6 روش موثربرای کاهش درد و زخم لثه های کودکان

1097064008-H

یکی از بزرگ ترین هیجانهای والدین در سال اول زندگی فرزند خود، رویش جوانههای سفید دندانی در دهان کودک است. در حالی که برخی از نوزادان با وجود دندانهای در دهان خود متولد میشوند، اما اکثر کودکان چند ماه بعد از تولد، دندان در میآورند. همانطور که بسیاری از نقاط عطف زندگی هر نوزادی، در زمان متفاوتی نسبت به سایر همسالان او اتفاق میافتد، برخی از نوزادان ممکن است اولین دندانهای خود را در 3 ماه اول بعد از تولد در آورند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است تا ماه هفتم بعد از تولد، هیچ دندانی نداشته باشند.

درد لثه در نوزادان:

بعد از چند روز سرگیجه و گریه، اولین نشانه های رویش دندان در دهان نوزادان دیده میشود. ماهها طول میکشد تا چند دندان کوچک دیگر نیز بر روی لثه های فرزند شما، شروع به ظاهر شدن کند. در عرض 2 سال، کودک شما اولین دندانهای شیری خود را به طور کامل در میآورد. با این حال به یاد داشته باشید که رویش این دندانهای مروارید مانند بر روی لثههای همه نوزادان، فرآیند نفسگیری است که اشک کودک و والدین او را در میآورد. خوشبختانه، روشهای سادهای وجود دارد که شما میتوانید با انجام دادن آنها، میزان درد و زخم لثه های فرزند خود را در این دوران حساس، به حداقل برسانید. در ادامه این مقاله، مشاوره تخصصی در مورد کاهش درد و زخم لثههای نوزادان در طول فرآیند در آوردن دندان ارائه شده است.

اگر کودکتان حرف نمیزند این مطلب کودکم چرا نمیتواند حرف بزند؟ را بخوانید

فرآیند دندان در آوردن نوزادان:

لازم است بدانید که برخی از نوزادان در ماه سوم بعد از تولد با رویش اولین دندان شیری خود مواجه میشوند. با این حال، به احتمال زیاد، شما اولین دندان شیری را در دهان کودک خود، بین ماههای 4 تا 7 بعد از تولد مشاهده خواهید کرد. دو دندانی که برای اولین بار بر روی لثه های نوزادان ظاهر میشود، همان دندانهای مرکزی لثه پایین هستند. در 4 تا 8 هفته آینده، چهار دندان مرکزی لثه بالا (به نام دندانهای مرکزی و جانبی) نیز ظاهر میشوند. در نهایت، تا زمانی که شما شمع 3 سالگی فرزند خود را خاموش کنید، اکثر دندانهای شیری او که متشکل از 20 دندان است، ظاهر میشوند.

بر اساس این توصیفات، اگر دندانهای کودک شما رشد کمتری نسبت به سایر همسالان خود داشته باشد، در مورد وضعیت سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

علائم و نشانه های رویش اولین دندانهای شیری در دهان نوزادان:

اگر نشانه های زیر را در بدن فرزند خود مشاهده کردید، بدانید که او، اولین دندانهای شیری خود را در میآورد. مهمترین این علائم عبارتند از:

  • متورم شدن لثههای نوزاد و بروز زخم در دهان او
  • قرمزی گونه ها و صورت کودک
  • بیاشتهایی نوزاد
  • تحریک پذیری و بدخلقی کودک
  • مالش لثهها توسط خود نوزادان، مکیدن هر شی یا گاز گرفتن اطرافیان
  • بیخوابیهای شبانه نوزاد

اگر کودک شما به لکنت زبان دچار شده است این مطلب چگونه لكنت زبان در كودكان نوپا تشخيص داده مي­شود؟ را بخوانید

روشهای ساده برای کاهش درد و زخم لثه های کودکان:

جالب است بدانید که دندانهای کودک شما، زمانی که نوزاد هنوز در رحم قرار دارد، شروع به رشد میکنند؛ اما تا 3 تا 4 ماه بعد از تولد در داخل لثه های او باقی میمانند. زمانی که اولین دندانهای نوزاد شروع به رویش میکنند، فشار زیادی را به لثه های او وارد کرده و موجب تحریک آن میشوند. این روند، وضعیت دردناکی را برای همه نوزادان به وجود میآورد. در ادامه این مقاله، بهترین راهکارها برای از بین بردن درد لثه و کاهش زخمهای آن در بدن نوزادان ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

1-یک قاشق خنک یا انگشت سرد خود را روی لثههای متورم نوزاد قرار دهید تا به طور موقت، درد و زخمهای او را تسکین دهد.

2-حلقه دندانی یکی از ابزارهای بسیار مفید برای تسکین درد و زخم لثههای نوزادانی است که در فاز رویش اولین دندانهای خود قرار دارند. انواع مختلف این حلقههای نرم در بازار موجود است. فقط، یادتان باشد که قبل از استفاده از حلقه دندانی، آن را استریل کنید؛ بهترین حلقه دندانی برای استفاده نوزادان، حلقهای است که به راحتی استریل شود.

3-از حلقه هایی که پر از مایعات هستند، برای تسکین درد و زخم لثههای فرزند خود در این دوران حساس استفاده نکنید، زیرا احتمال نشت مایع داخل حلقه وجود دارد. همچنین، نمیتوان این نوع حلقه دندانی را استرلیزه کرد. به یاد داشته باشید که شما باید حلقه دندانی را در یخچال نگه دارید تا خنک شود؛ سپس، برای تسکین درد فرزندتان استفاده نمایید.

4-اگر کودک شما کمتر از 6 ماه سن دارد، میتوان برای تسکین درد لثه های او از پستانک استفاده کنید. جویدن نوک پستانک به او کمک میکند تا درد ناشی از رویش دندانهای خود را به حداقل برساند.

اگر کودک شما از ارتفاع میترسد این مطلب علت و راه های درمانی ارتفاع زدگی کودکان را بخوانید

5-اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن است، شما می‌توانید از مواد غذایی جامد در رژیم روزانه او استفاده کنید. برخی از مواد غذایی میتوان در این دوران حساس، در برنامه غذایی نوزادان قرار داد، عبارتند از: گردو، نان شیرین یا نان معمولی سفت.

6-در نهایت، اگر فرزندتان را با مواد غذایی جامد تغذیه میکنید، مراقب او باشید، زیرا ممکن است تکههای بزرگتر این مواد در گلوی او گیر کرده و موجب خفگی کودک شود.

در نهایت، یادتان باشد که رویش اولین دندانهای میتواند موجب تحریکپذیری هر نوزادی شود. با این حال، اگر شما از روشهای تسکیندهنده درد و زخم لثه های کودک استفاده کنید، زمان بیشتری برای مشاهده دندانههای شیری فرزندتان خواهید داشت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/