علت و راه های درمانی ارتفاع زدگی کودکان

12__1533285277_71833

آیا فرزند کوچک شما هم در هنگام سفر به مکان‌های مرتفع دچار تهوع و استفراغ می‌شود؟ آیا کودک شما نمی‌تواند در هنگام سفر به مکان‌های مرتفع خواب و خوراک مناسبي داشته باشد؟ اگر جواب شما به اين سوالات مثبت است، بايد بدانید که فرزندتان از مشکل  ارتفاع‌زدگی رنج می‌برد. پس، خواندن مقاله زیر به افزایش آگاهی شما در مورد این مشکل فرزندتان کمک زیادی خواهد کرد.

درباره مشکل ارتفاع ‌زدگی کودکان بیشتر بدانیم:

مشکل ارتفاع‌زدگی در کودکان در مدت زمان معین و با نشانه‌هاي خاصي رخ نمی‌دهد، بلکه اين مشكل به طیف وسیعی از نشانه‌های گفته می‌شود، که بچه‌های کوچک در هنگام صعود به ارتفاعات بالا آن‌ها را تجربه می‌کنند. در واقع، مي‌توان ادعا كرد كه حالت ارتفاع‌زدگی در كودكان زمانی رخ می‌دهد که بدن آن‌ها قادر نباشد تا مقدار اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا دریافت کند. به خاطر داشته باشيد هر كودكي، در هر سنی كه باشد و به ارتفاعات بالا صعود ‌کند، می‌تواند علائم ارتفاع‌زدگی مانند سردرد، حالت تهوع و استفراغ و از دست دادن اشتها را تجربه کند. معمولا این حالت زمانی رخ می‌دهد که فرد به ارتفاعات بالاتر از 8000 پایی سفر کند. فراموش نکنید كه برخی از بزرگسالان نیز مانند کودکان ممكن است از مشکل ارتفاع‌زدگی در هنگام صعود به ارتفاعات رنج ببرند.

ارتفاع زدگی در كودكان متفاوت به عوامل مختلفي بستگی دارد و ممكن است به بروز عوارض زیادی در بدن اين افراد منجر شود. اما، در ادامه این مقاله به سه نوع از عوارض شایع مشکل ارتفاع‌زدگی اشاره شده است، که عبارتند از:

1- مشکلات حاد ارتفاع‌زدگی در کوهستان‌ها (AMS):

علائم این نوع ارتفاع‌زدگی شامل  سردرد، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ و احساس خستگی شدید در كودك صعود‌کننده می‌باشد.

2- بروز مشكلات مغزی ناشی از صعود كودكان به ارتفاعات خیلی بالا (HACE):

علائم این نوع ارتفاع‌زدگی شبیه علائم ارتفاع‌زدگی کوهستان و یا AMS می‌باشد، ولی يادتان باشد كه ممكن است عوارضی مانند بی‌حالی شدید، راه رفتن نامتعادل، بروز مشکل در هنگام راه رفتن و سردرگمی نیز گريبان فرزند كوچك شما را بگيرد.

3- بروز مشكل ریوی در هنگام صعود كودكان به ارتفاعات بالا (HAPE):

علائم این نوع ارتفاع‌زدگی نیز مانند علائم  ارتفاع‌زدگی نوع AMS مي‌باشد، ولی به عنوان پدر و مادر يك كودك كوچك به ياد داشته باشيد كه ممكن است علائمی مانند کم شدن فعالیت بدني، تنگی نفس، سرفه و احساس ضعف نیز در بدن فرزندتان ظاهر شود.

به خاطر داشته باشيد كه AMS و یا ارتفاع‌زدگی کوهستان رایج‌ترین شکل مشکل ارتفاع‌زدگی در كوكان محسوب می‌شود و بسیاری از بچه‌هايي که به مناطق کوهستانی مسافرت می‌کنند، در ارتفاعات بالاتر از يك حد معمول، از علائم این مشکل رنج می‌برند. ولی نوع ارتفاع‌زدگی HACE و HAPE در بین كودكان بسیار نادر است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده است.

اگر سینه کودک شما عفونت کرده این مطلب آنچه که باید درباره عفونت سینه در کودکان بدانید را از دست ندهید

مشکل ارتفاع‌زدگی در کودکان:

کودکان در تمام سنین می‌توانند با صعود به مناطق مرتفع از مشکل ارتفاع‌زدگی شديدي رنج ببرند. در واقع، مي‌توان ادعا كرد كه نوزادان کوچک بیشتر از كودكان مستعد ابتلا به مشکل ارتفاع‌زدگی هستند. به خاطر داشته باشيد كه اگر کودک شما در هنگام صعود به ارتفاعات بالاتر نمی‌تواند خوب بخوابد، ممکن است این حالت نشانه‌ای از بروز مشکل ارتفاع‌زدگی در بدن او باشد. از سایر علائمی که در کودکان ارتفاع‌زده مشاهده می‌شود، می‌توان به عوارضی مانند افزایش تحریک‌ پذیری کودک، بروز مشكل در تنفس نوزاد، از دست دادن اشتها، سرفه و بروز حالت استفراغ اشاره نمود. فراموش نکنید كه علائم و نشانه‌های ارتفاع زدگی در برخی کودکان می‌تواند بلافاصله مشاهده شود، اما در برخی دیگر از نوزادان پس از چند ساعت، این علائم خود را نشان خواهند داد. البته، کودکان بزرگ‌تر نيز ممکن است در چنین شرایطی از داشتن سرگیجه و احساس خستگی در بدن خود شکایت کنند. اما از آن‌جايي كه کودکان كوچك نمی‌توانند حرف بزنند، بنابراین والدین باید از نشانه‌های غیرکلامی ارتفاع‌زدگی در بدن نوزادان آگاه باشند.

نکاتی برای مراقبت از کودکان ارتفاع‌زده:

والدین کودکان ارتفاع‌زده باید به فرزندان خود لباس گرم و مناسب بپوشانند. همچنين، اين پدر و مادرها بايد ناحیه دست‌ها و پاها فرزند خود را تحت پوشش کامل و گرم نگه داشته و سر او را هم با کلاه گرم و یا پتو بپوشانند.

علاوه بر اين موارد، والدين بايد برای حفظ حالت هیدراته بدن کودکان ارتفاع‌زده مایعات شیرین را جرعه جرعه به آن‌ها بنوشانند. همچنين، مادران باید سعی کنند تا اگر اشتهای کودکش بعد از مدتی برگشت، از شیرخود و یا شیشه شیر برای تغذیه او استفاده کنند.

به خاطر داشته باشيد كه اگر علایم ارتفاع‌زدگي در فرزند شما رفته رفته تشدید شد، بهتر است کودک خود را به اورژانس بیمارستان انتقال دهید. اگر این گونه مراکز خدماتی در آن زمان، در دسترس شما نبود، با یک برنامه‌ریزی فوری فرزند خود را به ارتفاعات پایین انتقال داده و به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

نکاتی برای جلوگیری از بروز مشكل ارتفاع‌زدگی در کودکان:

به عنوان والدین یک کودک کوچک حتما نکاتی را که در ادامه اين مقاله برای راهنمایی شما بیان شده است، به منظور حفظ سلامت خانواده و فرزند کوچک خود به هنگام برنامه‌ریزی برای مسافرت به جاهای مرتفع در نظر بگیرید. اين موازد مهم عبارتند از:

  • به ياد داشته باشيد كه قبل از هر چیز، در صورت امکان، از سفرکردن به مکان‌های مرتفع به همراه  نوزادان کوچک خود، به خصوص با نوزادانی که زیر 3 ماه سن دارند، اجتناب کنید، چون در این سن، ریه‌هاي فرزند شما به اندازه کافی توسعه نیافته است. پس نمی‌تواند مسئولیت رساندن اکسیژن به بدن او را به درستي مدیریت نماید. به همین دلیل بچه کوچک شما در ارتفاعات بالاتر از يك حد معمول دچار کمبود اکسیژن خواهد شد.
  • والدین باید از سفر کردن به مکان‌های مرتفع با کودکانی که به تازگی بیماری عفونی، تب و یا مشکلات تنفسی را پشت سرگذاشته‌اند و یا از آن‌ها رنج می‌برند، خودداری کنند.
  • والدینی که دارای بچه کوچک هستند، باید طی کردن فاصله بین محل زندگی خود تا ارتفاعات بالاتر را با اتراق کردن و استراحت مکرر پوشش دهند، چون در اکثر موارد، علائم ارتفاع‌زدگی در نوزادان قابل اجتناب نیست، اما اگر صعود به کندی انجام شود، مي‌توان احتمال بروز این مشکل را کاهش خواهد داد. در واقع، يادتان باشد كه در چنین شرایطی، والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق جهت سفر خود، یک روز و یا حداقل چند ساعت را در بین راه، برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر استراحت کنند.

اگر نوزادتان زیاد تب میکند این مطلب چرا نوزاد من تب می کند؟ را حتما بخوانید

  • بهترین کار برای والدینی که بچه کوچک دارند این است که قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به ارتفاع بالاتر همراه نوزاد خود با يك دکتر متخصص اطفال مشورت کنند. این افراد تنها در صورتی می‌توانند بار سفر خود را ببندند، که دکتر متخصص اطفال مسافرت كردن برای کودک آن‌ها را تصویب کرده باشد. همچنین، يادتان باشد كه پس از تایید پزشک معالج فرزندتان، از او بخواهید تا داروهای اضطراری را برای کمک به کودک ارتفاع‌زده شما تجویز کند، تا اگر مشکلی برای بچه شما به وجود آمد، از آن داروها برای پاراستامول و آبرسانی بدن نوزادتان استفاده کنید.
  • همچنين، به خاطر بسپاريد كه اگر علائم ارتفاع‌زدگی در بدن کودک رفته رفته بدتر شد و او حاضر به خوردن هیچ مواد غذایی و یا نوشیدن هیچ نوع مایعی نشد، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی بوده و او را به اولین بیمارستان سر راه خود انتقال دهید.
  • اما اگر مشکلات ارتفاع‌زدگی در فرزند کوچکتان خفیف باشد، جای هیچ نگران نخواهد بود، چون این گونه علائم معمولا در عرض یک و یا دو روز فروکش می‌کنند. با این حال، والدین باید در طول سفر به ارتفاعات با مشاهده علائم خفیف نیز محتاط بوده و در صورت امکان اقدام لازم و مناسب را براي حفظ سلامت فرزند خود انجام دهند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/