روند رشد کودکان 31 تا 36 ماهه

Toddlers_Development_From_31_to_36_Months__1536643899_10434

روند رشد کودکان در سن 31 تا 36 ماهگی، واقعاً شگفت­انگیز است؛ آن­ها در این دوره به صورت ناگهانی بزرگ شده و ادعای استقلال و خودکفایی می­کنند. هنگامی که والدین با این همه پیشرفت روبرو می­شوند، باید از نحوه برخورد با کودک خود و تغییرات ایجادشده در مهارت­های او آگاه باشند. نقاط عطف زندگی کودکان در این دوره، در حوزه­های خاص مانند مهارت­های حرکتی، مهارت­های شناختی، رشد احساسات، مهارت­های اجتماعی و مهارت­های زبانی در نظر گرفته می­شود؛ اما بسیار مهم است که یادمان باشد همه کودکان در این سن، به نقاط عطف ذکرشده نخواهند رسید.

اگر کودک 20 ماهه دارید این مطلب کودک 20 ماهه به انجام چه کار هایی علاقه دارد؟  را بخوانید 

مراحل رشد کودکان 31 تا 36 ماهه:

در ادامه این مقاله، نگاه دقیقی به تحولات رخ­داده در رشد کودکان، بین سنین 31 تا 36 ماهگی انداخته شده است تا از این طریق، انتظارات معقول والدین در این موارد برآورده شود. این مراحل عبارتند از:

1- میزان رشد مهارت­های حرکتی کودکان 31 تا 36 ماهه:

در طی این ماه­ها، کودک نوپا قادر خواهد بود به راحتی از ارتفاعات کوچک مانند پله­ها، بدون از دست دادن تعادل خود بپرد. همچنین، او اکنون سعی می­کند تا با ایجاد تعادل در بدن خود، انجام حرکاتی مانند راه رفتن را در امتداد یک خط انجام داده و بدن خود را ثابت نگه دارد. علاوه بر این موارد، کودکان 31 تا 36 ماهه قادر هستند با ایجاد تعادل در بدن خود، برای مدت کوتاهی بر روی یک پا بایستند. نکته مهم دیگر در مورد رشد مهارت­های این کودکان، بالا رفتن اعتماد به نفس آن­ها است که باعث می­شود در هنگام راه رفتن، سرعت بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. در نهایت، فراموش نکنید که فرزند شما در این دوره از زندگی توانایی تقلید حرکات شما را داشته و دوست دارند آهنگ صدای خود را مانند والدین و اطرافیان تنظیم کند. بنابراین، والدین باید در این دوره بیشتر مواظب اخلاق و رفتار خود باشند.

2- میزان هماهنگی بین دست­ها و چشمان کودکان 31 تا 36 ماهه:

کودکان نوپا در این سن طیف گسترده­ای از فعالیت­های خود را صرف انتخاب اسباب­بازی کرده و علاقه زیادی برای شرکت در بازی­های گروهی از خود نشان می­دهند. همچنین، آن­ها قادر به ساخت یک برج 8 طبقه با لوگو یا وسایل دیگر موجود در اسباب­بازی­های خود هستند. علاوه بر این موارد، اگر به این کودکان اجازه داده شود، می­توانند به راحتی از چاقو یا قیچی برای برش دادن پارچه یا کاغذ استفاده کنند. جالب است بدانید که کودکان در این سن، در حین راه رفتن و دویدن کمتر با وسایل و افراد نزدیک خود تصادف می­کنند؛ با ورود به ماه­های 31 تا 36 زندگی، روند کنترل بدن کودکان در هنگام حرکت به میزان قابل توجهی بهبود می­یابد. واقعیت این است که آن­ها می­توانند با تقلید حرکات والدین خود، روند حرکت را به راحتی در بدن خود تنظیم کنند. در نتیجه، والدین می­توانند در این سن، وظایف ساده­ای مانند قرار دادن لباس­ها و اسباب­بازی­ها را در کمد یا جعبه را به کودکان خود بسپارند.

اگر کودک 25 الی 27 ماهه دارید این مطلب روند رشد کودک 25 تا 27 ماهه را بخوانید

3- میزان رشد مهارت گفتاری و زبانی در کودکان 31 تا 36 ماهه:

کودکان نوپا در این سن می­توانند به روشنی دستورات والدین را دریافت نموده و در صورت تمایل، آن­ها را انجام دهند. همچنین، این کودکان در گفتن واژگان عمومی کمتر دچار مشکل شده و تقریباً قادر به بیان بیش از 1000 کلمه هستند. علاوه بر این موارد، بیشتر کودکان در این سن علاقه زیادی به پرسیدن  سؤالات مختلف از بزرگ­ترها داشته و به تدريج، با درک مفاهيم دستوري، آن­ها را در زبان و گفتار خود استفاده مي­کنند که نشان­دهنده رشد مناسب آن­ها است.

4- میزان توانایی کودکان 31 تا 36 ماهه در مهارت یادگیری:

عقل یک کودک نوپا در طول این دوره بسیار توسعه یافته و او نسبت به قبل، درک بالاتری خواهد داشت. او اکنون می­تواند ارتفاع  اجسام و اندازه آن­ها را باهم مقایسه کرده و در بیشتر موارد، انتظارات والدین خود را در شمارش و انتخاب اجسام بزرگ یا کوچک برآورده کند. همچنین، قدرت تخیل کودکان در سن 31 تا 36 ماهگی به شدت بالا رفته  و آن­ها داستان­هایی را از ذهن خود تولید می­کنند؛ آن­ها قادر هستند خاطراتی را از فعالیت­های چند روز قبل خود که انجام داده­اند، به راحتی به یاد بیاورند. علاوه بر این موارد، کودکان در این سن می­توانند عواقب کارهایی را که انجام می­دهند، در بیشتر موارد پیش­بینی کنند؛ به عنوان مثال، آن­ها می­دانند که اگر یک فنجان پر از شیر را پرتاب کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد. در نهایت، فراموش نکنید که فرزند شما اکنون می­تواند با استفاده از چاقو، یک میوه بزرگ را به 4 قسمت تقسیم کند. همچنین، او قادر است نام اشیا آشنا را بیان کرده و موارد جدید را به راحتی بیاموزند. البته حفظ کردن قطعات کوچک شعر نیز در این دوره یکی دیگر از مهارت­های فرزند شما به شمار می­رود.

اگر کودک 28 الی 30 ماهه دارید این مطلب روند رشد کودکان 28 تا 30 ماهه را بخوانید

5- میزان رشد مهارت­های اجتماعی و عاطفی کودکان 31 تا 36 ماهه:

اکثر کودکان نوپا در سن 31 الی 36 ماهگی کاملاً به یک فرد مستقل تبدیل شده و به راحتی می­توانند خواسته­ها و ناسازگاری­های خود را به اطرافیان نشان دهند. در واقع، آن­ها در حال حاضر معنی احترام متقابل را درک نموده و در مورد محافظت از اموال خود بسیار کوشا خواهند بود. به همین دلیل، کودک نوپا در این دوره از زندگی نسبت به قبل بسیار مرتب­تر می­شود. همان­طور که گفته شد آن­ها قادر هستند بیشتر خواسته­ها، تمایلات و ناسازگاری­های خود را به دیگران نشان داده و در صورت مواجه شدن با مخالفت یا اخلاق بد اطرافیان، از خود واکنش نشان دهند. در چنین شرایطی، حمایت والدین از کودک، میزان دوست داشتن و حمایت از او را در شرایط پریشانی نشان خواهد داد.

به یاد داشته باشید که توجه والدین به کودک 31 الی 36 ماهه در بالا بردن اعتماد به نفس او قابل توجه بوده و کودک را در مقابل افراد غریبه و شرایط جدید جسور نشان خواهد داد. همچنین، کودکان در این سن درک بهتري از قوانين حاکم بر خانواده داشته و با گذشت زمان، مقاومت کمتری در برابر آن­ها از خود نشان می­دهند. علاوه بر این موارد، این کودکان می­توانند نسبت به قبل در هنگام خوردن غذا خوردن، از گزینه­های بیشتری استفاده نموده و برای بشقاب غذای خود مانند بزرگ­ترها از مواد متنوع موجود در سفره استفاده کنند.

در نهایت، یادتان باشد که آگاهی والدین از میزان رشد مهارت­های مختلف کودکان در سن 31 تا 36 ماهگی و تغییرات بدن آن­ها باعث می­شود که بدانند دقیقه چه انتظاراتی باید از کودک خود در این سن داشته باشند. با این حال، اگر هنوز هم فرزندتان برای رسیدن به برخی از نقاط عطف خود، نیاز به زمان دارد، نگران نشوید! زیرا میزان رشد نقاط عطف کودکان مختلف، متفاوت بوده و  والدین می­توانند در صورت نگران بودن در مورد بروز تأخیر در رشد مهارت­های آن­ها، وضعیت فرزند خود را به کمک دکتر متخصص اطفال بررسی کرده و از او کمک بخواهند. ولی برای اطمینان از رشد مناسب کودکان در سن 31 تا 36 ماهگی، زمان استراحت او باید مناسب بوده و در برنامه غذایی کودک، دقت زیادی به خرج داده شود. علم پزشکی ثابت کرده است که میزان رشد کودکانی که آرام هستند و والدین از آن­ها مراقبت بیشتری می­کنند، بسیار بالاتر از سایر همسالان خود است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/