15علت بروز بیماری استفراغ در کودکان نوپا

nausea-vomiting-children-fi01-1024x768

در ابتدا،  به یاد داشته باشید که اگر روند پرتاب مواد غذایی از معده فرزند شما به محیط بیرون، بیش از دو بار در روز اتفاق افتد، کودک به "بیماری استفراغ" مبتلا شده است. فرایند استفراغ کردن کودکان نوپا برای همه والدین، امری بسیار ناراحت‌کننده است. لازم است بدانید که دلایل متعددی موجب بروز این مشکل در بدن کودکان می‌شود؛ مثلاً بر اثر مبتلا شدن کودک به بیماری گاستروانتریت، حرکت مواد غذایی موجود در معده او به سمت بالا و محیط بیرون از دستگاه گوارش آغاز می‌شود. در برخی موارد، شناسایی دلیل بروز بیماری استفراغ در بدن کودکان خیلی سخت به نظر می‌رسد؛ با این حال، اگر مادری با دقت به وضعیت بدن فرزند خود نگاه کند، به سادگی می‌تواند دلیل واقعی بروز این مشکل را دریابد. در ادامه این مقاله، به شناسایی علل بروز بیماری استفراغ در بدن کودکان نوپا پرداخته؛ سپس اقدامات ضروری برای درمان این مشکل به شما ارائه خواهد شد. همچنین، به شما مادران بی‌تجربه خواهیم گفت که چگونه می‌توان نوزادان را از مبتلا شدن به این وضعیت، دور نگه داشت.

اگر نمیدانید مسمومیت سالمونلا چیست این مطلب 7 اقدام برای جلوگیری از مسمومیت سالمونلا را بخوانید

شایع‌ترین علل بروز بیماری استفراغ در کودکان نوپا:

 همان‌طور که می‌دانید کودکان نوپا ممکن است به دلایل مختلفی دچار حالت تهوع و بیماری استفراغ شوند. در ادامه این مقاله، شایع‌ترین دلایل بروز بیماری استفراغ در این کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد که به شرح زیر می‌باشند:

جالب است بدانید که در مورد مصرف مواد سمی، کودک نوپا بیماری استفراغ را در بدن خود تجربه می‌کند؛ اما او به هیچ وجه علائمی مانند تب و اسهال را در بدنخود نخواهد داشت. علائم این مشکل، بسته به مقدار مواد سمی که کودک مصرف کرده است، میزان سلامت کلی بدن او را به خطر می‌اندازد که در حالت کلی، با بیماری استفراغ، بروز حالت تهوع و درد خفیف شکم همراه است..

1- بروز عفونت معده در کودکان نوپا:

عفونت معده، عامل اصلی بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ در کودکان نوپا است؛ در میان تعداد بی‌شماری از عفونت‌های معده، شایع‌ترین نوع آن که موجب بروز بیماری استفراغ در نوزادان می‌شود، "گاستروانتریت ویروسی" نام دارد. گاستروانتریت ویروسی به عنوان "آنفولانزای معده" نیز شناخته می‌شود؛ این مشکل موجب گرفتگی شدید عضلات معده کودکان می‌گردد که درد فراوانی را در حفره شکمی آن‌ها به دنبال دارد و باعث می‌شود که کودک نوپا محتوای مجاری معده خود را به محیط بیرون پرتاب کند. در چنین وضعیتی، ممکن است دمای بدن بیمار نیز افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد تب و استفراغ در بدن او شود. البته، فراموش نکنید که بروز مشکل تب در چنین کودکانی زیاد شایع نیست. همچنین، علائم بیماری استفراغ در برخی موارد می‌تواند با مشکل اسهال همراه بوده و گرفتگی عضلات شکمی، حالت تهوع و تب شدید را به دنبال داشته باشد. اگر فرایند اسهال بیمار بسیار شدید باشد، ممکن است باعث بروز مشکل کمبود آب در بدن کودک شده و منجر به بروز سردرد نیز در بدن او شود.

2- آلودگی روده‌های کودکان نوپا:

هنگامی که کودکان نوپا با عفونت روده مواجه می‌شوند، ممکن است با حالت تهوع و بیماری استفراغ نیز روبرو شوند. جالب است بدانید که پاتوژن‌های متعدد، انواع مختلف باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند روده فرزند شما را آلوده نموده و بیماری استفراغ را در بدن او به دنبال داشته باشند. در واقع، اکثر عفونت‌های ناشی از رشد باکتری‌هایی مانند سالمونلا و استافیلوکوک‌ها سبب بروز حالت تهوع، بیماری استفراغ و اسهال در کودکان نوپا شده و می‌تواند تب شدیدی را در بدن آن‌ها به دنبال داشته باشد. علائم این بیماری نیز کاملاً شبیه علائم بروز عفونت معده در کودکان نوپا بوده و بیماری استفراغ در بدن این نوزادان معمولاً با مشکل اسهال، گرفتگی عضلات شکمی و تب شدید همراه است.

3- بروز مشکل آپاندیسیت در کودکان :

 بروز مشکل آپاندیسیت در نوزادان بسیار نادر است؛ اما در اغلب بچه‌ها و نوجوانان بین 10 تا 20 سال رخ می‌دهد. اگر آپاندیس فرزند شما عفونی شده باشد، می‌تواند موجب بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ در بدن او شده و درد مفرط شکم، از دست دادن اشتها و تب ملایمی را به همراه داشته باشد. یادتان باشد که درد ناشی از آپاندیس عفونی در کودکان نوپا به اعصاب حفره شکمی آن‌ها نیز فرستاده شده و باعث می‌شود عضلات شکم به طور غیر طبیعی دچار گرفتگی شده و حالت تهوع و بیماری استفراغ شدید را به دنبال داشته باشد. علائم این بیماری احساس درد و حالت سوزش در سمت راست و قسمت پایین شکم بوده و با حالت تهوع و بیماری استفراغ همراه است. البته، بروز این علائم در بدن کودکان نوپا می‌تواند با مشکل تب شدید نیز همراه باشد.

4- بروز مشکل فتق در کودکان نوپا:

مشکل فتق در بدن کودکان نوپا زمانی اتفاق می‌افتد که روده کوچک یا روده بزرگ آن‌ها از حفره شکمی خارج شده و باعث بروز درد، ناراحتی و افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها گردد. البته، کودک نوپا می‌تواند تحت تأثیر دو نوع فتق قرار گیرد که عبارتند از: فتق شکم و فتق ناف. فتق شکمی زمانی اتفاق می‌افتد که روده به سمت کانال قوزخوانی حرکت کرده و منجر به وارد شدن ضربات مداوم به این ناحیه از بدن نوزاد شود که حالت تورم را در نزدیکی کشاله ران او به دنبال خواهد داشت. فتق ناف نیز زمانی رخ می‌دهد که دیواره شکمی، درست در پشت ناف کودک آسیب دیده و باعث شود که بخشی از روده کوچک او به خارج از منطقه آسیب دیده حرکت کند. در هر صورت، مشکل فتق موجب ایجاد فشار عصبی در حفره شکمی کودکان نوپا شده و سبب بروز درد، حالت تهوع و بیماری استفراغ در آن‌ها خواهد شد. در نهایت، لازم است بدانید که علائم فتق در بدن کودکان به طور کلی با ایجاد درد در ناحیه کمر و در قسمت شکمی یا ناحیه کشاله ران همراه بوده و با حالت تهوع دائمی، بیماری استفراغ، گرفتگی عضلات شکمی و مشکل یبوست همراه است.

5- مصرف مواد سمی توسط کودکان نوپا:

به دلیل این که کودکان نوپا تمایل دارند تا هر چیزی را که پیدا می‌کنند، در دهان خود قرار دهند، در برخی موارد بروز بیماری استفراغ می‌تواند نتیجه مصرف مواد سمی، گیاهان وحشی یا برخی از صابون‌ها و مواد شوینده توسط آن‌ها باشد که فرزند شما ناخواسته در دهان خود قرار داده است. ورود این مواد به معده نوزاد باعث تخریب مایع موجود در داخل معده او شده و عضلات این ناحیه را دچار گرفتگی شدید می‌کند که پرتاب شدن محتویات معده به محیط بیرون را به دنبال خواهد داشت. جالب است بدانید که در مورد مصرف مواد سمی، کودک نوپا بیماری استفراغ را در بدن خود تجربه می‌کند؛ اما او به هیچ وجه علائمی مانند تب و اسهال را در بدن خود نخواهد داشت. علائم این مشکل، بسته به مقدار مواد سمی که کودک مصرف کرده است، میزان سلامت کلی بدن او را به خطر می‌اندازد که در حالت کلی، با بیماری استفراغ، بروز حالت تهوع و درد خفیف شکم همراه است.

6- بروز آلرژی غذایی در بدن کودکان نوپا:

 اگر کودک نوپای شما پس از خوردن یک ماده غذایی خاص، دچار حالت تهوع و استفراغ می‌گردد، ممکن است بدن او به آن ماده غذایی آلرژی داشته باشد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که بروز بیماری استفراغ در بدن کودکان نوپا یکی از علائم شایع آلرژی غذایی به شمار می‌رود. این وضعیت در بدن نوزادان نیز با پرتاب شدن تکه‌های سفید شیر مادر یا شیر خشک به همراه بوده و نشانه بروز آلرژی شیری یا عدم تحمل لاکتوز در بدن آن‌ها است. لازم است بدانید که عدم تحمل لاکتوز در بدن نوزادان، بر اثر عدم توانایی روده کوچک آن‌ها در ترشح آنزیم لاکتاز در هنگام حضور شیر رخ می‌دهد؛ این آنزیم برای بهبود روند هضم شیر در معده انسان، مخصوصاً نوزادان ماده‌ای ضروری است. همان‌طور که بیان شد، بروز بیماری استفراغ در بدن نوزادان و کودکان نوپا یکی از نشانه‌های بسیار رایج بیماری آلرژی غذایی در بدن آن‌ها بوده و در اکثر موارد، با علائم دیگری مانند درد شکم، کنده شدن پوست و تورم لب‌ها و پلک‌های کودکان همراه است.

7- رفلاکس اسید معده و صفرای کودکان نوپا:

ریفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر موجود بین مری و معده کودک، به طور غیر طبیعی باز شده و برخی از مواد غذایی از جمله اسید معده، از طریق لوله غذا به سمت بالا حرکت کند. تحریک این ناحیه از مری کودکان نوپا به سبب رسیدن مایع اسیدی به این منطقه، باعث بروز حالت تهوع و بروز بیماری استفراغ در بدن آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات نیز کودک نوپا ممکن است صفرا را به محیط بیرون از معده پرتاب کند که در این شرایط، مایع خارج شده از دهان او به رنگ سبز مایل به زرد خواهد بود. این حالت ناشی از ریفلاکس صفرا در بدن فرزند شما رخ می‌دهد؛ این نوع ریفلاکس زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه پیلوریک بین معده و روده کوچک نوزاد دچار مشکل شده و اجازه دهد مایع صفرا از روده کوچک تا معده او حرکت کند. پس از رخ دادن این حالت، مایع بالا آمده باعث بروز التهاب معده در کودک شده و با تحریک عضلات آن، فرد را در معرض انقباضات شدید و خارج شده مایع صفرا از طریق مری، به فرم استفراغ قرار خواهد داد. ریفلاکس اسید معده و صفرا را می‌توان با توجه به رنگ مایع خارج شده از دهان کودکان نوپا تمییز کرد. فراموش نکنید که اگر کودک نوپای شما با رفلکس اسید معده و صفرا روبرو شود، درمان آن آسان‌ است؛ استفراغ بیمار باعث خروج مایع صفرا از معده او شده و حالت اسیدی مضر معده یا Refluxed را کاهش می‌دهد. با این حال، به خاطر بسپارید که علائم هر دو نوع ریفلکس با بیماری استفراغ همراه بوده و احساساتی مانند سوزش در ناحیه فوقانی شکم و مری و درد ثابت شکمی را در بدن فرزند بیمار شما به دنبال خواهد داشت.

8- پرخوری کردن یا بلعیده شدن بیش از حد هوا توسط کودکان نوپا:

جالب است بدانید که پرخوری کردن یا بلعیدن بیش از حد هوا در طی انجام فرایند تغذیه می‌تواند منجر به بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ در بدن کودکان نوپا شود. این حالت ممکن است زمانی رخ دهد که نوک شیشه شیر دارای سوراخ بزرگی بوده و کودک نوپا با هر بار مکیدن آن، شیر را ​​بیشتر از نیاز خود وارد معده نماید که این روند، پر شدن شکم کوچک او را به دنبال داشته و با بالا آمدن مقدار زیاد یاز شیر بر اثر پر شدن معده، روند پرتاب آن به محیط بیرون آغاز می‌شود. علاوه بر این مورد، بلعیدن بیش از حد هوا نیز به علت موقعیت نادرست قرارگیری نوک پستان در دهان کودکان رخ می‌دهد که می‌تواند موجب بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ در بدن آن‌ها شود. در نهایت، یادتان باشد که این نوع بیماری استفراغ با درد معده، نفخ شکم و آروغ زدن سنگین کودک همراه خواهد بود.

9- بروز سوءهاضمه در بدن کودکان نوپا:

وجود مشکل سوء‌هاضمه در کودکان نوپا می‌تواند منجر به بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ ناشی از تجمع مواد غذایی ناپایدار در معده آن‌ها شود. در چنین وضعیتی، کودک نوپا بلافاصله پس از خوردن مواد غذایی، همه مواد درون معده خود را به محیط بیرون پرتاب می‌کند که نشان‌دهنده عدم هضم کامل مواد غذایی در بدن فرزند شما است. این مشکل زمانی در بدن کودکان اتفاق می‌افتد که آن‌ها غذا کم را با عجله مصرف کنند یا اندازه مواد غذایی وارد شده به معده فرزند شما بیش از حد باشد. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که مصرف مواد غذایی بسیار تند و روغنی نیز می‌تواند منجر به بروز سوءهاضمه در کودکان نوپا شده و بیماری استفراغ را در بدن آن‌ها به دنبال داشته باشد که با درد شدید معده همراه خواهد بود.

10- مصرف داروهای خاص توسط کودکان نوپا:

مصرف بعضی از داروها نیز باعث می‌شود که کودکان نوپا در ناحیه شکم خود احساس درد نموده و با بیماری استفراغ مواجه شوند، به خصوص اگر مادر داروها را با معده خالی به کودک خود بدهد. در واقع، طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، بروز حالت تهوع و بیماری استفراغ یکی از عوارض شناخته شده مصرف بعضی از داروها در بدن کودکان نوپا می‌باشد. سایر علائم این مشکل کاملاً فردی بوده و در بدن هر کودکی، متفاوت از سایر همسالان او ظاهر می‌شود؛ با این حال، حالت استفراغ یکی از این نشانه‌های ثابت در بدن همه کودکان نوپا باشد.

11- بروز بیماری حرکتی و سردرد در بدن کودکان نوپا:

اگر کودک شما به طور ناگهانی و بدون داشتن علائم قبلی یا سابقه ابتلا به بیماری استفراغ، دچار مشکل پرتاب مواد غذایی از معده به محیط بیرون می‌شود، این حالت، می‌تواند به شما نشان دهد که فرزندتان از بیماری حرکتی رنج می‌برد. بیماری حرکتی با شاخصه سرگیجه همراه بوده و فرد بیمار تعادل بدن خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی، اگر کودک نوپا غلت بخورد یا بر اثر جابجایی، جهت بدن خود را عوض کند، این تغییرات سریع تعادل مایع داخلی گوش او را به هم می‌زند. این مایع مسئول حفظ تعادل بدن بوده و به هم خوردن آن، باعث می‌شود که سیگنال‌های غیر قابل تنظیمی به مغز کودک ارسال شود. مغز نیز اقدام به ارسال سیگنال‌های عصبی مزاحم به عضلات شکم شده و حالت استفراغ را در بدن کودکان نوپا به وجود می‌آورد. البته، سایر مشکلات مرتبط با مغز مانند بروز سردرد نیز می‌تواند باعث استفراغ کودکان شود که علائی مانند حالت سرگیجه، از دست دادن تعادل و سردرد شدید از مشخصات وجود این مشکلات در بدن کودکان نوپا است.

12- بروز عفونت‌ در گوش کودکان نوپا:

به یاد داشته باشید که بروز عفونت‌ گوش در کودکان نوپا نیز می‌تواند باعث بروز بیماری استفراغ و سرگیجه شدید در آن‌ها شود. علائم این بیماری کاملاً شبیه بیماری حرکتی است؛ اما در این حالت، عامل ایجاد استفراغ، رشد نوعی باکتری یا ویروس در محیط داخل گوش فرزند شما می‌باشد. Labyrinthitis یکی از انواع عفونت‌های گوش داخلی است که می‌تواند منجر به بروز حالت استفراغ و سرگیجه در کودکان نوپا شده و همانند بیماری حرکتی، سیگنال‌های بی‌نظمی را به مغز آن‌ها ارسال نماید (به علت وجود عفونت در بدن بیمار). ارسال این سیگنال‌ها به مغز کودک بیمار نیز به نوبه خود عضلات شکمی او را تحریک نموده و سبب پرتاب شدن مواد غذایی موجود در معده فرزند شما به محیط بیرون خواهد شد. علائم این نوع عفونت شامل سرگیجه و عدم تعادل بدن است که با حالت تهوع و بیماری استفراغ همراه می‌باشد.

اگر کودک نوپاتان دچار لکنت زبان شده است این مطلب علت بروز لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟ را بخوانید

13- بروز بیماری پنومونی در بدن کودکان نوپا:

بیماری پنومونی، التهاب آلوئول‌های ریه کودکان نوپا به علت ایجاد عفونت باکتریایی یا ویروسی است که سرفه کردن و بروز مشکل تنفسی از علائم اصلی این بیماری به شمار می‌رود. لازم است بدانید که استفراغ کردن کودکان مبتلا به پنومونی نیز یکی دیگر از علائم مشهود این بیماری است. معمولاً، در چنین شرایطی حالت استفراغ و تهوع در بدن بیمار، با سرفه کردن او ایجاد می‌شود. یکی دیگر از عوارض وجود عفونت پنومونی در بدن کودکان نوپا می‌تواند از دست دادن اشتها باشد که باعث می‌شود فرزند شما در طول روز هیچ ماده غذایی را نخورد. بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که بروز بیماری استفراغ، یکی از نشانه‌های شایع در بیماری پنومونی بوده و با عوارض رایج دیگری مانند سرفه کردن، سرماخوردگی، تب شدید و تنگی نفس همراه است.

14- مبتلا شدن کودکان نوپا به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها:

علاوه بر موارد ذکر شده، بروز بیماری استفراغ در بدن کودکان نوپا می‌تواند بر اثر مبتلا شدن آن‌ها به عفونت‌های متعدد مانند سپتی سمی و مننژیت باشد. لازم است بدانید که این بیماری‌ها با علائمی مانند استفراغ شدید، سردرد شدید، درد کل بدن بیمار و تب همراه هستند.

15- بروز بیماری سندرم رینمایی در بدن کودکان نوپا:

مبتلا شدن به این بیماری نیز یکی از دلایل بروز بیماری استفراغ در بدن کودکان نوپا است. سندرم دینمایی یک وضعیت نادر و نامشخص است. کودک، در صورت ابتلا به این بیماری، بدون احساس درد، محتویات معده خود را به محیط بیرون پرتاب می‌کند، چون در صورت ابتلا به بیماری سندرم دینمایی، فرزند شما به بی‌حسی موضعی مبتلا خواهد شد. در این بیماری، بر خلاف حالت استفراغ معمولی، برگشتن مواد غذایی از معده، باعث ایجاد حالت استفراغ در کودکان نوپا نمی‌شود. تا به حال هیچ علت شناخته شده‌ای در مورد بروز بیماری سندرم رینمایی در کودکان پیدا نشده است؛ به نظر می‌رسد که این مشکل به علت بروز مشکلات سیستم عصبی در بدن کودکان نوپا رخ می‌دهد؛ بنابراین، از آنجایی که علت بروز این نوع سندرم ناشناخته بوده و وضعیت بسیار نادری است، دلیل استفراغ کودکان مبتلا به این بیماری نیز کاملاً ناشناخته است. البته، روش درمان سندرم دینمایی، به منظور از بین بردن ناتوانی‌های بدن، فیزیوتراپی است که شامل تقویت عضلات بدن کودک جهت ترویج حرکات طبیعی او، مخصوصاً عضلات شکم می‌باشد. علاوه بر این مورد، پزشک متخصص اطفال ممکن است مصرف بعضی از داروهای خوراکی را نیز به بیمار خود تجویز کند تا از تحریک ناخواسته اعصاب بدن او جلوگیری نماید.

استفراغ خشن و خشک در کودکان نوپا:

Retching که در علم پزشکی با عنوان "استفراغ خشک و خشن" شناخته شده است، به نوعی استفراغ گفته می‌شود که در آن، عضلات شکم کودک دچار گرفتگی شده و تمام علائم استفراغ در بدن بیمار مشاهده می‌شود، اما هیچ ماده‌ای از محتویات معده بالا نیامده و از طریق دهان خارج نمی‌شود. در چنین شرایطی، کودک نوپا پس از استفراغ یا احساس علائم تهوع، با خشكی دهان مواجه شده و ناراحتی‌هایی شبیه به استفراغ عادی را در بدن خود حس می‌کند. به همین علت، برخی از این کودکان با کوچک‌ترین احساس تهوع، دچار حالت تنش و ناراحتی شدیدی در ناحیه شکم و معده خود خواهند شد.

هنگامی که کودک نوپا دچار استفراغ می‌شود، چه زمانی به دکتر ببریم؟

 گاهی اوقات، استفراغ کردن کودکان نوپا می‌تواند یک بیماری جدی برای سلامتی آن‌ها محسوب شود. پس اگر کودک شما تحت چنین شرایطی قرار گرفت، باید زیر نظر پزشک متخصص اطفال قرار گرفته و روند درمان او با کمک دکتر شروع گردد. این شرایط خاص عبارتند:

1- اگر لکه‌های خونی در بین مواد استفراغی کودک نوپا وجود داشته باشد:

در ابتدا،  به خاطر بسپارید که اگر کودک نوپا همراه با مواد داخل معده خود، مقداری خون هم به محیط بیرون پرتاب کند، این حالت می‌تواند وجود یک مشکل جدی را در بدن او نشان دهد. چنین مشکلی، معمولاً به علت ایجاد عفونت شدید در داخل معده کودکان رخ داده یا به دلیل خونریزی ناحیه مری، به علت ریفلاکس اسید معده یا ایجاد التهاب در روده کوچک و بسیاری از دلایل دیگری جدی روی می‌دهد. اگر کودک نوپای شما با چنین شرایطی روبرو شد، بلافاصله باید او را نزد یک پزشک متخصص اطفال برسانید.

2- فرایند استفراغ کودک نوپا همراه با تب بالا و اسهال حاد باشد:

 همان‌طور که قبلاً ذکر شد، اگر روند استفراغ کودکان نوپا، همراه با اسهال شدید باشد، می‌تواند باعث کمبود آب در بدن آن‌ها شود. علاوه بر این مورد، اگر این مشکلات با تب بالا نیز همراه باشد، می‌تواند وضعیت را بیشتر از قبل وخیم نموده و سبب ناراحتی شدید بیمار گردد. یادتان باشد که مراجعه سریع به پزشک متخصص اطفال بهترین راه برای از بین بردن این وضعیت خطرناک در بدن فرزند خود است.

3- رنگ مواد استفراغی کودک نوپا سبز یا سیاه باشد:

اگر رنگ مواد استفراغی خارج شده از معده کودک نوپا به رنگ سبز باشد، می‌تواند ریفلاکس صفرا را در بدن او نشان داده یا یک شاخصه مهم از مبتلا شدن فرزند شما به عفونت شدید روده یا حتی ایجاد زخم در این ناحیه باشد؛ اما اگر رنگ استفراغ فرزند بیمار شما سیاه یا قهوه‌ای باشد، دلیل آن روی دادن خونریزی داخلی در بدن او است؛ این حالت می‌تواند به دلایل مختلفی مانند آلرژی بدن کودک به شیر مادر یا شیر خشک و کمبود ویتامین K در بدن او اتفاق بیفتد.

4- شکم کودک مبتلا به بیماری استفراغ متورم شده باشد:

اگر شکم کودک مبتلا به استفراغ، متورم شده باشد، این حالت تورم می‌تواند ناشی از مبتلا شدن او به عفونت شدید یا احتباس مایعات در شکم بیمار باشد که وجود یک مشکل اساسی را به والدین و پزشک معالج نشان می‌دهد. در هر صورت، چنین علائمی هشداردهنده بوده و کودک بیمار بلافاصله باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

5- کودک نوپا خسته شده و روند هوشیاری او تضعیف شده باشد:

در نهایت، لازم است بدانید که اگر روند استفراغ کودکان نوپا با علائمی همچون کاهش هوشیاری و عدم تمرکز عمومی آن‌ها همراه بوده و بیمار در طول هر هشت ساعت یک بار ادرار نماید، این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از بروز مشکل کمبود آب شدید در بدن، به علت از دست دادن آب و الکترولیت‌ها باشد که به دلیل روی دادن استفراغ و اسهال شدید در بدن کودکان، قابل مشاهده است. اگر والدین در چنین شرایطی به دنبال کمک‌های پزشکی نباشند، رفته رفته وضعیت کودک بحرانی شده و او دچار تشنج می‌گردد. در نهایت، فراموش نکنید که فرایند استفراغ در کودکان نوپا می‌تواند خود به تنهایی یک مشکل حاد باشد، ولی شدت آن همیشه بستگی به شدت مشکل ایجاد شده در بدن نوزادان دارد.

روش‌های درمان بیماری استفراغ در کودکان نوپا:

روند درمان کامل بیماری استفراغ در کودک نوپا، با استفاده از دارو، بستگی به شدت مشکل در بدن او دارد. در حالت کلی، فرایند استفراغ کردن کودکان نوپا با علائم و مشکلات مختلفی همراه بوده و پزشک متخصص اطفال برای آغاز روند درمان، باید علائم بدن بیمار را بررسی نموده؛ سپس به درمان بیماری بپردازد.

هشدارهایی برای جلوگیری از بروز بیماری استفراغ در کودکان نوپا:

 با همه این توصیفات، به خاطر داشته باشید که انجام برخی اقدامات ایمنی عمومی برای اجتناب از بروز شرایطی که منجر به استفراغ کردن کودکان نوپا می‌شوند، امری ضروری است. این اقدامات عبارتند از:

  • همیشه برای تهیه غذای کودک خود، از مواد غذایی و بهداشتی استفاده کنید:

همان‌طور که می‌دانید حفظ پاکیزگی منزل و وسایل آشپزخانه امری ضروری برای تضمین سلامت افراد خانواده، به خصوص کودکان نوپا است؛ بنابراین، وسایل مورد استفاده برای تهیه غذای کودکان باید همیشه تمیز بوده و قبل و بعد استفاده استریل گردد. علاوه بر این موارد، غذای کودک خود را تحت شرایط بهداشتی آماده کنید، زیرا اگر مواد لازم برای تهیه غذای او پاک باشد، از قرار گرفتن کودکان در معرض ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا جلوگیری خواهد شد.

  • کاهش احتمال ابتلا به رفلکس اسید معده در کودکان نوپا:

 مصرف غذاهایی مانند شکلات، غذاهای فرآوری شده و میوه‌هایی از گروه مرکبات ممکن است باعث ایجاد ریفلاکس اسید معده در کودکان نوپا شود؛ بنابراین، اگر فرزند شما مستعد ابتلا به رفلاکس اسید معده است، مقدار مصرف این نوع مواد غذایی را در برنامه روزانه او محدود کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که او به آرامی غذا خورده و هرگز بیش از حد نیاز خود تغذیه نمی‌کند؛ انجام این کارها برای جلوگیری از بالا آمدن اسید معده در بدن او مؤثر است.

  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها:

مصرف برخی از داروها که برای جبران مشکل کم‌خونی کودکان به کار می‌رود، ممکن است در دوره درمان سبب بروز عوارض جانبی شدیدی شود؛ بنابراین، هنگام تجویز چنین داروهایی به نوزاد خود، از پزشک متخصص اطفال درباره اثرات احتمالی آن در روند هضم مواد غذایی موجود در معده کودک خود صحبت نموده و اطاعات کافی را به دست بیاورید.

  • مشکل آلرژی غذایی را در بدن کودکان نوپا کنترل کنید:

اگر می‌دانید که کودک شما به مصرف ماده غذایی خاصی آلرژی دارد، برای جلوگیری از مصرف آن اقدام نمایید. همچنین، از مصرف محصولات غذایی که در آن‌ها از مواد نگهدارنده استفاده شده است، توسط کودکان نوپا اجتناب نمایید.

  • از شرایطی که ممکن است موجب بروز بیماری حرکتی در بدن فرزند شما شود، اجتناب کنید:

معمولاً بیشتر کودکان بیمار از لحاظ روانی، زمانی که سوار وسایل غلطان در پارک‌های تفریحی می‌شوند، در هنگام مسافرت کردن که مجبور هستند از مسیر طولانی و پیچ خورده استفاده کنند یا برای بالا رفتن از برج‌ها سوار آسانسور فوق‌العاده سریع یا هر وسیله دیگر می‌شوند، ممکن است با حالت استفراغ روبرو شوند. پس از قرار دادن فرزند دلبند خود در جنین شرایطی اکیداً اجتناب کنید.

  • بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید:

در نهایت، لازم است بدانید که استفراغ کردن می‌تواند کمبود آب را در بدن کودکان نوپا به دنبال داشته باشد. البته در صورتی که این روند با اسهال شدید همراه شود، می‌تواند به سرعت ذخایر آب بدن فرزند شما را از بین برده و با کم کردن آب، الکترولیت‌های بدن او را نیز به طور مداوم دفع کند. برای جلوگیری از بروز خطر کم‌آبی در بدن کودکان نوپا سعی کنید بدن فرزند خود را همیشه هیدراته نگه دارید.

چگونه می‌توان وضعیت بدن کودک نوپا را در هنگام ابتلا به استفراغ بهبود بخشید؟

اگر اقدامات احتیاطی در مورد مبتلا شدن کودکان نوپا به بیماری استفراغ را نمی‌دانید، اما می‌خواهید همه تلاش خود را برای تسکین وضعیت بدن فرزند بیمار خود انجام دهید، در ادامه این مقاله، چند راهکار ساده برای بهبود وضعیت چنین کودکانی ارائه شده است که عمل به آن‌ها می‌تواند احساس خوبی را هم در والدین و هم در کودکان بیمار ایجاد کند. ساده‌ترین این راه‌کارها عبارتند از:

  • هرگز کودک بیمار خود را مجبور به خوردن مواد غذایی و مایعات بیشتر نکنید؛ هرگز کودکان مبتلا به بیماری استفراغ را مجبور نکنید که هر چیزی را بخورند. وقتی که بدن فرزند شما به علت استفراغ کردن، وضعیت ثابتی ندارد و در ظاهر کاملاً ناراحت و عصبی است، مجبور کردن او به خوردن مواد غذایی، دلیل دیگر افزایش ناراحتی شده و میزان عوارض ناشی از بیماری استفراغ را بالا خواهد برد. بر این اساس، خوب است در هنگام نیاز، مواد غذایی رقیق و مایعات را در اندازه خیلی کم به فرزند بیمار خود بدهید، زیرا مصرف مواد غذایی جامد ممکن است، انتخاب مناسب نبوده و سیستم گوارش کودک را در چنین شرایطی، جهت هضم مواد غذایی دچار مشکلات بیشتری کند.
  • مقدار زیادی مایعات را در برنامه غذایی کودکان بیمار قرار دهید؛ زمانی که فرزند شما به بیماری استفراغ و اسهال مبتلا شد، برای تأمین آب بدن او، از الکترولیت‌هایی مانند سدیم و پتاسیم و مایعات بیشتر استفاده کنید.
  • کودک بیمار باید استراحت کافی داشته باشد؛ استراحت کامل بدن کودکان نوپا را در برخورد با عفونت‌هایی که ممکن است باعث بروز بیماری استفراغ در بدن آن‌ها شود، ضروری است.

داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص اطفال را به موقع مصرف کنید؛ معمولاً در چنین شرایطی، دکتر متخصص اطفال یک دوره از انواع مختلف داروها را برای بهبود سریع بیمار تجویز می‌کند. البته، مصرف منظم این داروها از عود دوباره عفونت در بدن کودکان نوپا نیز پیشگیری می‌کند.

اگر کودکتان دچار اسهال شده است این مطلب 11 روش خانگی برای درمان اسهال در کودکان نوپا را بخوانید

روند تغذیه کودکان مبتلا به بیماری استفراغ:

هنگامی که کودک شما استفراغ می‌کند، همه مواد مغذی موجود در بدن او تحلیل می‌رود. علاوه بر این مورد، فرزند بیمار شما بعد از هر بار استفراغ کردن، دیگر تمایلی به مصرف مواد غذایی نخواهد داشت. در چنین شرایطی، چگونه می‌توان انرژی مورد نیاز بدن کودکان بیمار را تأمین کرد؟ مراحل تغذیه کودک نوپا در مواقع ابتلا به بیماری استفراغ عبارتند از:

  • در ابتدا، بر روی مصرف آب و الکترولیت‌ها تمرکز کنید:

 چند ساعت پس از آخرین استفراغ فرزند کوچک خود، مقدار کمی از محلول آب و الکترولیت را به او بدهید. سعی کنید که او محلول خود را به آرامی بنوشد، زیرا خوردن سریع هر ماده غذایی ممکن است وضعیت بدن او را بدتر کند.

  • در گام بعدی، رژیم غذایی فرزند بیمار خود را با مایعات تکمیل کنید:

 هنگامی که وضعیت بدن کودک شما بهتر شد، می‌توانید مواد غذایی مایع مانند آب سبزیجات یا مرغ را با اضافه کردن مقدار اندکی نمک به برنامه غذایی او اضافه کنید؛ کودکان مبتلا به بیماری استفراغ بدون هر گونه نگرانی می‌توانند این مایعات را نوش جان کنند. همچنین، در این مرحله، شما می‌توانید مقدار اندکی برنج کته را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید؛ اما از افزودن حبوبات و غلات دیگر به برنامه غذایی کودکان مبتلا به بیماری استفراغ اجتناب کنید، زیرا روند هضم این مواد غذایی برای نوزادان بیمار سخت است. در نهایت،    به یاد داشته باشید که افزودن آب نارگیل به برنامه غذایی کودکان مبتلا به بیماری استفراغ نیز ایده خوبی است، زیرا این نوشیدنی حاوی مواد معدنی و اسیدهای آمینه مورد نیاز برای بهبود سریع وضعیت بدن آن‌ها می‌باشد.

  • در مرحله بعدی،دادن مواد غذایی جامد و خنک به کودک:

هنگامی که وضعیت بدن فرزند شما به اندازه کافی خوب شد که بتواند مواد غذایی جامد را بخورد، غذاهای ساده و آبکی به برنامه روزانه او اضافه کنید؛ شما می‌توانید برنج پخته را با برخی از سبزیجات یا مرغ ترکیب کرده و برنامه غذایی فرزند خود را با آن تکمیل کنید. عدس و سبزیجات پخته می‌تواند به بهبود وضعیت بدن کودکان مبتلا به بیماری استفراغ کمک کند؛ اما از آنجایی که بدن فرزند شما هنوز در حال بازیابی است، سبزیجات دارای فیبر زیاد مانند اسفناج و لوبیا را به او ندهید.

  • پس از بهبودی کامل، هر ماده غذایی را می‌توانید بدهید:

هنگامی که بدن کودک شما به رژیم غذایی ابتدایی پاسخ داد و 24 ساعت از آخرین استفراغ او گذشت، شما می‌توانید همه مواد غذایی جامد را به او بدهید. اگر کودک نوپای شما شیر مصرف می‌کند، می‌توانید آن را مجدداً به برنامه غذایی کودک وارد کنید، اما بهتر است مصرف شیر را همراه با مواد غذایی دیگر مانند نان ساده آغاز کنید؛ با مقادیر کم شیر، در حدود 100 میلی‌لیتر روند تغذیه کودکان را شروع کنید.

در نهایت،  به یاد داشته باشید که کودک نوپا می‌تواند بسیاری از عبارات را به راحتی بیان کند؛ بنابراین، به او اجازه دهید زمانی که او گرسنه شد، از شما غذا درخواست کند. او را مجبور نکنید که چیزی بخورید یا فرزند خود را با خرید مواد غذایی فرآوری شده، پس از بهبودی، تحریک کنید. تغذیه سالم کودکان نوپا کمک خواهد کرد تا آن‌ها از مبتلا شدن دوباره به بیماری استفراغ در امان باشند. بیماری استفراغ کودکان نوپا ممکن است وضعیت زننده‌ای باشد، زیرا نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی در روند سلامتی آن‌ها می‌باشد؛ اما درمان سریع این بیماری می‌تواند شادی فرزند شما را بازگرداند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/