10 علت تغییر رنگ دندان های کودکان

Tooth_Discoloration__1532591991_82077

زمانی که در خانه کودکی دارید، شما و همسرتان می‌توانید با استفاده از ترفندها و حقه‌بازی‌های بسیاری وضعیت دندان‌های فرزند خود را بررسی کرده و بهداشت دهان و دندان‌های او را رعایت كنید. دیدن چند دندان سالم در داخل دهان هر کودکی یکی از لحظات شیرین برای مادر او به حساب می‌آید. آیا شما هم به تازگی، متوجه تغییر رنگ دندان‌های شیری کودک خود شده‌اید؟ آیا نگران وضعیت دندان‌های فرزند خود هستید و با هر دفعه نگاه کردن به رنگ دندان‌های او فکر می‌کنید كه چرا آن‌ها سفید نیستند؟

احساسات خود را کنترل کرده و پاسخ سوال‌های بالا را پیدا کنید، خواندن ادامه این مقاله نگرانی‌های شما را در این مورد از بین برده و برای کم کردن تغییر رنگ ایجاد شده در دندان‌های فرزندتان به شما کمک خواهد کرد.

چگونه بدانیم که رنگ دندان‌های کودکی تغییر میکند؟

دندان‌های شیری کودکان همیشه باید به رنگ سفید باشند. اما در برخی موارد، ممکن است رنگ سفید دندان‌های برخی از کودکان به رنگ سفید مایل به زرد تبدیل گردد، که در این صورت هم جای هیچ نگرانی برای شما و همسرتان وجود ندارد. در واقع، می‌توان ادعا كرد كه وجود هر دو شرایط بالا در مورد دندان‌های شیری کودکان امری طبیعی است. فراموش نکنید وقتی که یكی از دندان‌های شیری کودکی تغییر رنگ دهد، این تغییر رنگ می‌تواند رنگ کل دندان‌های او را تغییر دهد. در واقع، این نوع تغییرات می‌تواند مانند لکه‌هایی بر روی همه دندان‌های نوزادان بروز کرده و شبیه خطوطی در بین مینای دندان‌های آن‌ها ظاهر شود.

چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان‌های شیری بچه‌ها می‌شود؟

 دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند رنگ دندان‌های شیری کودکان را تغییر دهد. در ادامه این مقاله، برخی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان‌های شیری کودکان بیان شده است. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

 1- مبتلا شدن نوزادان به برخی بیماری ها:

مبتلا شدن کودکان به برخی از بیماری‌ها و بروز شرایطی مانند داشتن تب بالا در زمان دندان درآوردن، داشتن تغذیه نادرست و یا وجود هر نوع عفونت در زمان دندان درآوردن کودکان، سندرم داون و یا مبتلا شدن کودک به بیماری سیفلیس مادرزادی می‌تواند سبب ایجاد تغییر در رنگ دندان‌های شیری او شود.

2- وجود عدم تعادل در مینای دندان‌های شیری کودکان:

گاهی اوقات، مادری در دوران بارداری و یا دوران شیردهی خود به دلایل خاص پزشکی داروی تتراسایکلین مصرف می‌کند و یا در برخی از موارد، این دارو به خود نوزاد تجویز می‌شود، كه مصرف داروی تتراسایکلین می‌تواند منجر به بروز هیپوپلازی در بدن نوزادان شود. هیپوپلازی یک نوع بیماری مینای دندان کودکان است، که مینای دندان‌های آن‌ها را از حالت تعادل خارج نموده و سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

3- پایین بودن کیفیت مینای دندان‌های برخی از کودکان:

مینای دندان برخی از کودکان ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد، که در علم پزشکی این وضعیت با عنوان "hypocalcification" شناخته شده است. این حالت می‌تواند بر اثر مکیدن بیش از حد آب مرکبات و یا به علت بروز عوامل مختلف مانند دلایل ژنتیکی بروز کرده و به ذخیره شدن بسیار زیاد پلاک‌ها بر روی دندان‌های شیری نوزادان منجر شود.

4- به وجود آمدن تغییر رنگ در مینای دندان‌های کودکان:

در علم پزشکی تغییر رنگ در مینای دندان کودکان با عنوان "amelogenesis" شناخته شده است. در واقع، این بیماری می‌تواند رنگ مینای دندان کودکان را تغییر داده و یا آن را نازک‌تر کند. این حالت عمدتا به علت وجود نقص در هنگام تولد نوزادان در بدن آن‌ها ایجاد خواهد شد.

5- نرم شدن عاج و مینای دندان‌های کودکان بر اثر کمبود ویتامین D:

 برخی از کودکان ممکن است در هنگام دندان درآوردن با کمبود ویتامین D مواجه شوند، كه این حالت می‌تواند باعث تغییر در مینای دندان آن‌ها شود. همچنین، پزشكان متخصص اطفال ادعا می‌كنند كه کمبود ویتامین D در نوزادان می‌تواند عاج دندان‌های آن‌ها را هم نرم و سست نماید (عاج دندان‌های نوزادان بر اثر استفاده از مواد معدنی موجود در بدن سخت می‌شود). بروز این حالت در بدن کودکان به عنوان یک بیماری جدی  شناخته شده و "هیپوپلازی مینا و عاج دندان" نامیده می‌شود. علاوه بر این موارد، لازم است به عنوان یك مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید كه در برخی موارد هم تغییر رنگ دندان‌های کودکان می‌تواند به علت وجود سرب در مواد غذایی روزانه آن‌ها رخ دهد.

کمبود ویتامین A چه بلایی سر کودک می آورد؟

6- مبتلا شدن نوزادان به بیماری زردی در زمان تولد:

بیشتر کودکانی که بلافاصله بعد از تولد به بیماری زردی مبتلا می‌شوند، دارای دندان‌های شیری به رنگ سبز خواهند بود.

7- مصرف بیش از حد فلوراید در کودکان:

زمانی که شما فرزند خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، برای مخلوط کردن آن ممکن است از آبی استفاده کنید که دارای فلوراید بیش از حدی باشد. این حالت می‌تواند شانس تغییر رنگ دندان‌ها را در بدن کودک در حال رشد شما افزایش دهد که به عنوان یک بیماری جدی در بدن كودكان شناخته شده و "فلویوروزیس مینای دندان" نامیده می‌شود. یادتان باشد كه در این شرایط، اگر دندان کودک شما در معرض نور سفید قرار گیرد، رگه‌هایی بر روی دندان او مشاهده خواهد شد.

8- آسیب رسیدن به دندان و یا لثه کودکان در دوران نوزادی:

آسیب رسیدن به دندان و یا لثه کودکان در دوران نوزادی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های شیری آن‌ها در آینده شود. پزشكان متخصص اطفال ادعا می‌كنند كه آسیب رسیدن به دندان و یا لثه کودکان در دوران نوزادی  ممکن است دندان‌های آن‌ها را به رنگ ارغوانی، صورتی و یا به رنگی مایل به خاکستری متمایل گرداند.

9- مصرف داروهای حاوی آهن در دوران کودکی:

مصرف برخی از داروها و مکمل‌های ویتامینی که حاوی آهن هستند، هم ممکن است لکه‌های تیره رنگی را بر روی دندان‌های شیری کودکان به وجود آورد.

10- مسواک زدن نامناسب دوران کودکی:

برخی از مادران ممکن است فکر کنند كه دندان‌های شیری کودكان نیازی به به مسواک زدن و تمیز کردن هر روزه ندارد. اما، به عنوان یك مادر جوان و بی‌تجربه یادتان باشد كه مسواک نزدن و یا مسواک زدن غیرمعمول و نامناسب در دوران کودکی می‌تواند باعث تغییر رنگ در دندان‌های شیری فرزند شما شود. در واقع، بهتر است فرزند خود را قبل یک سالگی نزد دندان‌پزشک اطفال برده و هر چه زودتر روند نگهداری از دندان‌های شیری او را یاد گرفته و شروع کنید.

به وجود آمدن تغییر در رنگ دندان‌های شریر کودکان می‌تواند والدین را نگران کند، چون چیزی نیست که بتوان آن را در زمان کوتاهی درمان نمود. به همین دلیل، به یاد داشته باشید كه اجرای روند مناسب بهداشت دهان و دندان در دوران کودکی و در سنین پایین برای همه کودکان امری ضروری است. برای این کار بهتر است از دادن شیشه شیر به کودکان در هنگام خواب اجتناب کنید و تمیز کردن روزانه لثه‌ها و دندان او را در هر زمانی از یاد نبرید. جالب است بدانید كه این کار باید حتی قبل از دندان درآوردن نوزادان آغاز شود! پس زمانی که دندان‌های شیری کودکان در اوایل عمر آنها مانند مرواریدهای ریز و سفید هستند، باید نوزادان را نزد دندان‌پزشک برده و سلامتی دهان و دندان آن‌ها را کنترل كرد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من دندانهای پسرم که 3سالشه رو هر شب مسواک میزنم
اما تازگی ها دندانهای جلویی فک پایین بین دندانها خاکستری رنگ شدن
مطالب بالا مفید بودند
اما من باید ببرم پیش دندانپزشک
بازم ممنون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/