روش های خاص القای زایمان (بخش اول)

روش های خاص القای زایمان (بخش اول)

اینکه القای زایمان چیست در آیا می دانید القای زایمان چیست؟ توضیح داده شد ، در ادامه روش های القای زایمان را می خوانید.

1. حرکت دادن پرده های جنینی هنگام القای زایمان

شروع القای زایمان زمانی است که ماما یا پزشکتان انگشتشان را اطراف منفذ گردن رحم حرکت می دهند باعث تحریک شروع زایمان می شوند، ماما زمانی این کار را به شما پیشنهاد می کند که بارداریتان کامل باشد، او در ملاقات هفته ۴۰ بارداری حرکت دادن را پیشنهاد می کند و اگر اولین زایمانتان است در هفته ۴۱ این کار را تکرار می کند، اگر قبلا زایمان داشتید استفاده از روش حرکت دادن برای القای زایمان ، در هفته ۴۱ بارداری به شما توصیه خواهد شد.
اگر کیسه آبتان پاره شده اما زایمان شروع نشده، حرکت دادن پرده های جنینی توصیه نمی شود چرا که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
پرده های جنینی کیسه هایی هستند که نوزاد شما را احاطه کرده و مایع آمنیوتیک را در بر دارد، در طی حرکت دادن، برای القای زایمان ماما سعی خواهد کرد آن ها را از گردن رحم جدا کند تا مستقیما تولید پروستاگلاندین را تحریک کرده که باعث شروع انقباضات زایمانی می شود، اگر گردن رحم به اندازه کافی برای تحریک پرده های جنینی متسع نشده باشد ماما ممکن است گردن رحم را کشیده یا ماساژ دهد، به همین دلیل است که گاهی اوقات به این روش کشش و حرکت دادن می گویند.
ممکن است قبل از شروع زایمان چندین بار عمل حرکت دادن به شما پیشنهاد شود، انجام این کار می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد و بعد از انجام آن اسپاسم شکمی و خونریزی خواهید داشت، اگر مسئله ای در مورد القای زایمان برایتان ناواضح است از ماما بخواهید که برایتان توضیح دهد، اگر نخواستید که عمل حرکت دادن را انجام دهید می توانید صبر کنید تا زایمان به طور طبیعی آغاز شود یا از سایر روش های معمول القای زایمان که به شما پیشنهاد شده استفاده کنید.

zaymna-u2.jpg

۲- پروستاگلاندین ، دارویی برای القای زایمان

پروستاگلاندین ماده شبه هورمونی است که موجب باز شدن گردن رحم شده و شروع انقباضات را تحریک می کند، قبل از استفاده از این دارو نیاز است که ضربان قلب نوزادتان به مدت نیم ساعت مرتبا کنترل شده و میزان اتساع گردن رحم هم اندازه گیری شود.
برای انجام القای زایمان ،ماما قرص، شیاف یا ژل حاوی پروستاگلاندین را وارد واژنتان خواهد کرد، شیاف های دیر رهش (یعنی دارو را به آرامی آزاد می کنند) کمی شبیه پنبه قاعدگی هستند، اگر این شیاف ها به شما تجویز شده به مدت نیم ساعت به پهلو بخوابید تا شیاف وقت کافی برای جذب رطوبت و بزرگ شدن داشته باشد، بعد از این مدت می توانید حرکت کنید.
زمانی که منتظر هستید تا پروستاگلاندین القای زایمانتان را شروع کند، می توانید به پیاده روی بروید، بسته به اینکه به چه دلیل در شما القای زایمان انجام می شود وقتی که منتظر شروع انقباضات هستید حتی می توانید به خانه بروید، ۶ ساعت بعد از تجویز قرص یا ژل یا ۲۴ ساعت بعد از تجویز شیاف باید معاینه شوید مگر آن که انقباضات زودتر شروع شوند.
پروستاگلاندین که داروی القای زایمان است، می تواند به شما احساس تب مانند، تهوع و اسهال دهد و گردن رحم را دردناک کند، هرچند این عوارض در هنگام استفاده از شیاف کمتر خواهد بود.
اگر پروستاگلاندین اصلا جواب ندهد القا در زمان دیگری مجددا تکرار می شود، اگر پزشک تان تشخیص دهد که تولد زودتر نوزاد ایمن تر خواهد بود، به شما پیشنهاد انجام عمل سزارین می دهد.
خطر کمی در رابطه با استفاده از پروستاگلاندین داخل واژنی(داروی القای زایمان) وجود دارد که ممکن است موجب تحریک بیش از حد رحم شود، این بدین معنی است که انقباضات شدیدتر و طولانی تر می شوند که می تواند به نوزاد استرس وارد کند، این حالت تحت عنوان تحریک بیش از حد خوانده می شود.
اگر رحمتان بیش از حد تحریک شود داروهایی به شما داده خواهد شد که انقباضات را متوقف یا کاهش دهد، از آن جایی که شیاف شبیه پنبه قاعدگی است ماما می تواند به راحتی آن را کشیده و خارج کند، این کار به تنهایی می تواند باعث آرام شدن انقباضات رحم شود.
ادامه مطلب را در روش های خاص القای زایمان (بخش دوم) دنبال کنید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/