آیا کودکان نوپا متوجه صحبت های ما می شوند؟

ravanshenasi-1-1

اگر همین الان به شما بگویند که یک رباط هوشمند در منزل شماست و تمام حرف ها و حرکات شما را ضبط میکند و بعدا همان ها را جلوی همه پخش میکند، چه میکنید؟؟!
آیا اگر من به شما بگویم که این رباط هوشمند همان کودک ناز و کوچک شماست، تعجب میکنید؟!
ولی من میگویم که کودک شما فراتر از یک رباط است و همه حرف های شما را میفهمد و بعدها به خودتان تحویل خواهد داد.
پس با دقت این مطلب را بخوانید که اطلاعات خوبی درباره فرزنتان به شما میدهد...

کودکان بیش از تصور شما حرفهایتان را می فهمند:

هر چند کودکان نوپا زیاد صحبت نمی‌کنند اما آن‌ها بیش از تصور شما قادر به درک کلامی هستند. همه ما در حضور کودک یک ساله خود درباره او صحبت می‌کنیم. چه کسی هست که وقت شام به بازگو کردن دقیق اتفاقات روزانه خود برای همسرش مشغول نباشد یا خصوصیات رفتاری کودکان هنگام بازی های گروهی را با یکدیگر مقایسه نکند؟
از آنجا که یک کودک کم سن و سال دوست دارد بیشتر وقت خود را در کنار والدین بگذراند، تقریباً غیر ممکن است تمامی مکالمات خود را به زمان های خواب بچه موکول کنیم. بزرگسالان و والدین اغلب تصور می‌کنند چون کودکان نوپا زیاد حرف نمی‌زنند، پس آن‌ها قادر به درک صحبت‌های والدین نیستند. اما کارشناسان روانشناسی و متخصصان کودک معتقدند این فکر نادرست است. کودکان به تمام حرف‌های پدر و مادر گوش می‌دهند و بیش از تصور شما قادر به درک گفتاری هستند.
جین برکو گلیسون, دکتر روانشناس و استاد دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب تکامل زبان (آلین و باکون, 1996) می‌نویسد: " معمولاً تفاوت بسیاری بین زبان پذیرنده و زبان بیانگر در کودک یک ساله تا سه ساله وجود دارد. کودکان نوپا مدت‌ها پیش از اینکه والدین متوجه شوند, قادر به درک کامل مکالمات پیچیده هستند".
کتی هیرش-پاسک, دکتر روانشناس و استاد روان شناسی دانشگاه تمپل, فیلادلفیا و نویسنده همکار کتاب کودکان چگونه صحبت می‌کنند( جادو و اسرار زبان در سه سال اول زندگی) می‌نویسد: کودکان تقریباً از چهار و نیم ماهگی می‌توانند اسم خود را تشخیص دهند. بنابراین حتی یک نوزاد کوچک نیز ممکن است به شنیدن اسم خود هنگام گفت‌وگو توجه بیشتری نشان دهد.

مراقب رفتارهای خود با کودک باشید، چون همه را متوجه میشود :

کودکان در همان اوایل چهارده ماهگی مهارت بسیاری در درک نشانه‌های اجتماعی دارند. به‌عنوان‌مثال کودک متوجه این موضوع می‌شود که لحن صدا، رفتار و سرعت تنفس والدین هنگام عصبانیت تغییر می‌کند. در مقابل, کودک متوجه می‌شود هنگامی‌که پدر و مادر خوشحال هستند, به نرمی و ملایمت صحبت می‌کنند، به آهستگی حرکت کرده و آرام تر نفس می‌کشند.
ادوارد اسکور, دکتر و مدیر بخش پزشکی دانشکده سلامت عمومی آیوا, دِموین می‌گوید: "درواقع مهم نیست ما در صحبت‌های روزانه خود چه می‌گوییم, احتمال اینکه کودک نوپا پیام نهفته در صحبت‌های شما را درک کند وجود دارد. اگر مادری از اینکه کودک پوشک خود را درمی‌آورد گله‌مند باشد اما درعین‌حال احساس کند که این کار او بامزه است, کودک صدایی با لحن دل‌نشین را می‌شنود و اگر مادر از این کار عصبانی باشد, کودک لحن خشمگین مادر را درک می‌کند".

انفجار زبانی بعد از هجده ماهگی در کودکان ، واااوو این فوق العاده است:

کودک یک ساله حدود 50 کلمه را متوجه می‌شود. اسامی ساده‌ای که به اشخاص یا افراد اشاره می‌کند، مانند بابا و مامان، معمولاً اولین کلماتی هستند که کودک یک ساله یاد می‌گیرد. در ماه‌های پس‌ازآن, کودک چندین فعل, مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن را می‌آموزد و به درک تازه‌ای از شیوه قرار گرفتن کلمات کنار یکدیگر در جمله دست پیدا می‌کند.
سپس کودک در هجده ماهگی تا بیست و یک ماهگی ناگهان پا به مرحله‌ای می‌گذارد که کارشناسان آن را "انفجار زبانی" می‌نامند". آن‌ها در این مرحله به‌طور متوسط روزانه ده کلمه جدید را یاد می‌گیرند و کم‌کم متوجه می‌شوند ترتیب کلمات چگونه بر معنای آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد, کودکان نه‌تنها معنای آنچه را که می‌گویید متوجه می‌شوند, بلکه می‌توانند منظور شمارا نیز درک کنند. برای مثال, اگر کودک بیست ماهه شما می‌شنود که درباره کشیدن گوش‌های پدر از او گله و شکایت می‌کنید, احتمالاً نه‌تنها اسم خود و کلمه پدر را در این مکالمه تشخیص می‌دهد, بلکه متوجه می‌شود که به نظر شما او کار بدی انجام داده است.
دکتر اسکور می‌گوید: "آیا باید هنگام حضور کودکان نوپا در اتاق صحبت‌های خود را خلاصه و کوتاه کنیم؟. کودکان نوپایی که والدینشان عاشقانه درباره آن‌ها حرف می‌زنند, اغلب از این احساس توجه لذت می‌برند". بااین‌حال, دکتر گلیسون معتقد است حتی اگر آنچه درباره کودک بر زبان می‌آورید مثبت و خوش‌بینانه است, بهتر است همیشه طوری درباره‌اش صحبت نکنید انگار که کودک در اتاق حضور ندارد. او می‌گوید: " عاقلانه‌تر این است که کودک را در گفت‌وگوهای خود بگنجانید, چراکه این کار به‌جای اینکه او را تبدیل به یک مشاهده‌گر منفعل کند, موجب تقویت مهارت گفتاری کودک می‌شود. پس اگر با پرستار کودک خود درباره کاری که شب گذشته انجام داده در حال صحبت هستید, سعی کنید با این پرسش دخترتان را به کار دیگری سرگرم کنید: " کیتی, آیا می تونی با میشل راجع به پازلی که دیشب درست کردیم صحبت کنی؟".
بسیار مهم است اجازه ندهیم کودک حرف‌های منفی که راجع به آن صحبت می‌کنیم را گوش دهد. دکتر گلیسون می‌گوید: " اگر کودک نوپای شما مدام جملاتی از قبیل " آوینا کودک آرامی است" یا " فرید خیلی قلدر است" را بشنود, ممکن است این جملات را در مدت طولانی و تا زمانی که بزرگ‌تر شده و قادر به درک معنای آن باشد، به ذهن خود بسپارد. درواقع دکتر گلیسون معتقد است بنا بر تحقیقات روانشناسی صورت گرفته، کودکان می‌توانند کلمات جدید یا حتی تمامی عبارت‌ها را بدون درک معنی آن یاد بگیرند و بعدها مفهوم این کلمات و عبارت‌ها را کنار یکدیگر قرار دهند. پس اگر یک کودک اغلب بشنود که او را با صفاتی مانند کودک پرخاشگر ، کودک لجباز ، کودک عصبانی ، کودک خجالتی و غیره صدا می‌کنند, ممکن است این برچسب را به‌عنوان بخشی از هویتش به خود بگیرد تا اینکه روزی معنی آن را متوجه شود.
سلیا گراهام, در اورلاندو, فلوریدا, با مشاهده کودک پنج ساله خود اطلاعاتی درباره قدرت برچسب به کودکان کسب کرده است. او به خاطر می‌آورد " وقتی پسرم یک کودک سه ساله بود, وارد مرحله‌ای شد که به دیگران سلام نمی‌کرد یا حتی به پرسش‌های دیگران پاسخ نمی‌داد, بنابراین موضوع را این‌گونه برای اطرافیان توضیح می‌دادم که " پسرم یک کودک خجالتی است". او فکر نمی‌کرد که فرزندش متوجه گفتگوی او شود, " اما همین‌که کودک بزرگ‌تر شد, شروع به صحبت درباره خجالتی بودن خود کرد. من احساس می‌کردم که شخصیت کودک را لکه‌دار کرده‌ام".

کودکان از بیست ماهگی به کارها و بازی هایی علاقه نشان میدهند که مقاله کودک 20 ماهه به انجام چه کار هایی علاقه دارد؟ میتواند به شما برای مادر بهتر شدن کمک کند.

یک انسان یک انسان است, مهم نیست چقدر کوچک باشد:

بااین‌وجود, حتی والدین حساس هم گاهی در مقابل دیگران درباره کودک نوپای خود صحبت می‌کنند. آیا ما آسیب‌های بدی به او می‌زنیم؟ البته که خیر, اما باید محتاط باشیم. این دکتر روانشناس پیشنهاد می‌کند " اگر نمی‌خواهید با چیزی که پیش‌تر درباره کودکان گفته‌اید مواجه شوید, پس آن را در مقابل او بر زبان نیاورید". هنگامی‌که شک و تردید دارید، این کلام پرمعنای دکتر سئوس در کتاب "هورتون صدای کسی را می‌شنود" را به یاد آورید که می‌گوید: " یک انسان یک انسان است, مهم نیست چقدر کوچک باشد".

 اگر دویت دارید بدانید کودکان دقیقا از چند سالگی میتوانند حرف بزنند ، کودکم از چند ماهگی میتواند حرف بزند؟ را بخوانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/