مهارت های رفتاری کودک دو ساله چگونه است؟

مراحل رشد کودک 24 ماهه

اگر یک کودک 24 ماهه دارید، بدانید که تصورات ذهنی او بسیار فانتزی است؛ او در انجام هر کار جدیدی، شما را تحت نظر دارد. همچنین، با ورود بچه‌ها به24ماهگی از زندگی خود، بازی‌های آن‌ها بسیار پیچیده شده و این فرشتگان کوچک، زمان زیادی را صرف بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها یا کودکان هم سن و سال خود می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از روانشناسان عقیده دارند که بازی کردن، نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت این کودکان دارد. به عنوان والدین یک کودک24 ماهه یادتان باشد که به طور مداوم، بر الگوهای رشدی فرزند کوچک خود نظارت داشته باشید و بدانید که هیچ "الگوی رشد طبیعی" استانداردی برای همه بچه‌ها وجود ندارد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که نقاط عطف زندگی کودکان در 24 ماهگی، منعکس‌کننده میزان موفقیت شما در تربیت و پرورش کودک خود بوده و انتظارات شما از او را نشان می‌دهد. در این دوران، نظارت و همراهی دقیق والدین، به کودک کمک می‌کند تا از مهارت‌های مختلف خود را توسعه دهد. پس، اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد نقاط عطف زندگی فرزند خود در طول ماه 24 از زندگی او افزایش دهید، حتماً مقاله زیر را با دقت  بخوانید.

اگر کودکتان راه نمیرود این مطلب کودکم راه نمیرود، چیکار کنم؟ را بخوانید

نکاتی در مورد نقاط عطف زندگی کودکان 24 ماهه:

معمولاً کودک شما در طول دو سال اول زندگی خود، مهارت‌های مختلفی را فرا می‌گیرد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، نقاط عطف زندگی کودک 24 ماهه شما را مورد بحث قرار خواهیم داد. این نقاط عبارتند از:

1- مهارت‌های ارتباطی در کودکان 24 ماهه:

در ابتدا،به خاطر داشته باشید که وقتی فرزند شما دو سال اول از زندگی خود را پشت سر می‌گذارند، می‌توانند جملاتی با افعال درست، صفت‌های ساختاری صحیح و کلمات پیچیده ساخته و بیان کند. همچنین، یک کودک 24 ماهه به راحتی می‌تواند از حرکات بدن، دست‌ها و چهره خود برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کرده و با درک معانی، در هر زمانی با اطرافیان خود صحبت کند. پس، می‌توان ادعا کرد که مهم‌ترین نقطه در این دوران، برقراری ارتباط با فرزند خود از طریق حرکات اندام‌ها می‌باشد.

علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که کودکان دو ساله، رفتارهای افراد بزرگ‌تر را در خانه تحت نظر گرفته و با تقلید کردن از آن‌ها، مهارت‌های رفتاری مختلف را یاد می‌گیرند. به همین دلیل، بازی کردن با بزرگ‌سالان سرگرمی مورد علاقه آن‌ها می‌باشد؛ فرزند دو ساله شما دوست دارد بازی‌هایی مانند پانسمان کردن زخم یا سوژه‌های خانوادگی مانند زندگی مشترک را تقلید کند. همچنین، یک کودک 24 ماهه می‌تواند لباس‌های خود را به تنهایی بپوشد. معمولاً در این سن کودک دوست دارد تا تصمیمات مختلف مانند انتخاب لباس، کفش و اسباب‌بازی را خودش اتخاذ کند و شما مجبور هستید به تصمیمات فرزند خود احترام گذاشته و به آن‌ها عمل نمایید. همچنین، اگر شما به عنوان والدین یک کودک دو ساله نیاز به تصمیم‌گیری در مورد امور مختلف زندگی خود دارید، باید به آسایش و نظر فرزند خود توجه داشته، در عین حال با احتیاط عمل کنید.

2- مهارت‌های حرکتی در کودکان دو ساله:

کودک شما در سن دو سالگی، مهارت‌های حرکتی خود را توسعه داده و قادر به انجام کارهای مختلف می‌باشد، که به شرح زیر است:

  • یک کودک 24 ماهه بدون دریافت هیچ گونه کمکی از اطرافیان، می‌تواند از پله‌ها بالا رفته یا پایین بیاید؛ اما اگر در محیط خانه شما پله‌های زیادی وجود دارد، باید همیشه نزدیک کودک بوده و او را از دور تحت نظر بگیرید.
  • همچنین، یک کودک دو ساله دوست دارد تا با هم سن و سالان خود دعوا نموده و هر چیزی را که دوست داشته باشد، با دو دست خود از آن‌ها بگیرد.
  • علاوه بر این موارد، این کودکان از نقاشی کردن با مداد یا مداد رنگی لذت برده و می‌خواهند به طور مداوم از انگشتان دست خود استفاده کنند.

3- الگوهای خواب کودکان 24 ماهه:

هنگامی که کودک دو ساله شما قصد خواب داشته باشد، به صورت مستقل عمل می‌کند. در برخی موارد، ممکن است والدین تمایل داشته باشند تا کودک خود را حتماً در تختخواب مخصوص و در زمان خاصی بخوابانند؛ این والدین باید قوی بوده و صبر بیشتری داشته باشند تا به کودک خود یاد دهند که برای خواب روزانه، همیشه از زمان خاص و تختخواب خود استفاده کند. فراموش نکنید که چرت زدن کودکان در این سن، روزانه به مدت حداکثر 2 ساعت کافی است. سعی نکنید که با ترفندهای مختلف، میزان خواب فرزند خود را بیش از حد طولانی کنید. همچنین، اگر فرزند 24 ماهه شما خوابیدن در رختخواب خود را دوست ندارد، اجازه ندهید بر روی مبل یا دیگر مناطق خانه بخوابد، زیرا این رفتار او را بدعادت نموده و به سلامت او لطمه خواهد زد.

اگرکودک لجبازی دارید این مطلب با کودک لجبازم چطور رفتار کنم؟ را بخوانید

توسعه مهارت‌های مختلف یک کودک 24 ماهه:

باید به یاد داشته باشید که کودک در دو سالگی، خیلی کوچک بوده و هنوز تفاوت بین "خوب" و "بد" را درک نمی‌کند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که او مطابق با استانداردهای خانواده رفتار کند. در هر حالت، صبر کنید تا فرزند شما کمی بزرگ شده، بتواند فرق بین خوب و بد را درک نموده و در این مورد بیندیشد. در این دوران حساس، والدین باید با توجه به موارد مختلف، کودک خود را تحت نظر داشته باشند. این موارد به شرح زیر است:

تربیت یک کودک دو ساله با یاد دادن نظم به او و همراهی نمودن مداوم او میسر می‌باشد. با رفتار درست والدین، کودک با ساختار نظم آشنا شده و احساس امنیت خواهد کرد. برای همین، بهتر است محدودیت‌های رفتاری را در مورد فرزند خود در نظر گرفته و کارهای روزانه را به بهترین نحو انجام دهید. مؤثرترین دستورالعمل‌هایی که می‌تواند در تنظیم مهارت‌های مختلف یک کودک دو ساله مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:

  • رفتار معمولی با کودک
  • در نظر گرفتن پاداش و تشویق نمودن او در هنگام انجام کارهای خوب و درست
  • نادیده گرفتن برخی از اشتباهات کوچک
  • منحرف کردن فکر کودک از برخی موارد
  • برقراری ارتباط نزدیک و مداوم با کودک 24 ماهه

همچنین، استفاده از یک الگوی درست برای انجام کارهای روزمره، به فرزند کمک خواهد کرد تا انتظارات شما را به بهترین نحو برآورده کند. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که کودکان در دو سالگی خود، مشغول کشف جهان اطراف هستند. برای همین، متوقف کردن این حس بچه‌ها، کار اشتباهی خواهد بود؛ بگذارید کودک شما با انجام آزمایشات مختلف، جهان پیرامون خود را بشناسد. همچنین، یک کودک دو ساله نسبت به قبل، نیاز به توجه بیشتری دارد. اگر این انتظار او برآورده نشود، ممکن است در آینده مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند. تقدیر کردن یا پاداش دادن به کودکان دو ساله برای انجام رفتارهای خوب بسیار ضروری است، زیرا این روش، یک راه مطمئن برای نشان دادن توجه شما به فرزند خود می‌باشد. همچنین، خواهید دید که با تشویق نمودن کودک خود، او لبخند زده و رضایت خود را از رفتار شما اعلام خواهد نمود.

نکته مهم دیگر در تربیت درست این کودکان، قوی بودن والدین در برابر خواسته‌های نابه‌جای فرزند خود است؛ سعی کنید به همه خواسته‌های کودک دو ساله خود پاسخ مثبت ندهید. همچنین،به یاد داشته باشید که خوابیدن به موقع و بدون همراهی والدین باید با گذر زمان و صبر و حوصله، به کودک 24 ماهه یاد داده شود. برای انجام درست این کار، شما می‌توانید با انتخاب یک اتاق آرام، کودک را در رختخواب خود قرار داده و بی سر و صدا در کنار او دراز بکشید، زیرا ملایمت در چنین مواردی بهتر از زور جواب می‌دهد.

اگر کودک بیش فعالی دارید این مطلب با یک کودک بیش فعال چطور رفتار کنیم؟ را بخوانید

وجود ترس در کودکان 24 ماهه، به عنوان یک مشخصه مشترک آن‌ها شناخته می‌شود:

ممکن است به عنوان والدین یک کودک دو ساله متوجه وجود ترس در کودک خود، در هنگام رویارویی با رویدادهای مختلف و اتفاقات ترسناک شوید. این نوع ترس بیشتر در هنگام مشاهده حیوانات، حشرات، غریبه‌ها یا تاریکی در هنگام خواب در کودکان دو ساله دیده می‌شود. یادتان باشد که این نوع واکنش، کاملاً طبیعی است. والدین باید در هنگام بروز ترس، شرایط را عادی جلوه داده و به فرزند خود کمک کنند. بهترین راه برای مقابله با این وضعیت نیز بیان جوانب مثبت مشاهده این عوامل به کودک و آرام کردن تدریجی او است.

وحشت کردن کودکان 24 ماهه:

اگر به عنوان والدین یک کودک دو ساله احساس می‌کنید که فرزند شما بیشتر از حد طبیعی دچار وحشت و ترس می‌شود، بدانید که تنها نیستید! زیرا والدین زیادی از وجود این مشکل در کودک خود گله دارند و اعتراف می‌کنند که در هنگام دلداری، فرزندشان به حرف آن‌ها گوش نمی‌دهد. در چنین مواردی، بهترین راه برای به دست آوردن توجه کودکان این است که مقابل آن‌ها نشسته و با قرار گرفتن در مقابل کودک، در هنگام صحبت کردن با او تماس چشمی برقرار نمایید. این تکنیک کاملاً مؤثر بوده و توجه کودک را به والدین جلب می‌کند. این در حالی است که نصیحت کردن کودک دو ساله در هنگام مواجه شدن با ترس، نه تنها تحمل او را افزایش نداده، بلکه در رشد اعتماد به نفس او نیز مفید نخواهد بود. در مقابل، در چنین شرایطی، کودک کاملاً مضطرب شده و دوست ندارد به حرف‌های محکم اطرافیان گوش کند.

در نهایت، به عنوان والدین یک کودک 2 ساله به یاد داشته باشید که برخورد خشمگینانه با فرزند خود در زمان وحشت و ترس فقط به او آسیب زده و هیچ کار مفیدی برای کاهش استرس وی انجام نخواهد شد. بنابراین، سعی کنید به هیچ وجه با کودک خود بلند صحبت نکنید، زیرا در این موارد صبر و شکیبایی بالای والدین مؤثر بوده و باعث می‌شود هر دو طرف، این مرحله را به راحتی تجربه کرده و پشت سر بگذارند. البته همه مادران باتجربه خوب می‌دانند که چگونه با این فاز فوق‌العاده دشوار کودک خود روبرو شوند؛ سخن ما فقط با مادران جوان و بی‌تجربه است که با نقاط عطف کودک خود در 24 ماهگی ناآشنا بوده و نحوه برخورد با آن‌ها را در هنگام بروز مشکل نمی‌دانند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/