راه های کنترل کودکان بیش فعال | علائم و درمان بیش فعالی

کنترل کودکان بیش فعال

در ابتدا به یاد داشته باشید که هیچ دو کودکی دارای شرایط روحی یکسانی نیستند. به همین دلیل، فرزند پروری مشابه یک بازی پیچیده است. در چنین شرایطی اگر فرزند شما بیش فعال باشد، زندگی در بعضی مواقع می ­تواند برای شما کمی دشوار و پرتحرک شود. با این حال، هیچ چیز غیرممکن نیست! اگرچه ممکن است رفتار کودک بیش فعال، ناپایدار به نظر برسد، اما او سرشار از انرژی بی حد و حصر است و همیشه از یک فعالیت به فعالیت دیگری پرش می­کند. بر این اساس، مادران این کودکان نمی­توانند نظم خاصی را وارد زندگی خود کنند. شما به عنوان والدین یک کودک بیش فعال، ​​باید کمی صبر داشته باشید و رفتار با کودک بیش فعال را بیاموزید.

هر کودک بیش فعالی در گوش دادن به حرف­های طرف مقابل، گرفتن دستورالعمل یا انجام دستورالعمل­ها مشکل دارد. او ممکن است عملکرد ضعیف یا کمتر از حد انتظاری در مدرسه داشته باشد و مشکلات رفتاری را از خود نشان دهد. اگرچه هیچ الگو یا برنامه مشخصی در مورد نحوه کنترل کودک بیش فعال وجود ندارد، اما با کمی صبر و تمرین، کنار آمدن با او آسان­تر می­شود.

دلایل بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که در این قسمت به ترتیب این عوامل را ذکر می کنیم:

عوامل ژنتیکی در بیش فعالی

کودکان بیش فعال اصولا در بخش توجه و تمرکز مغز دچار نقص جزئی هستند. البته هرچه خویشاوندان نزدیک دچار بیش فعالی باشند، احتمال بیش فعالی در کودکان نسل بعدی هم افزایش می یابد.

عوامل محیطی در بیش فعالی

یکی از عوامل مهم در بیش فعالی محیط زندگی است. سیگار کشیدن، مصرف الکل، محیط های شلوغ و پر سروصدا، آلودگی های محیطی مانند هوا، آب، غذا، سرب حاصل از دود اتومبیل ها، افزودنی های کارخانه ای، شیرین کننده های مصنوعی، رنگ های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فساد غذاها، مصرف غذاهای گرم مزاج بیش از حد و ... همگی از عوامل محیطی تاثیر گذار بر روی بیش فعالی کودکان هستند.

علائم بیش فعالی کودکان

هر آنچه در یک انسان بالغ وجود دارد، نشات گرفته از کودکی اوست. عدم توجه به درمان بیش فعالی در کودکی می تواند در نوجوانی رفتارهای ضد اجتماعی و در بزرگسالی امکان افسردگی در فرد را فراهم آورد. از آنجایی که یکی از معیارهای تشخیص موفقیت در کودکان، تحصیل است پس وجود این اختلال و عدم کنترل آن در دوران مدرسه می تواند در علائمی مانند عدم تمرکز کافی برای گوش دادن به درس، جنب و جوش فراوان، پرحرفی، برهم زدن تمرکز همکلاسی ها و ... بروز پیدا کند که هرکدام از این علائم می تواند باعث تذکر و تحقیر کودک بیش فعال بی پناه شود.

اما علائم بیش فعالی چه هستند. اگر کودک شما از نشانه های زیر حداقل ۶ نشانه را دارد ممکن است بیش فعال باشد:

  • با دست وپایش بازی میکند و در جایش بیقرار است.
  • زیاد از کلاس بیرون میرود.
  • بیشتر اوقات میدود یا میپرد.
  • بیشتر بازی هایش پر سروصداست.
  • همیشه در حال جنب و جوش و حرکت است.
  • زیاد حرف میزند.
  • نمیتواند به جزئیات توجه کند.
  • هیچ دستور یا فعالیتی را کامل انجام نمیدهد.
  • وسایل خود را گم میکند.

این اختلال در پسران سه برابر دختران اتفاق می افتد و معمولا در دختران دیرتر تشخیص داده میشود. بی نظمی، بی توجهی و نادیده گرفتن موضوعات اطراف، مشکل در آموختن مهارت ها و حل مساله از علائم بیش فعالی در دختران است. اما در پسران نشانه هایی مانند انجام رفتارهای غیر معقول و غیر منطقی، پرخاشگری و... هم وجود دارد.

این اختلال در میان کودکان و نوجوانان حدود ٥ تا ٨ درصد شیوع دارد و همانطور که گفته شد شامل سه نوع پرتحرکی، کمبود توجه، کم‌توجهی و رفتارهای تکانه‌ای می شود.

راه های کارآمد برای کنترل کودکان بیش فعال

 در این مقاله، چند روش مؤثر برای کنترل کودکان بیش فعال ارائه شده است که مهم­ترین این موارد به شرح زیر می ­باشند:

ایجاد قوانین خاص در خانه

در حالی که برخی از خانواده­ها قوانین خاصی را برای مدیریت زندگی خود دارند، بسیاری دیگر این امر را فشار بیش از حد می ­دانند. بی­نظمی والدین می­ تواند بعضاً برای کنترل کودکان بیش فعال مؤثر باشد؛ اما در بیشتر مواقع این کودکان را با شکست مواجه می ­کند. کودکان بیش فعال در محیط­ های شلوغ، احساس ناامنی می­ کنند. آن­ها به نقاشی و الگویی شفاف نیاز دارند. همچنین، کودکان وقتی که نمی ­دانند در آینده باید چه کاری انجام دهند، دچار اضطراب می ­شوند. بر اساس این توضیحات، اگر فرزند بیش فعالی دارید، وقت آن رسیده است که برخی قوانین را برای فعالیت ­های عمومی خانه خود تنظیم کنید. این قوانین نه تنها به شما کمک می ­کند که خانه خود را به شکلی واضح­تر و منظم ­تر اداره کنید، بلکه به کودک شما نیز کمک می ­کند تا آنچه را که از او انتظار می­ رود، در کمترین زمان ممکن درک کند.

برای بیدار شدن از خواب، مسواک زدن دندان­ ها، خوردن وعده­های غذایی، کارهای خانه، بازی و حتی خوابیدن فرزند بیش فعال خود زمان تعیین کنید. این روند باعث رفع هرج و مرج در ذهن کودک خردسال می ­شود. در واقع، زمانی که زندگی کودک بیش فعال ساختار مشخصی داشته باشد، احساس اضطراب او کمتر خواهد شد؛ در نتیجه، کودک هم در مدرسه و هم در خانه عملکرد بهتری خواهد داشت.

با کودکان بیش فعال، خردمندانه رفتار کنید

لازم است بدانید که شما نباید با هر کاری که کودک بیش فعال انجام می­ دهد، نبرد کنید. در نظر داشته باشید که فرزند بیش فعال شما به هیچ وجه کودک بدی نیست. بیش فعالی نوعی اختلال روان‌شناختی است که به آن ADHD (اختلال پیش فعالی با کمبود توجه) نیز گفته می­ شود. این بیماری، چیزی است که فرزند شما درست مانند هر اختلال دیگری به آن مبتلا شده است. کودکانی که از بیش فعالی رنج می ­برند، نمی ­توانند به سادگی روی یک فعالیت خاص تمرکز کنند و تمایل به پرش از هر موضوعی روی موضوع دیگر دارند. در واقع، این اتفاق زمانی می­افتد که سلول­های مغز کودک تحت تأثیر قرار گرفته و برای انتقال اطلاعات تلاش می ­کنند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که فریاد زدن به کودکی که از بیش فعالی رنج می­برد، آسیب­ های بیشتری به همراه دارد، زیرا کودک شما نمی ­تواند درک کند که چرا بر سر او فریاد می زنید؛ در این شرایط، کودک بیش فعال بیشتر مضطرب می­ شود. سعی نکنید که فرزندتان دلیل اشتباهات خود را درک کند. در عوض، شما درک کنید که او حتی برای انجام ساده­ترین فعالیت­های روزانه خود نیز به کمک شما احتیاج دارد. سعی کنید روی موارد مهم زندگی تمرکز کنید و در مورد مسائل دیگر، به کودک خود فشار زیادی وارد نکنید.

به عنوان مثال، بیشتر بر این نکته تأکید کنید که فرزند بیش فعال شما کارهای مهم خود را مانند آماده شدن برای مدرسه، خوردن غذا و انجام کارهای خانه انجام دهد، نه اینکه استرس گرفتن نمرات خوب و مقایسه خود با خواهر و برادر یا دوستان را داشته باشد. در نهایت به خاطر بسپارید که شما باید به همراه کودکی که از بیش فعالی رنج می­ برد، قدم­های کوچکی بردارید.

به رژیم غذایی او توجه کنید

برای کنترل کودکان بیش فعال به رژیم غذایی او دقت کنید. مقدار مواد مصرفی چون کافیین، محصولات گندمی (نان، بیسکویت، کیک) و دیگر مواد شیمیایی را در رژیم غذایی او کنترل کنید. برچسب‌های محصولات را بخوانید و از مقدار قند مصرف شده در مواد غذایی و نوشیدنی‌های آن آگاهی یابید. به دنبال سالم‌ترین مواد غذایی مانند اسنک‌هایی که در بیرون از خانه مصرف می‌کنید، باشید.

کنترل بیش فعالی کودکان

شکستن دستورالعمل­های پیچیده برای کودکان بیش فعال

لازم است بدانید که درک و استفاده از دستورالعمل­های پیچیده برای یک کودک مبتلا به بیش فعالی بسیار مشکل است؛ بنابراین، مهم است که حتی یک کار ساده را به تکه­های کوچک‌تر بشکنید که کودک بیمار شما به راحتی بتواند آن­ها را درک کند. همچنین، به کودک بیش فعال خود بیاموزید که وقتی سعی دارید چیزهایی را برای او توضیح دهید، به چشم شما نگاه کند. این روند به او کمک می­کند تا روی آنچه که شما بیان می­کنید، متمرکز شود. هر دستورالعملی را به تکه­های آسان بشکنید و در صورت لزوم، چند بار تکرار کنید. هنگامی که متقاعد شدید که فرزند شما دستورالعمل­ها را درک کرده است، می­توانید او را مجبور به تکرار هر مرحله کنید؛ اما با فرزند بیش فعال خود بی­تاب و با عجله رفتار نکنید، زیرا او بی­حوصلگی شما را حس کرده و اضطراب بیشتری پیدا می­کند.

همچنین، شما می­توانید در مورد کودک بیش فعال بزرگ­تری که می­تواند بخواند، دستورالعمل­ها بنویسید. گام به گام، دستورالعمل­ها را روی یخچال یا تخته روی دیوار اتاق بنویسید؛ این کار به کودک شما کمک می­کند تا روی هر مرحله تمرکز کرده و یکی یکی آن­ها را دنبال کند. در چنین شرایطی، او می­تواند چندین بار به لیست کارها مراجعه کرده و مراحل انجام هر کاری را مرور کند. علاوه بر این موارد، به فرزند پیش فعال خود در هنگام انجام درست کارها پاداش دهید. این کار باعث می­شود تا او در دفعات بعدی نیز بهتر عمل کند.

 به حداقل رساندن حواس­پرتی­ها

موارد کوچک که حتی ممکن است متوجه آن­ها نشوید، می­تواند کودک مبتلا به بیش فعالی را منحرف کرده و آن­ها را آزار دهد؛ بنابراین، مهم است که فضای مناسبی را فراهم کنید؛ به ویژه هنگامی که کودک بیش فعال شما وظایف مهمی مانند تکالیف مدرسه را انجام می­دهد یا برای آزمون­های مدرسه آماده می­شود. با قرارگیری کودک در مکانی راحت و دنج و دور از پنجره­ها و درها، این روند را شروع کنید. او را مجبور به قرارگیری بر روی صندلی خود نکنید، زیرا این کار می­تواند کودک را بی­قرار کند؛ اما کاهش عوامل حواس­ پرتی اطراف به او کمک می­کند تا بهتر تمرکز کند. در واقع، مهم است که شما فضای کاری گرم و محرک برای کودک بیش فعال خود ایجاد کنید؛ فرزند شما به کار کردن در جایی که دوست داشته باشد، تمایل نشان می­دهد. اطمینان حاصل کنید که کودک بیش فعال درک می­کند که تکالیف و تحصیل مجازات نیستند. از کودک خود در هنگام طراحی فضای مطالعه کمک بگیرید تا او را راحت­تر کرده و به تمرکز بهتر فرزند خود کمک کنید.

پاداش و تشویق برای کنترل کودک بیش فعال

در نظر داشته باشید که انجام یک کار ساده، برای هر کودک مبتلا به بیش فعالی یک مبارزه عظیم تلقی می­شود. از این رو، مهم است که فرزند شما درک کند که اتمام هر کاری مهم است و ارزش انجام را دارد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که به فرزند خود پاداش دهید و هر بار که کار خود را همراه با شما یا بدون کمک شما انجام داد، از او تمجید کنید. با کمک به کودک بیش فعال خود، روند انجام هر کاری را شروع کنید؛ در ادامه، میزان کمک خود را به آرامی کاهش دهید. همچنین، شما می­توانید به فرزند خود پاداش دهید؛ به عنوان مثال، او می‌تواند در صورت تکمیل تکالیف درسی خود، نیم ساعت تلویزیون ببیند یا بازی کند. در حالی که رشوه دادن به کودک سالم کار درستی نیست، اما رشوه دادن به کودکی که از بیش فعالی رنج می­برد، می­تواند کمک شایانی به او کند. تقویت مثبت، جوایز کوچک، در آغوش گرفتن و غیره، تلاش هر کودک پیش فعالی را برای انجام وظیفه­های خود تشویق می­کند.

کمک کنید تا لیست ساده­ ای را برای انجام کارهای خود ایجاد کند

کمک به بهبود روند مسئولیت ­پذیری برای کنترل کودک بیش فعال، امری ضروری است. شما می­توانید لیستی از مسئولیت­هایی را ایجاد کنید که به استقلال فرزندتان کمک می­کند. به او یک لیست کتبی از آنچه که می­تواند انجام دهد، را اختصاص دهید. این لیست می­تواند شامل کارهای ساده مانند پر کردن بطری یا پاک کردن میز پس از صرف شام باشد. با این حال، لیست کارها می­تواند به عنوان یک مرجع بصری برای فرزند شما باشد؛ وقتی که او انجام کاری را فراموش کند، دیگر پریشان نمی­شود. به فرزند بیش فعال خود آموزش دهید که وقتی احساس بی­حوصلگی می­کند یا نسبت به کاری که باید انجام دهد، شک دارد، به این لیست مراجعه کند. این روند به کودک شما کمک می­کند تا نسبت به کارهای خاص خانه احساس مسئولیت کند. علاوه بر این موارد، اختصاص پاداش به هر کاری که او به خوبی انجام داده است، به شما کمک شایانی خواهد کرد.

با همه این توصیفات، اگر فرزند بیمار شما نتوانست از این لیست پیروی کند، او را تنبیه نکنید. در نظر داشته باشید که روند پیشرفت کودکان بیش فعال در ابتدا ممکن است کند باشد، اما با صبر و پاداش، با گذر زمان بهبود خواهد یافت! همچنین، به کودک بیش فعال اجازه دهید تا کارها را به هر ترتیبی که دوست دارد، انجام دهد؛ این روند به بهبود مهارت­های شناختی او کمک قابل توجهی خواهد کرد.

به کودک بیش فعال خود آزادی بدهید

لازم است بدانید که کودک شما نیز برای پیشرفت کلی بدن خود، نیاز به دویدن دارد و باید مانند سایر کودکان بازی کند. در واقع، فرزند شما مانند هر کودک دیگری می­باشد؛ بنابراین مهم است که به او اجازه دهید تا بازی کند، بدود و بپرد یا کاری را که دوست دارد، انجام دهد؛ بدون اینکه او را بیش از حد در تنگنا قرار دهید. این روند از دیدگاه اغلب روانشناسان نادرست است، زیرا امروزه اکثر مدارس صرفاً روی آموزش متمرکز کرده­ اند و اجازه نمی­دهند تا کودکان در یک محیط شلوغ بازی کنند. با این حال، شما به عنوان والدین یک کودک بیش فعال باید به فرزند خود فرصت اکتشاف بدهید. سعی کنید برنامه فرزند بیمار خود را بیش از حد سخت نگیرید و در مورد آنچه که او دوست دارد انجام دهد، تصمیم نگیرید. همچنین، به کودک خود اجازه دهید تا دور از چشم شما، در خارج از خانه بازی کند. این کار به فرزند بیش فعال شما کمک می­کند انرژی­های خود را تخلیه کند و احساس کنترل بیشتری بر روحیه خود داشته باشد.

درمان بیش فعالی کودکان

از فرزند خود دفاع کنید

وقتی تشخیص داده شد که کودک شما به بیش فعالی مبتلا است، نظر پزشک متخصص اطفال را در این مورد جویا شوید. در چنین شرایطی، مربیان، پزشکان، افراد آشنا، همه متخصص می­شوند و فکر می­کنند که می­دانند شما باید چه کاری انجام دهید و چه چیزی برای فرزند بیش فعال شما بهتر است. توجه داشته باشید که اگرچه ممکن است همه این افراد دلسوز باشند، اما نظرات آن­ها می­تواند متناقض بوده و برای روند درمان کودک بیش فعال مضر باشد. اگر شما به حرف هر یک از این افراد گوش دهید، فرزندتان را گیج­تر خواهید کرد. شما فرزند خود را بهتر از همه می­شناسید؛ با همکاری و پشتیبانی افرادی که به آن­ها اعتماد دارید، طرحی را تهیه کنید که تخصصی باشد و به بهبود انگیزه فرزند شما کمک کند.

بگذارید اطرافیان بدانند که این شما هستید که مسئولیت فرزند بیش فعال خود را بر عهده دارید و اختلال او را به بهترین شکل درک می­کنید. این امر ضروری است که افراد اطراف شما بدانند که چگونه با فرزند بیش فعال شما رفتار کنند. برخورد با کودک بیش فعال حتی برای کسانی که بیماری او را درک می­کنند، دشوار است؛ بنابراین می­توانید تصور کنید که درک این شرایط برای افراد غیر آگاه چقدر می­تواند دشوار باشد. همچنین، شما می­توانید با افرادی که زمان قابل توجهی را با فرزند شما می­گذرانند، در مورد اوضاع صحبت کنید؛ به عنوان مثال، می­توان در مورد وضعیت کودک و روش­هایی که در حال حاضر برای بهبود وضعیت او دنبال می­کنید، با مربیان صحبت کرد تا آن­ها بتوانند به شیوه­ای ماهرانه­تر به فرزند شما کمک کنند.

در مورد کودکان بیش فعال مطالعه کنید

هرچه در مورد بیش فعالی بیشتر بدانید، در مقابله با اختلالات فرزندتان مجهزتر خواهید بود. بر این اساس، تا جایی که می­توانید درباره وضعیت فرزند خود بخوانید و یاد بگیرید. به غیر از خواندن مطالب، سعی کنید زمان خود را برای انجام تحقیقات دقیق در این مورد نیز اختصاص دهید. با این حال، هنگام اجرای هر روند جدید در مورد کودکان بیش فعال، از قضاوت خود نیز استفاده کنید، زیرا ممکن است اطلاعات موجود در شبکه­های جهانی همیشه قابل اعتماد نباشد. اگر ترجیح می­دهید که از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده کنید، خود را به منابع معتبر محدود نمایید. در نهایت، توجه داشته باشید که مقابله با کودکی که از بیش فعالی رنج می­برد، به خودی خود یک چالش است. با این حال، با رعایت برخی نکات مفید این روند آسان­تر می­شود. برای به حداکثر رساندن موفقیت فرزندتان، مهم است که نه تنها متخصصان و شما، بلکه افراد دیگری که با در تعامل هستند، از وضعیت کودک دفاع کنند.

با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید

اگرچه برای تجهیز خود به نکاتی برای رسیدگی به کودکان بیش فعال، امری بسیار مفید و کاملاً ضروری است، اما وقتی نمی­دانید که چه کاری باید انجام دهید، شما باید با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت فرزند بیش فعال خود مشورت کنید. همچنین، قبل از تغییر هر روال معمولی در زندگی روزمره او با پزشک معالج مشورت کنید.

محدودیت­ها و پتانسیل­های فرزند بیش فعال خود را بپذیرید

لازم است بدانید که رفتارهای کودکان بیش فعال، به هیچ وجه عمدی نیستند و فرزند شما قصد ندارد که به شما صدمه بزند یا شما را تحریک کند. همچنین، درک این مسئله برای شما حائز اهمیت است که انتقاد ناخواسته از این کودکان می­تواند بر پیشرفت آن­ها تأثیر منفی بگذارد. از فرزند بیش فعال خود بخواهید که ساکت نماند یا او را مجبور به تقلید از فرزند همسایه خود کنید. بیش فعالی را نمی­توان به کلی از بین برد؛ اما می‌توان آن را تحت کنترل معقول نگه داشت. بیاموزید که این واقعیت را بفهمید و تصدیق کنید که فرزند شما همیشه فعال و بیش از حد پر انرژی خواهد بود؛ در نتیجه، برای یافتن روش­های کنترل او تلاش کنید.

روش­های جدیدی برای تخلیه انرژی پیدا کنید

همان­طور که می­دانید، انرژی را نمی­توان ذخیره کرد. انرژی کودکان بیش فعال نیز باید تخلیه شود و شما باید به فرزند خود کمک کنید تا انرژی خود را به ساده­ترین روش آزاد کند. مدتی وقت بگذارید تا کودک خود را به بیرون از منزل ببرید. به او اجازه دهید تا فعالیت­هایی مانند دویدن، ورزش و پیاده­روی را به طور منظم انجام دهد. اگر حیاط دارید، اجازه دهید تا کودک بیش فعال هر شب بیرون برود. در هوای سرد، می­توانید به او اجازه دهید تا از یک اتاق بزرگ را برای دویدن و بازی کردن انتخاب کند و آنچه را که دوست دارد، بدون انتقاد انجام دهد. اگر در خانه خود جایی ندارید که فرزندتان بتواند بازی کند، گاراژ را تمیز کنید. با همه این توضیحات، برای کنترل کودکان بیش فعال آنان را به فعالیت­های بیش از حد تشویق نکنید؛ فقط به کودک خود اجازه دهید تا انرژی خود را از طریق فعالیت­های بدنی تخلیه کند. در نهایت، در نظر داشته باشید که اگر فرزند شما از بیش فعالی رنج می­برد، خانه را همیشه ساکت نکنید؛ اجازه ندهید که خواهران و برادران، او را به بازی­های پر سر و صدا تحریک کنند.

از خستگی کودک پیش فعال خود جلوگیری کنید

کودکان مبتلا به بیش فعالی، گاهی اوقات برای برقراری ارتباط با شما نیز تلاش می­کنند؛ بنابراین، مراقب فرزند بیمار خود باشید و به او اجازه ندهید که بیش از حد خسته شود. اگر کودک بیش فعال خسته شود، کنترل خود را از دست می­دهد و وضعیت او وخیم­تر می­شود. احتیاط کنید و قوانین را به آرامی برای او تنظیم کنید؛ به عنوان مثال، زمان مشخصی برای بازی کردن او تعیین کنید و کودک خود را ترغیب نمایید که پس از اتمام این وقت، به خانه برگردد.

از اجتماع­های بزرگ خودداری کنید

 اگر فرزند شما از علائم شدید بیش فعالی رنج می­برد، سعی کنید از قرار گرفتن او در مکان­هایی که علائم بیماری را به اوج خود می­رساند، خودداری کنید. مساجد، اجتماعات رسمی، جایی که مردم مجبور به پیروی از نظم خاصی هستند، برای کودک خردسال شما که بیش فعال می­باشد، مکان­های مناسبی نیستند. اگر تاکنون نتوانسته­اید راه­هایی برای مقابله با بیش فعالی فرزندتان بیابید، او را به سوپرمارکت­ها یا مهمانی­های خلوت ببرید؛ جایی که انتظار دارید فرزند شما رفتار درستی داشته باشد با باعث استرس غیرضروری او نمی­شود. در واقع، این جملات بدان معنا نیست که شما و فرزندتان باید همیشه در منزل بمانید؛ کودک بیش فعال را آرام کنید و به تدریج او را با قوانین جدید آشنا کنید، زیرا هر کودک بیش فعال نیز به سادگی می­تواند خودکنترلی را یاد بگیرد.

 حفظ نظم و انضباط در زندگی کودکان بیش فعال

كودكان مبتلا به بیش فعالی به طور قطع، با مشكلات بیشتری نسبت به سایر همسالان خود روبرو هستند. این بچه­ها نسبت به یک کودک معمولی نیاز به نظم و انضباط دقیق­تر و برنامه­ریزی­شده­تری دارند. قوانین این کودکان باید به شکلی ظریف تدوین و اعمال شوند. در ابتدا، شما چند قانون برای جلوگیری از آسیب رساندن کودک بیش فعال به سایر فرزندان و خود شما وضع کنید. مهم نیست که چقدر فرزند خود را دوست داشته باشید، رفتارهای پرخاشگرانه او را تشویق نکنید. همچنین، اگر کودک شما را به شکستن چیزها یا آسیب رساندن به اموال خانه عادت کرده است، قوانینی را تنظیم کرده و نارضایتی خود را به او نشان دهید. این گفته­ها بدان معنی است که شما باید قوانین غیرضروری را کنار بگذارید، زیرا بچه­های مبتلا به بیش فعالی تحمل کمتری نسبت به قوانین دارند. قوانین مشترکی را برای کلیه اعضای خانواده در نظر بگیرید که درک آن­های برای فرزند بیش فعال شما نیز کاملاً واضح و آسان باشد. از افعال منفی نیز در مقابل کودک پیش فعال خودداری کنید؛ سعی کنید عباراتی مانند این را انجام نده، متوقف کن که اشتباه است و غیره را استفاده نکنید.

تقویت نظم و انضباط کودک بیش فعال از طریق مجازات غیر فیزیکی

 بیشتر والدین زمانی که کودکان حرف گوش نمی­دهند، آرامش خود را از دست می­دهند. اگر فرزند شما بیش فعال است، درک کنید که این نوع رفتار برای او مضر می­باشد. شما باید روش­های جدیدی را پیدا کنید تا کودک بتواند بفهمد کاری که او انجام داده است، غیرقابل‌قبول می­باشد. یک ایده خوب برای تقویت نظم و انضباط کودک بیش فعال و ایجاد درک تفاوت بین خوب و بد در ذهن او، داشتن یک اتاق تنبیه است. در این مورد، نیز به محض اینکه کودک عذرخواهی کرد و رفتار خود را تغییر داد، او را از اتاق بیرون آورید. والدین بچه­های بیش فعال با این روش موفقیت­های بزرگی به دست آورده­اند. بچه­های این والدین تمایل به پرخاشگری کمتری دارند و درک می­کنند که کاری را که انجام داده­اند، اشتباه بوده است. آرام باشید؛ فرزند بیش فعال شما آنچه را که به او گفته می­شود، به زودی درک خواهد کرد.

 بهبود توجه کودک بیش فعال

اطمینان حاصل کنید که کودک بیش فعال برای رفتارهای منطقی خود پاداش می­گیرد. این کار، کلید اصلی آماده کردن کودک برای تعامل اجتماعی و حضور در مدرسه است. همچنین، می­توانید به کودک خود آموزش دهید که چگونه در کارهایی که انجام می­دهد، پایدار باشد و از این طریق، توجه او به مسائل را بهبود دهید. تصاویر را در یک کتاب به کودک پیش فعال نشان دهید؛ اگر او به این عکس­ها توجه کرد، آغوش بزرگی به او هدیه بدهید و به فرزند خود بگویید که چرا این کار را کردید. رنگ­آمیزی صفحات، گوش دادن به یک داستان و تلاش برای تکرار آن نیز می­تواند به عنوان پاداش برای کمترل کودکان بیش فعال در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از راه ­های مفید برای بهبود توجه کودکان بیش فعال، آشنا کردن آن­ها با بازی­های تصاویری و بلوک­های ساختمانی است که می­تواند به بهبود حافظه و توجه آن­ها کمک قابل توجهی کند. بر این اساس، فرزند بیش فعال خود را با بازی­های جدید ساده آشنا کنید و از بازی­هایی که می­تواند او را منحرف کند، اجتناب کنید. اسباب ­بازی­های غیر قابل شکستگی را برای بازی با فرزند بیش فعال خود امتحان کنید و به او هدیه دهید. در نهایت به خاطر بسپارید که پرخاشگری یک علامت قابل توجه در کودکان مبتلا به بیش فعالی است و این کودکان ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند.

فرزند بیش فعال خود را حمایت کنید

 اجازه ندهید که اطرافیان، فرزند بیش فعال شما را با اصطلاحات ناخوشایند صدا کنند. غالباً همسایگان و والدین فرزندان دیگر که نمی­دانند کودک شما از بیش فعالی رنج می­برد، حرف­های نادرستی می­گویند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کودک بیش فعال، خود را در خانه به خوب بودن و با انرژی بودن می­شناسد. خواهر و برادرهای او نباید فریاد بزنند یا با او نجنگند. پذیرش در مورد کمک به کودکانی که دچار بیش فعالی هستند، امری حیاتی است. وقتی فرزند شما احساس پذیرش کند، اعتماد به نفس و توجه او رشد می­کند.

درمان کودکان بیش فعال

استراحت کنید

در نظر داشته باشید که شما پدر و مادر هستید؛ یک ابرقهرمان نیستید. وقتی خسته شوید، استراحت کنید. با شریک زندگی خود در مراقبت از کودک بیش فعال به نوبت عمل کنید. بیشتر والدین دارای یک کودک بیش فعال دچار اختلال عصبی هستند. در صورت بروز چنین شرایطی، از یک پرستار بچه کمک بگیرید تا هفته­ای یک بار از کودک شما مراقبت کند تا شما استراحت کندی. خود را مجدداً شارژ کنید و زمانی را که شایسته شماست، به خود بدهید. این، زمانی است که شما آرام می­شوید و بهتر می­توانید فرزند بیش فعال خود را اداره کنید.

 در مصرف داروها عجول نباشید

 امروزه برای درمان علائم هر بیماری، قرص­هایی وجود دارد. در حالی که تجویز دارو برای کنترل کودکان بیش فعال ممکن است ساده­ترین کار به نظر برسد، اما در این مورد خیلی عجول نباشید. بله، داروهای خاص به بهبود تعادل شیمیایی مغز کودکان بیش فعال كمك شایانی می­كنند، اما این داروها عوارض جانبی دارند و نباید فرزند شما به مصرف آن­ها عادت کند. در بسیاری از موارد، اصلاح رفتار کودک بیش فعال و درمان غیر دارویی بسیار کمک­کننده­تر است. قبل از تصمیم­گیری در مورد نیاز به دارو، برخی از روش­های درمانی را در مورد کودک بیش فعال خود امتحان کنید. در نهایت، توجه داشته باشید که صبر و حوصله، دستیابی به موفقیت را آسان­تر می­کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/