علت بروز لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟

stuttering__1535865922_25309

همان‌طور که می‌دانید برخی از کودکان نوپا اختلالات گفتاری از خود نشان می‌دهند یا در صحبت کردن و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها رشد مناسبی دیده نمی‌شود. اگر این اختلالات قابل‌ملاحظه بوده و در طولانی مدت ادامه داشته باشد، می‌تواند بروز یک مشکل اساسی در ذهن فرزند شما را نشان دهد. یکی از مشکلات و بی‌نظمی‌های اساسی در گفتار نوزادان "لکنت زبان" است. اگر این مشکل کودکان نوپا به موقع درمان نشود، می‌تواند بر مهارت‌های ارتباطی آن‌ها با اطرافیان و کودکان دیگر تأثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه این مقاله، به مادران جوان خواهیم گفت که چه عاملی سبب بروز لکنت زبان در کودکان نوپا می‌شود. برای یافتن پاسخ سؤالات خود در مورد لکنت زبان کودکان نوپا، خواندن مقاله زیر بسیار مؤثر بوده و کمک شایانی به والدین جوان و بی‌تجربه خواهد کرد.

اگر میخواهید لکنت زبان را در کودکتان تخیص بدهید  این مطلب چگونه لكنت زبان در كودكان نوپا تشخيص داده مي­شود؟ را بخوانید

لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟

لکنت زبان اختلال است که ناشی از استفاده مکرر از هجی، کلمات و صداها در کودکان نوپا می‌باشد. از آنجایی که کودکان مبتلا به لکنت زبان برای بیان حرف‌های خود، کلمات یا عبارات را به صورت مکرر تکرار می‌کنند، این مشکل منجر به شکسته شدن گویش و صدای آن‌ها می‌شود.

علت شایع بودن لکنت زبان در بین کودکان نوپا چیست؟

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، حدود یک نفر از هر 20 کودک نوپا در جهان، مبتلا به لکنت زبان هستند. لازم است بدانید که احتمال بروز لکنت زبان در بین کودکان دو تا پنج ساله بسیار بالا بوده و این مشکل در بین کودکان پسر بیشتر از دختران رایج می‌باشد.

آیا لکنت زبان می‌تواند به طور ناگهانی در یک کودک نوپا نمایان گردد؟

بله! لکنت زبان می‌تواند به طور ناگهانی در برخی از کودکان نوپا ظاهر شود. یک کودک نوپا ممکن است لکنت زبان نداشته باشد؛ اما در یک شب به این مشکل مبتلا گردد یا به مرور زمان، لکنت زبان در کودکی ایجاد شود.

علل بروز مشکل لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟

لکنت زبان در کودکان نوپا می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- سابقه خانوادگی:

کودکان نوپایی که اعضای خانواده آن‌ها از مشکل لکنت زبان رنج می‌برند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند. در واقع، وجود ژن‌های ناقص مرتبط با گفتار در بدن کودکان نوپا، لکنت زبان را ایجاد می‌کند؛ این مشکل می‌تواند اختلالات گفتاری را به همه نسل‌های بعد انتقال دهد.

2-آسیب‌های مغزی در کودکان نوپا:

به خاطر داشته باشید کودکان نوپایی که در معرض ابتلا به ترومای مغزی هستند، بیشتر از سایر همسالان خود ممکن است به مشکل لکنت زبان مبتلا شوند، که این بیماری با عنوان "لکنت نوروژنیکی" شناخته می‌شود.

3- وارد شدن شوک احساسی به کودکان نوپا:

وارد شدن شوک یا تروما به هر کودک نوپایی ممکن است خطر ابتلا به مشکل لکنت زبان را در بدن او به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، بروز مشکلات روحی در کودک می‌تواند لکنت روانی را در بدن او ایجاد نموده و کودک را در نحوه بیان کلمات دچار مشکل کند.

4- اختلالات عصبی در کودکان نوپا:

وجود مشکلات اساسی سیستم عصبی در هر کودک نوپایی می‌تواند باعث بروز لکنت زبان در بدن او شود. به عنوان مثال، اختلال سندرم تورات در کودکان که در آن، فرد حرکات ناخواسته چهره یا سایر قسمت‌های بدن را تکرار می‌کند، سبب ایجاد این مشکل خواهد شد. البته مشکلات عصبی دیگر مثل تومور مغزی نیز می‌توانند منجر به بروز لکنت زبان در بیشتر کودکان نوپا شوند.

5- مبتلا شدن کودک نوپا به سایر اختلالات گفتاری:

بروز لکنت زبان در کودکان نوپا در اغلب موارد با وجود سایر اختلالات گفتاری و زبان ارتباط دارد؛ در واقع، ممکن است یک کودک نوپا به دلیل ابتلا به سایر اختلالات گفتاری، به مشکل لکنت زبان نیز مبتلا شود.

اگر کودک نوپای شما به هر دلیلی به مشکل لکنت زبان مبتلا شد، پس از بررسی نشانه‌های این اختلال در بدن او، به دنبال درمان آن باشید. فقط فراموش نکنید که اولین علائم این مشکل در بین ماه‌های 18 تا 24 از زندگی کودکان اختلالات گفتاری ظاهر می‌شوند.

اگر میخواهید بدانید کودک از چه زمانی شروع به حرف زدن میکند این مطلب چه زمانی کودک شروع به حرف زدن می کند؟ را بخوانید

نشانه‌های بروز لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟

در ادامه این مقاله، علائم ناشی از مبتلا شدن کودکان به لکنت زبان بیان شده است. این موارد به شرح زیر می‌باشد:

1- تکرار عبارات‌ها و صداها توسط کودک نوپا:

کودکان مبتلا به اختلال گفتاری ممکن است برای خواستن اسباب‌بازی، کلمه اول آن را بارها و با فشار بیان کنند.

2- بیان کردن کش‌دار صداها توسط کودک نوپا:

همچنین، این کودکان برخی از صداها را به حالت کش‌دار بیان نموده و این کار را به آرامی انجام می‌دهند.

3- ایجاد لحظات خالی بین کلمات، در حین صحبت در کودکان:

با این که کودکان مبتلا به مشکل لکنت زبان، برخی کلمات و صداها را به صورت تکراری بیان می‌کنند، اما هنگام صحبت کردن ممکن است در بیان برخی جملات، به طرز ناخوشایندی مکث نمایند. در واقع، این کودکان ناتوانی زیادی در صحبت کردن دارند و به راحتی نمی‌توانند همه کلمات و صداها را بیان کنند.

4- وجود صفات جانبی در کودکان نوپا:

لازم است بدانید که کودک نوپای مبتلا به لکنت زبان، در برخی موارد برای حرکت دادن لب‌ها و زبان خود نیز مشکل داشته و برخی از کلمات و صداها را به حالت دست و پا شکسته خواهد گفت.

5- وجود خستگی و اضطراب در کودک نوپا، در هنگام صحبت کردن:

از آنجایی که بیشتر کودکان نوپای مبتلا به لکنت زبان قادر به برقراری ارتباط صحیح با اطرافیان خود نیستند، ناامید شده و با ناراحتی صحبت می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است این کودکان حتی در بیان کلمات ساده نیز دچار مشکل شوند.

بعضی از والدین، بروز علائم ذکرشده در فرزند کوچک خود را روند طبیعی رشد ذهنی او تلقی می‌کنند که کار کاملاً اشتباهی است، زیرا این مشکل با گذشت زمان، بر نحوه سخن گفتن کودک نوپا اثر بیشتری گذاشته و از او یک فرد کاملاً منزوی خواهد ساخت. در نهایت، فراموش نکنید که میزان لکنت زبان در کودکان متفاوت بوده و علائم آن نیز در بدن هر کودکی متفاوت از دیگران است.

اگر کودک شما به آپراکسی دچار است این مطلب آپراکسی گفتاری کودک، علل، علائم و درمان (بخش اول) را بخوانید.

چگونه می‌توان لکنت زبان را (از اختلال عادی) در یک کودک نوپا تشخیص داد؟

در ادامه این مقاله، چگونگی تشخیص لکنت زبان از اختلال عادی، در یک کودک نوپا ارائه شده است. این مراحل عبارتند از:

  • اگر اختلال گفتاری کودک نوپای شما کمتر از شش ماه طول ‌کشید، بدانید که این مشکل گذرا بوده و یک اختلال طبیعی است؛  اما اگر بیشتر از شش ماه طول کشید، کودک شما به لکنت زبان مبتلا شده است.
  • همچنین، اگر کودک شما بیشتر از پرکننده‌هایی مانند "um"، "eh" برای پوشش دادن مکث خود استفاده کند، او به اختلال طبیعی مبتلا است؛ اما اگر نتواند از این پرکننده‌ها در هنگام توقف صحبت خود استفاده نماید، به لکنت زبان گرفتار شده است.
  • علاوه بر این موارد، اگر تکرار کلمات نسبت به تکرار صداهای بیشتر باشد، کودک نوپای شما به اختلال طبیعی مبتلا است؛ اما اگر او برای بیان منظور خود بیشتر از هجی کردن صداها به جای کلمات استفاده کند، به احتمال زیاد مشکل لکنت زبان دارد. 
  • به خاطر داشته باشید که اگر کودک شما با تکان دادن سر و بدن خود، صداها و کلمات را با تکرار بیان می‌کند و میزان این حرکات با گذشت زمان در بدن او افزایش می‌یابد، ممکن است از شکاف‌های صوتی رنج ببرد که نشان‌دهنده مبتلا شدن او به لکنت زبان است.
  • نکته دیگری که والدین باید به خاطر داشته باشند، این است که اگر کودک شما در هنگام صحبت کردن، ناامید بوده و دچار اضطراب یا تنش زیادی می‌باشد، حتماً مبتلا به لکنت زبان بوده و در هنگام صحبت کردن، همیشه در تنگنا و ناامیدی شدید قرار خواهد گرفت.  
  • همچنین، اگر یک کودک نوپا در حین صحبت کردن، صفات جانبی ثانویه مانند چشمک زدن و تکان دادن دهان و چشم‌ها را بیشتر از حد معمول از خود نشان دهد، به لکنت زبان مبتلا شده است.

با همه این توصیفات، اگر به عنوان والدین یک کودک نوپا قادر به تشخیص نشانه‌ها و مشکلات گفتاری در کودک خود نیستید، بهتر است با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/