مادر و جنین در هفته ششم بارداری | شروع رشد اندام های جنین

در هفته ششم جنین شما به اندازه یک دانه عدس شده است! در هفته ششم جنین شما به اندازه یک دانه عدس شده است!

اگر شما مادر بارداری هستید که تا هفته ششم با کنترل شرایط به وجود آمده و بدون هیچ مشکل و استرسی هفته ها پشت سر گذاشته اید، اینک می توانید با غرور و افتخار سر خود را بالا بگیرید. خلق و خوی شما در این دوره مانند هوای بهاری متغیر خواهد شد و ممکن است از این احساس به وجود آمده درخود خجالت بکشید. اما اصلا این طور نیست، همه می دانند که این تحولات ایجاد شده در شما به عنوان یک مادر باردار، نتیجه تغییرات هورمونی است که باعث تغییر در خلق و خوی و حتی ظاهر و فیزیک بدن شما شده است.

علائم هفته ششم بارداری

 افزایش دفعات دفع ادرار در زنان باردار از هفته ششم بارداری

حجم خون مادر در دوران بارداری افزایش خواهد یافت و نتیجه آن درکلیه ها مشاهده خواهد شد. علاوه بر جریان خون بیشتر، سرعت خون جریان هم افزوده خواهد شد و افزایش حجم و سرعت جریان خون به عملکرد بهتر رحم کمک زیادی خواهد کرد و نیز تغذیه مورد نیاز جنین در حال رشد را هم تامین خواهد کرد. اما متاسفانه، این اعمال تولید ادرار را افزایش خواهد دهد، همچنین مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب را در زیر پوست نگه داشته شده و تغییراتی در وزن و ظاهر زنان باردار ایجاد خواهد شد.

ورم دست و پاهای مادران

اگر بدن شما از هفته ششم بارداری به بعد دچار تورم شده باشد، وحشت نکرده و با عجله از قرص یا دارو استفاده نکنید. اگر شما احساس می کنید که اعضای بدنتان ورم نموده است و یا احساس سردی می کنید، این چیزی نیست جز نتیجه ورم غشاهای مخاطی که با توجه به تغییرات هورمونی دوران بارداری و مخاطی، با گذر زمان بیشتر هم خواهد شد.

حملات عصبی یا سرگیجه و غش

در دوران بارداری، شما بیشتر مستعد ابتلا به واکنش های عصبی خواهید بود، که با ایجاد شدن هر واکنش عصبی، رگ های خونی گشاد شده و فشار خون شما کاهش خواهد یافت. گاهی اوقات در بعضی از مادران باردار سیستم قلبی، عروقی و عصبی نمی تواند با تغییرات هورمونی کنار بیاید که در این مواقع فشار خون بالا خواهد رفت. با افزایش فشار خون، سرعت حرکت جریان خون به مغز افت پیدا نموده و ممکن است احساس موقتی سرگیجه و یا غش کردن در مادر به وجود آید که باعث می شود زنان در چنین مواقعی، در طول این دوره از حال بروند.

به وجود آمدن نوسانات خلقی در هفته ششم بارداری

با شروع هفته ششم بارداری، شما متوجه افسردگی شدید در دوران بارداری خود خواهید شد. در طول سه ماهه اول بارداری نوسانات خلقی زیادی در خود مشاهده خواهد کرد. ممکن است شما با دقت در اخلاق و رفتار خود، متوجه شوید که لحظه ای بسیار خوشحال هستید، ولی در لحظه ای دیگر احساس کنید غمگین شده اید که این هم، امری طبیعی است.

علائم بارداری در هفته ششم

نوسانات خلقی و احساساتی به علت تغییرات هورمونی در شما اتفاق می افتد، که در دوران بارداری، امری بسیار شایع است. برای رسیدن به آرامش، از صحبت کردن با همسر خود و یا یک مشاور در مورد چگونگی احساسات خودتان دریغ نکنید و آنچه را که می خواهید، حتما با همسرتان در میان گذاشته و بدانید که شما لازم نیست برای مقابله با احساسات خود به تنهایی اقدام کند.

به وجود آمدن ویار صبحگاهی در هفته ششم بارداری

وقتی که شما در هفته ششم بارداری هستید، ویار صبحگاهی در شما به وجود خواهد آمد. احتمالا این علامت، یکی از بهترین علامت ها برای شناخته شدن بارداری است، همچنین یکی از بدترین علائمی که باعث می شود حضور جنین را کاملا در رحم خود احساس کنید.

خوشبختانه ویار صبحگاهی تا پایان سه ماهه اول بارداری پایان می پذیرد و یا شروع سه ماهه دوم بارداری، شروع به فروکش کردن و کم شدن خواهد نمود. ویار صبحگاهی در هر زمان از روز و یا حتی در شب هم ظاهر می شود.

عواملی که باعث تهوع بارداری می شود

بوی زباله (طبیعی)، بوی دم کردن چای و یا حتی بوی گل (تعجب آور است). در هنگام وقوع ویار دوران بارداری، به دلیل افزایش صفرا در گلو، شما احساس تهوع و استفراغ خواهید کرد و همه چیز با فشار از معده شما بیرون خواهد آمد، که نشان دهنده تغییرات مخصوص دوران بارداری در بدن شما می باشد.

نگرانی زنان باردار در مورد بدنشان

این غیر طبیعی نیست که شما در هفته ششم بارداری ، شروع به نگران شدن در مورد بدن خود شوید و نگران باشید که آیا مادر شدن از جذابیت ظاهری شما کم خواهد نمود. ولی شما اصلا نباید در مورد آن نگران نباشید، زنان باردار از زیبایی خاصی برخوردار بوده و در عمل زیباترین زنان در جهان هستند.

بدن هر فرد پس از زایمان دوباره به حالت عادی برخواهد گشت، ولی چیزی که در صدر همه این تغییرات قرار دارد، شاهزاده کوچک شماست که بعد از زایمان خودنمایی می کند. شما مقصر نیستید، اگر در مورد شکل ظاهری بدن خود نگران هستند، به دلیل بخشی از مشکلات دوران بارداری است.

وضعیت بدن و رحم در هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری معمولا سینه های زنان حساس می شود و اطراف سینه آنها تیره رنگ تر می شود که این موضوع به دلیل آمادگی برای شیردهی است. در این هفته به طور معمول خبری از لکه بینی و خونریزی رحم نیست.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

مهم ترین بخش رشد جنین در هفته ششم بارداری اتفاق افتاده و جنبش های اولیه در او پدیدار خواهد شد. از آنجا که تا این مرحله، تخمک اولیه بی حرکت بوده است در حال حاضر سلول های جنینی قادر به ایجاد حرکات ملایم از خود خواهند بود که توسط مادر کاملا احساس نمی شود.

اندازه جنین در هفته ششم بارداری

اندازه گیری CRM جنین در این هفته ها تقریبی است. اندازه تقریبی جنین تا پایان این هفته 8 میلی مترو وزنش یک گرم خواهد بود، که حدودا هم اندازه یک نخود کوچک یا عدس است. در هفته ششم بارداری، شکل جنین در رحم مادر هنوز شبیه یک نوزاد انسان نشده است، هر چند سر و نیم تنه با سرعت در حال شکل گیری است.

جنین در هفته ششم بارداری

آزمایشات لازم در هفته ششم بارداری

  1. آزمایش خون
  2. آزمایش تعیین عامل
  3. آزمایش کمبود آهن
  4. آزمایش پاپ اسمیر
  5. بررسی اندازه لگن در زنان باردار
  6. آزمایش برای بررسی عفونت های دستگاه ادراری در مادران باردار
  7. آزمایش ادرار که قند خون، اندازه گلبول های قرمز و سفید خون، عفونت ها و پروتئین های باکتریایی را در مادران باردار می سنجد.

سونوگرافی در هفته 6 بارداری

در هفته ششم بارداری، شما باید حتما از طریق سونوگرافی بارداری خود را تایید نمایید. ساک بارداری در این هفته بین 10 تا 17 میلی متر و رویان هم مابین 5 تا 6 میلی متر خواهد بود. این سونوگرافی ضربان قلب را معمولا نشان می دهد اما در غیر این صورت یک هفته بعد دوباره سونوگرافی خواسته می شود.

 سونوگرافی کردن در اوایل دوران بارداری، بارداری خارج از رحم را هم تشخیص می دهد که اگر به موقع کشف نشود، می تواند تهدید بزرگی برای زندگی مادر باشد.

شما قبل از انجام سونوگرافی نیاز به یک مثانه پر برای اسکن از شکم خود دارید، چرا که با این کار میدان دید را برای نمایش گسترده تر و عمیق تر آماده خواهید نمود. البته در اغلب موارد، اسکن در هفته ششم بارداری بسیار دقیق نبوده و یا حتی هیچ چیزی را به روشنی در رحم شما نشان نخواهد داد.

در هفته ششم کدام اندام های جنین تشکیل می شود؟

تغییر مهم دیگری که در هفته ششم بارداری اتفاق خواهد افتاد، به وجود آمدن دهان زرق و برق دار، چشمان شگفت انگیز، بیشتر از همه بینی و گوش های زیبای جنین  شما خواهد بود، در حال حاضر رشد جنین در رحم مادر به صورت آرام ولی در تمام لحظه ها ادامه دارد.

چشم ها و بینی جنین درست مانند لکه های تیره بر روی سر او قرار دارد که بیش از اندازه کوچک به نظر می رسند. در هفته ششم بارداری ، گوش ها از دو طرف سر جنین بیرون زده و به سمت پایین مایل می شوند که در کناره های سر او قابل مشاهده هستند. همچنین، در هفته ی ششم بارداری بازوها و پاهای فرزند شما مانند جوانه های کوچک به نظر می رسد. لوله عصبی، اتصالات مغزی و نخاعی، در این زمان در حال شکل گیری بوده و مغز در انتهای نخاع در حال کامل شدن است.

در هفته ششم بارداری ، تعداد ضربان قلب جنین شما بیشتر از دو برابر ضربان قلب شما خواهد بود. ضربان قلب او بین 100-160 بار در هر دقیقه خواهد زد، که باعث پمپاژ خون در داخل بدن کوچک او می شود. اعضای کوچک مانند ریه ها، پانکراس، کبد و روده ها به وجود خواهد آمد. در نهایت، در پایان هفته ششم از بارداری، جنین یک دیسک لایه لایه تشکیل خواهد داد، که یک انحنای C شکلی به خود گرفته و با سرعت، در حال تغییر به یک فرم بدنی منحنی شکل خواهد بود.

مراقبت های هفته ششم بارداری

زنان باردار با اینکه از سلامتی خود مراقبت کرده و از قرار گرفتن در موقعیت هایی که آن ها را بیمار خواهد کرد، جلوگیری می کنند، باز هم بیماری به سراغ آن ها خواهد آمد. حتی اگر این مادران عادات بهداشتی خود را در اوایل رعایت می کردند، اکنون به اقدامات احتیاطی اضافی تری احتیاج دارند.

هفته ششم بارداری

  • اشیا سنگین بلند نکنید: اگرشما به عنوان یک مادر باردار می خواهید اشیاء سنگین را برداشته و جا به جا نمایید، صبر کنید تا زمانی که کسی پیدا شود و در این کار به شما کمک کند، چون در دوران بارداری هیچ چیز مهم تر از ایمنی فرزند شما نیست. وظیفه تمیز کردن توالت و دستشویی، برخورد با مواد شوینده قوی، سفیدکننده ها مانند کلر را به دیگر اعضای خانواده خود واگذار نمایید.
  • غذا را به خوبی بپزید: طبخ غذاها را به خوبی انجام دهید، تا آن ها خام نباشند. همچنین، قبل از مصرف سبزیجات خام آن-ها را تمیز بشویید.
  • مکمل غذایی مصرف کنید: به یاد داشته باشید که در حالت تهوع و استفراغ، مقدار زیادی از آب و مواد غذایی بدن خود را از دست می دهید، و مکمل های غذایی می تواند جایگزین سالم و خوبی برای مواد غذایی از دست رفته در بدن شما باشد.
  • به گردش بروید: لباس پوشیدن و بیرون رفتن و استفاده از هوای تازه در حالی که احساس تهوع می کنید، اجازه ندهید ویار صبحگاهی شما را در خانه بستری کند.
  • وعده های کوچک غذایی انتخاب کنید: از خوردن یک وعده غذایی بزرگ خودداری نمایید. خوردن غذا در قسمت های کوچک تر به شما کمک خواهد کرد تا به اندازه کافی غذا بخورید. همچنین، لازم است بدانید که ویار صبحگاهی با معده خالی و یا مصرف غذای زیاد، شدت خواهد گرفت.

هشدارهای هفته ششم

  • حاملگی خارج از رحم: بارداری خارج از رحم معمولا در هفته 6 تا 16 علامتدار می شود. در صورتی که خونریزی شدید، دردهای شدید شکمی، سرگیجه، بیهوشی و احساس ضعف شدید دارید حتما به متخصص مراجعه کنید.
  • عفونت واژینال: از جمله مسائلی که در این هفته گرفتار آن خواهید شد عفونت واژینالی است که با افزایش ترشحات، ترشحات دردناک، احساس سوزش و خارش و بوی بد همراه است.

در هفته ششم بارداری چه بخوریم؟

مولتی ویتامین ها از قبیل اسید فولیک باید در این دوران در نظر گرفته شود، تا از نقائص لوله های عصبی در مغز و ستون فقرات جنین جلوگیری نماید. این یک واقعیت است که شما باید در تمام طول دوره بارداری، مخصوصا در مراحل اولیه بارداری و تا برداشتن جنین از رحم، همچنان مصرف این قرص ها را ادامه دهید.

در هفته ششم بهتر است از غذاهای مقوی معده مانند گوشت‌های لطیف با ادویه‌های گرم بادام، پسته، مویز و کشمش، به، سیب شیرین، عرق بیدمشک استفاده شود. سعی کنید از همه گروه‌های غذایی برای رشد جنین استفاده شود.

توصیه می‌شود به دلیل مرحله تشکیل اندام‌های جنین و ارگانوژنز از مصرف دارو اکیداً خودداری شود.

رابطه جنسی در هفته ششم

اگر لکه بینی و خونریزی ندارید و یا سابقه سقط جنین نداشتی و یا مشکلی خاصی نیست نزدیکی در اوایل بارداری منعی ندارد.

سقط جنین در هفته 6 بارداری

یکی از مهم‌ترین علت‌های سقط جنین در این هفته نقص‌های کروموزومی می‌باشد. اما این تنها دلیلش نیست; چون ابتلا شما به بعضی عفونت‌ها مثل سرخجه یا مصرف خودسرانه بعضی داروها یا وجود بعضی آلودگی‌ها و سموم در اطراف شما می‌توانند باعث از بین رفتن جنین شود.

در مواردی بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای در مادر مثل دیابت، مشکلات تیروئیدی و استرس‌های بسیار شدید نیز احتمال سقط جنین وجود دارد.

علائم سقط جنین

در صورت هرگونه خونریزی و لکه بینی و دردهای زیر شکم و رحمی و شبه قاعدگی به پزشک خود اطلاع دهید. در این موارد بدون مشورت به پزشک خود دارویی مصرف نکنید.

توصیه های اسلام در هفته ششم

روزهای پنجشنبه وجمعه سوره ملک راتلاوت کنید. روزپنج شنبه 140 مرتبه وروزجمعه صدمرتبه صلوات با(وعجل فرجهم)بگویید. دست راروی شکم بگذارید وصلوات کبیر بخوانید (اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم والعن اعدائهم من الجن والانس من الاولین والآخرین).

هرروز بردوعدد عناب سوره توحید بخواند وآن را ناشتا بخورید.

چک لیست کارهای مهم هفته ششم بارداری

  1. حتما سونوگرافی برای اولین دیدار با جنینتان را انجام دهید
  2. در طول بارداری حتما بعد از غذا مسواک بزنید
  3. با همسرتان رابطه عاشقانه برقرار کنید

رابطه جنسی در هفته 6

سوالات متداول هفته 6

برای حالت تهوع می توانم داروی ضدتهوع مصرف کنم؟

مصرف هر دارویی در بارداری می تواند خطرناک باشد و بهتر است در این مورد با پزشک مشوت کنید.

اندازه ساک حاملگی چقدر است؟

در این هفته ساک حاملگی بین 10 تا 17 میلی متر و جنین بین 5 تا 6 میلی متر است.

در هفته ششم شکم بزرگ می شود؟

در این هفته بسیار زود است که انتظار داشته باشید شکمتان بزرگ شود اگرچه شاید چیزی شبیه نفخ داشته باشید.

رابطه جنسی در هفته ششم بارداری خطری دارد؟

در صورتی که خونریزی، دردهای نامتعارف و بیماری دیگری ندارید رابطه جنسی نمی تواند خطری ایجاد کند.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/