عوامل خطرناک زرد زخم در کودکان و روش های درمان ان

673f6c5743fba42d8ee17cc96fee2f81

در ابتدا به یاد داشته باشید که بروز بیماری زرد زخم در بدن نوزادان، از یک ضایعه کوچک شروع شده و به آرامی به قسمتهای دیگر بدن گسترش مییابد. بر این اساس، تشخیص و درمان به موقع این مشکل به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از این نوع عفونت پوستی، امری کاملاً ضروری است. اگر میخواهید بدانید که چه عاملی موجب بروز زرد زخم در بدن نوزادان شده و چگونه میتوان از بروز این معضل جلوگیری نمود، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، در مورد بیماری زرد زخم در نوزادان، علل، علائم و روشهای درمان این مشکل، به همراه مراحل پیشگیری به طور کامل صحبت شده است. زرد زخم یک نوع عفونت باکتریایی پوستی است که توسط باکتری از گروه استرپتوکوک A یا باکتری Staphylococcus aureus در بدن نوزادان ایجاد میشود. لازم است بدانید که این نوع باکتری میتواند لایه های بالایی و عمیق درون پوست را به راحتی آلوده کند. سه نوع از ناهنجاری ناشی از زرد زخم در بدن نوزادان به شرح زیر میباشند:

1-زرد زخم Non-bullous که یکی از شایعترین انواع زرد زخمها بوده و باعث بروز زخمهای کوچک بر روی پوست بدن و صورت نوزادان میگردد. زرد زخم غیر Bullous میتواند به واسطه باکتریهای استرپتوکوک یا باکتری Staph (استافیلوکوک) ایجاد شود.

2-زرد زخم Bullous نوع شدیدی از زرد زخم در بدن نوزادان است که موجب ایجاد جوشهای بزرگ بر روی پوست آنها شده و میتواند سبب رشد زخمهای پر از عفونت شود. همچنین، زمان طولانی لازم است تا زرد زخم Impetigo به طور کامل درمان شود؛ در طی این دوره فرد بیمار از یک حالت بیحسی ناخوشایند رنج میبرد. البته فقط باکتریهایی از نوع استاف موجب بروز عفونت شدید در چنین وضعیتی میشوند.

3-زرد زخم اکتیما شدیدترین نوع اختلال زرد زخم در بدن نوزادان است که در آن، باکتریها لایههای عمیقتر پوست بدن و صورت بیمار را آلوده میکنند. در واقع، زرد زخم اکتیما میتواند نتیجه مبتلا شدن نوزاد شما به عفونت strep، stap یا هر دو آنها باشد. از آنجایی که این نوع زرد زخم لایههای عمیقتر پوست بدن فرزند شما را تحت تأثیر قرار میدهد، از آن به عنوان " زخم نفوذی عمیق" نام برده میشود.

اشکال متداول بیماری زرد زخم در بدن کودکان کدامها هستند؟

زرد زخم Non-bullous شایعترین نوع از این اختلالات است که حدود 70٪ زرد زخمها در بدن نوزادان و کودکان نوپا را تشکیل میدهد؛ ولی زرد زخمهایی از نوع اکتیما اغلب به شکل زخم انگشتی در بدن کودکان شروع شده؛ در نهایت به لایههای عمیق پوست بدن آنها گسترش مییابند.

ویروس بیماری زرد زخم چگونه به بدن کودکان سالم انتقال مییابد؟

در ادامه این مقاله، علل مختلف انتقال ویروس زرد زخم به بدن نوزادان عنوان شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

  • تماس داشتن نوزاد سالم با یک فرد آلوده به ویروس زرد زخم میتواند او را به این ویروس مبتلا کند. در واقع، میتوان ادعا کرد که امکان سرایت این نوع عفونت از طریق تماس فیزیکی با افراد مبتلا، به بدن کودکان وجود دارد.
  • همچنین، دست زدن به اشیایی که توسط افراد آلوده به ویروس زرد زخم مورد استفاده قرار گرفته است یا لمس کردن اسباب‌ بازی‌های کودکان آلوده به این ویروس، میتواند باکتریها را به بدن کودکان سالم نیز گسترش دهد.

این نوع عفونت در ابتدا به صورت بثورات جلدی بر روی پوست بدن کودکان مبتلا ظاهر شده و با ایجاد حالت خارشی مانند حالت نیش حشرات میتواند زخم دردناکی را در بدن فرزند شما ایجاد کند. باکتریهایی که باعث بروز زرد زخم در بدن کودکان میشوند، معمولاً در هوا و روی سطح پوست بدن انسانها قرار داشته، میتوانند از طریق زخمهای باز به زیر پوست بدن انتقال یافته و زخمهای عفونی را به وجود آورند. البته وجود شرایط خاص در وضعیت سلامتی بدن کودکان، میتواند بعضی از نوزادان را بیشتر از سایر همسالان خود در معرض خطر ابتلا به عفونت زرد زخم قرار دهد.

اگر پوست نوزادتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

عوامل خطرناک در مورد مبتلا شدن کودکان به بیماری زرد زخم:

به خاطر بسپارید که قرار گرفتن نوزادان در برخی شرایط خاص و مبتلا شدن به برخی اختلالات، خطر ابتلا به بیماری زرد زخم را افزايش ميدهد که برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب:

همان‌طور که میدانید بروز عفونتهای عجیب و غریب در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب بسیار رایج است؛ در مناطق معتدل کوهستانی نیز این نوع بیماریهای ویروسی فقط در فصل تابستان رخ میدهد.

  • مبتلا شدن کودکان به بیماری اگزما یا پسوریازیس:

اگر کودک شما به بیماری اگزما مبتلا باشد، نسبت به کودکان دیگر با احتمال بیشتری در معرض خطر ابتلا به بیماری زرد زخم قرار دارد، زیرا خارش دائمی بدن باعث ایجاد زخمهای تحریککننده شده و او را بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به انواع عفونتهای ویروسی از جمله زرد زخم قرار میدهد.

  • مبتلا شدن کودکان به بیماریهایی که روی سلامت پوست آنها تأثیر میگذارد:

  • لازم است بدانید که مبتلا شدن کودکان به انواع مختلف عفونتهای پوستی خطر ابتلا به بیماری زرد زخم را در بدن آنها افزایش میدهد؛ به عنوان مثال مشکل چاقی در فرزند شما میتواند باعث آسیب رساندن به سلامت پوست او و ایجاد ترکخوردگی شود؛ در نتیجه، او را در معرض ایجاد زخمهای بزرگ و عفونی قرار دهد. همچنین، زرد زخم در کودکان مبتلا به بیماری آبله مرغان نیز بیشتر دیده می-شود؛ خارش جوشها ترکیدن آنها سبب بروز زخمهای عفونی در بدن کودک خواهد شد. بنابراین، به عنوان یک مادر بیتجربه به هر طریقی که ممکن است، از خارش دادن جوشهای ناشی از بیماری آبله مرغان توسط کودک خود جلوگیری کنید.
  • حضور کودکان در مهدکودک:

  • نوزادانی که در محیطهای شلوغ مانند مهدکودکها وقت زیادی را صرف میکنند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض خطر ابتلا به عفونتهای پوستی از جمله زرد زخم قرار دارند.
  • کودکان مبتلا به گلودرد:

یادتان باشد که رشد باکتریهای Strep باعث بروز مشکل زرد زخم و ایجاد گلودرد در کودکان میشود. در واقع، کودکی که مبتلا به گلو درد است، میتواند با عطسه کردن یا سرفه نمودن بر روی زخمهای باز روی پوست کودک دیگر، باکتری این بیماری را به بدن او انتقال داده؛ در نهایت منجر به بروز بیماری زرد زخم در بدن فرد سالم شود.

  • سن کودک:

زرد زخم میتواند بر روی پوست همه نوزادان ایجاد شود، اما این بیماری بیشتر در میان کودکان بین دو تا پنج سال رایج است.

  • کودکانی که تحت فشار قرار دارند:

کودکان مبتلا به سیستم ایمنی سرکوب شده، به خصوص نوزادان مبتلا به بیماری HIV، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به عفونتهای باکتریایی مانند زرد زخم قرار دارند. اگر کودک شما متعلق به گروه ریسکپذیر باشد، سعی کنید او را از استرس و کارهای هیجانانگیز دور نگه دارید.

نشانه بیماری زرد زخم در بدن کودکان چیست؟

اولین نشانه بروز زرد زخم در بدن کودکان، ممکن است پس از یک تا ده روز بعد از وارد شدن باکتری به بدن آنها ظاهر شود. ولی این فرایند بستگی به نوع زرد زخم داشته و در بدن هر کودکی کاملاً متفاوت از سایر همسالان او است. اما نشانههای ناخوشایند و رایج بیماری زرد زخم Non-bullous در بدن همه کودکان مبتلا عبارتند از:

  • اولین علامت این عارضه بروز جوشهای قرمز رنگ در اطراف بینی و پوست قسمت فوقانی لب بالایی کودکان است. این بثورات قرمز و خفیف با گذشت زمان به پلاکتهای بزرگ تبدیل شده و در سراسر پوست سالم بدن او، روی بینی و چانه گسترش مییابند.
  • بعد از این مرحله، در کوتاه مدت، این بثورات ضخیم شده و رنگ آنها از قرمز به رنگ زرد تغییر میکند. البته رنگ زرد حاصله به دلیل گلولههایی از خوشههای گلبولهای سفید خون در بدن فرد بیمار است که به باکتریهای بیماری زرد زخم مهاجم حمله میکنند. بعد از گذشت چند روز، ضایعات زرد رنگ به دلیل وجود مایع در داخل خود، مرطوب به نظر رسیده و تارهای شکسته شده به رنگ قرمز مایل به قهوهای در میآیند که این فرایند با تغییر شکل زخمها و ایجاد پوسته در اطراف جوش‌های قرمز رنگی همراه بوده و درد شدیدی را در بدن کودک بیمار به دنبال خواهد داشت.
  • در نهایت، درد بدن بیمار کاهش یافته و زخمهای ناشی از عفونت زرد زخم شروع به خشک شدن میکنند که در نهایت، به زخمها حالت پوسته پوسته خواهند داد. لازم است بدانید که در این مرحله، زخمها دردناک نبوده؛ اما خارش دارند و ممکن است کودک با ناخنهای تیز خود آنها را خراش دهد.

نشانههای بروز بیماری زرد زخم bullous در بدن کودکان:

  • اولین علامت این نوع از بیماری زرد زخم در بدن کودکان، ظاهر شدن ضایعات صورتی یا قرمز رنگ با قطر حدود 2 سانتیمتر در قسمتهای مختلف بدن است. البته در این نوع بیماری، به تدریج، تاولزدگیهای بدن کودک بزرگتر میشود که مایع روشن داخل آن را پر کرده است. ولی مایع مذکور به تدریج و با گذشت زمان، چرکی شده و به رنگ زرد تبدیل میشود که با بزرگ شدن و رشد ضایعه همراه بوده و به تشکیل چند بوته از زخمها و ایجاد خطهای شمشیری کوچک در اطراف آن منجر میگردد. در نهایت، با انفجار این ضایعات، مایع زرد رنگ درون زخمها تخلیه شده و اطراف آن را شروع به خشک کردن میکند. در این مرحله، یک خط سفید در اطراف ضایعه ایجاد شده و برای چند روز به رنگ قرمز یا صورتی تیره در آمده؛ سپس محو میشود. در نهایت، به یاد داشته باشید که زخمهای ناشی از بیماری زرد زخم Bullous عموماً در اطراف پوست ناحیه پوشک و گردن نوزادان ظاهر میشوند.

علائم بیماری زرد زخم اکتیما در بدن کودکان:

  • در ابتدای بیماری، زخمهای بزرگ پر از مایع خلط مانند بر روی پاهای کودک ظاهر شده و در برخی موارد، ممکن است بر روی باسن او نیز گسترش یابند. این زخمها با ایجاد یک سوراخ به مناطق دیگر پاهای کودک گسترده میشود؛ شما میتوانید میزان درد ناشی از زخمها را با توجه به اندازه و شدت عفونی شدن ضایعه بر روی پوست بدن کودک خود حدس بزنید. بر همین اساس، به نظر میرسد که ابتلا به این نوع زرد زخم، کودکان را دچار درد بسیار شدیدی میکند؛ شدت درد به گونهای است که سبب گستردهتر شدن زخمها در محیطی به اندازه یک اینچ شده و حالت خارش شدیدی را به دنبال خواهد داشت که در اغلب موارد، بسیار دردناک است. ولی زمانی که این ضایعات خشک شود، رنگ زرد موجود خود را از دست داده و به رنگ بنفش مایل به قرمز تبدیل میشود. البته فراموش نکنید که گاهی اوقات کودک بیمار ممکن است تب خفیفی داشته و باکتریها به سمت پوست سالم پاهای او هم حرکت کنند. بنابراین، اگر کودک شما مبتلا به بیماری زرد زخم از نوع اکتیما است، حتماً او را نزد دکتر متخصص اطفال ببرید.

پزشکان متخصص چگونه میتوانند مبتلا شدن کودکان به بیماری زرد زخم را تشخیص دهند؟

پزشک متخصص اطفال میتواند با تشخیص نوع زخمها به صورت چشمگیری، در تشخیص دقیق بیماری موفق باشد. ولی در بعضی موارد، پزشک ممکن است از مایع موجود در داخل زخمهای کودک بیمار نمونهای برداشته و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کند. لازم است بدانید که انجام این نوع آزمایش، وجود باکتری در نمونه مایع و مبتلا شدن کودک به بیماری زرد زخم را تأیید میکند.

چگونه میتوان بیماری زرد زخم را در بدن کودکان درمان کرد؟

دو روش درمانی مناسب جهت کمک به کودکان مبتلا به زرد زخم وجود دارد که عبارتند از:

1-استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی:

این ترکیبات که با نام mupirocin شناخته میشوند، مؤثرترین آنتیبیوتیکهای موضعی برای درمان جوشهای حاصله از بیماری زرد زخم در بدن کودکان به شمار میروند. پزشکان متخصص اطفال ممکن است کپور موپيروسين يا پماد با موپيروسين و ساير ترکيبات را مطابق با ميزان عفونت زخمها در بدن کودک بیمار، برای درمان او تجويز کنند. کرمهای آنتی‌بیوتیکی به صورت آزادانه بر روی قسمتهای آسیب دیده پوست بدن کودک بیمار اعمال میشود. همچنین، پزشک میتواند از آب گرم برای تمیز کردن زخمهای کودک مبتلا به زرد زخم نیز استفاده کند؛ این کار کمک میکند تا حالت پوسته پوسته شده زخمها از بین رفته و داروی مورد نظر خوب به داخل زخمهای پوستی نفوذ کند. در نهایت، یادتان باشد که مصرف این نوع پمادها هیچ عارضه جانبی به دنبال نداشته و کرم‌های آنتیبیوتیکی موضعی در اغلب موارد، اولین انتخاب پزشک معالج برای درمان زرد زخم در بدن فرزند شما به شمار میرود.

2-در برخی موارد پزشک متخصص اطفال مصرف آنتیبیوتیکهای خوراکی را نیز برای درمان بیماری زرد زخم در بدن کودکان ترجیح میدهد. البته این مورد برای زمانی صدق میکند که ضایعات ناشی از زرد زخم به قسمتهای بزرگ و عمیقی از پوست بدن نوزاد نفوذ کرده باشد. در چنین شرایطی، آنتیبیوتیکهای خوراکی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، از دسته پنیسیلین و آموکسیسیلین خواهند بود. به دلیل این که مصرف این نوع آنتیبیوتیکهای خوراکی اثرات جانبی متعددی از جمله ناراحتی شدید شکم را در بدن کودکان بیمار به دنبال دارند، دکتر متخصص اطفال از تجویز آنها، به جز در موارد ضروری اجتناب میکند؛ مگر اینکه لازم باشد.

معمولاً کودکان مبتلا به بیماری زرد زخم بعد از چند روز از شروع روند درمان، بهبود یافته و عفونتها به طور کامل طی ده روز تا دو هفته از بین میروند؛ البته زمان درمان بیماری زرد زخم بستگی به میزان عفونت موجود در زخمهای بدن کودک شما دارد. در نهایت، فراموش نکنید که اگر وضع کودک شما در چند روز اول مصرف دارو بهبود یافت، باز هم لازم است دوره مصرف داروها را کامل کنید، زیرا تکمیل کردن دوره مصرف آنتیبیوتیک در مورد چنین کودکانی کمک میکند تا احتمال عود دوباره بیماری و زخمهای ناشی از آن به حداقل رسیده؛ در نتیجه از ایجاد باکتری مقاوم در برابر مصرف آنتیبیوتیکها جلوگیری شود. باکتریهایی از نوع زرد زخم Non-bullous و bullous به طور کامل، زخمها را در کوتاه مدت ترک نمیکنند، اما باکتری زرد زخمی که از نوع اکتیما است، به راحتی و بعد از مصرف انتیبیوتیکها در داخل زخمها از بین خواهد رفت. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که روند درمان بیماری زرد زخم در کودکان، با مصرف کامل دارو تضمین میشود. همچنین، مدیریت مناسب بیماری نیز در خانه، توسط والدین او امری ضروری است.

اگر کودکتان دچار اسهال شده است این مطلب 11 روش خانگی برای درمان اسهال در کودکان نوپا را بخونید

والدین چگونه میتوانند گسترش بیماری زرد زخم در کودکان را کنترل کنند؟

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای کمک به درمان سریعتر بیماری زرد زخم و راههای جلوگیری از گسترش این عفونت در بدن کودکان بیان شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

  • همان‌طور که گفته شد همیشه سعی کنید زخمهای ناشی از بیماری زرد زخم در بدن فرزند خود را با وسایل بهداشتی تحت پوشش قرار دهید، زیرا پوستهای مرده جدا شده و ترشح مایع از چنین زخمهایی میتواند بیماری را به بقیه بدن خود او و حتی افراد سالمی که در تماس با کودک بیمار هستند، گسترش دهد. بنابراین، بسیار مهم است که روی زخمهای فرزند بیمار خود را با نوار پانسمان یا گازهای بهداشتی پوشانده یا لباسهای شل به کودک بپوشانید تا بتواند تمام زخمهای موجود را پوشش دهد. البته در چنین مواردی اجازه دهید تا جریان هوا و تهویه آن در اطراف زخمهای ناشی از عفونت زرد زخم به راحتی صورت گیرد.
  • ناخنهای کودکان مبتلا به بیماری زرد زخم را کوتاه نگه دارید، زیرا در اغلب موارد پوستهای آلوده به ویروس توسط ناخنهای بلند کودک به قسمتهای سالم پوست بدن او پخش میشود. بنابراین، اگر ناخنهای فرزند شما کوتاه باشد، مطمئن خواهید شد که باکتریها زیر ناخنها او جمع نخواهد شد. همچنین، انجام این کار احتمال ترشح مایع موجود در زخمها را نیز کاهش میدهد.
  • پوشک کودک بیمار را هر چند ساعت یک‌بار عوض کنید، زیرا تعویض نکردن پوشک کودک مبتلا به بیماری زرد زخم برای مدت طولانی میتواند زخمهای اطراف این منطقه را تشدید کند. همچنین، هنگام تعویض، اجازه دهید ناحیه زیر پوشک برای چند دقیقه به حالت آزاد بماند تا بخش آسیبدیده از پوست او خشک شود. جالب است بدانید که گردش هوا در این مناطق، اجازه میدهد تا زخمهای ناشی از عفونت زرد زخم سریعتر خشک شده و فرایند بهبود بیماری کوتاه گردد.
  • دستهای کودک بیمار خود را به طور دورهای و مداوم شستشو دهید، زیرا ممکن است او به طور تصادفی با دست آلوده خود دیگر قسمتهای بدن را لمس نموده و باکتری بیماری زرد زخم را به پوستهای سالم بدن خود انتقال دهد. بنابراین، لازم است هر شش ساعت یک‌بار دستهای کودک را با صابون یا مواد ضدعفونیکننده ایمن بشویید تا مانع تجمع استرپها و باکتریهای استاف در کف دستهای او شود.
  • همچنین، سعی کنید زخمهای ایجاد شده بر اثر بیماری زرد زخم بر روی پوست کودک خود را حداقل برای یک بار در روز با آب گرم شسته و پاک کنید. اگر این امکان برای شما وجود دارد که هر روز کودک بیمار خود را به حمام ببرید، در کنار این کار حتماً هر 8 تا 12 ساعت یک بار با آب گرم، تمام زخمهای او را پاک کنید. البته پزشکان متخصص اطفال برای درمان چنین کودکانی یک مایع ضد باکتری که محلول در آب را نیز برای اضافه کردن به آب گرم، جهت شستشو دادن زخمهای ناشی از عفونت زرد زخم تجویز میکنند.
  • علاوه بر نکات ذکر شده، سعی کنید لباسهای کودک بیمار خود را به صورت جداگانه شستشو دهید. برای این کار، حتماً از آب گرم استفاده کنید. البته اضافه نمودن یک مواد شوینده ضدعفونیکننده به لباسهای بیمار در جنین شرایطی بسیار مؤثر است. همچنین، میتوان اسباب‌بازی‌ها و سایر وسایل شخصی کودک مبتلا به زرد زخم مانند حوله او را هم در مایع ضدعفونیکننده شسته و تمیز نمود.
  • در نهایت، سعی کنید بیشتر روز، کودک بیمار را در داخل خانه نگه داشته و از رفتن او به پارکها یا فرستادن کودک به مهدکودک و مراکز مراقبت روزانه اجتناب کنید. یادتان باشد که یک نوزاد مبتلا به زرد زخم میتواند به سرعت این بیماری را به دیگر نوزادان سالم انتقال دهد. اعضای خانواده نیز بهتر است نکات احتیاطی را به طور کامل رعایت کنند، زیرا هر بار که زخمهای کودک توسط والدین شستشو داده میشود، عامل بیماری ممکن است به بدن افراد نزدیک نیز انتقال یابد. پس، بهتر است پس از هر بار در آغوش گرفتن کودک مبتلا به زرد زخم و پاک کردن زخمهای او یا استفاده از وسایل کودک، حتماً دستهای خود و کودک را با آب و صابون ضدعفونیکننده بشویید. از دیگر اعضای خانواده بخواهید که از نوزاد بیمار شما فاصله گرفته و به هیچ وجه وسایل و لوازم او را لمس نکنند، زیرا عامل بیماری زرد زخم زمانی که 48 ساعت از شروع رشد آن گذشته باشد، مسری بوده و به راحتی به بدن اطرافیان منتقل میشود. همچنین، بهتر است نکات مراقبتی و انواع احتیاطها تا زمانی که زخمهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت بیمار کاملاً خشک شوند، به طور کامل رعایت گردد.

آیا برای درمان بیماری زرد زخم در کودکان  درمان خانگی وجود دارد؟

به یاد داشته باشید که تنها درمان خانگی برای درمان کودکان مبتلا به زرد زخم، حمام کردن او با مایع سفیدکننده است. مایع سفیدکننده یا هیپوکلریت سدیم، به منظور کنترل باکتریها، به خصوص باکتریهای استرپ و استاف بسیار مؤثر است؛ با توجه به شدت منطقه آلوده به باکتری، کودک باید مدت 15 دقیقه یا بیشتر در داخل آبی که با مایع سفیدکننده بسیار رقیق ترکیب شده است، قرار داده شود تا زخمهای پر از باکتری در داخل این محلول قرار گیرند.

البته فراموش نکنید که مقدار توصیه شده از مایع سفیدکننده 1/4 تا 1/2 فنجان یعنی 5٪ مایع سفیدکننده خانگی در یک وان حمام (40 گالن یا 151 لیتر آب) است. همچنین، توجه داشته باشید که نوزادان دارای انواع پوستهای مختلفی هستند؛ کودکانی که پوست خشک دارند، ممکن است در هنگام استفاده از حمام حاوی سفیدکننده آسیب ببینند، زیرا پوست این افراد کاملاً تحریکپذیر است. بنابراین به عنوان مادر یک کودک مبتلا به بیماری زرد زخم، پیش از آن که تلاش کنید از چنین روشهایی برای درمان وضعیت بدن فرزند خود استفاده کنید، حتماً با پزشک متخصص اطفال تماس گرفته و در مورد درمانهای خانگی این بیماری با او صحبت کنید.

آیا ممكن است بیماری زرد زخم در کودکان بدون مداخله پزشک متخصص خود به خود درمان شود؟

بله، بیماری زرد زخم در بدن کودکان میتواند در عرض 10 الی 12 روز بعد از شروع روند بیماری، بدون مداخله پزشکی، خود به خود درمان شود. با این حال، آکادمی پوست آمریکا عقیده دارد که از بین رفتن خود به خودی عامل بیماری زرد زخم در بدن کودکان کاملاً مضر بوده و میتواند باعث شود باکتریها به لایههای عمیقتر پوست بیمار انتقال یافته و منجر به بروز عوارض جدی در روزهای آینده گردند که این امر برای نوزاد کوچک بسیار ناخوشایند است. از این رو، هرگز نوزاد مبتلا به زرد زخم را بدون درمان به حال خود رها نکنید.

عوارض ناخوشایند ناشی از درمان خود به خود زرد زخم در کودکان:

به عنوان والدین یک کودک مبتلا به بیماری زرد زخم یادتان باشد که اگر عامل تولید این بیماری توسط پزشک متخصص اطفال و به کمک مصرف داروهای مناسب درمان نشود، میتواند عوارض خطرناکی را در بدن آنها ایجاد کند که رایجترین آنها به شرح زیر میباشند:

  • Erysipelas:

در این حالت، باکتریهای ایجادکننده عفونت از لایههای بالایی پوست بدن کودک مبتلا به بیماری زرد زخم به قسمتهای عمیقتر انتقال یافته و باعث میشود که بخشهای زیادی از بدن کودک به حالت عفونی در آمده و قرمز رنگ شود. البته بروز این نوع عفونت در بدن کودکان مبتلا به بیماری زرد زخم نسبتاً شایع است؛ اگر این نوع ناهنجاری نادیده گرفته شده و به موقع درمان نشود، میتواند روند بهبود بیماری را دچار مشکل نماید.

  • سلولیت:

این حالت شبیه به تشکیل پروتئین در بدن بیمار بوده؛ با این تفاوت که در این وضعیت باکتری بر روی لایههای عمیق پوست نیز تأثیر میگذارد. لازم است بدانید که شیوع حالت سلولیت در بدن کودکان میتواند مرگبار باشد، زیرا باکتریها به سرعت از خون و عضلات بدن بیمار به لایههای پایین پوست عبور نموده و هنگامی که در خون کودک شناور شوند، ممکن است به اندامهای مختلف بدن او نیز انتقال یافته و باعث بروز عواقب گستردهای از جمله آسیب دیدن دائمی برخی از اندامها داخلی شوند.

  • اریتم غدد لنفاوی:

در چنین شرایطی، باکتریهای استرپتوکروییدی زرد زخم قسمتهای زیر پوست بدن کودک بیمار را آلوده نموده و به شدت موجب سوزش و قرمز شدن این نواحی میشوند.

  • گلومرولونفریت:

اگر باکتری استرپتوکوک بیماری زرد زخم به کلیههای کودک بیمار برسد، باعث بروز حالت گلومرولونفریت در بدن او میشود. در این حالت، کویلهای کوچکی که در عروق خونی درون کلیهها ایجاد شده، این اندامها را ملتهب کرده و با ایجاد خون در آنها، روند تشکیل ادرار را با مشکل مواجه میکند.

  • تب اسکارلت و تب روماتیسمی:

این حالت باعث ایجاد درد شدید در گلو و بروز بثورات جلدی در سراسر بدن کودک مبتلا به بیماری زرد زخم شده و میتواند تب روماتیسمی را ایجاد کند. همچنین، بروز این مشکل باعث آسیبهای جدی به ارگانهای مهم بدن کودک مبتلا به بیماری سبب ملتهب گردیدن مانند قلب و مغز شده؛ در نتیجه، پیچیدگیهای زیادی را در روند درمان و زندگی آینده او ایجاد خواهد نمود.

بر اساس این توضیحات، به عنوان مادر یک کودک مبتلا به بیماری زرد زخم یادتان باشد که اگر این بیماری بدون درمان رها گردد، میتواند منجر به بروز عوارض جدی در بدن کودک بیمار شما شود که بر روند زندگی او در آینده تأثیر گذاشته یا کاملاً به عاملی مرگباری تبدیل خواهد شد. بنابراین، میتوان ادعا کرد که درمان به موقع چنین کودکانی به آنها کمک میکند تا از ابتلا به این شرایط در امان باشند؛ اما نکته مهم این است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان میباشد.

برای اطلاع از مزیت های آب برنج این مطلب 4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید

چگونه میتوان از مبتلا شدن نوزادان به بیماری زرد زخم جلوگیری نمود؟

 جلوگیری از مبتلا شدن کودکان و نوزادان به بیماری زرد زخم با انجام مراحل ساده، کار بسیار آسانی است. این مراحل عبارتند از:

  • حفظ بهداشت فردی کودک: بیماری زرد زخم که به‌وسیله استریپها و باکتریهای استاف به بدن کودکان انتقال مییابد، معمولاً در محیطهای شلوغ و آلوده موجود می-باشد. رعایت بهداشت عمومی خانه و محیط اطراف نوزادان میتواند از مبتلا شدن این فرشتههای کوچک به بیماری زرد زخم جلوگیری کند. بنابراین اگر کودک شما مجبور به استفاده از توالتهای عمومی بوده یا در خارج از منزل دستهای خود را به وسایل آلوده زده است، حتماً بلافاصله بعد از رسیدن به منزل، دستهای او را با آب و صابون شستشو دهید، زیرا این امر در جلوگیری از انتقال عفونتهای مختلف از جمله زرد زخم به بدن کودکان بسیار مؤثر است.
  • کودک را به دور از افراد مبتلا به بیماری زرد زخم نگه دارید: اگر خود شما یا هر عضوی از خانواده به بیماری زرد زخم مبتلا شده است، سعی کنید کودک خود را از او دور نگه دارید؛ مخصوصاً اگر سرپرست اصلی خانواده به این باکتری آلوده شده است، حتماً باید سعی کند در هنگام نزدیک شدن به فرزند کوچک خود زخمهای او را پوشانده و از ماسک دهان استفاده نمایید. در اغلب موارد، گلو درد نتیجه رشد باکتری استروئیدی در بدن بیمار بوده و باعث مبتلا شدن کودکان به بیماری زرد زخم میشود.
  • از فرستادن نوزاد یا فرزند کوچک خود به مراکز مراقبتهای روزانه خودداری کنید: اگر این امکان برای شما وجود دارد، سعی کنید از فرستادن فرزند کوچک خود به مرکز نگهداری روزانه خودداری کنید. یک نوزاد بیمار میتواند عامل بیماری زرد زخم را به دیگر نوزادان سالم در مراکز نگهداری انتقال دهد. بنابراین، تلاش کنید کودک خود را در محل کار خود نگه داشته یا او را به افراد نزدیک خانواده بسپارید تا فرایند شیوع بیماری زرد زخم در این مراکز متوقف شود.
  • جلوگیری از خارش دادن زخمهای ناشی از بیماری زرد زخم، به خصوص زخمهای باز: اگر نوزاد شما زخمهای باز ناشی از بیماری زرد زخم را بر روی پوست بدن خود دارد، آنها را با باندهای ضد باکتری بپوشانید تا از خارش دادن این بثورت توسط کودک جلوگیری شود. همچنین، یادتان باشد که کوتاه نمودن ناخنها در چنین شرایطی یک اقدام پیشگیرانه مناسب محسوب میشود.
  • وسایل شخصی خود را با کودک مبتلا به بیماری زرد زخم به اشتراک نگذارید: حولهها، لباسها و ظروف غذای کودک مبتلا به بیماری زرد زخم را جداگانه نگهداری کنید؛ طوری که حتی وسایل او را با خواهر و برادرش هم به اشتراک نگذارید، زیرا بیماری زرد زخم میتواند به صورت نامحسوس از طریق استفاده از وسایل رایج روزمره از بدن فردی به فرد دیگر منتقل شود.
  • هنگامی که کودک مبتلا به بیماری زرد زخم با ترشحات خفیف بینی مواجه است، بینی او را همیشه تمیز نگه دارید: باکتریهای Strep و Staph معمولاً در ترشحات بینی کودک مبتلا به بیماری زرد زخم شناور بوده و او میتواند از طریق آب بینی، محیط اطراف خود را آلوده کند. برای همین، پزشکان متخصص اطفال به والدین کودکان مبتلا به بیماری زرد زخم پیشنهاد میکنند که از یک لایه کرم ضد باکتری بر روی لب بالا و اطراف سوراخ بینیهای آنها استفاده کنید تا از پخش شدن باکتریها به پوستهای سالم اطراف جلوگیری کند. شما میتوانید از پزشک متخصص اطفال برای انتخاب کرم ضد باکتری مناسب کمک بگیرید. در نهایت، ایجاد هر گونه ضایعات پوستی و ترشحات زرد رنگ بر روی پوست قسمتهای مختلف بدن کودک مبتلا به زرد زخم خود نادیده نگیرید، زیرا بروز این علائم نشاندهنده حالت بد بیمار بوده و باید توسط پزشک معاینه شود تا او بتواند روش درمان مناسب و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کاهش علائم بیماری زرد زخم در دو هفته اول به شما توصیه نماید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/