او نباشد، نمیخورد.

در واقع، در مراحل رشد کودک 22 ماهه، نوزادان به تدریج در حال ورود به دنیای کودکان نوپا هستند که مشتاق کشف دنیای اطراف خود میباشند. بر اساس این توضیحات، نقاط عطف رشد برای یک کودک 22 ماهه کدامها هستند؟ ادامه این مقاله، بینش مفصلی از نقاط عطف کودک 22 ماهه شما ارائه میدهد. همچنین، در ادامه این مقاله، شما با نکاتی بسیار مفیدی برای حمایت از کودک 22 ماهه خود آشنا میشوید.

مراحل رشد کودک 22 ماهه

 با ورود به ماه 22 بعد از تولد، کودک شما میتواند به طور مستقل و بدون پشتیبانی والدین خود راه رفته و بالا و پایین بپرد. همچنین، او میتواند مسافت طولانی را با شما پیاده روی کند. اکنون، فرزند شما دارای مجموعه ای از 16 دندان است که هفدهمین آنها نیز در حال توسعه میباشد. علاوه بر این موارد، کودک 22 ماهه با استفاده از کلمات اصلی صحبت میکند؛ او جملات شکسته ای را که عمدتاً از والدین خود شنیده است، مورد استفاده قرار میدهد.

در مراحل رشد کودک 22 ماهه، نوزاد میتواند احساسات اساسی خود را بیان کند؛ اگر واژگان اجازه دهد، او میتواند در مورد برخی از تفکرات پیچیده نیز صحبت کرده و با افراد بزرگتر از خود ارتباط برقرار کند. همچنین، شما با بهبود مهارتهای انگشتان کودک 22 ماهه روبرو میشوید؛ حرکات انگشتان او بهتر از ماه های قبل خواهد بود. اکنون، فرزند شما از تعامل با اطرافیان خود و کمک به والدین لذت میبرد و خواهان درخواست های پیچیده تر از افراد بزرگسال میباشد. بر این اساس، او میتواند با مشارکت در بازی های کودکانه، توانایی های خود را به اطرافیان نشان دهد. علاوه بر این موارد، کودک 22 ماهه شما توانایی پرتاب و گرفتن اشیاء را به دست آورده است.

 کودک 22 ماهه قوانین و محدودیتها را می‌فهمد؛ او محدودیت های پیچیده را با آگاهی از پیامدهای نامطلوب آن درک میکند.

نقاط عطف در روند رشد کودک 22 ماهه

 در ادامه این مقاله، نقاط عطف رشد کودک 22 ماهه به سه دسته تقسیم شده است که به شرح زیر میباشند:

  1. نقاط عطف رشد شناختی
  2. نقاط عطف رشد جسمی
  3. نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی

نقاط عطف رشد شناختی کودک 22 ماهه

 این نقاط عطف مربوط به قابلیت های هوش، عقلانیت و تصمیم گیری کودک 22 ماهه میباشند. مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • توسعه زبان و گفتار: کودک نوپای شما اکنون میتواند کلمات و اصطلاحات اساسی مانند "نوشیدن شیر"، "لبخند!" و "نام شما چیست؟" را درک کند. او حتی میخواهد درک بهتری از برخی دستورالعمل های پیچیده مانند "برو اسباب بازی های خود را از رختخواب بیاور" داشته باشد. جالب است بدانید که کودک بیست و دو ماهه در هنگام بازی، به تنهایی با خودش صحبت خواهد کرد. او این کار را انجام میدهد تا واژگان و صدای خود را آزمایش کند. همچنین، با ورود به ماه 22 بعد از تولد، فرزند کوچک شما توانایی تشخیص کلمات منفی و مثبت را به دست می آورد. به عنوان مثال، اگر چیزی را تأیید کند، میگوید "بله" و اگر چیزی را دوست نداشته باشد، ممکن است بگوید "خوب نیست.
  • بهبود حافظه: در مراحل رشد کودک 22 ماهه میتواند چهره ها را بشناسد و مکانهایی را به یاد آورد. همچنین، وقتی او شخص آشنایی را میبیند، ممکن است لبخند بزند. اگر فرزند خود را به پارکی ببرید که قبلاً در آنجا تفریح کرده است، هیجان زده شده و دستان خود را تکان میدهد. علاوه بر این موارد، کودک 22 ماهه در برابر کارهایی که خاطره بدی از آنها دارد، مقاومت میکند.
  • یادگیری اسمها و اشیاء: در روند رشد کودک 22 ماهه کودک میداند که کفش چیست و بندهای آن در کجا قرار دارد. اگر به تصویری از یک گربه در یک کتاب مخصوص کودکان اشاره کنید، فرزندتان آن را تشخیص میدهد. همچنین، او اکنون اشیاء و موجودات زنده را با یک اسم خاص به شما معرفی میکند. علاوه بر این موارد، کودک 22 ماهه خواهر و برادر یا کودک نوپای دیگر را با نام خود او صدا خواهد کرد؛ این بدان معنی است که فرزند شما بر اساس روابطی که با اطرافیان خود برقرار کرده است، با آنها ارجاع میکند. وقتی صحبت از غذا شود،میتواند بین مواد غذایی که به کمک قاشق خورده می-شود، با غذاهایی که با دست میخورند، تمایز قائل شود.
  • شکلها و جهت گیری را درک میکند: اگر به کودک نوپای خود کتاب مورد علاقه او را به حالت وارونه دهید، او به آرامی کتاب را به موقعیت صحیح خود برمیگرداند. همچنین، اگر به کودک 22 ماهه نشان دهید که چگونه دستگیره در را بچرخاند، او آن کار را تکرار میکند. علاوه بر این موارد، فرزند شما در این سن اشکال ساده مانند دایره، مثلث و مربع را به خاطر خواهد آورد و تلفظ برخی حروف الفبا را یاد میگیرد.
  • هدف از وجود برخی اشیاء را می آموزد: در مراحل رشد کودک 22 ماهه، کودک شما به یک مشاهده گر مشتاق تبدیل شده است؛ او به نحوه استفاده از اشیاء خانگی مختلف توجه خواهد کرد. سپس، کودک سعی خواهد کرد تا عملکرد آن را تکرار کند؛ به عنوان مثال، او ممکن است یک تلفن را انتخاب کرده و وانمود کند که با استفاده از آن صحبت میکند. جالب است بدانید که کودک 22 ماهه همه این رفتارها را در کنار والدین خود انجام میدهد.
  • میتواند اشیاء پنهان را پیدا کند: اگر چیزی را از دید کودک 22 ماهه پنهان کنید، او سعی خواهد کرد تا آن شی را کشف کند. فرزند شما عاشق بازی هایی است که در آنها، برخی اشیاء پنهان شده باشد. لازم است بدانید که تکرار این دسته از بازی ها میتواند حافظه فرزند شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
  • درک مفهوم علت و معلول: در 22 ماهگی، کودک شما درک بهتری از روابط علت و معلولیت خواهد داشت؛ این بدان معنی است که او عملی را برای آزمایش اثر احتمالی آن انجام خواهد داد. تا پایان دو سالگی، انتظار میرود که کودک مفهوم رابطه علت و معلولی را به طور کاملاً واضح درک کند.
  • از موسیقی و شعرهای مهد کودک لذت میبرد: در روند رشد کودک 22 ماهه علاقه جدی به شعرهای مهد کودک نشان میدهد؛ در واقع، فرزند شما تلاش میکند تا آنها را بخواند. اگر هم شما خط اول شعر را بخوانید، کودک سعی خواهد کرد که خط بعدی را ادامه دهد. همچنین، در این سن، کودک نوپا عاشق گوش دادن به موسیقی است و حتی اگر یک پای خود را در حین گوش دادن به موسیقی تکان دهد، تعجب نکنید.
  • تمرکز کودک 22 ماهه بر روی فعالیتهای خود: اگر فرزند شما عاشق یک فعالیت خاص باشد، تا زمان رسیدن به هدف دست از تلاش بر نخواهد داشت. دیگر نیازی نیست که کودک 22 ماهه در یک مکان بنشیند و با اسباب بازی های خود بازی کند؛ او تمرکز دقیق تری بر فعالیت های خود خواهد داشت و به راحتی پریشان نمیشود.

در نهایت به یاد داشته باشید که بهبود مهارتهای شناختی کودک به رشد جسمی او بستگی دارد، زیرا کودک برای رسیدن به اهداف فکری خود نیاز به قدرت جسمی مناسبی دارد.

روند رشد کودک 22 ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک 22 ماهه

 در ادامه این مقاله، پیشرفتهای اساسی که در روند رشد جسمی کودک 22 ماهه خود مشاهده خواهید کرد، ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • مهارتهای حرکتی تنظیم شده: کودک 22 ماهه میتواند با استفاده از یک قاشق غذا بخورد و مایعات را با استفاده از نی بنوشد. او در ماه های قبل، در هنگام خوردن غذا، اطراف خود را کثیف میکرد؛ اما اکنون دارای هماهنگی عضلانی بهتری است که به کودک کمک میکند تا غذا را مستقیماً در دهان خود (بدون ریخت روی زمین) بگذارد. همچنین، فرزند 22 ماهه شما مهارت لازم برای باز کردن جعبه ها و کابینتها را به دست می آورد. علاوه بر این موارد، کودک كوچك شما در حال حاضر میتواند مداد رنگی را بهتر در دست گرفته و اشکال پایه ای را ترسیم كند. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که 22 ماهگی، زمان تحول کودک نوپا در جهت رسم نقاشی های ساده اما معنی دار است.
  • شما میتوانید روند توالت کردن را به کودک 22 ماهه خود آموزش دهید: لازم است بدانید که اکنون، فرزند كوچك شما قابل آموزش است؛ اما فقط در ساعات بیداری (در درجه اول، بعد از ظهر). در واقع، با ورود به ماه 22 از زندگی، کودک کنترل بهتری بر روده و مثانه خود خواهد داشت و به شما خواهد گفت که "باید به توالت برود". او همچنین مواردی مانند اهمیت شستشو بعد از توالت را یاد میگیرد.
  • دندانهای بیشتری دارد: تا پایان مراحل رشد کودک 22 ماهه، کودک شما 16 عدد از دندانهای خود را در می آورد که هشت عدد روی فک بالا و هشت عدد روی فک پایین قرار دارد؛ این بدان معنی است که کودک 22 ماهه میتواند با سهولت، مواد غذایی را بریده و بجود.
  • تعادل بهتر بدن کودک: در روزهای گذشته، شما نگران افتادن فرزند کوچک خود بودید. او اکنون با سهولت، به جلو خم خواهد شد. از این گذشته، کودک 22 ماهه حتی در هنگام بازی با اشیاء روی زمین هم چمباتمه میزند. در واقع، فرزند شما میتواند بدون از دست دادن تعادل خود یا افتادن، توپ را بر روی زمین حرکت دهد. همچنین، کودک نوپای شما در این سن تمایل به کشیدن اشیاء در امتداد خود دارد. علاوه بر این موارد، او میتواند به کمک والدین خود بر روی صندلی نشسته و از پله ها بالا برود.
  •  راه رفتن مستقل: اکثر نوزادان یاد میگیرند تا در 16 ماه اول بعد از تولد، به تنهایی راه بروند؛ این بدان معنی است که فرزند 22 ماهه شما در هنگام پیاده روی به حمایت کمتری نیاز خواهد داشت. لازم است بدانید که راه رفتن او با برخی اشتباهات همراه خواهد بود؛ اما کودک 22 ماهه قطعاً تعادل بدنی بهتری نسبت به گذشته دارد.
  • از دویدن لذت میبرد: در روند رشد کودک بیست و دو ماهه، کودک نوپا مهارت خود در حرکت دادن سریعتر پاها را آزمایش میکند؛ این بدان معنی است که او دوست دارد تندتر از قبل روند راه رفتن را اجرا کند. بر این اساس، نوزادان در این گروه سنی به داشتن اسباب بازی های چرخ دار مانند دوچرخه و اتومبیل های اسباب بازی علاقه زیادی نشان میدهند.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 22 ماهه

علاقه ای به ملاقات یا گفتگو با افراد غریبه نخواهد داشت. در حقیقت، او هنوز در جمع افراد ناآشنا به شما میچسبد. با این حال، او می آموزد که به معاشرت و لبخند زدن به چهره های آشنا بپردازد. همچنین، فرزند شما احساسات خود را ابراز خواهد کرد. در ادامه این مقاله، برخی از مهمترین نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک بیست و دو ماهه ارائه شده است که به شرح زیر میباشند:

  • احساس استقلال میکند: انتظار نداشته باشید که در روند رشد کودک بیست و دو ماهه ماهه به خودی خود از خواب بیدار شود، دندانهای خود را مسواک زده و حمام کند؛ اما تا 22 ماهگی، فرزند کوچک شما در هنگام انجام کارهای اساسی روزانه، استقلال نشان خواهد داد. او خواهد فهمید که از چه روندی باید در کارهای روزمره خود پیروی کند و مشتاقانه فعالیتهای مورد علاقه خود را در زمان بازی دنبال میکند.
  • بازی های اجتماعی و ارتباط با همسالان خود: کودک نوپای شما با کودکان دیگر به ویژه کودکانی که از مدتها قبل آنها را می دید، مانند خواهران و برادران خود روابط بهتری برقرار میکند. متوجه خواهید شد که او بر اساس سطح روابط خود، همسالان خود را جدا میکند؛ این بدان معنی است که در یک گروه، او ترجیح میدهد به جای چهره های جدید، شخصیت هایی را که میشناسد، ببیند. همچنین، او شروع به نشان دادن احساس همدلی میکند؛ به عنوان مثال، اگر كودكی به خود آسیب برساند، ممکن است فرزند شما در مداوای این زخم شركت كند. علاوه بر این موارد، شما میتوانید در موقعیتهای خاص نمایش ظریفی از دیپلماسی را در فرزند خود ببینید؛ در عین حال، وقتی او با غریبه ها روبرو میشود، احساس خجالت میکند.
  • از بزرگترها تقلید میکند و ارتباط غیرکلامی را میفهمد: در مراحل رشد کودک 22 ماهه، با بیان عبارات و کلماتی که از مادر یا پدر خود شنیده است، از بزرگ‌سالان، عمدتاً از والدین خود تقلید میکند. برای او کاملاً محتمل است که لحن والدین خود را انتخاب کند. او در شرایطی شبیه به آنچه که والدین انجام میدهند، به اتفاقات اطراف خود واکنش نشان میدهد. این امر به نام "Referencing Social" شناخته میشود که میتوان در اوایل ماه 22 بعد از تولد در رفتار فرزند خود مشاهده کرد. همچنین درک قطعی تری از ارتباط غیرکلامی به دست می آورد. دفعه دیگر که انگشت خود را روی لبهای خود میگذارید، او فوراً خواهد فهمید که از او میخواهید سکوت کند.
  • محدودیتها را میفهمد: لازم است بدانید که رفتار کودک 22 ماهه شما تفاوت خواهد کرد؛ او شروع به تشخیص رفتار منطقی و غیر معقول میکند، محدودیتها را درک کرده و به یاد خواهد آورد؛ به عنوان مثال، فرزند شما به یاد خواهد آورد که مجاز نیست تنها از خانه خارج شود یا بدون اجازه شما وارد انبار شود. از آنجایی که مهارتهای زبانی کودک 22 ماهه بهتر شده است، اکنون معرفی قوانین جدید برای او آسانتر خواهد بود.
  • میتواند اولویت خود را به اطرافیان نشان دهد: شما واقعاً نمیتوانید بگویید که فرزندتان چپ دست است یا دست راست؛ تا زمانی که او به مدرسه برود؛ اما در زمان بازی کودک 22 ماهه ممکن است متوجه شوید که او یک دست خود را بر دیگری ترجیح میدهد.
  •  آنچه را که در دست دارد، پرتاب کرده و مخالفت خود را به شما نشان میدهد: 22 ماهگی، زمانی است که کودک شما به علت بروز احمقانه ترین اتفاقات دچار تنش میشود؛ این رفتار معمولاً وقتی اتفاق می افتد كه فرزند شما واكنش قابل پیش‌بینی نسبت به عملکرد منظم خود دریافت نكرده باشد؛ به عنوان مثال، همیشه و هر وقت به سوپر مارکت میرفتید، خوراکی برای فرزند خود میخریدید، اما یک روز شما تقاضای او را رد کرده و از خرید خوراکی برای کودک خودداری میکنید. در این حین، کودک شما شروع به پرتاب آنچه که در دست دارد، کرده و نسبت به دستورالعمل های شما مخالفت شدیدی نشان میدهد. او این کار را ادامه خواهد داد تا زمانی که شما متوجه شود او خواسته های خود با جدیت بیشتری دنبال میکند.
  • شخصیت خود را پرورش میدهد: در روند رشد کودک 22 ماهه فرزند کوچک شما در حال حاضر خود را با نام خود میشناسد و مجموعه ویژگی های خاص خود را دارد. برای اولین بار متوجه خواهید شد که کودک شما کارهای خاصی را تکرار میکند یا فعالیتی را دقیقاً به همان روشی که دیروز و روز قبل انجام داده است، انجام میدهد؛ به عبارت دیگر، او شکل گیری عادات خود را نشان میدهد؛ صفات بسیار خاص خود کودک.

مراحل رشد کودک بیست و دو ماهه

ده نکته ساده برای بهبود روند رشد کودک 22 ماهه

 در ادامه این مقاله، چند نکته ساده ارائه شده است که میتواند به بهبود روند رشد کودک 22 ماهه شما کمک کند. این موارد به شرح زیر میباشند:

  • تمرکز و توجه کودک نوپای شما بهبود یافته است؛ اما کاملاً توسعه نیافته است؛ بنابراین، مسائل را برای او خیلی سخت نکنید تا جایی که کودک احساس ناامیدی کند؛ به عنوان مثال، ممکن است کودک 22 ماهه شما عاشق حفظ کردن شعرهای مهد کودک باشد، اما اگر شما یک شعر را خیلی سریع بخوانید، او علاقه خود را از دست میدهد و هرگز تلاشی برای یادگیری آن نمیکند.
  • هر وقت به کودک 22 ماهه خود یک شیء دادید، آن را با نام خود ذکر کنید. نتایج مطالعات اخیر روانشناسان نشان داده است که برچسب زدن به اشیاء به تحریک مهارت های زبانی کودکان کمک شایانی میکند.
  • در نظر داشته باشید مکالمه ای که شما در طول زمان بازی با کودک خود دارید، میتواند در توانایی او برای درک زبان نقش اساسی داشته باشد؛ بنابراین، به جای اینکه کودک 22 ماهه را با اسباب بازی های خود تنها بگذارید، با فرزند کوچک خود صحبت کنید.
  • به خاطر بسپارید که دایره واژگان کودک 22 ماهه شما با سرعت زیاد افزایش مییابد. در مراحل رشد کودک 22 ماهه او میتواند هر روز پنج کلمه جدید را به واژگان خود اضافه کند؛ بنابراین، به طور مرتب کلمات جدید را به او یاد دهید، زیرا این روند میتواند نقش مهمی در تصمیمگیری او درباره دایره کلمات خود داشته باشد.
  • بازی ها و اسباب بازی هایی را بخرید که از نظر بصری و روحی او را تحریک کنند.
  • کودک را به بیرون از منزل ببرید تا در مکانهایی مانند پارک ها، جایی که میتواند نیاز خود را برای دویدن و آزمایش بدن خود، با هماهنگی عضلات و مغز ارضا کند.
  •  وقتی با فرزند خود تنها هستید، از او بخواهید تا خواسته های خود را با کلمات بیان کند. به او انگیزه دهید تا اعتراضات خود را نیز بیان کند نه اینکه فقط بر سر این موضوع گریه کند. به کودک 22 ماهه خود بیاموزید که حتماً، از کلمات مؤدبانه مانند "لطفاً" و "ممنون" استفاده کند.
  • کودک خود را تشویق کنید که از منطقه تنهایی خود فراتر رود و در طول بازی، با کودکان نوپا در تعامل باشد. این کار به او کمک میکند تا اهمیت داشتن روابط اجتماعی غنی را درک کند.
  •  نوزادان از والدین خود یاد میگیرند؛ بنابراین، مهم است که به آنها روش صحیح انجام یک فعالیت را آموزش دهید؛ به عنوان مثال، اگر او برای پرتاب توپ تلاش میکند، روش صحیح انجام این کار را به او نشان دهید. وقتی کودک 22 ماهه این کار را درست انجام داد، او را تشویق کنید.
  • شما باید خانه خود را "ضد کودک" کنید. در مراحل رشد کودک بیست و دو ماهه، کودک شما در این سن بسیار کنجکاو بوده و با اشیاء خانگی سر و کار دارد تا کارکرد آنها را بفهمد. وسایل خطرناک را دور از دسترس او نگه دارید. همچنین، تمام لبه های تیز خانه خود را ببندید تا هنگام بازی یا پرش به اطراف، خطری برای او ایجاد نکند.

رشد جسمی کودک 22 ماهه

یکی از مراحل رشد کودک 22 ماهه رشد جسمی است. دختران در 22 ماهگی 84.8 سانتی متر قد و 11.5 کیلوگرم وزن دارند و پسران هم به طور متوسط 86.1 قد و 11.7 کیلوگرم وزن دارند.

رشد جسمی کودک 22 ماهه

مراحل رشد کودک 22 ماهه چیست؟

در مراحل رشد کودک 22 ماهه زبان و گفتار توسعه می یابد، کودک دندانهای بیشتر و تعادل بهتری دارد، از بزرگترها تقلید می کند و اولویت های خود را به اطرافیان نشان می دهد.

چگونه به روند رشد کودک 22 ماهه کمک کنیم؟

به کودک تشکر کردن را یاد بدهید، بازی هایی را بخرید که از نظر بصری و روحی کودک را تحریک کند و در خانه به او یاد بدهید که با کلمات خواسته خود را بیان کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/