علت و علائم شیوع روتاویروس در کودکان چیست؟

علت و علائم شیوع روتاویروس در کودکان چیست؟

روتاویروس چیست؟

 در ابتدا، به یاد داشته باشید که روتاویروس نوعی ویروس است که بر روی دیواره داخلی روده کوچک نوزادان رشد نموده و آن را آلوده می‌کند. تا به حال، چندین گونه مختلف از روتاویروس در سراسر جهان شناخته شده است که شایع‌ترین آن‌ها روتاویروس گونه A یا روتاویروس A است. این نوع ویروس عمدتاً به سلول‌های موجود در دیواره داخلی روده نوزادان منتقل شده و با عملکرد سلول‌های روده‌ای آن‌ها تداخل پیدا می‌کند؛ در نتیجه، با آسیب رساندن به سلول‌های روده‌ای فرزند شما، روند جذب مواد مغذی را از مواد غذایی مصرفی غیرممکن می‌سازد. همان‌طور که قبلاً بیان شد، روتاویروس تقریباً در تمام قاره‌های جهان یافت شده و باعث بروز مشکلات گوارشی در انسان، به‌ویژه نوزادان و کودکان نوپا می‌گردد.

اگر کودکتان هنگام ادرار کردن گریه میکند این مطلب را بخوانید

بروز عفونت روتاویروس در کودکان تا چه اندازه رایج است؟

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، روتاویروس عامل اصلی بروز بیماری اسهال در میان نوزادان و کودکان نوپا است؛ شایع‌ترین علت بروز بیماری گاستروانتریت حاد در میان نوزادان و کودکان نوپا نیز همین ویروس می‌باشد. لازم است بدانید که روتاویروس بیشترین آسیب را به نوزادان زیر 11 ماه وارد می‌کند. همچنین، بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از رشد این ویروس در بدن نوزادان، در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین دیده می‌شود. طبق نتایج بررسی‌های انجام شده در سال 2013، حدود 215000 کودک زیر پنج سال در سراسر جهان، هر ساله به عفونت روتاویروس مبتلا می‌شوند که بیشترین آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است. رشد این ویروس در بدن کودکان زیر پنج سال، در برخی موارد باعث مرگ و میر آن‌ها می‌شود؛ مرگ ناشی از ابتلا به روتاویروس در بین نوزادان و کودکان نوپا بین 100 تا 1200 نفر در هر سال تخمین زده می‌شود. با همه این توصیفات، جالب است بدانید که از زمان معرفی واکسن این بیماری، میزان مرگ و میر نوزادان، ناشی از این ویروس به شدت کاهش یافته است.

بدن یک کودک چگونه به روتاویروس آلوده می‌شود؟

 روتاویروس بسیار مسری بوده و عمدتاً از طریق دهان و مصرف مواد خوراکی آلوده به بدن فرزند شما انتقال می‌یابد. علاوه بر این موارد، این ویروس می‌تواند از دو روش دیگر نیز به بن کودکان منتقل شود که به شرح زیر می‌باشند:

1- نوزاد شما می‌تواند روتاویروس را با مصرف مواد غذایی و آب آلوده به راحتی دریافت کند. در برخی موارد، ممکن است ذرات مدفوع فرد مبتلا به این ویروس در مواد غذایی آماده شده در محیط بیرون مثل رستوران‌ها باقی مانده باشد که کودک با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در چنین محیط‌های آلوده، ویروس مذکور را دریافت خواهد نمود. همچنین، مواد غذایی و آبی که کودکان مصرف می‌کنند، اگر قبل از مصرف آن‌ها استریل نشود، باعث انتقال روتاویروس به بدن آن‌ها می‌شود. یادتان باشد که این مشکل در نوزادانی که بیش از شش ماه سن داشته و می‌توانند از مواد غذایی جامد استفاده کنند، بیشتر شایع بوده و باعث آسیب‌پذیر شدن بدن آن‌ها نسبت به روتاویروس می‌شود. در نهایت، جالب است بدانید که این ویروس تا چند هفته، ممکن است در آب نوشیدنی زنده بماند.

2- علاوه بر این موارد، روتاویروس می‌تواند هنگامی که کودک در تماس با سطوح آلوده مانند اسباب‌بازی‌ها، دستگیره درها و دیگر سطوح سفت قرار می‌گیرد، گسترش یافته و وارد بدن او شود. همچنین، اگر فردی در خانواده شما به روتاویروس آلوده بوده و بعد از رفتن به توالت، دست‌های خود را کامل نشوید، می‌تواند با دست زدن به وسایل کودک، آن‌ها را آلوده نموده و ویروس این بیماری را به بدن کودک شما منتقل کند. این ویروس، زمانی که کودک به شی‌ء آلوده دست بزند؛ سپس، وسایل و دست خود را در دهان قرار دهد، به راحتی به بدن او منتقل خواهد شد.

با همه این توصیفات،   به خاطر داشته باشید که این نوع ویروس گاهی اوقات از طریق عطسه و سرفه کردن نیز گسترش می‌یابد. همچنین، کودکان بزرگ‌تر که خود قادر هستند به تنهایی از توالت استفاده کنند، ممکن است دست‌های خود را به‌ طور مکرر با این ویروس موجود در مدفوع خود آلوده کنند. در چنین شرایطی، وقتی که عفونت و علائم آن در بدن کودک پایان می‌یابد، روتاویروس هنوز در مدفوع او باقی مانده و در بعضی شرایط، باعث می‌شود کودک دوباره به روتاویروس مبتلا شود.

عوامل خطرزای مبتلا شدن کودکان به عفونت روتاویروس:

موارد زیر باعث افزایش خطر روتاویروس در بدن کودکان می‌شوند. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • سن فرزند شما کمتر از سه سال باشد:

روتاویروس بیشتر سلامت روده کوچک کودکانی را که کمتر از 5 سال سن دارند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، یادتان باشد که شدت بیماری ناشی از این ویروس در میان کودکان زیر 3 سال خیلی بالاتر بوده و در نوزادان زیر 11 ماه، علائم و شدت بیماری کاملاً متفاوت از سایر گروه‌های سنی خواهد بود.

  • فصل زمستان:

روتاویروس اغلب در فصل زمستان گسترش می‌یابد. با این حال، فراموش نکنید که در فصل بهار نیز می‌توان رشد این ویروس را در بدن کودکان مشاهده نمود.

  • برنامه روزانه کودکان:

 نوزادان و کودکان نوپایی که زمان زیادی را صرف بازی‌های روزانه یا گروهی با هم سن و سالان خود می‌کنند، بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به روتاویروس قرار دارند، زیرا این ویروس می‌تواند به سرعت در بین یک گروه از بچه‌ها گسترش یابد. به همین علت، ممکن است فرزند شما از طرق متعدد و در بسیاری از نقاط، روتاویروس را دریافت کند.

در نهایت، به خاطر بسپارید که اگر نوزاد شما به این ویروس مبتلا شد، باید در اسرع وقت نوع عفونت را از طریق علائم آن شناسایی کرده و برای درمان وضعیت بدن او اقدام نمایید.

نشانه‌های بروز روتاویروس در کودکان چیست؟

 معمولاً، بیشتر علائم روتاویروس در بدن نوزادان و کودکان نوپا به مدت 2 تا 3 روز مداوم دیده می‌شود. شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  1. اسهال آب‌دار علامت مشخصی از مبتلا شدن کودکان به عفونت روتاویروس بوده و به مدت سه تا هشت روز طول می‌کشد. این مدفوع آبی، دارای بوی بسیار قوی و زننده بوده و در اغلب موارد رنگ آن سبز یا قهوه‌ای می‌باشد.
  2. حالت استفراغ و تهوع نیز در اکثر نوزادان مبتلا به روتاویروس، به مدت سه تا هشت روز طول کشیده و هم زمان با حالت اسهال اتفاق می‌افتد. لازم است بدانید که فرایند استفراغ این نوزادان نیز آبدار بوده و به طور مکرر رخ می‌دهد؛ چنین کودکانی حالت تهوع ثابتی دارد.
  3. همچنین، از دست دادن اشتها یکی دیگر از نشانه‌های بسیار رایج ابتلا به روتاویروس در کودکان بوده و با درد شدید شکمی همراه است.
  4. علاوه بر این موارد، مشکل تب کودک مبتلا به روتاویروس نیز ممکن است بعد از گذشت چند روز از پایان یافتن فرایند اسهال و استفراغ، همچنان ادامه داشته باشد؛ جالب است بدانید که در برخی موارد، تب نوزادان مبتلا به روتاویروس خود به خود از بین می‌رود.
  5. احساس خستگی شدید و خواب‌آلودگی ثابت در کودکان بیمار نیز یکی دیگر از علائم ورود روتاویروس به بدن آن‌ها است؛ این کودکان میل شدیدی به خوابیدن و آرامش دارند.

در این میان، حالت استفراغ که با مشکل اسهال همراه است، بزرگ‌ترین خطر برای کودک مبتلا به عفونت روتاویروس است؛ این شرایط به تنهایی می‌تواند مسئول بروز عوارض ناشی از این عفونت در بدن فرزند شما باشد.

عوارض مبتلا شدن نوزادان به عفونت روتاویروس چیست؟

از دست دادن آب بدن یک عارضه قابل توجه در نوزادان مبتلا به عفونت روتاویروس است، زیرا این نوزادان به علت رخ دادن حالت استفراغ و اسهال آب‌دار، مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهند. مشکل از دست دادن آب بدن نوزادان نیز تقریباً سلامت همه اعضای بدن آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و در موارد شدیدتر، ممکن است باعث مرگ فرزند شما شود؛ بنابراین، بسیار مهم است که والدین به کمک پزشک متخصص اطفال، علائم کم‌آبی را در بدن کودک مبتلا به روتاویروس، در اسرع وقت برطرف کنند. علائم کاهش آب بدن نوزادان مبتلا به روتاویروس عبارتند از:

  • خشکی دهان و گلوی کودک نوزاد مبتلا به روتاویروس
  • کاهش دفعات ادرار نوزاد مبتلا به روتاویروس؛ اگر تغییرات زیادی در روند خیس شدن پوشک نوزاد بیمار خود، به علت بروز مشکل اسهال احساس کردید، بدانید که نوزاد شما در شرایط بدنی مساعدی قرار ندارد.
  • همچنین، در هنگام مبتلا شدن نوزاد به روتاویروس، چشم‌های گود رفته او، یکی دیگر از علائم بروز مشکل کم‌آبی خواهد بود.
  • نقطه نرم موجود در بالای سر نوزادان (فندنتل) در هنگام بروز کم‌آبی، بیشتر گود رفته و کاملاً مشخص می‌شود.
  • علاوه بر این موارد، نوزاد مبتلا به روتاویروس در هنگام گریه کردن، اصلاً قطره اشکی نداشته یا در صورت در آمدن اشک، میزان آن خیلی کم است.
  • رنگ‌پریدگی پوست بدن نوزاد مبتلا به روتاویروس نیز یکی دیگر از علائم قابل مشاهده از دست دادن آب بدن است.
  • بی‌حسی شدید موضعی و خواب‌آلودگی ثابت نوزاد مبتلا به روتاویروس نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم بروز مشکل کم‌آبی در بدن او باشد؛ طوری که کودکان نوپا و بزرگ‌تر که توان راه رفتن دارند، در حال ایستادن و راه رفتن با احساس سرگیجه شدید مواجه شده و در بیشتر موارد روی زمین می‌افتند.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که از دست دادن آب بدن در نوزادان و کودکان نوپا یک مشکل جدی تلقی شده و نیاز به کمک اورژانسی پزشک متخصص اطفال دارد؛ بنابراین، به عنوان یک مادر بی‌تجربه با مشاهده علائم ذکر شده در بالا در بدن کودک خود، بلافاصله او را نزد دکتر متخصص اطفال ببرید.

چگونه وجود روتاویروس در نوزادان و کودکان تشخیص داده می‌شود؟

به یاد داشته باشید که آزمایش مدفوع، روش اولیه برای تشخیص وجود روتاویروس در بدن نوزادان و کودکان نوپا است. برای این منظور، دکتر متخصص اطفال نمونه‌ای از مدفوع کودک بیمار را برداشته و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا حضور ویروس را در آن مورد بررسی قرار دهد. البته در چنین مواردی، انجام آزمایش خون نیز جهت تعیین آنتی‌بادی‌های ضد ویروس موجود در خون نوزاد بیمار، کمک زیادی به شناسایی روتاویروس در بدن او خواهد نمود.

اگر پوست نوزادتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

کودکان مبتلا به روتاویروس چگونه درمان می‌شوند؟

لازم است بدانید که هیچ داروی مشخصی برای درمان عفونت روتاویروس در بدن نوزادان و کودکان نوپا وجود ندارد. با این حال، این امکان برای والدین وجود دارد که با مدیریت علائم بیماری، احساس راحتی را در کودک بیمار خود تا اتمام دوران نقاهت افزایش دهند.

چگونه می‌توان میزان عفونت روتاویروس را در کودکان مدیریت کرد؟

 مدیریت میزان عفونت روتاویروس در بدن نوزادان شامل روش‌های مراقبت‌های پزشکی و خانگی ویژه است که ساده‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • مایعات زیادی به کودک بیمار خود بدهید؛ اگر کودک مبتلا به روتاویروس شما کمتر از شش ماه سن دارد، بیشتر او را مورد مهر و محبت قرار داده و با بوسیدن، امنیت و آرامش کاملی به او هدیه کنید. همچنین، اگر نوزاد بیمار شما به طور انحصاری فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند، بدانید که این ماده حیاتی می‌تواند تمام مایعات مورد نیاز بدن او را به راحتی تأمین کند؛ اما در مورد نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، می‌توان از آب و مایعات دیگر در کنار شیر مادر استفاده کرد. در مورد نوزادان و کودکان نوپایی که قبل از مبتلا شدن به عفونت روتاویروس از مواد غذایی مانند سبزیجات و گوشت استفاده می‌کردند، اگر در هنگام بیماری نیز مشکلی در خوردن غذاهای جامد نداشته باشند، نباید میزان مصرف وعده‌های غذایی آن‌ها را محدود کرد. مصرف مواد غذایی سفت تا حدود زیادی به کنترل اسهال آب‌دار کودکان کمک می‌کند. ولی یادتان باشد که هرگز در رژیم غذایی این کودکان از نوشیدنی‌های آماده، آب میوه‌ها یا نوشیدنی‌های ورزشی انرژی‌زا استفاده نکنید، زیرا این نوع نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی قند و ترکیبات افزودنی بوده و ممکن است فرایند اسهال کودکان مبتلا به روتاویروس را به شدت افزایش دهند.
  • می‌توان بدن نوزاد مبتلا به روتاویروس را از طریق مصرف ORS هیدراته نگه داشت؛ لازم است بدانید که مصرف محلول آب‌رسانی خوراکی یا ORS که حاوی ترکیبات مناسبی از جمله الکترولیت‌ها (شکر و نمک) است، نوشیدنی خوبی برای کودکان مبتلا به روتاویروس می‌باشند که از طریق اسهال، آب بدن خود را از دست داده‌اند. مصرف محلول ORS در این نوع بیماران کاملاً بی‌خطر است؛ می‌توان از این محلول برای نوزادان زیر شش ماه که تنها از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نیز به منظور مقابله با مشکل کم‌آبی بدن استفاده کرد. محلول ORS به صورت پودر در بسته‌های یکبار مصرف در تمام داروخانه‌ها موجود بوده؛ شما می‌توانید آن را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آماده برای جبران مایعات از دست رفته بدن، در رژیم غذایی کودک مبتلا به روتاویروس امتحان کنید. اگر در هنگام ابتلا به عفونت روتاویروس، وزن کودک حدوداً هفت و نیم کیلوگرم باشد، شما می‌توانید نسبت به وزن او میزان مشخصی از محلول ORS را استفاده کنید. برای جبران کم‌آبی بدن فرزند خود کافی است هر چهار ساعت یک قاشق سوپ‌خوری کوچک، از این محلول را به خورد کودک خود بدهید. البته در چنین مواردی، استفاده از قاشق یا فنجان یک‌بار مصرف امری بسیار پسندیده و مناسب خواهد بود. با این حال، اگر پزشک متخصص اطفال، مصرف محلول ORS را در مقیاس دیگری به نوزاد بیمار شما پیشنهاد کند، حتماً باید دستورالعمل‌های توصیه شده از جانب او به طور کامل رعایت شود تا روتاویروس به زودی از بدن نوزاد خارج گردد.
  • استراحت زیاد برای نوزادان مبتلا به عفونت روتاویروس ضروری است؛ به عنوان والدین نوزاد مبتلا به عفونت روتاویروس یادتان باشد که بعد از هر بار مصرف محلول ORS و مایعات دیگر، کودک ممکن است احساس خوبی داشته و در رختخواب نماند؛ اما شما باید چنین کودکانی را با استفاده از ترفندهای مختلف در رختخواب نگه داشته و روند استراحت کامل را در مورد او ادامه دهید تا بدن فرزند بیمار شما به طور کامل از شر عفونت آزاد شود.
  • تزریق مایعات داخل وریدی و تغذیه ناحیه گاستریک کودکان مبتلا به عفونت روتاویروس نیز امری ضروری است؛ اگر نوزاد بیمار شما با مشکل شدید کم‌آبی بدن مواجه شود، برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تزریق داخل وریدی الکترولیت‌ها خواهد داشت. البته در برخی از این نوزادان، ممکن است حتی نیاز به تغذیه او از طریق لوله بینی نیز پیش آید، زیرا او به طور ناخودآگاه قادر به خوردن یا نوشیدن مواد غذایی از طریق دهان خود نیست.

در نهایت، فراموش نکنید که اگر علائم عفونت روتاویروس در نوزادان به موقع شناسایی نشده و مورد درمان قرار نگیرد، باعث درد و ناراحتی شدید بیمار شده و نگرانی زیادی را برای والدین او به دنبال خواهد داشت؛ عدم درمان به موقع روتاویروس، مدت درمان این بیماری را طولانی‌تر خواهد نمود.

دوران نقاهت کودکان مبتلا به عفونت روتاویروس چه مدت طول می‌کشد؟  

به خاطر بسپارید که دوران نقاهت نوزادان مبتلا به روتاویروس معمولاً بیش از هشت روز طول نمی‌کشد؛ در اغلب موارد علائم بیماری در چند روز اول به طور کامل از بین خواهد رفت. با این حال، گسترش این عفونت موجب بروز علائم پیچیده متعدد در بدن کودکان می‌شود. از دست دادن آب بدن، یکی از عوارض مهم و جدی بروز روتاویروس در بدن نوزادان به شمار می‌رود که خود، به تنهایی مشکلات زیادی را در قسمت‌های مختلف بدن نوزادان بیمار ایجاد می‌کند. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که پیشگیری از روند رشد و توسعه روتاویروس در بدن نوزادان موضوع بسیار مهمی است.

چگونه می‌توان از مبتلا شدن نوزادان به عفونت روتاویروس جلوگیری کرد؟

روش‌های مختلفی برای محافظت از نوزادان در برابر ابتلا به روتاویروس وجود دارد که بسیار کمک‌کننده می‌باشند. ساده‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

  • واکسینه کردن کودکان در مقابل ابتلا به روتاویروس:واکسیناسیون کودکان در برابر روتاویروس بسیار مؤثر بوده و امروزه، به طور گسترده در دسترس همگان است؛ طوری که در اکثر کشورها، این کار بخشی مهمی از لیست واکسن‌های اجباری برای نوزادان و کودکان نوپا به شمار می‌رود. به همین دلیل، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در طول مراجعه مادران به سازمان بهداشت، در این مورد به مادران جوان کمک نموده و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

  • همیشه از آب پاکیزه و مواد غذایی پخته برای تغذیه کودک خود استفاده کنید: اگر شما به عنوان والدین یک کودک، آب خالص و تصفیه شده دسترس ندارید، آب مورد نیاز برای مصرف کودک خود را، برای ایمنی کامل بدن او بجوشانید. البته قبل از این کار، هر گونه آلودگی را با استفاده از کاغذ صافی فیلتر نموده و آب را به یک ظرف تمیز انتقال دهید؛ سپس آن را بر روی اجاق گاز بجوشانید. فراموش نکنید که فرایند جوشاندن آب مصرفی نوزادان باید حداقل برای مدت یک دقیقه ادامه یابد. سپس، گاز را خاموش کرده و اجازه دهید آب به طور طبیعی خنک شود.
  • قبل از دادن غذا به کوک خود، سبزیجات و گوشت را بر روی یک اجاق گاز با فشار قوی بجوشانید؛ این روش بهترین راه برای کشتن هر گونه ویروس یا میکروب موجود در مواد غذایی از جمله روتاویروس است.
  • رعایت بهداشت فردی، عادت دادن کودکان به رعایت بهداشت فردی و عمومی که مهم‌ترین آن‌ها شستن دست‌ها با صابون پس از رفتن به توالت است، می‌تواند در پیشگیری از مبتلا شدن فرزند شما به روتاویروس مؤثر باشد. البته مادران شیرده نیز موظف هستند قبل از در آغوش گرفتن یا تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، دستان خود را خوب با آب و صابون بشویند.
  • همچنین، اگر یکی از اعضای خانواده به عفونت روتاویروس مبتلا شده است، از او بخواهید از کودک یا نوزاد شما دور بماند. اگر هم خود نوزاد به این ویروس مبتلا شده‌ است، در هنگام تعویض پوشک فرزند خود از دستکش استفاده نموده یا قبلاً، دست‌های خود را با آب و صابون به طور کامل شستشو دهید. این کار کمک می‌کند تا از گسترش ویروس یا مبتلا شدن مجدد نوزاد به عفونت جلوگیری شود.

بنابراین، رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از مصرف مواد غذایی و آب آلوده و با تماس با ذرات مدفوع فرد بیمار برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت روتاویروس ضروری است. به همین دلیل، اکثر کشورها و جوامع، علاوه بر انجام اقدامات لازم، از نوشیدن آب شهری توسط کودکان جلوگیری می‌کنند.

دریافت چه نوع واکسن‌هایی از کودکان در برابر ابتلا به روتاویروس پیشگیری می‌کند؟

 RotaTeq (RV5) و Rotarix (RV1) دو نوع واکسنی هستند که پزشکان متخصص اطفال برای واکسینه کردن نوزادان در برابر ابتلا به روتاویروس، در شهرهای مختلف استفاده می‌کنند؛ دریافت این واکسن‌ها می‌تواند امنیت لازم در برابر ابتلا به این بیماری را در بدن همه کودکان فراهم کند. نوزادان تا دوسالگی، هر چهار یا شش ماه سه بار باید دوز مشخصی از واکسن RotaTeq را دریافت کنند؛ اما اگر شما به عنوان یک مادر، واکسن روتریک را انتخاب می‌کنید، بدانید که فرزندتان دو بار باید آن را در دو یا چهار ماه با دوز مناسب دریافت کند. در نهایت، جالب است بدانید که واکسن روتاویروس یک واکسن خوراکی بوده و می‌تواند همراه با هر نوع واکسنی دیگری که مورد نیاز کودکان است، هم زمان دریافت شود.

آیا دریافت واکسن روتاویروس عوارض جانبی را در کودکان به دنبال دارد؟

دریافت واکسن روتاویروس در بدن برخی کودکان و نوزادان ممکن است چند نوع عارضه جانبی خفیف به دنبال داشته باشد؛ در برخی دیگر هیچ گونه عوارض جانبی بر جای نگذارد. بر همین اساس، نوزادانی که با عوارض ناشی از دریافت واکسن روتاویروس مواجه می‌شوند، ممکن است با نشانه‌های موقتی مانند تحریک‌پذیری، اسهال خفیف و حالت استفراغ روبرو شوند. البته ابتلا به اسهال (تحریک‌پذیری روده کوچک) نوزادان یکی از عوارض جانبی رایج در کودکان با سن بالا، پس از دریافت واکسن روتاویروس به شمار می‌رود. با این حال، لازم است بدانید که واکسن‌های مدرن روتاویروس امروزی به ندرت باعث بروز عوارض جانبی در بدن کودکان واکسینه شده می‌شوند. طبق آمار پزشکی از هر 20000 تا 100000 نوزادی که واکسینه شده‌اند، فقط یکی از آن‌ها با عوارض جانبی واکسن روبرو شده است؛ بنابراین، همیشه بعد از واکسینه کردن فرزند خود در برابر روتاویروس، عوارض و علائم ناشی از آن را در عرض یک هفته بررسی کنید و در صورت مشاهده هر کدام از علائم، آن را به پزشک معالج فرزند خود اطلاع دهید. در هر صورت، فراموش نکنید که دریافت واکسن ایمن‌ترین و بهترین ابزار برای جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به عفونت روتاویروس به شمار می‌رود.

چه گروه از کودکان نباید واکسن روتاویروس را دریافت کنند؟

برخی از نوزادان و کودکان نوپا ممکن است شرایط خاص پزشکی را در بدن خود داشته باشند که این افراد، با دریافت واکسن روتاویروس، دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. این شرایط عبارتند از:

  • نوزادانی که با واکنش‌های شدید بدنی مانند آلرژی نسبت به دریافت دوز مناسبی از واکسن، در بار اول دریافت خود، مواجه شده‌اند، نباید دوزهای بعدی را دریافت کنند.
  • نوزادانی که با سیستم ایمنی ضعیف بدن یا هر شرایط دیگر که بر سیستم ایمنی آن‌ها تأثیر بگذارد، مانند HIV / AIDS و انواع سرطان‌ها روبرو هستند. همچنین، نوزادانی که تحت شیمی‌درمانی سرطان‌ها قرار دارند و کودکانی که به دلیل مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها از داروهای حاوی استروئید استفاده می‌کنند.
  • نوزادانی که قبلاً مبتلا به درماتیت بودند.

در نهایت، یادتان باشد نوزادانی که به دلایل دیگری اسهال یا استفراغ دارند، قبل از گرفتن واکسن روتاویروس باید بهبود یابد.

اگر کودکتان دچار اسهال شده است این مطلب 11 روش خانگی برای درمان اسهال در کودکان نوپا را بخوانید

آیا نوزادان حتی پس از ایمن‌سازی نیز می‌توانند عفونت روتاویروس را دریافت کنند؟

احتمالاً، اما خطر ابتلا به روتاویروس در نوزادانی که واکسن این بیماری را دریافت کرده‌اند، خیلی کم است؛ واکسن‌ها برای جلوگیری از مبتلا شدن بیماری‌ها ساخته شده‌اند، نه ابتلا به آن‌ها. با این حال، همیشه، حتی پس از واکسیناسیون نیز خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد؛ اما نوزادانی که این واکسن را دریافت می‌کنند، به اسهال شدید و استفراغ بسیار زیاد دچار نمی‌شوند؛ در نتیجه، بدن این نوزادان در برابر ابتلا به کم‌آبی تضمین خواهد شد. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که واکسن، به طور کامل 7-8 کودک از هر 10 نوزاد را در برابر ابتلا به روتاویروس محافظت می‌کند. حتی اگر این نوزادان عفونت روتاویروس را دریافت کنند، 90٪ آنان، تب، اسهال و استفراغ را تجربه نخواهند کرد. از آنجایی که مزایای واکسن روتاویروس بیشتر از خطرات آن می‌باشد، ضروری است که نوزاد خود را در برابر این ویروس واکسینه کنید.

آیا کودک می‌تواند عفونت روتاویروس را بیش از یک بار دریافت کند؟

بله یک نوزاد می‌تواند بیش از یک بار توسط روتاویروس آلوده شود؛ اگر بدن نوزاد در برابر این ویروس واکسینه نشود، احتمال بروز خطر در بدن او بالاتر خواهد بود. بر این اساس، بهتر است اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و کودک خود را واکسینه کنید تا خطر بروز عفونت یا عفونت مجدد روتاویروس در بدن او به حداقل برسد.

در نهایت، به یاد داشته باشید که عفونت روتاویروس یکی از بیماری‌های مرگبار در دوران کودکی به شمار می‌رود. خوشبختانه، امروزه در دسترس بودن واکسن، روتاویروس را کمتر از بیماری دیگر همه‌گیر کرده است. چند قطره واکسن روتاویروس، بدن فرزند شما را در برابر ابتلا به روتاویروس محافظت خواهد کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/