قبل از بارداری چه آزمایش هایی باید انجام دهم؟

قبل از بارداری چه آزمایش هایی باید انجام دهم؟

آیا قصد دارید تشکیل خانواده بدهید؟ می دانید معاینه قبل از بارداری تا چه حد اهمیت دارد؟ چه آزمایشهایی نیاز دارید انجام دهید؟ شروع به تشکیل خانواده یک تصمیم بزرگ است هیچ لذتی بالاتر از آن وجود ندارد! اما مهم است بدانید که سلامتی نوزادی که هنوز به دنیا نیاورده اید نه فقط به رژیم غذایی و سبک زندگی شما در طول دوران بارداری، بلکه به دوران قبل از بارداری نیز بستگی دارد.
یک معاینه قبل از بارداری ضروری است، ممکن است از خودتان بپرسید معاینه قبل از بارداری چیست؟ این مطلب و پاسخ سئوالات زیر را بخوانید.

معاینه قبل از بارداری چیست؟

همانطور که از اصطلاح پیداست، معاینه قبل از بارداری یک معاینه سلامتی عمومی است که پزشک قبل از اینکه شما بچه دار شوید، به عمل می آورند. در اکثر موارد، پزشکان یا متخصصین مراقبت های سلامت این معاینات ر انجام می دهند، ولی شما همچنین برای موارد خاص می توانید به پزشک متخصص بیماریهای زنان مراجعه کنید.

چرا معاینه قبل از بارداری اهمیت دارد؟

معاینه قبل از بارداری ضروری است و مراقبت پیش از تولد معمولاً قبل از اینکه شما تصمیم به بچه دار شدن بگیرید، آغاز می شود. متأسفانه بسیاری از افراد درباره معاینه قبل از بارداری ناآگاهند، یک معاینه قبل از بارداری شانس باردار شدن شما را افزایش داده و همچنین ممکن است خطرات نارسایی زمان تولد نوزاد شما را کاهش دهد و در عین حال به شما اطمینان می دهد که شما یک بارداری سالمی را تجربه کرده و یک نوزاد سالم به دنیا می آ ورید.
یک معاینه قبل از بارداری یا معاینۀ سلامت قبل از بارداری می تواند کمکتان کند یک لیست کامل از کارهای قابل انجام تهیه کنید تا خود را برای نوزادی که متولد خواهد شد آماده کنید. اگر سیگار می کشید، این معاینه همچنین می تواند کمکتان کند برخی روشها برای ترک سیگار را بدانید تا مطمئن شوید که نوزادی که هنوز به دنیا نیاورده اید هیچ گونه عوارضی ندارد.
چانچه دارو مصرف می کنید، ممکن است به گزینه های تسهیل کنندۀ بارداری روی بیاورید، معاینه قبل از بارداری به شما کمک می کند تا با هرنوع مسائل سلامتی عمومی که احتمال دارد هنگام بارداریتان پیش روی شما قرار گیرند و سلامتی نوزاد آینده شما را تهدید کنند، مقابله کنید.

test-gabl-bardari1.png

یک معاینه قبل از بارداری چه مراحلی را شامل می شود؟

اکنون شما برای معاینه قبل از بارداری آماده اید، کنجکاو هستید تا بدانید قرار است چه اتفاقی بیفتد، دراینجا یک نمای کلی درباره آنچه می توانید از معاینه قبل از بارداری خود انتظار داشته باشید ارائه شده است.

1. آزمایش خون قبل از بارداری:

پزشک آزمایشهای خون به عمل می آورد تا تمامی شرایطی را که ممکن است بر روی بارداری تأثیر داشته باشند، شناسایی کند. او به طور ویژه عامل RH، تعداد هموگلوبین، میزان غلظت خون را برای عوارضی همچون سرخجه، سایتومقالووایرس و آبله مرغان آزمایش می کند.

2. بررسی وزن بدن قبل از بارداری:

پزشک همچنین وزن بدن شما را یادداشت خواهد کرد تا بی ام آی (شاخص توده بدنی) شما را بهتر تشخیص داده و به دنبال آن یک رژیم غذایی تجویز کند، که می تواند به شما کمک کند در طول دوران بارداری سالم بمانید.

3. بررسی کارکرد غدۀ تیروئید قبل از بارداری:

نارسایی های درمان نشدۀ غدۀ تیروئید می تواند بر روی بارداری اثر زیان باری داشته باشد و پزشک معمولاً کارکرد غدۀ تیروئید را امتحان می کند تا مشخص کند آیا شما هرنوع مشکل در غدۀ تیروئید دارید یا نه.

4. بررسی مصرف دارو قبل از بارداری:

همانطور که در بالا اشاره شد، چنانچه از قبل دارو و مکمل مصرف می کنید، پزشک شما ممکن است به آنها نگاهی انداخته و داروهایی را توصیه کند که برای باروری یا بارداری شما ضرر نداشته باشند.

5. بررسی مصون سازی قبل از بارداری:

برای بررسی مصون سازی معمولاً پزشک سوالات درباره واکسیناسیون می پرسد.

6. پاپ اسمیر قبل از بارداری:

چنانچه اخیرا آزمایش پاپ اسمیر نداشته اید، پزشک هنگام معاینه قبل از بارداری شما این آزمایش را توصیه می کند.

7. آزمایش پستان، لگن خاصره و وریدهای شکمی قبل از بارداری:

پزشک همچنین از لگن خاصره، ناحیۀ ورید شکمی و پستان آزمایش به عمل می آورد تا سلامتی عمومی این قسمتها را امتحان کند.

8. آزمایش ادرار قبل از بارداری:

پزشک شما ممکن است یک آزمایش ادرار را پیشنهاد کند تا از ایجاد عفونت های مجاری ادرار مطمئن شود.

test-gabl-bardari2.jpg

آزمایش های دیگر قبل از بارداری:

پزشک معاینه قبل از بارداری دیگری نیز انجام خواهد داد: از قبیل آزمایش فیبروم رحم، بیماری التهاب لگن خاصره، علائم کیست چندگانه تخمدان، عادت ماهیانه غیرمنظم، اندومتریوسیس، پولیپ یا بیماریهای مقاربتی از قبیل اچ آی وی، سیفلیس، سوزاک، و کلمیدیا.
پزشک ممکن است موارد پزشکی که از قبل وجود دارند از قبیل آسم، دیابت و غیره را امتحان کند تا بداند شما در هنگام بارداری چگونه می توانید با این شرایط کنار بیایید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/