خوردن پیتزا در دوران بارداری مضر است؟

خوردن پیتزا در دوران بارداری مضر است؟

آیا می خواهید یک تکه پیتزا در دوران بارداری بخورید؟ آیا سردرگم هستید که مصرف پیتزا در دوران بارداری خوب است یا بد؟ تعداد زیادی از مادران قبل از سفارش پیتزا فکر می کنند که آیا مصرف پیتزا مضر است؟ پیتزا با طعم خوشمزه و ظریف ایتالیایی، غذای مورد علاقه ی بیشتر افراد در کل دنیا است. اما مادران باید در مصرف پیتزا در دوران بارداری ، احتیاط کنند، زیرا در دوران بارداری حتی در مصرف سالم ترین غذاها هم باید احتیاط شود.
در برخی مواقع، پیتزا حاوی مواد تشکیل دهنده ای است که حامل میکروب های مضر بالقوه بوده و مصرف آن ها ممکن است سلامت شماو کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد.

آسیب های احتمالی مصرف پیتزا در دوران بارداری:

در صورت سالم نبودن پیتزا، خوردن پیتزا در دوران بارداری می تواند برخی مشکلات مربوط به سلامتی مادر و جنین را به وجود آورد، شما باید با آگاهی و دقت، نوع پیتزایی را انتخاب کنید که سالم باشد.

pizza-bardari2.jpg

برخی مواد که در ارتباط با مواد تشکیل دهنده ی پیتزا نگران کننده هستند، عبارتند از:

1. پنیر پیتزا خطرناک در بارداری:

استفاده از پنیر پیتزای زیاد روی پیتزا با توجه به طعم فوق العاده آن می تواند یکی از دلایل منع خوردن پیتزا در دوران بارداری باشد، پنیر نرم استفاده شده روی پیتزا مانند پوسته ی باد کرده و ناسالم می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. همچنین، در دوران بارداری باید از مصرف پنیرهای نرم رگه دار مثل پنیرهای چرب دانمارکی که دارای چربی زیادی هستند، خودداری کرد.
از آنجایی که پنیرهای نرم دارای رطوبت بیشتری هستند، بنابرین محل مناسبی برای رشد باکتری های مضر مانند لیستریا می باشند. این باکتری ها در افراد معمولی به ندرت باعث عفونت می شوند ولی مصرف آن برای مادران ضعیف در دوران بارداری خطرناک است، زیرا در دوران بارداری حتی کوچک ترین نوع بیماری هم به طور مستقیم به شما و جنین آسیب جدی خواهد رساند.

2. خطر مصرف گوشت خام موجود در پیتزا در دوران بارداری:

پیتزا حاوی مقدار کمی گوشت پخته یا گوشت خام و یا سرد، مانند ژامبون، کالباس و پپرونی می باشد که خوردن آن می تواند باعث بیماری توکسوپلاسموز شود. توکسوپلاسموز یک بیماری عفونی است که توسط انگل موجود در خاک، آب تصفیه نشده و گوشت ایجاد می شود. پس از خوردن پیتزا در دوران بارداری که حاوی گوشت خام باشد ، خودداری کنید ، اگر شما در دوران بارداری آلوده به انگل ها شوید، می تواند آسیب شدیدی به نوزاد شما وارد شود، هیچ علائمی از توکسوپلاسموز شناسایی نشده است. اما زمانی که مشکوک به آلوده شدن هستید، باید فورا نزد متخصص زنان و زایمان فته و با مشورت وی به دنبال درمان باشید.

3. خوردن ماهی های صدفی موجود در پیتزا در دوران بارداری ممنوع:

پیتزاهایی که شامل لایه هایی از ماهی، میگو، حلزون و صدف هستند، اگر کاملا پخته نشده باشند می توانند باعث عفونت های باکتریایی و ویروسی شوند. مادران باردار باید از مصرف پیتزاهای حاوی ماهی های نپخته خودداری کنند تا جنین خود را از آسیب های احتمالی محافظت کنند.

راه حل ها و هشدارهای مصرف پیتزا در دوران بارداری :

در حالت کلی، خوردن پیتزا در دوران بارداری اگر به طور کامل پخته شده باشد، با مواد اولیه سالم و آب لوله کشی سالم تهیه شده باشد، اشکالی ندارد. زیرا در این صورت می توانید مطمئن شوید که پیتزای مصرفی شما و جنین سالم می باشد.

pizza-bardari3.jpg

در این مقاله نکاتی برای تهیه پیتزای سالم بررسی شده است:
1. پختن پیتزا در دمای بالا کمک می کند تا میکروب های آن کشته شوند، در نتیجه شما و جنینتان از خطر ابتلا به عفونت در امان خواهید بود.
2. پیتزا باید با آب سالم تهیه شود، همچنین توصیه می شود پیتزا به عنوان غذا باید بعد از خنک شدن مصرف شود.
3. با توجه به نتایج تحقیقات دانشمندان، سالم ترین پنیر برای تهیه پیتزا، پنیر خشک مانند چدار و پارمسان است که حتما باید از شیر پاستوریزه یا غیر پاستوریزه ساخته شده باشد، دلیل استفاده از پنیر خشک این است که این گونه از پنیرها در مقایسه با پنیرهای نرم دارای آب کمتری بوده و احتمال رشد میکروب ها در آن کمتر است و برای دوران بارداری مناسبند.
4. پنیرهای نرم و آماده مانند موتزارلا، ریکوتا و پنیر فتا در صورتیکه 100٪ مطمئن باشید که از شیر پاستوریزه تولید شده اند، می توانند در تهیه پیتزا برای دوران بارداری استفاده شوند، لازم است اطمینان داشته باشید که پنیر نرم استفاده شده در پیتزا به طور کامل پخته شده و بخار گرم از آن بیرون بیاید.
5. همه ی مرغ و گوشت مورد استفاده در پیتزا زنان باردار باید به طورکامل و در دمای بالا پخته شده و بخار گرم از آن ها بیرون بیاید.
6. شما می توانید پیتزای تهیه شده از صدف و ماهی را تنها در صورتی که به طورکامل و در دمای بالا پخته شده باشد، مصرف کنید.
7. در حال آماده سازی پیتزا، گوشت خام را با دست های تمیز و شسته آماده کنید.
8. ظروفی که برای پخت و پز استفاده می شود باید به خوبی قبل و بعد از فرآیند پخت و پز شسته شود تا اطمینان حاصل کنید که باکتری ها و میکروب های آن ها کامل از بین رفته اند.
اگر شما انتظار داشتید که باید خوردن پیتزا را در دوران بارداری رها کنید، باید بدانید که تا زمانی که اقدامات احتیاطی را رعایت می کنید، دلیلی برای منع خوردن آن وجود ندارد.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/