بلوغ زودرس کودکان چیست؟ | علائم و درمان

بلوغ زودرس کودکان

ما می فهمیم که ممکن است هنگام تشخیص فرزندتان به بلوغ زودرس ، سوالات زیادی داشته باشید. چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا نسبت به متفاوت بودن از خود آگاهی کمتری داشته باشد؟ بلوغ زودرس چه تاثیری در طولانی مدت بر فرزند من دارد؟ آیا عوارض جانبی جدی  وجود دارد؟ ما سعی کرده ایم در این مقاله  پاسخ هایی به این سوالات ارائه دهیم.

انواع بلوغ زودرس کودکان چیست؟

دو نوع بلوغ زودرس وجود دارد:

  • بلوغ مرکزی زودرس (وابسته به گنادوتروپین) شایع ترین است ، که دختران بیشتری از پسران به آن مبتلا هستند و با ترشح زودرس گنادوتروپین ها از مغز ایجاد می شود.
  • بلوغ زودرس محیطی (مستقل از گنادوتروپین) با ترشح زودهنگام هورمون های گنادوتروپین در مغز ایجاد نمی شود ، بلکه توسط آندروژن و تولید استروژن از سایر قسمت های بدن ایجاد می شود.

گنادوتروپین ها چیست؟

گنادوتروپین ها هورمون هایی هستند که توسط غده هیپوفیز در مغز آزاد می شوند و مسئول تحریک غدد جنسی (تخمدان ها و بیضه ها) برای تولید هورمون های جنسی هستند. هورمون های جنسی به نوبه خود ، باعث رشد جنسی و بلوغ می شوند. به عبارت دیگر ، ما می توانیم گنادوتروپین ها را هورمون هایی بدانیم که در نهایت مسئول بلوغ هستند.

چه عواملی باعث بلوغ زودرس مرکزی می شوند؟

در دختران ، علت بلوغ زودرس در 90 تا 95 درصد موارد ایدیوپاتیک یا ناشناخته است ، به این معنی که پزشکان به طور قطعی نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. پسران به احتمال زیاد دلیل اصلی قابل شناسایی دارند.

بلوغ زودرس کودکان و رشد جنسی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی
  • سابقه خانوادگی این اختلال
  • برخی سندرم های ژنتیکی نادر
  • تومورهای غده هیپوفیز یا مغز

چه عواملی باعث بلوغ زودرس محیطی می شوند؟

بلوغ زودرس محیطی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • برخی سندرم های ژنتیکی نادر
  • تومورهای تخمدان یا بیضه
  • تومورهای دیگری که گنادوتروپین جفتی انسان را ترشح می کنند
  • اختلالات غده فوق کلیه
  • کم کاری تیروئید شدید

علائم بلوغ زودرس کودکان چیست؟

اگرچه ممکن است هر کودک به طور متفاوتی علائم بلوغ زودرس را تجربه کند اما به طور کلی همان علائم بلوغ منظم است ، از جمله:

دختران:

  • افزایش قد / جهش رشد
  • رشد پستان
  • قاعدگی یا خونریزی واژن

پسران:

  • بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی مرد
  • موهای شرمگاهی و زیر بغل
  • موی صورت
  • نعوظ خود به خودی و یا انزال
  • ایجاد آکنه

وقتی فرزند شما بلوغ زودرس تشخیص داده شود ، ممکن است غرق در سوال شوید و فراموش کردن سوالاتی که برای شما پیش می آید آسان است.بسیاری از والدین یادداشت برداری از سوالات را در هنگام بروز سوال مفید می دانند - به این ترتیب ، وقتی با پزشکان کودک خود صحبت می کنید ، می توانید مطمئن باشید که همه نگرانی های شما برطرف می شود. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است ، ممکن است بخواهید به او پیشنهاد دهید آنچه را که از ارائه دهنده خدمات درمانی خود می خواهد نیز بنویسد.

بلوغ زودرس کودکان

در اینجا چند سوال برای شروع وجود دارد:

  • آیا علل مشخصی برای علائم فرزند من وجود دارد؟
  • آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کند کردن روند کار یا متوقف کردن آن به طور کامل انجام دهید؟
  • در این صورت ، آیا کودک می تواند دوباره بلوغ را از سر بگیرد؟
  • آیا خطرات طولانی مدت برای درمان وجود دارد؟
  • چگونه باید در مورد وضعیت فرزندم با او صحبت کنم؟

سوال اول: علت بلوغ زودرس کودکان چیست؟

پاسخ: در دختران ، در 90 تا 95 درصد موارد ، علت بلوغ زودرس ایدیوپاتیک یا ناشناخته است ، به این معنی که پزشکان به طور قطعی دلیل وقوع آن را نمی دانند. علت اصلی آن معمولاً در پسران مشاهده می شود.

سوال: بلوغ زودرس کودکان چگونه درمان می شود؟

پاسخ: هدف از درمان بلوغ زودرس کودکان توقف و احتمالاً معکوس کردن شروع بلوغ است. در صورت شناخته شدن ، نوع درمان به نوع بلوغ زودرس و علت اصلی آن نیز بستگی دارد. هنگام درمان بلوغ زودرس مرکزی از هورمون آزادکننده هورمون لوتئین ساز (LHRH) استفاده می کنند. به نظر می رسد این هورمون با متوقف كردن غده هیپوفیز در آزاد كردن گنادوتروپین ، بلوغ جنسی ناشی از این اختلال را متوقف می كند.

درمان بلوغ زودرس محیطی به علت افزایش سطح استروژن یا تستوسترون در بدن بستگی دارد.

سوال: بلوغ زودرس چه تاثیری بر فرزند من دارد؟

پاسخ: کودکان دارای این مساله علاوه بر نشان دادن علائم جسمی در اوایل بلوغ ، دارای عزت نفس پایینی هستند که با احساس متفاوت بودن از همسالان ارتباط دارد. افراد دیگر ، از جمله کودکان و بزرگسالان ، ممکن است کودکان با بلوغ زودرس را بزرگتر از سن واقعی خود بدانند و ممکن است انتظار داشته باشند که آنها بیش از حد بلوغ خود رفتار کنند. تشویق فرزندتان به صراحت در مورد احساسات بسیار کمک خواهد کرد.

سوال: آیا فرزند من خوب خواهد شد؟

پاسخ: خوش بین بودن همیشه خوب است. با درمان و مراقبت مناسب ، بیشتر کودکان با بلوغ زودرس در نهایت نوجوانی عادی و شادی را تجربه می کنند.

بسیاری از والدین می پرسند ، "بلوغ زودرس چگونه از نظر عاطفی بر کودک من تأثیر می گذارد؟" پاسخ کوتاه این است که باعث می شود که بدن کودک شما خیلی زودتر از بدن همسالانش تغییر کند و این حس متفاوت بودن ، همراه با تغییرات هورمونی- تغییرات خلقی عاطفی ناشی از آن ، ممکن است باعث شود کودک شما احساس خودآگاهی داشته باشد. کودک شما ممکن است از این تغییرات جنسی نیز احساس ناراحتی کند.

کمک به فرزندتان برای کنار آمدن با مزاحمت های همسالان خود مهم است ، همانند درمان مناسب کودک و انجام اقدامات تقویت عزت نفس او. در بیمارستان کودکان بوستون ، ما می دانیم که چه چیزی را پشت سر می گذارید ، و ما در اینجا هستیم تا به شما در راهنمایی روند کار کمک کنیم.

درمان و مراقبت

هدف از درمان بلوغ زودرس کودکان توقف و احتمالاً معکوس کردن شروع بلوغ زودرس کودک شماست. در صورت مشخص بودن ، درمان به نوع بلوغ زودرس و علت اصلی آن نیز بستگی دارد.

درمان بلوغ زودرس مرکزی

هنگام درمان کودکان با بلوغ مرکزی ، ما اغلب از هورمون ترشح کننده هورمون لوتئین ساز (LHRH) استفاده می کنیم. به نظر می رسد این هورمون با متوقف كردن غده هیپوفیز در آزاد كردن گنادوتروپین ، بلوغ جنسی ناشی از این اختلال را متوقف می كند.

LHRH را می توان بصورت تزریق هر ماه یا از طریق کاشت کوچکی که از طریق جراحی در زیر پوست قرار داده شده ، تجویز کرد که برای یک سال مثر است. پزشک کودک شما به شما کمک خواهد کرد تا مشخص کند کدام روش درمانی برای کودک شما مناسب تر است.

مدت زمان درمان هر کودک متفاوت است و به صورت جداگانه تعیین می شود ، اما کودکان معمولاً تا زمانی که به سنی برسند که پیشرفت از طریق بلوغ مناسب باشد ، تحت درمان قرار می گیرند. پس از قطع دارو ، کودکان از طریق بلوغ به طور طبیعی پیشرفت می کنند ، اگرچه سرعت ممکن است سریعتر از حد متوسط باشد.

درمان بلوغ مرکزی زودرس هیچ عارضه جانبی طولانی مدت ندارد. عوارض جانبی کوتاه مدت می تواند شامل درد یا تحریک در محل های تزریق یا مشکلات داروهای تجویز شده در هنگام قرار دادن ایمپلنت باشد.

درمان بلوغ زودرس محیطی

درمان بلوغ زودرس محیطی به آنچه باعث تولید بیش از حد استروژن یا آندروژن می شود بستگی دارد. گزینه ها شامل برداشتن تومور ، جلوگیری از عملکرد استروژن یا آندروژن بر روی بدن یا درمان کم کاری تیروئید با هورمون تیروئید جایگزین است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/