روند رشد و نقاط عطف زندگی کودکان 23 ماهه

مراحل رشد کودک 23 ماهه

آیا شما هم به عنوان مادر یک کودک 23 ماهه، متوجه شده‌اید که فرزندتان به تازگی برای مکالمه بهتر، تلاش می‌کند؟ آیا متوجه شده‌اید که فرزند شما مانند یک تلفن گویا، بدون وقفه صحبت می‌کند؟ در این دوران، زمانی که شما یک فنجان نوشیدنی را برای خوردن فرزندتان انتخاب می‌کنید، او از شما می‌خواهد که خودتان نیز از همان نوشیدنی مصرف کنید. در چنین مواردی، والدین از بروز چنین تغییراتی در رفتار فرزند کوچک خود تعجب کرده و نمی‌دانند چگونه باید با کودک 23 ماهه خود رفتار کنند؟  اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه، پاسخ سؤالات بالا را نمی‌دانید، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید.

اندازه نوزادی که شما به دنیا آورده بودید، اینک بعد از گذشت 23 ماه، تقریباً دو برابر شده است! باور کردن این مسئله کمی برای والدین مشکل می‌باشد، زیرا فرزند کوچک آن‌ها اکنون می‌تواند به راحتی راه برود، صحبت کند و حتی برخی چیزها را از پدر و مادر خود تقلید نماید. در کنار این تغییرات، او تلاش می‌کند تا مهارت‌های بیشتری را به دست آورده و با آگاهی از امور، کاملاً مستقل عمل می‌کند.

اگر کودک دو ساله دارید این مطلب مهارت های رفتاری کودک دو ساله چگونه است؟ را بخوانید

روند رشد کودکان 23 ماهه:

در ادامه این مقاله، تغییرات مختلفی که در طی 23 ماه، در روند رشد کودکان رخ می‌دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1- میزان رشد کودکان 23 ماهه:

هر کودکی از روز تولد تا نزدیک شدن به سال دوم از زندگی خود، رشد زیادی کرده و دوران نوزادی را به طور کامل پشت سر می‌گذارد. در این دوره، فرزند شما آرامش خود را از دست داده و مانند یک بچه چند ماهه، فقط  همه چیز را نگاه نمی‌کند؛ بلکه بسیار فعال شده و دوست دارد مانند تلفن گویا همواره حرف بزند. به همین دلیل، کودکان 23 ماهه تمام چربی‌هایی را که در دوران نوزادی جمع کرده بودند، به تدریج از دست داده و لاغر خواهند شد. علاوه بر این تغییرات، نحوه حرکت کودکان 23 ماهه نیز عوض شده و فرزند شما گام‌های خود را به صورت سرگردان در جهت عقب و جلو برمی‌دارد؛ البته این حالت برای یک کودک 23 ماهه کاملاً نرمال تلقی می‌شود. پس، اگر کودک 23 ماهه شما همچنان آرام و بدون تحرک بوده و در هنگام راه رفتن گام‌های هماهنگی برمی‌دارد، بدانید که دارای مشکل بوده یا رشد کافی نداشته است. در نهایت، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ممکن است دفعات مدفوع و ادرار کودک شما با نزدیک شدن به دو سالگی افزایش یابد.

اگر کودک شما دچار لکنت زبان شده است این مطلب علت بروز لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟ را بخوانید.

2- میزان رشد فیزیکی کودکان 23 ماهه:

اکنون که فرزند کوچک شما به دو سالگی خود نزدیک می‌شود، می‌تواند با اعتماد به نفس کامل بر روی پاهای خود ایستاده و احساس سربلندی کند. او دیگر نیازی به در آغوش گرفتن پدر و مادر خود نداشته و به راحتی با خم شدن، می‌تواند چیزهای مختلف را از کف زمین بردارد. همچنین، کودکان 23 ماهه سعی خواهند کرد تا با بلند شدن و ایستادن بر روی نوک انگشتان پاها، به نقاط بلند خانه نیز دست یابند.

با این که یک کودک 23 ماهه می‌تواند از پله‌ها جهت رفت و آمد استفاده کند، اما لازم است والدین مواظب او باشند و با نوک انگشتان، فرزند خود را از ناحیه پشت بدن حمایت کنند. معمولاً وقتی یک کودک سعی دارد از پله‌ها صعود کند، هر دو پای خود را بر روی یک پله قرار داده و برگشت به عقب را مشکل می‌کند؛ برخی دیگر از کودکان نیز ممکن است به کمک زانوها و دست‌ها به عقب برگردند. با این حال، برای کسب اطمینان کامل بهتر است حین صعود از پله‌ها به دنبال کودک خود باشید. همچنین، اگر یک وسیله بلند مانند نردبان را بر روی زمین می‌گذارید، فرزند خود را تنها رها نکنید، زیرا او می‌تواند بر روی آن رفته و با افتادن، به خود آسیب بزند.

3- بازی کردن کودکان 23 ماهه با سایر همسالان خود:

به خاطر داشته باشید که فرزند شما با نزدیک شدن به دو سالگی، می‌خواهد با کودکان دیگر بازی کرده و نحوه بازی کردن را از بچه‌های بزرگ‌تر تقلید کند؛ حتی در برخی موارد ممکن است وارد بازی بزرگ‌ترها شده و بخواهد با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به همین دلیل، والدین کودکان 23 ماهه باید اوقات بی‌کاری خود را صرف بازی با فرزند خود کرده و به طور مداوم از او را برای بازی کردن دعوت کنند.

4- نحوه غذا خوردن کودکان 23 ماهه:

در این دوره، مادران مجبور هستند کودک بازیگوش خود را برای خوردن غذا متقاعد کنند، زیرا همان‌طور که گفته شد، این کودکان بیشتر از قبل فعال شده و دوست دارند فقط در حین حرکت، حرف بزنند. برای غذا خوردن کودکان 23 ماهه لازم است یک صندلی بلند تهیه کنید تا فرزند شما بر روی آن نشسته و غذای خود را صرف کند، زیرا تحمل او برای ماندن در یک مکان، به مدت طولانی، کم می-باشد. برای همین، غذا خوردن و استراحت کردن کودکان 23 ماهه برای والدین کمی مشکل خواهد بود. با همه این توصیفات، اگر کودک 23 ماهه خود را برای مدت زمان طولانی بر روی صندلی نشاندید، ولی او میلی به غذا خوردن نشان نداد، کودک را به این کار مجبور نکنید.

5- کودکان 23 ماهه ممکن است از خواب شبانه بیدار شوند:

بیدار شدن کودکان 23 ماهه در اواسط شب، امری کاملاً طبیعی بوده و حتی بسیار شایع است. اگر کودک شما در اواسط شب از خواب بیدار می‌شود، بهتر است دلایل آن را ارزیابی کرده و علت دقیق بی‌خوابی فرزند خود را پیدا کنید؛ برخی از این کودکان از تابیدن نور ماه به داخل اتاق خواب شکایت داشته و برخی دیگر نیز به دلیل تاریک بودن کامل اتاق از خواب بیدار می‌شوند. همچنین، بهتر است به فرزند خود آموزش دهید تا در هنگام بیدار شدن از خواب شبانه، خودش دوباره بخوابد.

 اگر به کودک خود شیر بز نمیدهید این مطلب جذب بهتر آهن با خوردن شیر بز در کودکان را بخوانید.

6- کودکان 23 ماهه کلمات جدید زیادی را یاد می‌گیرند:

در این سن، کودکان می‌توانند دستوراتی را که از سوی والدین بیان می‌شود، مانند " بیا اینجا"، " اینجا بنشین" را به خوبی درک کرده و به آن‌ها عمل کنند. پس، به عنوان والدین یک کودک 23 ماهه سعی کنید از واژگان کوتاه برای بیان رفتار درست به فرزند خود استفاده کنید تا او منظور شما را درک کند. همچنین، در این دوره، خود کودک می‌تواند جمله‌های مختصر مانند "مامان، من گرسنه‌ام" یا "آب تمام شد" را به خوبی بیان کند. علاوه بر این موارد، جواب دادن به سؤالات ساده‌ای مانند "نام شما چیست" یا "نام پدر تو چیست" برای کودکان 23 ماهه کار بسیار آسانی خواهد بود.

7- روند رشد حافظه کودکان 23 ماهه:

روند بهبود حافظه کودکان 23 ماهه به معنای رشد کامل ذهن آن‌ها نیست، اما در این دوران ، فرزند شما با یاد گرفتن مهارت‌های شناختی و یادآوری برخی موارد مهم، حافظه خود را بهبود می‌بخشد. بنابراین، بهتر است کودکان 23 ماهه با سرگرمی‌های مفیدی مانند فیلم‌های آموزشی یا کتاب آشنا شوند تا بتوانند توانایی ذهن خود را بالا ببرند. در این مرحله، والدین باید فرصت‌های زیادی را برای کودک خود، جهت شرکت در اجتماعات داده و در این مورد، با او صحبت کنند. البته بازی کردن با مجموعه لوگوها هم (ساختن خانه و برج) در بهبود حافظه کودکان 23 ماهه کاملاً مفید است.

با این حال، یادتان باشد که میزان رشد جسمی، ذهنی و حافظه هر کودکی کاملاً متفاوت از دیگر همسالان خود است. پس، اگر میزان رشد کودک شما به اندازه همسالان خود نبود، زیاد نگران نباشید، چون با گذر زمان، کودک شما رشد کافی کرده و از هر لحاظ، خود را به کودکان دیگر می‌رساند. ولی، این نکته مهم را فراموش نکنید که اگر رشد کودک شما بیش از حد کند بوده و  باعث نگرانی شما شده است، بهتر است او را نزد یک پزشک متخصص اطفال برده و وضعیت سلامت فرزندتان را بررسی کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/