کودک 20 ماهه به انجام چه کار هایی علاقه دارد؟

مراحل رشد کودک 20 ماهه

وقتی کودکی به سن 20 ماهگی برسد، به فرد کوچکی تبدیل می‌شود که همه خانواده را به خود جذب می‌کند. جالب است بدانید که کودک 20 ماهه سعی خواهد کرد تا والدین و اعضای خانواده را برای شرکت در بازی‌های خود دعوت کند. در عصر جدید، اکثر پدران و مادران شاغل بوده و در هنگام رفتن سر کار، اضطراب جدایی از فرزندان کوچک خود را دارند. شما به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه می‌توانید در چنین شرایطی، با گفتن کلمه خداحافظ و تکان دادن دست، محبت خود را به فرزندتان نشان دهید. این کار به او کمک خواهد کرد تا شرایط را درک کرده و با جدایی از پدر و مادر خود (برای مدت معلومی) کنار بیاید.

اگر کودک 23 ماهه دارید این مطلب روند رشد و نقاط عطف زندگی کودکان 23 ماهه را بخوانید 

روند رشد و نقاط عطف کودکان 20 ماهه:

هر نوزادی از بدو تولد، راه طولانی را در پیش دارد تا بزرگ شده و بتواند به صورت مستقل عمل کند. یکی از خصوصیات مهم کودکان 20 ماهه جستجو کردن جهان اطراف خود می‌باشد، زیرا نوزادان در این سن نسبت به قبل، اعتماد به نفس بالایی داشته و دوست دارند همه کارها را خودشان تجربه کنند. در ادامه این مقاله، نقاط عطف مهم درباره کودکان 20 ماهه ارائه شده است که خواندن آن‌ها، برای شما نیز خالی از لطف نخواهد بود. در نهایت،  به خاطر داشته باشید که کودک 20 ماهه شما قادر به انجام هر کار جدید است. نقاط عطف زندگی کودکان 20 ماهه به شرح زیر است:

اولین نکته‌ای که والدین باید در مورد یک کودک 20 ماهه بدانند، این است که دیدن فعالیت‌های گوناگون اطرافیان، توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل، آن‌ها دوست دارند به جای تمرکز کردن بر روی بازی فردی خود، بیشتر به سمت بازی‌های گروهی بروند. پس، اگر شما به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه، شرایط زندگی فرزند خود را برای شرکت در یک بازی گروهی فراهم کردید، بدانید که او از انجام این فعالیت گروهی لذت زیادی خواهد برد. همچنین، شما می‌توانید برای سرگرم کردن کودک 20 ماهه، در حمام از بازی‌های نمادین استفاده نموده و اسباب‌بازی‌های مختلفی مانند عروسک یا کشتی را با خود به داخل حمام ببرید.

در خرید مداد رنگی برای کودکان 20 ماهه خود دقت کنید، زیرا غیر سمی بودن این وسایل می‌تواند در حفظ سلامت آن‌ها مفید باشد؛

با بروز تغییرات فیزیولوژیکی که در طی 20 ماه در بدن یک نوزاد اتفاق می‌افتد، او قادر خواهد بود تا هر دو پای خود را بالا برده و لباس‌های مختلف خود مانند شلوار و جوراب را بپوشد. نکته مهم دیگر، بروز تحول در تغییرات روانشناختی کودک 20 ماهه است که او را قادر می‌سازد تا اشیای پنهان شده توسط والدین خود را جستجو کرده یا به راحتی، نام قسمت‌های مختلف بدن را بیان کند. جالب است بدانید که فرزند شما در سن 20 ماهگی قادر به رسم یک خط مستقیم بر روی کاغذ نیز خواهد بود. پس، به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه، به فرزند خود کمک کنید تا با جهان اطراف خود ارتباط برقرار کرده و بیان واژگان بزرگ‌تر و کامل‌تر را یاد بگیرد؛ این کار ارتباط او را با والدین و اعضای دیگر خانواده ساده‌تر خواهد کرد. البته این نکته مهم را هم فراموش نکنید که کودک 20 ماهه شما هنوز به اندازه کافی بالغ نشده است تا بتواند نسبت به نیازهای دیگران شده بوده و انتظارات آن‌ها را به طور کامل بر آورده کند؛ آن‌ها در این سن فقط مفهوم ارتباط را درک کرده و تلاش می‌کنند تا برخی از ویژگی‌های ذهنی خود را بهبود بخشند.

با این حال، به عنوان پدر و مادر یک کودک 20 ماهه همیشه باید آماده باشید، زیرا این کودکان بیش از حد فعال بوده و ممکن است با وارد کردن ضربه ناگهانی به بدن ضعیف خود، دچار کبودی و ناراحتی شوند. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک متخصص اطفال صحبت کرده و در مورد چگونگی استفاده از کیت کمک‌های اولیه برای کودک آسیب‌دیده خود از او کمک بگیرید. برای اطمینان کامل، همیشه در هنگام مسافرت جعبه کمک‌های اولیه را به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز، بتوانید از وسایل داخل آن برای درمان کودک آسیب‌دیده خود استفاده نمایید. همچنین، در این سن ممکن است کودک اشیاء مختلف موجود در سراسر خانه را مورد بررسی قرار داده و سبب افتادن آن‌ها از سطوح بلند منزل بر روی سر و بدن خود شود. برای جلوگیری از این کار، شما باید همه اشیا شکستنی و خطرناک را از دسترس کودک 20 ماهه خود برداشته و او را از محل‌های  سرازیری موجود در خانه دور نگهدارید. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که کودکان در سن 20 ماهگی با یک چرت کوتاه بین روز، شارژ شده و بسیار خوشحال و پر از انرژی می‌شوند. معمولاً، زمان مناسب این وعده خواب کودکان بعدازظهر می‌باشد تا کودک بتواند بدون هیچ ناراحتی، تا پایان شب بیدار بماند. پس، می‌توان ادعا کرد که تنظيم زمان خواب کودکان 20 ماهه بسیار مهم است، زيرا انجام درست این کار به آن‌ها کمک خواهد کرد تا انتظارات والدین را به طور کامل برآورده نموده و بدون گریه و ناراحتی روز خود را پشت سر بگذارند.

به خاطر داشته باشید که  کودکان 20 ماهه استفاده از مداد رنگی را خیلی دوست دارند و از نقاشی کردن با آن‌ها لذت می‌برند. انجام این کار توسط کودکان، به والدین آن‌ها نیز کمک می‌کند تا مشکل پیش فعالی را در کودکان خود کاهش داده و به نوبه خود، میزان قدرت یادگیری را در آن‌ها افزایش دهند. از طرف دیگر، کودکان 20 ماهه با نقاشی کردن به همراه والدین خود احساس خواهند کرد که بیشتر مورد توجه آن‌ها هستند. پس، نکته مهم در مورد نقاشی کردن کودکان 20 ماهه این است که والدین نباید کاغذ و مداد رنگی را به خود کودک داده و از او بخواهند به تنهایی نقاشی بکشند. همچنین، یادتان باشد که کودک ممکن است با نوک تیز مدادها به اعضای بدن خود آسیب زده و صدمات جبران‌ناپذیری به بدن خود وارد کند؛ مداد رنگی در صورتی به عنوان بهترین گزینه برای سرگرمی کودکان به شمار می‌رود که با توجه والدین، همراه باشد.

در خرید مداد رنگی برای کودکان 20 ماهه خود دقت کنید، زیرا غیر سمی بودن این وسایل می‌تواند در حفظ سلامت آن‌ها مفید باشد؛ کودکان دوست دارند همه چیز را در دهان خود قرار دهند. برای جلوگیری از این کار، شما به عنوان مادر یا پدر یک کودک 20 ماهه می‌توانید یک صندلی در کنار صندلی کودک خود قرار داده و به همراه او بر روی کاغذی نقاشی کنید. همچنین، لازم است بدانید که بیشتر کودکان 20 ماهه دوست دارند نقاشی خود را مرتب به والدین و اطرافیان نشان دهند.

اگر کودک دو ساله دارید این مطلب مهارت های رفتاری کودک دو ساله چگونه است؟ را بخوانید

بررسی کنجکاوی‌های کودکان 20 ماهه:

کودکان در حالت طبیعی بسیار کنجکاو بوده و دوست دارند همه چیزهایی را که در اطراف آن‌ها وجود دارد، بررسی کنند. بنابراین، اگر شما فرزند خود را در حال انجام کارهای مختلف پیدا کردید، اصلاً جای نگرانی نیست! مثلاً ممکن است فرزند کوچک شما با انگشتان دست و پاهایش بازی کند یا حتی ممکن است شما کودک 20 ماهه خود را در حال بازی با دستگاه تناسلی خود مشاهده نمایید. در چنین مواردی، لازم نیست زیاد نگران شده، علت این اتفاق را ارزیابی کرده و نگرانی خود را به همسرتان اطلاع دهید. بهتر است در چنین شرایطی، موضوع را به خود کودک توضیح داده و علت این که کار او خوب نبوده و نباید در مقابل دیگران انجام گیرد، را به او آموزش دهید.

برای اطلاع از زمان صحبت کردن کودکان این مطلب کودکان از چه زمانی شروع به صحبت کردن میکند؟ را بخوانید 

چگونه می‌توان با یک کودک 20 ماهه برخورد درستی نمود؟

اگر والدین طرز برخورد صحیح کودک 20 ماهه خود را در شرایط مختلف یاد بگیرند، می‌توانند دوست، فیلسوف و راهنمای فرزندان خود باشند. بنابراین، شما باید از روند رشد کودکان 20 ماهه آگاهی یافته و میزان آن را در فرزند خود بررسی نمایید. صبور باشید! نوع رفتار والدین و اطرافیان در رشد و تربیت هر کودک 20 ماهه‌ای نقش به‌سزایی دارد. به همین دلیل، ممکن است والدین دلسوز روزهای سختی را برای بزرگ کردن فرزند کوچک خود پشت سر بگذارند، زیرا والدین نمی‌توانند هر نوع انتظاری از کودک داشته باشند و او همه آن‌ها را به صورت منطقی برآورده کند. در ادامه این مقاله، چند نکته مهم در مورد برخورد با یک کودک 20 ماهه بیان شده است که می‌تواند برای همه پدران و مادران بسیار کمک‌کننده باشد. این نکات مهم به شرح زیراست:

  • به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه از روش‌های تهاجمی برای کنترل کودک 20 ماهه خود استفاده نکنید.
  • کودک 20 ماهه خود را به خاطر همه کارهای خوبی که انجام می‌دهد، ستایش کنید.
  • والدین باید برای رهایی کودک 20 ماهه از خستگی روزانه، روش‌های مختلفی را برای استراحت کردن او امتحان کنند.
  • زمان بازی یک کودک 20 ماهه باید کوتاه باشد تا او را زیاد خسته نکند.

به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه یادتان باشد که اگر تکیه کلام کودک شما، کلمه "نه" باشد، نشانه بسیار خوبی از روند رشد او است. در واقع، این حالت احساس امنیت او را نشان داده و به شما ابلاغ می‌کند که فرزند کوچکتان می‌خواهد چه کارهایی را انجام دهد. برای اینکه زندگی خود را برای خود و فرزندتان کمی آسان‌تر کنید، بهتر است به کودک 20 ماهه خود اجازه دهید تا کارهای کوچک مانند پوشیدن لباس و قرار دادن مربا بر روی نان تست را خودش انجام دهد.

همچنین، بهتر است در مورد انجام کارهای مهم مثل بستن کمربند ایمنی در هنگام مسافرت و رعایت نکات ایمنی در مراحل مختلف زندگی، با فرزند کوچک خود صحبت نموده و او را با این مسائل آشنا کنید. به عنوان بک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که سلامت کودک دارای ابعاد مختلفی بوده و شما می‌توانید با به کار بردن استراتژی‌های مؤثر برای مقابله با اشتباهات کودک 20 ماهه خود، او را مواخذه کنید. لازم نیست به عنوان والدین یک کودک 20 ماهه علت مشغول بودن یا خستگی خود را به او اطلاع دهید، زیرا کودکان بسیار باهوش بوده و با تغییراتی که در چهره و رفتار شما بر اثر خستگی مشاهده می‌شود، شرایط را مدیریت خواهند نمود؛ فقط در چنین شرایطی، برای اطمینان کامل، بهتر است زمان کافی را برای وقت گذراندن با کودک خود اختصاص دهید.

علاوه بر این موارد، اگر کودک 20 ماهه دارید، در زمان ابراز احساسات و خوشحالی خود به همسرتان مراقب باشید، زیرا کودکان این موضوع را مانند بزرگ‌ترها درک نمی‌کنند. در نهایت، یادتان باشد که پشت سر گذاشتن مراحل تکاملی کودکان در این سن با این که کار سختی است، اما می‌توان با رعایت برخی نکات پیش پا افتاده، از این دوران نیز واقعاً لذت برد. بنابراین به عنوان یک مادر، قدر این لحظات ناب را دانسته و سعی کنید وقت بیشتری را به کودک خود اختصاص دهید؛ کودک 20 ماهه شما دوست دارد کلمات و بازی‌های جدید را از شما شنیده و یاد بگیرند.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

دختر 20ماهه من دوست ندارد پاهایش را هنگام دستشویی کردن بشویم چکار کنم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

معمولا علتش اینه که نمیخواد از کاری که به اون مشغول هست دست برداره ، من وقتی که پسرم مقاومت میکنه در برابر اینکه ببرمش دستشویی برای شستن پاهاش ، سعی میکنم کارایی که دوست داره را بهش یاداوری کنم مثلا میگم بریم اب را باز کن یا مثلا بریم تو ایینه...

معمولا علتش اینه که نمیخواد از کاری که به اون مشغول هست دست برداره ، من وقتی که پسرم مقاومت میکنه در برابر اینکه ببرمش دستشویی برای شستن پاهاش ، سعی میکنم کارایی که دوست داره را بهش یاداوری کنم مثلا میگم بریم اب را باز کن یا مثلا بریم تو ایینه دستشویی خودت راببین
با این بهانه میاد توی دستشویی و دیگه میشه شستش

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

دختر ۲۰ماهه من هم عاشق مداد و کاغذ است و از بالارفتن وسایل خطرناک خوشش میاد.تقریبا درحال جمله سازی است اما ب سختی ولی دایره واژگانش درحال وسیع شدن است . هر کلمه ای ک ب زبان می آوریم را فورا تکرار میکند . سریع و فرز است و درحال آموزش دسشویی رفتن...

دختر ۲۰ماهه من هم عاشق مداد و کاغذ است و از بالارفتن وسایل خطرناک خوشش میاد.تقریبا درحال جمله سازی است اما ب سختی ولی دایره واژگانش درحال وسیع شدن است . هر کلمه ای ک ب زبان می آوریم را فورا تکرار میکند . سریع و فرز است و درحال آموزش دسشویی رفتن است و تقرییا یاد گرفته.

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/