مسواک زدن دندان­های کودکان باید از چه زمانی آغاز شود؟

kids-and-parents-brushing-teeth-together

کودک شما پس از اتمام شش ماهگی خود، شروع به در آوردن دندان میکند. لبخند هر نوزادی فقط با چند دندان کوچک، شگفتانگیزترین صحنهای است که در همه عکسهای او دیده میشود؛ اما والدین نوزادان باید این دندانهای کوچک را از هر گونه آسیبی حفظ کنند؛ در واقع، مادر هر کودکی مسئول حفظ سلامت کلی بدن او، به ویژه دندانهای فرزند خود است. همانطور که میدانید مسواک زدن، بهترین و سادهترین روش برای سالم نگه داشتن دندانهای همه کودکان است؛ اما آیا کودک شما برای آغاز این فرایند آماده است؟ چه زمانی باید دندانهای کودک خود را مسواک بزنید؟ چگونه میتوان دندانهای نوزادان را تمیز کرد؟ ادامه این مقاله، به همه سؤالات شما در مورد مسواک زدن دندانهای کودکان پاسخ خواهد داد.

چه زمانی باید دندانهای کودک خود را مسواک بزنید؟

اکثر پزشکان متخصص اطفال به والدین نوزادان کوچک توصیه میکنند که مسواک زدن دندانهای کودک خود را بلافاصله پس از رویش اولین دندان در دهان او آغاز کنند. اولین دندانهایی که در دهان هر نوزادی ظاهر میشوند، دندانهای مرکزی لثه پایین هستند که معمولاً در ماه هشتم بعد از تولد شروع به رویش میکنند.

چه ابزارهایی برای مسواک زدن دندانهای کودکان مورد نیاز است؟

به یاد داشته باشید که شما به منظور مسواک زدن دندانهای کودک خود به وسایل سادهای نیاز دارید که به شرح زیر میباشند:

1-مسواک نرم:

مسواک مخصوص نوزادان باید دارای سر کوچکی بوده و فقط چند ردیف موی نرم (جهت تمیز کردن فقط چند دندان) داشته باشد.

2-خمیر دندان دارای فلوراید:

شما میتوانید برای مسواک زدن دندانهای فرزند خود از هر خمیر دندان دارای فلورایدی استفاده کنید؛ اما بهتر است از خمیر دندانهای مخصوص نوزادان برای شروع این فرایند کمک بگیرید، زیرا خمیر دندانهای دارای فلوراید مخصوص نوزادان دارای عطر و طعم تندی نیستند؛ فرزند شما طعم آن را دوست خواهد داشت.

به هیچ وجه از برسهای دستی برای تمیز کردن دندانهای نوزادان استفاده نکنید. شما میتوانید این برس را بر روی انگشت خود پوشیده و برای تمیز کردن دندانها و دهان کودکان مورد استفاده قرار دهید؛ با کمک برس دستی، شما میتوانید به تمام قسمتهای دهان کوچک فرزند خود دسترسی داشته باشید که این روند ممکن است برای نوزادان کوچک خوشایند نباشد.

علاوه بر این موارد، همه مادران باید با روشهای مناسب مسواک زدن دندانهای کودکان آشنا باشند تا از آسیب رساندن به دهان فرشته کوچک خود جلوگیری کنند.

مادران  چگونه باید دندانهای کودک خود را مسواک بزنند؟

در ادامه این مقاله، گامهای مسواک زدن دندانهای نوزادان ارائه شده است که عبارتند از:

  • در ابتدا، فرزند خود را روی تختخواب، صندلی یا مبل، به حالت نشسته قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که در فضای اتاق، نور کافی وجود داشته باشد؛ به طوری که شما بتوانید به راحتی داخل دهان کودک را ببینید.
  • در این مرحله، حوله تمیز و نرمی را در آب آشامیدنی سرد خیس کرده و آن را بر روی دندانها و لثههای فرزند خود قرار دهید. این کار کمک میکند تا لثههای کودک را خنک شود؛ همچنین، هر گونه مواد غذایی باقیمانده بر روی دندان و لثههای او را از بین میبرد. شما میتوانید از دستمالهای مرطوب نیز برای این منظور استفاده کنید.
  • سپس، خمیر دندان را به مقدار اندکی بر روی مسواک نوزاد خود بگذارید و دندانها و لثههای او را به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. به عنوان یک مادر جوان و بیتجربه به خاطر بسپارید که باکتریها میتوانند بین لثههای کودکان قرار گرفته و آنها را بیمار کنند. بر این اساس، مهم است که لثههای نوزاد خود را نیز با کمک مسواک و خمیر دندان تمیز کنیم.
  • بعد از مسواک زدن، زبان فرزند خود را نیز به آرامی و با فشار اندک تمیز کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است لایهای از مواد جامد شیر ​​بر روی زبان او باقی بماند. تمیز کردن این لایهها از نفوذ باکتریها به بدن کودکان جلوگیری میکند.
  • در نهایت، مسواک کودک را کاملاً شسته، خشک کنید و ترجیحاً در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. لازم نیست که دهان نوزاد خود را با استفاده از آب شستشو دهید، زیرا مقدار خمیر دندان مورد استفاده برای شستشو دادن دندانهای نوزادان خیلی کم است.

اگر کودکتان حرف نمیزند این مطلب کودکم چرا نمیتواند حرف بزند؟ را بخوانید

کودک شما ممکن است در ابتدا از مسواک زدن دندانهای خود ناراحت باشد، اما در نهایت به این وضعیت عادت میکند، زیرا مسواک زدن میتواند خارش دائمی لثه های نوزادان را تسکین دهد. با این حال، برخی از نوزادان ممکن است چندین روز/هفته در مقابل مسواک زدن مقاومت کنند.

اگر کودکی مسواک زدن دندانهای خود را دوست نداشته باشد، چه باید کرد؟

اگر کودک شما به طور مکرر در برابر مسواک زدن مقاومت میکند، میتوانید از روشهای سادهای برای مقابله با لجاجت او استفاده کنید. رایجترین این روشهای به شرح زیر میباشند:

  • حواس کودک را در حین مسواک زدن پرت کنید:

اگر کودک شما لرزش و حرکت مسواک را در داخل دهان خود دوست ندارد، از شریک زندگی خود بخواهید که اسباب بازی را مستقیماً در مقابل چشمهای کودک قرار داده و حواس او را پرت کند. این وضعیت باعث میشود که کودک، یک دقیقه در شرایط ثابتی باقی بماند و شما روند مسواک زدن او را تمام کنید.

  • در حین مسواک زدن، با کودک خود صحبت کنید یا برای او یک ترانه بخوانید:

در حین فرایند مسواک زدن، به طور مستقیم به چشمهای کودک خود نگاه کنید؛ با او صحبت نمایید یا ترانهای برای فرزندتان بخوانید. این وضعیت باعث میشود که کودک، برای مدت یک دقیقه، سر خود را بالا نگه دارد.

  • اجازه دهید تا خود کودک مسواک زدن را بیاموزید:

به فرزند خود اجازه دهید تا خودش، مسواک را در دست نگه داشته و با روند تمیز کردن دندانهای خود آشنا شود. هنگامی که فرزندتان مشغول بازی با مسواک شد، شما به سادگی میتوانید روند مسواک زدن دندان او را شروع کنید.

  • دندانهای خود را در کنار کودک خود مسواک بزنید:

هنگامی که کودک، شما را تماشا میکند، دندانهای خود را مسواک بزنید تا او ببیند که تمیز کردن دندانها و لثهها، کاری بیخطر است و به دهان او صدمه نمیزند. لازم است بدانید که این تاکتیک در مورد نوزادان بزرگتر که شروع به مشاهده و تقلید از والدین خود کردهاند و میتوانند به درستی با آنها ارتباط برقرار کنند، کارساز خواهد بود.

اگر به کمک این روشها، کودک شما به مسواک زدن دندانهای خود عادت کند، شما با مشکلات کمتری در مورد سلامت او مواجه خواهید شد؛ اما چند بار در روز باید دندانهای فرزند خود را مسواک بزنید؟

اگر کودکتان به بیماری دیستروفی دچار است این مطلب 8 علامت و 3 راه درمان دیستروفی عضلانی در کودکان را بخوانید

چند بار در روز باید دندانهای کودکان را مسواک زد؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا به مادران توصیه میکند که دو بار در روز، دندانهای کودکان زیر سه سال خود را مسواک بزنند. شما هم میتوانید دندانها و لثههای کودک خود را یک بار صبح و یک بار شب تمیز کنید.

آیا لازم است که مادران، قبل از رویش دندانهای کودک لثه های او را تمیز کنند؟

بله پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه میکنند که چند روز پس از تولد، لثههای کودک خود را تمیز کنند؛ دو بار در روز، از پد مرطوب، حوله پاک و نرم یا دستمال مرطوب مخصوص دندانهای نوزادان جهت تمیز کردن لثههای کودک خود استفاده کنند. هنگامی که دندانهای نوزاد در آید، مادران میتوانند روند مسواک زدن را آغاز کنند.

اگر دندانهای نوزادی در حین مسواک زدن، خونریزی کند، چه باید کرد؟

لازم است بدانید که خونریزی کردن دندانهای نوزادان در حین مسواک زدن، یکی از علائم شایع بروز عفونت در لثههای آنها است. در چنین شرایطی، لثههای فرزند خود را به منظور مشاهده سایر علائم عفونت مانند التهاب و حساسیت به لمس بررسی کنید. فراموش نکنید که مسواک زدن منظم دندانهای نوزادان به بهبود سریعتر چنین وضعیتی کمک شایانی خواهد کرد؛ اما اگر بعد از گذشت چند روز، هیچ بهبود در وضیعت لثههای فرزندتان مشاهده نکردید، او را به کلینیک دندانپزشکی ببرید.

زمان مناسب برای معاینه کودکان توسط دندان‌پزشک، چند ماهگی است؟

شما باید بعد از رویش اولین دندان، فرزند خود را نزد یک دندان‌پزشک ببرید. در این مورد، بهتر است یک دندان‌پزشک اطفال، فرزند شما را معاینه کند.

آیا بعد از هر بار تغذیه کودک با شیر مادر باید دندانهای او را تمیز کرد؟

لازم نیست که شما، بعد از هر بار تغذیه نوزاد با شیر مادر یا هر ماده غذایی دیگر، دندانهای او را تمیز کنید. دو بار مسواک زدن در هر روز، کافی است تا سلامت دندانها و لثههای نوزادان تضمین شود.

آیا کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه میکنند، نیز در معرض خطر آسیبهای دندان و لثه قرار دارند؟

بله نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه میکنند، نیز میتوانند با پوسیدگی دندانها یا مشکلات مربوط به سلامت لثه مانند عفونت روبرو شوند. به همین علت، پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه میکنند که بدون توجه به نوع رژیم غذایی فرزند خود، از دندانها و لثههای او مراقبت کنند.

آیا مصرف برخی مواد غذایی خاص باعث پوسیدگی دندانهای کودکان میشود؟

بله مواد غذایی با قند زیاد مانند آب میوه، نوشابه و شیر طعمدار میتواند باعث پوسیدگی دندانهای نوزادان شود. همچنین، قرار گرفتن شیشه شیر در دهان کودک، برای ساعتهای طولانی نیز میتواند باعث پوسیدگی دندانهای او شده و لثههای نوزاد را معرض خطر عفونت قرار دهد.

آیا مادران میتوانند دندانهای کودک را با روغن نارگیل تمیز کنند؟

خیر! بهترین روش برای تمیز کردن دندانها و لثههای هر نوزادی، استفاده از یک خمیر دندان استاندارد (ترجیحاً، خمیر دندان مخصوص اطفال) است. پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که استفاده از انواع روغنها، از جمله روغن نارگیل برای تمیز کردن دندانهای نوزادان، ایده مناسبی نیست. پس به خاطر داشته باشید که خمیر دندان دارای فلوراید مخصوص نوزادان، بیخطرترین گزینه برای تمیز کردن دندان، دهان و لثههای کودک شما است.

برای اطلاع از 10 علت تغییر رنگ دندان های کودکان این مطلب را بخوانید

چرا باید از خمیر دندانهای دارای فلوراید، برای تمیز کردن دندانهای کودکان استفاده کرد؟

فلوراید، قویترین مادهای است که با پوسیدگی دندانهای کودکان مبارزه کرده و مینای دندانها را تقویت میکند. درست است که دندانهای شیری هر کودکی، دندانهای موقتی او به شمار میروند؛ اما برای رویش دندانهای دائمی سالم، بدن به فلوئور نیاز دارد. همچنین، دندانهای شیری قویتر، در نهایت راه را برای داشتن دندانهای دائمی سالم هموار خواهد کرد.

چگونه میتوان از دندانهای کودک در مقابل پوسیدگی محافظت کرد؟

در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندانهای نوزادان ارائه شده است که مهمترین این موارد عبارتند از:

  • اجازه ندهید که کودک شما، بدون مسواک زدن به رختخواب برود یا شیشه شیر خشک را به مدت طولانی در دهان خود نگه دارد. در غیر این صورت، شیر در داخل دهان فرزند شما باقی مانده و باعث بروز عفونت باکتریایی در لثهها و دندانهای او میشود. این نوع پوسیدگی، با نام "پوسیدگی دوران شیرخوارگی" شناخته میشود.
  • نوشیدنیهایی را که حاوی قند بالایی هستند، مانند آب میوهها و نوشابههای گازدار، از برنامه غذایی فرزند خود حذف کنید. این مواد غذایی نه تنها باعث بروز مشکلات دندان و لثه در نوزادان میشوند، بلکه میتوانند مشکلات سلامتی دیگری را نیز در بدن این فرشتههای کوچک به وجود آورند.
  • قرار دادن آب دارای فلوراید میتواند به محافظت از دندانهای نوزادان کمک شایانی بکند. جالب است بدانید که آب لولهکشی حاوی فلوراید ضروری برای تضمین سلامت همه افراد است.
  • در دورههای زمانی مشخص، از یک دندان‌پزشک بخواهید تا فرزند شما را معاینه کند؛ در این صورت، اطمینان حاصل میکنید که دندان‌های کودک در شرایط سالمی قرار دارند.

در نهایت، در نظر داشته باشید که مراقبت از لثهها، در کنار سلامت دندانهای نوزادان نیز امری حیاتی است. پس همه اقدامات ارائه شده در این مقاله را رعایت کنید تا دندانهای کودک شما از هر گونه پوسیدگی و عفونت در امان باشد؛ در نهایت، فرزندتان یک لبخند شایان ستایش و درخشان داشته باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/