آبله مرغان در نوزاد | دقیقترین علائم و درمان

آبله مرغان در کودک

آبله مرغان به تاول های آب دار و جوش های قرمز روی پوست بدن و صورت نوزادان اطلاق می شود که تب بالایی را به دنبال خواهد داشت. در تمامی قسمت های بدن به وجود می آید و علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. معمولا این ویروس بدون عفونت و دارو بهبود می یابد اما ویروسی که باعث بروز این بیماری در بدن انسان ها می شود، فوق العاده مسری است؛ به همین دلیل، آبله مرغان به یک بیماری در حال گسترش در سرتاسر جهان تبدیل شده است. پس نوزاد یا کودک مبتلا به آبله مرغان باید تا بهبودی کامل در منزل بماند.  با این حال، لازم است بدانید که میزان شیوع عفونت ناشی از آبله مرغان در بین نوزادان، به دلیل واکسیناسیون منظم، در حال کاهش است. پس، چگونه ممکن است نوزادی به بیماری آبله مرغان مبتلا شود؟ ادامه این مقاله، به همه سؤالات شما در مورد علل مبتلا شدن نوزادان به بیماری آبله مرغان، علائم، روش های درمان و پیشگیری از بروز این مشکل پاسخ خواهد داد.

آبله مرغان چیست و چه علائمی باعث بروز آبله مرغان در نوزاد می شود؟

 آبله مرغان که به آن "واریلا" نیز گفته می شود، ناشی از ورود ویروس واریسلا زوستر به بدن انسان است؛ این ویروس به خانواده ویروس تبخال تعلق دارد. همچنین، این ويروس مسئول بروز بيماري موسوم به "زونا" در بدن انسان ها است؛ بیماری كه در بین افراد بزرگ سال بالاتر از 50 سال شايع است. با این حال، جالب است بدانید که شیوع بیماری آبله مرغان بیشتر در بین افراد جوان، به ویژه نوزادان و کودکان نوپا شایع است. طبق نتایج آمارهای اخیر مرکز کنترل بیماری های شایع ایالات متحده (CDC)، آبله مرغان، به احتمال زیاد در دوران کودکی انسان ها رخ می دهد؛ بر این اساس، این بیماری حتی می تواند بر روند سلامت نوزادان و کودکان نوپا نیز تأثیر بگذارد.

آبله مرغان یک مرحله ی ابتلای درونی ویروس (VZV) دارد و یک مرحله ی ظاهری که شامل علائم بیماری است. گاهی کودک ممکن است در کودکی فقط به مرحله ی اول مبتلا شده باشد و هیچ علائمی از خود بروز ندهد، در این صورت ویروس در بدن باقی می ماند و ممکن است سالها بعد خود را در ظاهر زونا نشان دهد. در کل، واکسن آبله مرغان در نوزاد بسیار مفید بوده و ابتلای نوزاد به آبله مرغان را کاهش می دهد اما ممکن است در آینده احتمال مبتلا شدن به زونا را داشته باشد.

بنابراین، اجازه دهید تا در ادامه این مقاله، نگاهی به علل اصلی بروز بیماری آبله مرغان در نوزاد و کودکان بیندازیم.

نوزادان چگونه می توانند ویروس آبله مرغان را دریافت کنند؟

 همان طور که قبلاً اشاره شد، کودکانی که در معرض ویروس واریسلا قرار گیرند، به بیماری آبله مرغان مبتلا می شوند. در نظر داشته باشید که فرزند شیرخوار شما می تواند ویروس این بیماری را به روش های مختلفی دریافت کند که شایع ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • اگر نوزاد شما توسط شخصی که به بیماری آبله مرغان یا زونا مبتلا شده است، لمس شده یا در آغوش گرفته شده باشد.
  • استنشاق قطرات عطسه یا تماس با بزاق فرد آلوده به ویروس آبله مرغان نیز نوزادان را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهد.
  • تماس با وسایل شخصی مانند وسایل آشپزخانه، اسباب بازی و لباس های فرد آلوده نیز می تواند فرزند شما را به بیماری آبله مرغان مبتلا کند.

علائم بیماری آبله مرغان در نوزاد بسیار ناراحت کننده بوده و عفونت ناشی از این بیماری، مسری می باشد.

علائم بیماری آبله مرغان در نوزاد کدام ها هستند؟

 دوره پنهان آبله مرغان می تواند از 10 تا 21 روز، متغیر باشد؛ این بدان معنا است که کودک می تواند برخی علائم این بیماری را حداکثر تا 21 روز پس از دریافت ویروس، در بدن خود تجربه کند. برخی از مهم ترین این علائم به شرح زیر می باشند:

  • بروز بثورات قرمزی که شبیه جوش یا جای نیش حشرات است و تاول ها بر روی پوست بدن و صورت نوزادان، نشانه اصلی ورود ویروس آبله مرغان به بدن آن ها است. این بثورات، ابتدا روی پوست سر و صورت نوزاد ظاهر شده و سرانجام، در تمام قسمت های بدن او پخش می شوند. بثورات ناشی از آبله مرغان در طی پنج مرحله خود را نشان می دهند که هر مرحله، در حدود 24 ساعت طول می کشد. این پنج مرحله شامل برجستگی های قرمز، تاول های آبکی، تاول های ابری ، زخم‌های باز و پوسته های قهوه ای می باشند. ظاهر شدن پوسته های قهوه ای، آخرین مرحله از بیماری آبله مرغان را نشان می دهند. لازم است بدانید که مجموعه جدید بثورات ناشی از آبله مرغان، هر چهار تا پنج روز ظاهر می شود؛ بنابراین، ممکن است فرزند شما هر پنج روز یک بار، تاول های جدیدی را روی قسمت های مختلف بدن خود مشاهده کند. در کودکانی که پوست حساسی دارند یا بیماری و ناراحتی های پوستی دارند ممکن است این جوش ها به اگزما تبدیل شوند. ممکن است قبل از بروز جوش های آبله مرغان در برخی کودکان و نوزادان تب، سرفه، درد شکم گلو سر پدید آمده یا دچار ضعف بدنی شوند.
  • زخم و لکه های قرمز کوچکی نیز در دهان، پلک ها و روی دستگاه تناسلی نوزادان مبتلا به بیماری آبله مرغان دیده می شود.
  • کودک مبتلا به این ویروس، تب شدیدی با دمای بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) تجربه خواهد کرد.
  • علائمی شبیه به نشانه های بیماری سرماخوردگی، مانند آبریزش بینی، سرفه و عطسه نیز در بدن این نوزادان دیده می شود.
  • کودک مبتلا به آبله مرغان، دچار درد مداوم شکم شده و با کاهش قابل توجهی در اشتهای خود روبرو می شود.
  • درد بدن و خستگی عمومی نیز از مهم ترین علائم بیماری آبله مرغان در نوزاد است؛ به نظر می رسد که کودک شیرخوار همیشه خواب آلود و خسته است. به خاطر بسپارید که این نشانه به دلیل درد عضلات و مفاصل ایجاد می شود.
  • در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفتری دارند ممکن است عفونت به ریه ها، مفاصل، استخوان ها و مغز هم برسد.

تاول ها چند ساعت بعد از درآمدن هر دانه ایجاد می شود؛ این تاول ها دارای ماده هیا زردرنگی هستند که پس از چند روز کدر می شوند. این تاول ها ویروس ها آزاد می کنند، چند روز بعد پوسته پوسته شده و بهبود می یابند و در نهایت ظرف یک تا دو هفته از بین می روند. دانه های آبله مرغان معمولا 50 عدد هستند اما گاهی نوزاد یا کودک باید حدود خارش 100 دانه تاول را تحمل کند.

معمولا سرایت آبله مرغان از طریق زخم ها اتفاق می افتد و کودک باید تا زمانی که تمامی تاول های بدنش خشک نشده از خانه خارج نشود یا با دیگر افراد خانواده و دوستان در ارتباط نباشد. بهتر است نوزاد یا کودک مبتلا به این بیماری را تا زمان بهبودی از خواهر یا برادرش یا افراد خانواده به ویژه کسانی که تا به حال مبتلا به آبله مرغان نشده اند یا تحت واکسیناسیون نبوده اند؛ دور نگه دارید.

با همه این توصیفات، لازم است بدانید که بیماری آبله مرغان در نوزاد، به هیچ عنوان تهدید کننده زندگی فرزند شما نیست، اما در موارد خاصی، شما باید کودک خود را سریعاً نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

آبله مرغان

چه موقع باید در مورد وضعیت بدن نوزاد مبتلا به آبله مرغان با دکتر متخصص اطفال مشورت کرد؟

 در بعضی موارد، ممکن است چربی زیر بثورات ناشی از آبله مرغان جمع شود یا این تاول ها خونریزی کنند. این علائم، نشان دهنده بروز عفونت باکتریایی در بدن فرزند شما است و شما باید کودک خود را سریعاً نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. سایر علائم هشدار دهنده مربوط به بیماری آبله مرغان در نوزادان به شرح زیر می باشند:

  • تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت یا 38.9 درجه سانتی گراد
  • خونریزی بثورات ناشی از آبله مرغان
  • خواب آلودگی شدید و عدم هوشیاری نوزاد
  • رسیدن دانه های پوستی به چشم های نوزاد
  • ورم کردن دور تاول های پوستی
  • درد شدید تاول ها یا قرمزی بیش از حد آنها

با همه این توصیفات، نگران نباشید! پزشک متخصص اطفال قادر به تشخیص هر گونه عفونت در بدن نوزاد مبتلا به آبله مرغان و درمان آن می باشد.

چگونه آبله مرغان در نوزاد تشخیص داده می شود؟

 پزشک متخصص اطفال برای تشخیص بیماری آبله مرغان در نوزاد از یکی از دو روش زیر استفاده خواهد کرد:

  • معاینه بصری: اکثر پزشکان متخصص اطفال، این بیماری را از طریق معاینه بصری بثورات ایجاد شده روی بدن و صورت نوزاد تشخیص می دهند (بثورات پوستی، مهم ترین مشخصه بروز آبله مرغان در نوزاد است).
  • آزمایش خون: علاوه بر معاینه بصری، پزشک متخصص اطفال می تواند از نتایج آزمایش خون برای تأیید تشخیص بیماری آبله مرغان در نوزاد استفاده کند.

سپس، بسته به وضعیت بدنی کودک و شدت بیماری، پزشک متخصص اطفال روش های درمانی خاصی را پیشنهاد می کند.

چگونه می توان آبله مرغان در نوزاد را درمان کرد؟

 طبق نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان در آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، آبله مرغان نیازی به درمان پزشکی ندارد؛ شما در برخی موارد نادر، باید کودک مبتلا به این بیماری را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. همان طور که قبلاً اشاره شد، آبله مرغان در اثر ورود ویروس به بدن نوزادان ایجاد می‌شود؛ بنابراین، می توان ادعا کرد که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. شما فقط باید منتظر بمانید تا سیستم ایمنی بدن کودک ویروس را از بین ببرد و به تنهایی، بدن را از هر گونه ویروس بیماری زا پاک کند. در چنین شرایطی، پزشک متخصص اطفال ممکن است استفاده از آنتی هیستامین را برای فرزند شما تجویز کند تا خارش ناشی از بثورات پوستی تسکین یابد؛ اما، معمولاً استفاده از دارو برای درمان آبله مرغان در نوزاد لازم نیست.

با این حال، برخی از داروهای ضد ویروسی وجود دارند که فقط در صورت بروز شرایط آلرژیکی مانند اگزما و آسم در بدن نوزادان و افراد مسن تجویز می شوند. بدون استفاده از دارو، کودک مبتلا به آبله مرغان، در پنج تا ده روز بعد از اولین ظهور علائم بهبود می یابد؛ اما به یاد داشته باشید که مدیریت علائم آبله مرغان در خانه، نقش اساسی در روند بهبودی نوزاد شما دارد.

چگونه می توان به کودک مبتلا به آبله مرغان کمک کرد تا زودتر بهبود یابد؟

 شما می توانید برخی مراحل ساده را برای بهبود سریع تر فرزند خود دنبال کنید. برخی از مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • استراحت کافی نوزاد مبتلا به آبله مرغان: مانند هر بیماری ویروسی دیگر، در مورد آبله مرغان نیز کودک به استراحت زیادی احتیاج دارد تا بدن به سرعت بهبود یابد. بر این اساس، اجازه دهید تا کودک شما در یک محیط راحت بخوابد و استراحت کند.
  • مصرف مقدار زیادی مایعات: شیردهی نوزادان مبتلا به آبله مرغان را به روش معمول، جهت تأمین مایعات مورد نیاز بدن و تغذیه کودک ادامه دهید. اگر کودک شما بزرگ تر از یک سال، سن دارد، می‌توانید غذاهایی مایع مانند آب مرغ و سوپ عدس را به برنامه غذایی او اضافه کنید. استفاده از رژیم غذایی مایع می تواند به کودک شما کمک کند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت نماید؛ ممکن است در صورت مصرف مواد غذایی جامد، نوزاد به دلیل درد معده و زخم های دهان دچار مشکل شود.
  • برای جلوگیری از خراشیدن بثورات ناشی از آبله مرغان، ناخن های فرزند خود را مرتب کنید: به احتمال زیاد، کودک شما بثورات ناشی از آبله مرغان را خراش می دهد. وقتی که این بثورات به تاول آبکی تبدیل شوند، احتمالاً پارگی آن ها دارد. برای جلوگیری از این اتفاق، ناخن های فرزند خود را کوتاه کنید. اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده است تا کلمه "نه" را درک کند، به آرامی به او بگویید که بثورات پوستی خود را نخراشد. معمولا برای کودکان مبتلا به آبله مرغان آنتی بیوتیک خاصی تجویز نمی شود مگر دچار عفونت زخم شود؛ بنابراین مراقب خراشیده شدن زخم ها باشید.
  • حمام اسفنجی نوزادان مبتلا به آبله مرغان با آب خنک: برای این منظور، از آب در دمای اتاق استفاده کنید؛ یک بار در روز بثورات پوستی ناشی از آبله مرغان را با اسفنج پاک کنید. همچنین، شما می توانید کودک خود را هر روز حمام کنید. این کارها به کاهش شدت خارش ناشی از بثورات پوستی بدن او کمک شایانی می کنند.
  • استفاده از لوسیون کالامین و استامینوفن: لازم است بدانید که شما می توانید برای تسکین سوزش بدن فرزند خود از استامینوفن (پاراستامول) و لوسیون کالامین مخصوص نوزادان استفاده کنید؛ اما قبل از استفاده از این داروها با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن کودک مشورت کنید.
  • در صورت رسیدن زخم ها به دهان، از غذاهای سرد و نرم و بدون ادویه به کودک دهید.
  • حوله را روی بدن او نکشید.
  • از خوراندن غذاهای اسیدی به کودکی که دهانش زخم شده خودداری کنید.
  • دست و پای کودک را دستکش بپوشانید تا مانع خاراندن او شوید.
  • شستشوی دستهای کودک و خودتان را فراموش نکنید و رعایت بهداشت را دنبال کنید.

اگرچه علائم آبله مرغان در خانه قابل کنترل می باشد، اما بهتر است از مبتلا شدن فرزند خود به این ویروس پیشگیری کنید.

چگونه می توان از ابتلا به آبله مرغان در نوزاد پیشگیری کرد؟

 واکسن آبله مرغان، به تنهایی می تواند کودک شما را از ابتلا به ویروس این بیماری محافظت کند. جالب است بدانید که معرفی گسترده واکسن آبله مرغان در سال 1995، میزان عفونت ناشی از این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. از این رو، می توان ادعا کرد که دقیق ترین و پرکاربردترین روش پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان در نوزاد، واکسیناسیون است. علاوه بر واکسیناسیون، برخی اقدامات ساده نیز می تواند از مبتلا شدن نوزادان به آبله مرغان پیشگیری کند که مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • دوری از افراد آلوده: اگر فردی در خانواده شما مبتلا به آبله مرغان باشد، هرگز نباید به نوزاد شیرخوار شما نزدیک شود. همچنین، شما باید کودک خود را از وسایل مورد استفاده فرد آلوده دور نگه دارید.
  • بهداشت عمومی فرزند خود را حفظ کنید: وسایل شخصی کودک و محیط اطراف او را تمیز نگه دارید. همچنین، هنگام آمدن از بیرون دست های خود را با آب و صابون بشویید. علاوه بر این موارد، شما باید اسباب بازی های فرزند خود را تمیز نگه دارید و وسایل او را به صورت دوره ای، کاملاً بشویید. در نظر داشته باشید که ویروس ها می توانند بر روی سطوح بی جان خفته باقی بمانند و در هنگام ورود به بدن نوزاد، او را آلوده کنند.

استفاده از این روش ها، به همراه واکسیناسیون به شما اطمینان می دهد که از مبتلا شدن کودک خود به ویروس آبله مرغان جلوگیری نموده اید.

آبله مرغان در نوزادان 

چه زمانی کودک می تواند واکسن آبله مرغان را دریافت کند؟

 لازم است بدانید که واکسن آبله مرغان از دو مرحله ایمن سازی تشکیل شده است. اولین تزریق هنگامی انجام می شود که کودک بین 12 تا 15 ماهگی قرار دارد. واکسن دوم تقویت کننده ای است که بین چهار تا شش سالگی نوزاد تزریق می شود. دومین واکسن، ایمن سازی بدن نوزاد در برابر بیماری آبله مرغان را برای یک عمر تضمین می کند؛ بنابراین، می توان ادعا کرد که هر دو مرحله واکسیناسیون برای مصونیت کودک در برابر ابتلا به ویروس واریسلا الزامی است.

نسخه ای از واکسن آبله مرغان به نام MMRV نیز موجود می باشد. MMRV یک واکسن ترکیبی است که بدن فرزند شما را در برابر چهار عامل بیماری زا مانند سرخک، اوریون، سرخچه و واریسلا محافظت می کند. این واکسن در همان مراحل اولیه زندگی، همراه با واکسن استاندارد آبله مرغان تزریق می شود. با این حال، واکسن اول شامل MMRV ترکیبی است؛ در حالی که تقویت کننده فقط واکسن واریسلا می باشد. واکسن MMRV نیز به همان اندازه واکسن مستقل آبله مرغان، برای پیشگیری از آلوده شدن بدن نوزادان به این بیماری مؤثر است.

هنگامی که واکسن آبله مرغان وارد بدن نوزادی شود، ممکن است او دچار تب یا درد بدن شود؛ اما، همه این نشانه ها موقتی و معمول هستند. با این وجود، ممکن است تزریق این واکسن، عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد.

آیا تزریق واکسن آبله مرغان می تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد؟

 بله، واکسن آبله مرغان نیز مانند هر واکسن دیگری می تواند عوارض جانبی خفیفی را در بدن فرزند شما به دنبال داشته باشد، اما این علائم کوتاه مدت و معمول هستند. در ادامه این مقاله، برخی از عوارض جانبی تزریق واکسن آبله مرغان به نوزادان ارائه شده است که شایع ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • قرمزی، تورم، احساس درد و گرما در محل تزریق: این علائم رایج ترین و در عین حال، خفیف ترین عوارض جانبی تزریق واکسن آبله مرغان به شمار می روند.
  • تب خفیف در حدود 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد): این اتفاق معمولاً در بدن یکی از هر ده کودک رخ می دهد.
  • بروز تاول های خفیف و بثورات شبیه به بثورات آبله مرغان: این یک عارضه جانبی کمتر متداول است؛ تنها 4٪ از افرادی که واکسن آبله مرغان را دریافت می کنند، با این عارضه روبرو خواهند شد.

تشنج و ذات الریه نیز از عوارض بسیار نادر دریافت واکسن آبله مرغان در نوزاد است که تقریباً هرگز دیده نمی شود؛ مگر اینکه کودک از سلامتی ضعیفی برخوردار بوده یا به بیماری دیگری مبتلا باشد. اگر گمان می کنید کودک شما عوارض جانبی بالا را در بدن خود تجربه می کند، او را در اسرع وقت نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. با این حال، وحشت نکنید!

چگونه می توان از بروز اثرات جانبی واکسن آبله مرغان در نوزاد جلوگیری کرد؟ هیچ روش خاصی برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناشی از واکسن آبله مرغان در نوزاد وجود ندارد؛ احتمال وقوع این عوارض کم بوده و معمولاً خوش خیم هستند. والدینی که نگران بروز این عوارض در بدن فرزند خود هستند ، می توانند واکسن MMRV ترکیبی را انتخاب کنند. کارشناسان پزشکی ادعا می کنند که استفاده از MMRV و واکسن آبله مرغان به طور جداگانه احتمال بروز عوارض جانبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با همه این توصیفات، والدین همیشه می توانند با در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی هر دارویی، بعد از بحث و گفتگو با پزشک متخصص اطفال، واکسن مناسب برای فرزند خود را انتخاب کنند.

اگرچه واکسن آبله مرغان و MMRV نیز عوارض جانبی احتمالی به دنبال دارد، پزشکان متخصص اطفال بر این باورند که بروز عوارض جانبی، بهتر از عدم دریافت واکسن در دوران نوزادی است. این گروه از پزشکان اظهار داشته اند که دریافت واکسن آبله مرغان در نوزاد، مطمئن تر از مبتلا شدن آن ها به خود بیماری است؛ اما ممکن است در برخی موارد نادری، کودک شما واجد شرایط واکسیناسیون نباشد.

چه زمانی نباید کودک خود را در برابر ابتلا به آبله مرغان واکسینه کرد؟

طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا، برخی از نوزادان نباید در برابر ابتلا به آبله مرغان واکسینه شوند. برخی این گروه ها به شرح زیر می باشند:

  • به نوزادانی که با عوارض جانبی یا واکنش های شدیدی در تزریق اول واکسن آبله مرغان روبرو شده اند، دوز دوم داده نمی شود.
  • نوزادان مبتلا به HIV / AIDS نباید در برابر ابتلا به آبله مرغان واکسینه شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار ضعیف تر از سایر همسالان خود است. بر این اساس، این کودکان بعد از دریافت واکسن آبله مرغان از عوارض جانبی کشنده ای رنج می برند.
  • به نوزادان مبتلا به سرطان، از جمله کودکانی که تحت درمان های سرطان مانند شیمی درمانی هستند، نباید واکسن آبله مرغان داده شود.
  • نوزادان مبتلا به آلرژی به ژلاتین و نئومایسین آنتی بیوتیک نیز با عوارض جانبی جدی بعد از تزریق واکسن آبله مرغان روبرو می شوند.
  • در نهایت، اگر کودک شما قبل از واکسیناسیون، بیماری ساده ای داشته باشد (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا)، پس از بهبودی او می توانید روند واکسیناسیون را ادامه دهید.

در مواردی که نمی توان از واکسن آبله مرغان برای کودکی استفاده کرد، روش های دیگری برای جلوگیری از مبتلا شدن او به انواع عفونت های ویروسی و پیشگیری از بروز بیماری آبله مرغان وجود دارد.

چگونه می توان از نوزادان واکسینه نشده و کودکان زیر 12 ماه در برابر ابتلا به آبله مرغان محافظت کرد؟

 جلوگیری از قرار گرفتن نوزاد در معرض ویروس ها، تنها راه پیشگیری از بروز بیماری آبله مرغان است. در واقع، شما باید در مورد سلامتی کودک حساس خود هوشیار باشید؛ او را اغلب اوقات بیرون نبرید (به خصوص به مکان های شلوغ مانند مراکز خرید، نمایشگاه و غیره).

همان طور که قبلاً اشاره شد، در مورد نوزادان زیر 12 ماه نیز بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان، جلوگیری از قرار گرفتن کودک در معرض ویروس این بیماری و شیردهی منظم او می باشد. جالب است بدانید که اکثر پزشکان متخصص اطفال معتقدند که شیردهی، بهترین روش محافظت از نوزادان واکسینه نشده در برابر ابتلا به آبله مرغان می باشد. همچنین، اگر مادری در ابتدای زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شده باشد، شیردهی او حمایت خاصی از نوزاد خواهد کرد. شیر مادر سرشار از آنتی بادی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان کمک می کند. آنتی بادی های بدن مادر از طریق شیر مادر به بدن کودک منتقل می شوند. تغذیه با شیر مادر ممکن است پیشگیری از مبتلا شدن نوزاد به آبله مرغان را تضمین نکند؛ اما محافظت قابل توجهی را ارائه می دهد. اگر مادر هرگز آبله مرغان نگرفته باشد، باز هم شیر مادر برای پیشگیری از مبتلا شدن نوزادان به آبله مرغان خوب است؛ آنتی بادی ها و ترکیبات دیگری در شیر وجود دارند که سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کنند.

آبله مرغان به ندرت کشنده است؛ اما در بعضی موارد، می تواند منجر به عوارض جدی در بدن نوزادان شود.

آیا آبله مرغان در نوزاد عوارض شدیدی دارد؟

عوارض آبله مرغان در نوزاد نادر است؛ این عوارض بیشتر در بدن نوزادان مبتلا به HIV / AIDS و سرطان مشاهده می شود. برخی از شایع ترین این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • عفونت استرپتوکوکی؛ عفونت باکتریایی بثورات و تاول های ناشی از باکتری استرپتوکوکی
  • پنومونی؛ یک نوع عفونت ریه ناشی از چندین نوع باکتری یا ویروس
  • سپسیس؛ عفونت باکتریایی خون و عروق خونی
  • عفونت مغز؛ بیماری هایی مانند آتاکسی مخچه و آنسفالیت
  • بروز کم آبی در بدن نوزاد؛ عمدتاً به دلیل تب بالا و اشتهای ضعیف

اما در کل عمومی ترین عوارض آبله مرغان در نوزاد بدین شرح است:

  • زرد زخم، در صورت خاراندن دانه های زخم
  • ذات الریه
  • آنسفالی
  • مننژیت

اگر کودکتان جای جوش ها یا تاول ها را بخاراند یا زخم خشک شده ی آنها را بِکَنَد جای آنها می ماند. پس از دوش آب سرد و تسکین دهنده ها به جای خاراندن برای تحمل بهتر زخم ها استفاده کنید و مانع خاراندن آنها شوید. جای تاول ها به مرور رفع خواهد شد، اما برای سرعت بهبود آنها از روغن ویتامین E می توانید استفاده کنید؛ اما روغن نارگیل جای زخم ها را تیره می کند پس از آن دوری کنید.

با همه این توصیفات، به یاد داشته باشید که آبله مرغان به ندرت کشنده است؛ بیشتر نوزادان بدون هیچ عارضه ای بهبود می یابند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، واکسن آبله مرغان، شیوع جهانی این بیماری را 70 درصد کاهش داده است؛ بنابراین، می توان ادعا کرد که واکسیناسیون بهترین وسیله برای محافظت از کودک خود در برابر ابتلا به بیماری آبله مرغان است. تنها عارضه طولانی مدت آبله مرغان، زونا است که می تواند بر روند زندگی سالم نوزاد در آینده نیز تأثیر بگذارد.

درمان آبله مرغان در کودکان

پرسش و پاسخ های متداول

آبله مرغان در نوزاد و کودک های کم سال چقدر شایع است؟

اطلاعات جهانی در مورد نوزادان مبتلا به آبله مرغان کافی نیست. با این حال، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پس از معرفی واکسن آبله مرغان، کاهش قابل توجهی در تعداد نوزادان مبتلا به این بیماری مشاهده شده است. فقط در ایالات متحده آمریکا، از زمان معرفی واکسن، 95٪ موارد ابتلا به آبله مرغان در بین نوزادان کاهش یافته است. به طور کلی، شیوع آبله مرغان به دلیل افزایش آگاهی والدین از واکسن واریسلا کاهش قابل توجهی داشته است.

 آیا نوزادان تازه متولد شده نیز می توانند به بیماری آبله مرغان مبتلا شوند؟

بله، لازم است بدانید که کودک در هر سنی می تواند به آبله مرغان مبتلا شود. با این حال، اگر مادری قبلاً به آبله مرغان مبتلا شده باشد، آنتی بادی های شیر او می تواند در سه ماه اول زندگی، نوزاد را در مقابل ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد. با این حال، ایمنی 100٪ نوزاد تازه متولد شده را تضمین نمی کند؛ در هر شرایطی، مادر باید مراقب سلامتی فرزند خود باشد.

آیا کودکی می تواند دو بار به بیماری آبله مرغان مبتلا شود؟

خیر، کودک نمی تواند دو بار ویروس آبله مرغان را دریافت کند، زیرا سیستم ایمنی بدن او در طول کل عمر کودک، آنتی بادی های دائمی در برابر ویروس این بیماری را تولید می کند.

 آیا ممکن است که کودکی بعد از واکسیناسیون نیز به بیماری آبله مرغان مبتلا شود؟

احتمالاً، اما شانس بروز این اتفاق اندک است! واکسن آبله مرغان (استاندارد و MMRV) مصونیت بدن نوزاد در برابر ابتلا به این بیماری را تا 90٪ کاهش می دهد؛ اما، این 100٪ نیست؛ بنابراین ممکن است کودک واکسینه شده همچنان شانس ابتلا به آبله مرغان را داشته باشد؛ اما علائم آن خفیف تر خواهد بود. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، مبتلا شدن نوزادان به آبله مرغان پس از واکسیناسیون بسیار نادر است؛ حتی اگر شخصی پس از دریافت واکسن به آبله مرغان مبتلا شود، تاول های بسیار کمی بر روی پوست بدن و صورت او وجود خواهد داشت. همچنین، او بیماری را بدون تب و با روند بهبودی سریع تجربه خواهد کرد.

 آیا آبله مرغان با زونا تفاوت دارد؟

هنگامی که بدن نوزادی برای اولین بار با ویروس واریسلا زوستر روبرو می شود، او به بیماری آبله مرغان مبتلا خواهد شد. سیستم ایمنی بدن بر این ویروس غلبه کرده و عفونت را متوقف می کند. با این حال، چند نسخه از ویروس همچنان در سیستم عصبی بیمار باقی می مانند؛ اما توسط سیستم ایمنی بدن تحت کنترل قرار می گیرند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری یا سالخوردگی به خطر بیفتد، این ویروس ها دوباره فعال شده و پوست و سلول های عصبی را آلوده می کند که باعث ایجاد بیماری به نام زونا می شوند. این بیماری در نوزادان کمترین شایع است؛ در بدن افراد مسن رخ می دهد.

در نهایت، به خاطر بسپارید که آبله مرغان می تواند برخی علائم ناراحت کننده را در بدن فرزند شما ایجاد کند، اما خوشبختانه می توان از مبتلا شدن نوزادان به این بیماری جلوگیری کرد. واکسن آبله مرغان بهترین روش برای محافظت از بدن کودک خود در برابر دریافت ویروس این بیماری است؛ حتی این واکسن از بدن انسان در برابر ابتلا به زونا نیز محافظت می کند. فقط دو تزریق از واکسن آبله مرغان، تنها چیزی است که کودک شما برای تجربه یک زندگی سالم و عاری از بیماری به آن نیاز دارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/